درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 19:47   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36868صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 14 بهمن 1397 - 08:08
اصول گزارش نویسی و نامه نگاری
تهیه و تنظیم: حجت اله عمو لشکریان - گزارش به معنی به جا آوردن، انجام دادن، اظهار نظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است.
  

تعریف گزارش:
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| گزارش به معنی به جا آوردن، انجام دادن، اظهار نظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است.
 

ساختار گزارش

ساختار گزارش بطور کلی بر سه اصل تقسیم می شود:
1- مقدمه گزارش
2- متن یا بدنه اصلی
3- پایان گزارش

1) مقدمه گزارش
مقدمه گزارش باید به گونه ای باشد که خواننده در راستای موضوع گزارش قرار گیرد، یعنی در همان دو سه سطر اول بداند موضوع گزارش چیست.


برای نیل به این هدف مقدمه باید با جمله ای آغاز شود که بگوید گزارش درباره چیست و چرا تهیه گزارش لازم بوده است بطور کلی مقدمه سه اصل را دنبال می کند:


الف- گزارش باید به گونه ای مطرح شود که برای خواننده قابل درک و فهم باشد.
ب- در خواننده نسبت به موضوع علاقه ایجاد کند.
ج- باید به خواننده بگوید که از گزارش چه انتظاری باید داشته باشد.

2) متن یا بدنه اصلی گزارش
متن یا بدنه گزارش محل ارایه آمارها، داده ها و تحلیل تفسیر و اثبات مدعی است.

3) پایان گزارش
پایان گزارش شامل نتیجه گیری، ارایه پیشنهادات و راه حل است که همراه با خلاصه نکات عمده گزارش می باشد.


بطور کلی در مورد گزارش می توان گفت:
در مقدمه آنچه را که می خواهید بطور مختصر اعلام کنید، در متن بگویید و در پایان آنچه را گفته اید بطور مختصر یادآوری نمایید.

اقسام گزارش عبارتند از:
الف- گزارش کتبی
ب- گزارش شفاهی
1- گزارش کتبی: ارایه اطلاعات، بررسی ها و پژوهش ها به صورت مکتوب را گزارش کتبی می نامند.
2- گزارش شفاهی: هرگاه بررسی ها و پژوهش را به صورت سخنرانی و بحث و گفتگو مطرح شود آن گزارش را شفاهی می گویند.

مزایای گزارش کتبی:
- امکان استفاده از وقت و زمان به اندازه کافی
- امکان ضبط و بایگانی برای سالها و بلکه قرن ها
- مستند ساختن آن با اسناد و مدارک
- امکان فصل بندی و طبقه بندی
- استفاده از آن برای تبلیغ در موارد لازم

مشکلات گزارش های کتبی:
- احتیاج به صرف هزینه زیاد برای تهیه کاغذ، وقت و تامین نیروی انسانی به عنوان ماشین نویس.
- دشواری استفاده از تمام اصول گزارش نویسی
- عدم امکان دریافت فوری نتایج گزارش های کتبی در بیشتر موارد.

مزایای گزارش های شفاهی
- امکان طرح فوری گزارش و بیان آن از نظر صرفه جویی در وقت
- امکان استفاده از نظرات شنوندگان از راه نظر سنجی و پرسش و پاسخ
- آگاهی کامل و فوری گزارشگر از نتایج گزارش خود
- مقرون به صرفه بودن آن در اکثر اوقات
- استفاده از وسایل سمعی و بصری از قبیل فیلم، اسلاید، اورهد و غیره

مشکلات گزارش های شفاهی
- نبودن فرصت کافی برای دعوت از افراد ذیربط
- استنباط های گوناگون افراد از مطالب طرح شده
- محدودیت وقت برای بیان مطالب که ممکن است نیاز به وقت بیشتری داشته باشد.
- ضعف بیان و عدم احاطه گزارشگیر موضوع
- قابل استناد نبودن

گزارش ها بر حسب نوع و شکل کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: گزارش های رسمی کوتاه
دسته دوم: گزارش های رسمی بلند

الف) گزارش های رسمی کوتاه:
به گزارش هایی گفته می شود که معمولاً تا سه صفحه مرسوم اداری تهیه می شود و از سادگی برخوردار است و موضوع آن مسایل ساده اداری و روزمره است. گزارش های رسمی کوتاه استاندارد شده و دارای روش یکنواخت نیست. در این نوع گزارش ها توجه به این نکته ها ضروری است.


1- انتخاب موضوع به نحوی که گویای محتوی متن باشد.
2- آوردن مقدمه ای متناسب با متن (حداقل دو سطر) برای آماده ساختن ذهن خواننده.
3- استفاده از پاراگراف یا عناوین اصلی و فرعی به منظور طبقه بندی گزارش
4- آوردن پیشنهاد یا نتیجه در پایان
5- ارایه یک درخواست و راه حل

ب) گزارش های رسمی بلند:

به گزارش هایی گفته می شود که معمولاً بیش از سه صفحه بوده و در بعضی از موارد تا ده ها صفحه ادامه می یابد این نوع گزارش ها بیشتر به موضوعات علمی، پژوهشی، اجتماعی، فنی و موارد مشابه مربوط می شود.

 

منبع: سالنامه روابط عمومی/ شماره اول/ انجمن متخصصان روابط عمومی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد