درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 11:00   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق

  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


ادامه ادامه مطلب دو

تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای

  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای


ادامه ادامه مطلب سه

ربات هوشمند و کلیسای مشتعل

  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  طبقه استثمارگر می کوشد که حکومت و رسانه ها را از دست ندهد
  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون چهارم: مهمترین مطالب را در ابتدای صحبت خود بیان کنید
  هفت راز فروشگاه های کاستکو برای آگاهی مشتریان
  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق
  تعویق عرضه گوشی‌ تاشوی جدید سامسونگ
  تحریم 24 ساعته فضای مجازی توسط فوتبالیست‌های حرفه‌ای
  سرمایه‌ اهدایی میلیاردرها: تبدیل نوتردام به بنای یادبود ریاکاری‌
  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران
  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند
  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36932صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومیجمعه، 12 بهمن 1397 - 15:55
چرا مچ گیری از اشخاص دروغگو این قدر سخت است؟
همه‌ ارتباطات غیرکلامی یک فرد، تحت نفوذ پس‌زمینه‌ فرهنگی اوست و بالا رفتن میزان اضطراب، می‌تواند به بروز رفتارهای ویژه‌ فرهنگی یک شخص بینجامد و روند شناسایی فریب را بسیار دشوار نماید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| دروغگویی، همیشه میان جوامع ما در جریان بوده و ما به دلایلی مانند رعایت ادب، فرار از تنبیه، محافظت از دیگران، و یا برای گمراه کردن دیگران در جهت منافع شخصی‌مان، به هم دروغ می‌گوییم. تا به حال دیده‌ایم که برخی کاراکترهای تخیلی در تلویزیون، با نگاه به برخی از رفتارهای بدنی و زبان بدن، به دروغگو بودن یک فرد پی می‌برند. گرچه این کاراکترها، بر اساس پژوهش‌های علمی نوشته شده‌اند، اما آیا مچ گیری از دروغگویان، این قدر آسان است؟


این درست است که دروغگوها، گاهی به طور غیرارادی رفتارهایی غیرکلامی از خود بروز می‌دهند. این رفتارها، به دو گروه تقسیم می‌شوند: <ریز احساس‌ها> مانند احساسات گذرایی که در چهره‌ و ابروهای فرد نمایان شده و سریعا محو می‌شوند؛ و <احساسات محدودشده>  مانند واکنش‌های احساسی که گاهی بدون کنترل، از فرد بروز می‌کنند و سپس شخص، آنها را با احساسات برگزیده‌ خود جایگزین می‌کند. چند نمونه از رفتارهایی که نشانگر فریبکاری در یک شخص هستند، عبارتند از:


1 – ناهماهنگی میان آنچه گوینده بر زبان می‌آورد و زبان بدن او (مانند اینکه نه بگوید، و سرش را به نشانه‌ بله تکان دهد)
2 – افزایش شمار پلک زدن؛ به ویژه بالاتر از 50 بار در دقیقه
3 – به پایین خیره شدن پس از ابراز بیگناهی
4 – جملات کوتاه و بدون توصیفات کامل
5 – واکنش‌های بدنی ناکامل؛ مانند شانه ‌بالا انداختنی که در آن، تنها یک شانه بالا برود
6 – افزایش حرکات دست در هنگام سخن گفتن؛ به ویژه حرکاتی که توصیفی هستند
7 – وول خوردن و بی قراری؛ به ویژه هنگامی که با تکان دادن پا و دست همراه شود
8 – بزرگ شدن مردمک چشم
9 – لمس کردن چهره؛ به ویژه اطراف دهان و بینی


10 –   اختلاف در زمان‌بندی: هنگامی که یک دروغ، تمرین شده باشد، فریبکاران در پاسخ به پرسش‌های عادی، سریع‌تر از راستگویان، پاسخ می‌دهند. اما همین افراد، هنگام روبرو شدن با پرسش‌های ناآشنا، بسیار کند می‌شوند.


افزون بر این، باور عمومی بر اینکه، شما به طور ناخودآگاه نشانه‌های دروغگویی را تشخیص می‌دهید نیز، درست است. این توانایی، یکی از توانایی‌های اولیه و غریزی است که برای بقای نسل بشر ضروری می‌باشد و از زمان غارنشینی، همراه ما بوده است. از سوی دیگر، پژوهشگران همه باور دارند که بالا رفتن ارزش موردی که درباره‌ آن دروغ گفته می‌شود، با میزان توانایی فرد فریبکار برای پنهان کردن حقیقت، نسبت معکوس دارد. با این همه، مچ گیری از فریبکاران، همچنان بسیار دشوار است، بخشی از دلایل این دشواری در زیر می‌آید:


– هیچ نشانگر قطعی برای فریبکاری وجود ندارد. بسیاری از نشانه‌هایی که در بالا ذکر شدند، مانند پلک زدن سریع و گشاد شدن مردمک چشم، همه نشانه‌های افزایش میزان اضطراب هستند. اما هیچ راهی وجود ندارد که دریابیم آیا این اضطراب به خاطر دروغگویی است یا چیز دیگر.


– برخلاف آنچه ممکن است در تلویزیون دیده باشید، دریافتن <ریز احساس‌ها> بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد و معمولا بدون وجود ویدیوی ضبط‌شده، غیرممکن است.


– نشانه‌های فریبکاری، از یک شخص تا شخص دیگر متفاوت هستند. برای نمونه، برخی هنگام دروغ گفتن، اصلا به چشمان شما نگاه نمی کنند و برخی دیگر، بیش از حد به شما خیره می‌شوند.


– همه‌ نشانه‌های غیرکلامی، باید به صورت خوشه‌ای – مجموع حرکات صورت، شکل ایستادن یا نشستن و رفتار فیزیکی– مورد بررسی قرار گیرند، تا معنادار شوند. یک نشانه‌ رفتاری انفرادی، ممکن است معانی بسیاری داشته و یا کاملا بی‌معنی باشد.


– شناسایی دروغگو و فریبکار، بسیار دشوار است؛ مگر آن که شما با رفتار عادی و معمولی شخص مورد نظر، در هنگامی که او در حالت آرام و بدون اضطراب است، کاملا آشنا باشید. هر چه این آشنایی بیشتر باشد، تشخیص دروغگویی آسان‌تر می‌گردد.


– همه‌ ارتباطات غیرکلامی یک فرد، تحت نفوذ پس‌زمینه‌ فرهنگی اوست و بالا رفتن میزان اضطراب، می‌تواند به بروز رفتارهای ویژه‌ فرهنگی یک شخص بینجامد و روند شناسایی فریب را بسیار دشوار نماید.


و در پایان: هیچ کس، حتی با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند MRI و اسکن مغزی، نمی‌تواند از دروغگویی، که به دروغ‌های خود باور دارد، مچ گیری نماید.
 

منبع: http://iranjavan.net/


 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند


  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون سوم: اگر مایل نیستید برخی اظهارات شما نقل قول شوند، اصلا آن‌ها را عنوان نکنید


  با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟


  طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟


  هماهنگی فعالیتهای رسانه‌یی بخش کشاورزی گیلان


  آیا شما از پسوردهایی استفاده می‌کنید که به آسانی هک می‌شوند؟


  ایلان ماسک در اندیشه افزودن بال اژدها به فضاپیمای استارشیپ


  کسب درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری نت فلیکس با ۱۴۹ میلیون کاربر


  هوش مصنوعی؛ عرصه‌ای تازه برای حقوق و اخلاق


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی