درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 11:55   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل متوجه می‌شود که عوامل هوش مصنوعی چالش‌های اخلاقی جدیدی ایجاد می‌کنند
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی
  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"
  غول روابط‌عمومی در تضاد با تعهدات آب و هوایی خود با بنیاد چارلز کخ قرارداد امضا کرد
  هرگز کسی را آزار نده
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36754صفحه نخست » مدیریت روابط عمومیچهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 15:12
کارمند آخر خط را بازیکن آزاد قراردهید
از: حسن خسروی – مدرس دانشگاه – مولف کتاب مدیریت منابع انسانی - به کارمند آخر خط، دیگر کارهای روتین و روزمره و خسته کننده ارجاع ندهید بلکه لازم است تا به حرمت و احترام موی سفید او و تجربه او و اینکه جوانی و همه چیزش را در این سازمان گذاشته است و اکنون می رود که از سازمان به دلیل بازنشستگی منفک شود، اجازه دهید تا از نظر روانی محیط را قدری برای او باز و آرامش بخش کرده تا با موضوع بازنشستگی آهسته آهسته کنار بیاید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| یک جوان، با هزاران آرزو درس می خواند و تلاش می کند تا دانشگاه رفته یا حرفه ای را آموخته به این امید که در سازمان یا اداره و شرکتی مشغول کار شده و ازدواج نماید و فرد موثری برای جامعه باشد. انتخاب شغل، یکی از حساسترین مقاطع زندگی آدمی است. انتخاب درست شغل، متناسب با روحیات و تخصص و علاقه و انتظار از شغل، همگی مسیر زندگی و آینده یک جوان را تعیین می کنند.


جوان تحصیلکرده با خود، مدرک تحصیلی، جوانی و نشاط، علاقه و تخصص و... را به سازمان می آورد و سازمان هم در مقابل به او حقوق و مزایا و... داده و خلاصه با شروع استخدام و بکارگیری و جذب، فرد و سازمان، زندگی مشترکی را با هم آغاز می کنند که حدود 30 سال بطول می انجامد.


صرف نظر از مسیر ارتقای شغلی فرد در سازمان، ممکن است که درست یا نادرست، وظایف و ماموریتهایی به کارکنان داده شود و سالها عهده دار انجام همان کار مشخص با رده های مختلف باشند. اما دیری نمی گذرد که آن جوان پر انگیزه و با نشاط دیروز، رفته رفته به سالهای آخر عمر خدمتی خود نزدیک می شود. 25 – 26 – 27- 28 – 29. ما هرگونه ارزیابی که از فرد در طول سی سال خدمت وی داشته باشیم و چه این نیروی انسانی ما در طول 30 سال خدمت با کیفیت کار کرده باشد یا خیر؟!؟
 

در هر حال در سال آخر خدمت، سن و سالی از او گذشته و دیگر، آن جوان دارای زور و بازوی دیروز نیست و از همه مهم تر آنکه آن کارمند جوان تازه استخدام شده که احتمالا مجرد بوده و یا تازه ازدواج کرده است، دیگر در امروز صاحب عروس و داماد و نوه و ... شده و می طلبد که سازمان از بعد انسانی کار، توجه بیشتری به او بنماید.


کارمندی که به آخر خط خدمتی خود رسیده و مثلا سال دیگر بازنشسته می شود می بایست با یک رافت و مهربانی و توجه خاصی به او نگریسته شود.


به دیگر سخن، به کارمند آخر خط، دیگر کارهای روتین و روزمره و خسته کننده ارجاع ندهید بلکه لازم است تا به حرمت و احترام موی سفید او و تجربه او و اینکه جوانی و همه چیزش را در این سازمان گذاشته است و اکنون می رود که از سازمان به دلیل بازنشستگی منفک شود، اجازه دهید تا از نظر روانی محیط را قدری برای او باز و آرامش بخش کرده تا با موضوع بازنشستگی آهسته آهسته کنار بیاید.


بسیار مشاهده شده که کارمند بازنشسته بدلیل آنکه از نظر روانی هنوز شرایط ورود به بعد بازنشستگی را تجربه و درک نکرده، بزودی مریض و زمین گیر و یا دچار بیماریهای روحی و روانی و افسردگی می شوند. در عین حال از بعد انسانی قضیه بیایید به کارمندی که آخر خط است هرچی مزایا و پست و امکانات هست تا حد امکان، بدون چون و چرا و در طبق اخلاص بدهید تا به خیر و خوشی و رضایت برود.


بسیار دیده شده که به کارمند آخر خط هم می گویند بیا آزمون بده تا در صورت قبولی مشمول دریافت ارتقاء گردیدی؟!؟!؟. اینان در واقع بویی از انسانیت نبرده اند که حتی نمی دانند کارمند آخر خط چه شرایط ویژه و استثنایی دارد.


کارمند آخر خط با سی سال سابقه و حدود 50 سال سن ( کمتر یا بیشتر ) دیگر در سن و سالی است که احتمالا عروس دارد، داماد دارد، نوه دارد و بیشتر از دوران جوانی اش نیازمند رسیدگی و مراقبت و حمایت است. انسانیت در مدیریت منابع انسانی حکم می کند که کارمند آخر خط را بازیکن آزاد در سازمان قلمداد کنیم. به او بگوییم هر وقت دلت می خواهد بیا و هر وقت دلت می خواهد برو و هر مشورت و انتقادی داری بگو و ما با جان و دل شنوای مطالب تو هستیم.


کارمند آخر خط روزی که آمد چین و چروک نداشت و قد خمیده نبود و دست و پادرد نداشت اما امروز آخر خط کاری اوست و معلوم نیست بعد بازنشستگی چقدر دوام بیاورد و چقدر عمر کند. او را پاس بداریم و تامینش کنیم و بگذارید با دلی آرام و خاطری خوش از سازمان جدا شود.


او 30 سال صبح زود بلند شده و آمده به اداره و سر وقت رفته و کلی فراز و فرود و آدم های جور واجور را به خود دیده است و دریایی است پر از خاطره های ریز و درشت.


کارمند آخر خط را دریابید. ببینید اگر مشکل خانوادگی دارد برایش حل و فصل کنید. ببینید اگر بچه هایش بیکار هستند برایشان در اداره جایی دست و پا کنید تا مشغول کار شوند ببینید اگر مشکلات درمانی و جسمانی دارند کمکشان کنید تا با عزت و سربلندی و افتخار و رضایتمندی ما را ترک کنند و دعاگویمان باشند.


چقدر کارمندان بازنشسته ای را سراغ داریم که از دست فلان مدیرکل و فلان سرپرست و فلان معاون ناله می کنند و آه می کشند و نفرین شان می کنند که ...


کارمند آخر خط را دور نیاندازید و جایی درست کنید در سازمان بیایند دور هم جمع شوند و به جوانترها مشورت و راهکار داده و انتقال تجربه صورت گیرد.


بسیار دیده و شنیده ایم که همسران کارمندان آخر خط، از او سوال می کنند که: این اداره شما این آخر خدمتیه نمی خواد برای شما کار خاصی انجام بده؟!؟!؟. بیاییم در کنار همه آنچه که گفتیم و نگفتیم، ""برای کارمند آخر خط، گودبای پارتی بگیریم"".
همکارانش را دور او جمع کنیم برایش دست بزنیم و هورا بکشیم و دلگرمش کنیم به بعد از اینها. بگوییم که بازنشستگی آخر خط نیست ...


کارمند آخر خط را بازیکن آزاد قرار دهید.
 

Khosravi100@yahoo.com
09122174383

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد