درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 مرداد 1398 - 02:15   

امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد

  امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد


ادامه ادامه مطلب یک

داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود

  داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟

  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟
  آمازون کالاهای به فروش نرفته را به خیریه اهدا خواهد کرد
  ۷۰ درصد توان خود را باید برای شنیدن حرف مردم بگذاریم
  نظرات مردمی را به گوش روسای سازمان می رسانیم تا در تصمیم سازی ها مدنظر قرار گیرد
  نشست روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با خبرنگاران لرستان
  نخستین جشنواره ملی رسانش آغاز شد
  کارگاه آموزشی بلاکچین ویژه خبرنگاران
  تلاش برای تولید محتوای هدفمند خبری
  داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود
  محکومیت معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37077صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 21 بهمن 1397 - 21:14
چگونه یک خبرنگار حرفه ای شویم؟
اگر قصد دارید خبرنگار شوید باید از همان ابتدا فکری به حال حقوق پایین آن کنید. خبرنگاری با وجود اینکه یکی از شغل های پولساز جهان است اما در ایران نه تنها به آن بها نمی دهند بلکه کسی که خبرنگار می شود باید خودش را برای افتادن در تنگناهای اقتصادی آماده کند.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| احتمالا اگر با یک خبرنگار آشنا شوید کنجکاو خواهید بود بدانید چگونه پا به عرصه خبرنگاری گذاشته و از جذابیت‌های کار خبر از او سوال خواهید پرسید. خبرنگاری بدون شک یکی از حساس ترین و در عین حال جذاب ترین شغل های جهان است.

اگر قصد دارید خبرنگار شوید باید از همان ابتدا فکری به حال حقوق پایین آن کنید. خبرنگاری با وجود اینکه یکی از شغل های پولساز جهان است اما در ایران نه تنها به آن بها نمی دهند بلکه کسی که خبرنگار می شود باید خودش را برای افتادن در تنگناهای اقتصادی آماده کند.


علاقه؛ اصل اول خبرنگاری
اما سوال اینجاست چرا بسیاری با علم به این نکته حاضر میشوند وارد این شغل شوند. تنها و تنها دلیلی که می توان برای این امر آورد، علاقه است. اگر در کار خبرنگاری علاقه نباشد به هیچ وجه نمی توان در این کار دوام آورد. البته در بسیاری از شغل ها این مساله وجود دارد اما اگر در شغل خبرنگاری علاقه وجود نداشته باشد حتی گذراندن یک روز کاری هم مشقت آور خواهد بود.


روحیه قوی برای خبرنگاری یک لازمه است
اگر یک خبرنگار پیشکسوت را پیدا کنید و از او درباره چگونگی خبره شدن در خبرنگاری بپرسید احتمالا اولین چیزی که به شما بگوید لزوم داشتن یک روحیه قوی است. از دید مسئولین به خبرنگاران همیشه اتهام وارد است. کافی است آنها فسادی را افشا کنند یا غفلت مسئولین را یادآوری کنند. عادت کرده‌ایم نه تنها این نقصان‌ها برطرف نشود بلکه دست آخر برای خبرنگار دردسر درست شود.


اول از همه خبرخوان حرفه‌ای باشید
اگر یک روزی قصد خبرنگار شدن داشتید، اول از همه سعی کنید تبدیل به یک خبرخوان حرفه‌ای شوید. اما خبرخوان حرفه‌ای یعنی چه؟ خبرخوان حرفه‌ای به کسی گفته می‌شود که با یک نگاه به خبر بتواند صحت آن را تشخیص دهد. منابع خبری را بشناسد و سمت و سوی رسانه‌ها را مسلط باشد. پیشنهاد ما این است اگر می‌خواهید خبرخوان حرفه‌ای شوید وارد سایت خبری سلام نو شوید و هر روز اخبار سرویس‌های سلام نو را در کنار مراجع خبری مختلف بخوانید.


سوژه‌یابی؛ یک اصل مهم در خبرنگاری
خبرنگاری موفق خواهد بود که سوژه را از باقی همکارانش بهتر پیدا کند و بعد هم به نحو احسن به آن بپردازد. عیسی محمدی در مقاله ای به لزوم سوژه یابی خوب اشاره کرده و نوشته است: تماس‌ها و ارتباطات منظمی با مراکز مرتبط با کارتان داشته باشید جوری که کم کم شما را بشناسند، هر جایی که می‌روید دنبال یک سرنخ باشید (فرقی نمی‌کند؛ سفر، تعطیلات، همایش،مهمانی و…)، روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر را بخوانید و سوژه‌های زمین مانده آنها را دنبال کنید یا سوژه‌های خوب‌شان را با سبک خودتان پیگیری کنید، از مناسبت‌ها و بهانه‌های روزمره فراوان استفاده کنید، دفترچه سوژه داشته باشید، با مردم زیاد صحبت کنید تا سرنخ به شما بدهند.


دفتر تلفن پر و پیمان؛ نیاز مهم خبرنگاران
خبرنگاران بیش از هرچیزی متکی به شماره تلفن های خود هستند. هر خبرنگاری که لیست شماره تماس هایش را بیشتر کند شانس بیشتری برای موفقیت دارد. پیشنهاد ما به شما این است هیچگاه به ذخیره شماره تماس های مهم خود در گوشی تلفن همراه اکتفا نکنید. گاهی یک مشکل فنی می‌تواند همه اطلاعات مهم یک خبرنگار را از بین ببرد.


کتاب بخوانید… کتاب بخوانید
تا می‌توانید کتاب بخوانید. مهم نیست در چه حوزه‌ای؛ کتاب خواندن با موضوعات مختلف تاثیر فوق‌العاده بالایی در نگارش شما دارد. کتاب خواندن زیاد باعث می‌شود واژگان در زمانی که قصد دارید روی کاغذ بیاورید در ضمیر خودآگاه شما حک شود. خبرنگاری موفق خواهد بود که از همه موضوعات اطلاعاتی ولو به اندازه کمی اطلاع داشته باشد. به قول یک استاد خبرنگاری کسی که خبرنگار می‌شود باید اقیانوسی از اطلاعات با عمق حداقل یک متر را داشته باشد.


خبرنگار به‌روزی باشید
خبرنگاری موفق خواهد بود که باقی بخش‌های گوناگون مرتبط با رسانه را یاد بگیرد. عکس‌برداری و تسلط به دوربین عکاسی و فیلم‌برداری یا ساخت پادکست و یادگیری نرم‌افزارهای ویرایش کننده می‌تواند یک خبرنگار را تکمیل‌تر کند. یکی دیگر از مصادیق به‌روز بودن، حضور در همه شبکه‌های اجتماعی است. در روزهایی که وجه اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش مورد توجه است، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی وظیفه هر خبرنگاری است. بسیاری از سوژه‌های خبری از دل همین شبکه‌های اجتماعی پدید می‌آید.

 

منبع: سلام نو

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364


  سخنرانان علمی پنجمین همایش تولید محتوا در روابط‌ عمومی مشخص شدند


  برپایی نخستین جشنواره ارزیابی روابط عمومی های صنعت آب و برق


  ۶ آمار و روندی که باید در رابطه با روابط عمومی بدانید


  ۶ گام ساده برای ایراد یک سخنرانی عالی


  مزیت های کسب و کارهای کوچک بر برندهای بزرگ در حوزه روابط عمومی


  گوناگونی کماکان یک عامل تاثیرگذار اقتصادی در صنعت نشر خواهد بود


  آیین تجلیل اعضای شورای اسلامی و شهردار کهریزک از خبرنگاران ری برگزار شد


  مدیران روابط عمومی های استان موظف به اطلاع رسانی از عملکرد دستگاه خود هستند


  تغییر در مدیریت روابط عمومی شورای شهر رشت


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: 20 مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی