درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 10:55   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق

  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


ادامه ادامه مطلب دو

تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای

  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای


ادامه ادامه مطلب سه

ربات هوشمند و کلیسای مشتعل

  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  طبقه استثمارگر می کوشد که حکومت و رسانه ها را از دست ندهد
  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون چهارم: مهمترین مطالب را در ابتدای صحبت خود بیان کنید
  هفت راز فروشگاه های کاستکو برای آگاهی مشتریان
  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق
  تعویق عرضه گوشی‌ تاشوی جدید سامسونگ
  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای
  سرمایه‌ اهدایی میلیاردرها: تبدیل نوتردام به بنای یادبود ریاکاری‌
  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران
  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند
  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37003صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 16 بهمن 1397 - 16:10
هجوم اخبار جعلی به‌واسطه رسانه‌های مجازی
روزنامه‌نگاران دشمن مردم نیستند. آن‌ها بخش مهمی از دموکراسی محسوب شده و این موضوع ارتباطی به جریانات سیاسی و نقطه نظرات افراد ندارد.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| امروزه روزنامه‌نگاران با مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی و صنفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هم‌زمان با این موضوع، شاهد هجوم اخبار جعلی به‌واسطه رسانه‌های مجازی هستیم. این شرایط مستلزم حمایت همه‌جانبه جوامع از روزنامه‌نگاران برای حفظ جریان باز اطلاعاتی است.

طی چند هفته گذشته، صنعت روزنامه‌نگاری با تلاطم‌های زیادی روبه‌رو شده و شاهد اخراج‌های زیادی در مواجه با انتقادات عمومی بوده است. مرکز خبری Buzzfeed حدود 15 درصد از کارکنان خود را کاهش داده و بخش سرویس امنیت ملی خود را تعطیل کرد. شرکت مشهور Vice Media نیز 250 نفر از کارکنان خود را مرخص کرده و بخش نظرات هافینگتن پست نیز کاملاً تعطیل شد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا نیز در توییتر به نیویورک پست حملات شدیدی کرده و آن را مرکز اخبار جعلی و مصداق روزنامه‌نگاری بد نامید. به‌این‌ترتیب و با توجه به رویدادهای فوق، شاهد روزهایی بد برای روزنامه‌نگاران هستیم.

آزادی مطبوعات یکی از اصول مهم و اساسی در قانون اساسی بسیاری از کشورها ازجمله ایالات‌متحده امریکا است. رسانه‌ها مسئولیت بررسی شرایط مردم و گزارش دادن به دولت و همچنین و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با عموم مردم را بر عهده‌دارند. مراکز خبری و روزنامه‌ها یک پلت فرم اساسی به شمار می‌روند که مردم می‌توانند به‌راحتی از طریق این پلتفرم، مبادله نظرات و اطلاعات داشته و همچنین در گفتگوها شرکت کنند. بیشتر روزنامه‌نگاران باصداقت و به‌طورجدی کار خود را انجام می‌دهند. روزنامه‌نگاری جز مشاغل پرخطر بوده و بسیاری از روزنامه‌نگاران زندگی خود را برای انجام مأموریت‌هایشان به خطر می‌اندازند.

 

حتما بخوانید: نبرد شبکه‌های اجتماعی و مراکز انتشار اخبار جعلی

در این میان اما بسیاری از سیاستمداران در گوشه و کنار جهان، خبرنگاران و رسانه‌ها را موردحمله قرار می دهند. برای نمونه دونالد ترامپ به‌طور آشکارا به رسانه‌ها به‌عنوان سازندگان اخبار جعلی حمله کرده و به شهرت روزنامه‌نگاران آسیب می‌رساند. این اقدامات باعث ایجاد عدم اعتماد بین مردم و مطبوعات می‌شود. باید در نظر داشت که روزنامه‌نگاران دشمن مردم نیستند. آن‌ها بخش مهمی از دموکراسی محسوب شده و این موضوع ارتباطی به جریانات سیاسی و نقطه نظرات افراد ندارد.


فقدان احترام و اعتماد بین مردم، حکومت و رسانه‌ها،در حال افزوده شدن به شرایط اجتماعی است. اعتماد به روزنامه‌نگاران و تزریق اعتمادبه‌نفس آن‌ها سبب افزایش شفافیت و ایجاد گفتگوی باز در جامعه شده و این موضوع در عصر فعلی که شاهد هجوم اخبار جعلی هستیم، بسیار مهم و حیاتی است. در این میان محدود کردن دسترسی به مطبوعات و تداوم ایده اخبار جعلی هیچ کمکی به ایجاد جریان باز اطلاعاتی در جامعه نخواهد کرد.

چندی پیش وقتی‌که خبرنگار نیویورک‌تایمز از ترامپ پرسید که نقش مطبوعات چیست؟ وی در پاسخ گفت: شما باید توضیح بدهد که اخبار تا چه حد با دقت، پوشش داده می‌شوند؟

به باور کارشناسان، همه ما می‌توانیم توافق کنیم که مطبوعات دقیق مطبوعات خوب هستند؛ اما همچنین باید به یاد داشته باشیم که مطبوعات بد نیز می‌توانند دارای دقت باشند.

 

حتما بخوانید:  جولان اخبار جعلی در سال ۲۰۱۹

در عصر هجوم و جولان اخبار جعلی باید قدردان روزنامه‌نگاران واقعی باشیم و روزنامه‌نگاران باید موردحمایت و احترام قرار گیرند. این بسیار مهم است که روزنامه‌نگاران برای تحریف کردن و تغییر در حقایق؛ مور فشار قرار نگیرند زیرا وظیفه اصلی آن‌ها خدمت و اطلاع‌رسانی به مردم است. مطبوعات جامعه را تشویق می‌کند تا سؤالات مهمی را بپرسند. تنها به کمک مطبوعات است که می‌توانیم شهروندانی هوشیار داشته باشیم که جهان اطراف خود را شناخته و نسبت به آن واکنش مناسب نشان می‌دهند. اخراج روزنامه‌نگاران، در عوض تمرکز بر خبرهایی که گزارش می‌شود، موجب پدیدار شدن بحث‌های بیشتری در مورد مشروعیت منابع خبری خواهد شد.

و در پایان باید به این نکته تأکید کنیم که روزنامه‌نگاری بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه است. روزنامه‌نگاران به ما کمک می‌کنند تا به‌صورت یکپارچه عمل کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. بدون وجود روزنامه‌نگاران، بسیاری از مسائل از چشم جامعه مخفی خواهد ماند و فارغ از بحث‌های سیاسی باید این حقیقت را بپذیریم که امروزه بیش از هر زمان دیگری، جامعه به حضور روزنامه‌نگاران آزاداندیش و واقعی نیاز دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی
منبع: mndaily - سیناپرس
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند


  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون سوم: اگر مایل نیستید برخی اظهارات شما نقل قول شوند، اصلا آن‌ها را عنوان نکنید


  با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟


  طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟


  هماهنگی فعالیتهای رسانه‌یی بخش کشاورزی گیلان


  آیا شما از پسوردهایی استفاده می‌کنید که به آسانی هک می‌شوند؟


  ایلان ماسک در اندیشه افزودن بال اژدها به فضاپیمای استارشیپ


  کسب درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری نت فلیکس با ۱۴۹ میلیون کاربر


  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی