درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 تیر 1398 - 05:00   

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب یک

انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است

  انقلاب نسل پنجم اینترنت نزدیک است


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان

  انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان


ادامه ادامه مطلب سه

مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد

  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بررسی راهکارهای رسانه ای توسعه گردشگری
  انتقاد تند خبرگزاری مهر از روابط عمومی ها/ فاشیست‌هایی که در نقد را می‌بندند
  تجلیل شورای اسلامی شهر قیامدشت از تلاش های واحد روابط عمومی شهرداری در اعتلای نام قیامدشت
  مدیر کل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری البرز: روابط عمومی ها در صف مقدم اطلاع رسانی
  نقش روابط عمومی‌های آموزش و پرورش در تنویر افکار عمومی بسیار مهم است
  برگزاری برنامه "دوشنبه های خبری" توسط روابط عمومی استانداری کرمانشاه
  نیروگاه سیکل ترکیبی اسلام آباد با مشارکت ٢٢٠ میلیون یورویی بانک صادرات ایران در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت
  ٤٦ هزار صندوق امانات بانک صادرات ایران، محلی مطمئن برای حفظ دارایی‌های ارزشمند
  تقدیر استاندار گیلان از بانک ملی ایران در بیست‌و یکمین جشنواره خیّرین مدرسه‌ساز
  بانکداری سازمانی بانک ملی ایران با بام سازمانی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36602صفحه نخست » آموزش روابط عمومیچهارشنبه، 26 دی 1397 - 09:21
ده نکته ای که روابط رسانه ای شما را دگرگون می کند
هدف روابط رسانه ای این است که حداکثر پوشش مثبت در رسانه های جمعی بدست آید. به همین دلیل روابط مداوم بین یک سازمان و رسانه های خبری حیاتی است. این نیاز حتی با گسترش رسانه های اجتماعی به شدت اساس می شود و نمی توان اهمیت انتشار یک مطلب در یک رسانه پر مخاطب آنلاین را دست کم گرفت.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| هدف روابط رسانه ای این است که حداکثر پوشش مثبت در رسانه های جمعی بدست آید. به همین دلیل روابط مداوم بین یک سازمان و رسانه های خبری حیاتی است. این نیاز حتی با گسترش رسانه های اجتماعی به شدت اساس می شود و نمی توان اهمیت انتشار یک مطلب در یک رسانه پر مخاطب آنلاین را دست کم گرفت.

 

با این حال در این مطلب، نکاتی که باید درباره روابط رسانه ای بدانید بررسی شده اند. در ادامه با شارا همراه باشید.

مخاطب خود را بشناسید
هر قدر بیشتر در رابطه با مخاطب و مشتری بالقوه خود اطلاعات داشته باشید، داستان ارائه شده شما بهتر عمل می کند، چرا که از دانسته های خود استفاده کرده و داستانی عرضه کنید که بهتر ارتباط برقرار کند.

 به عنوان مثال، اگر در حال فروش محصولات در حوزه سرمایه گذاری هستید و از قضا مشتری شما دو فرزند دارد که یکی از آنها دانشجو بوده و دیگری نیز در دبیرستان است می‌توانید در داستان خود به هزینه های زیاد دانشگاه و مصائب دریافت بورسیه و حامی اشاره کنید. این داستان مطمئنا داستانی است که مطمئنا جلب توجه مخاطب شما را می کند.

 

بر هدفتان متمرکز باشید
از وسوسه صرفا هدف قرار دادن رسانه هایی که تیراژ بالا دارند پرهیز کنید. حواستان باشد مخاطب هدف شما چه کسی است. چون تیراژ روزنامه ای بالاست دلیلی بر آن نیست که خوانندگان آن خریداران خدمت شما هستند.

 آنقدر روی نویسندگان و گزارشهای سنتی تمرکز نکنید که فضای مجازی را فراموش کنید.

از تصویرسازی استفاده کنید
تصویر سازی برای نگارش داستان بسیار مفید و کارساز است. در این تصاویر باید قدری هیجان و مکالمه بگنجانید. مثلا می توانید به این موضوع اشاره کنید که علی در این رابطه با همسر و پسر خودش هم مشورت کرده است. به این موضوع توجه داشته باشید که ارائه یک داستان نباید بیشتر از 5 دقیقه زمان به خود اختصاص دهد.

هر قدر داستان شما بیشتر به جزئیات بپردازد، تاثیر بیشتری بر روی شنونده خواهد داشت. اگر مثلا صحبت خود با مشتری را اینگونه آغاز کنید که “بیش از 70 درصد والدین به سختی و با مشکلات زیاد قادر فراهم کردن هزینه دانشگاه فزرندان خود هستند،” شاید تاثیر آنچنانی بر شنونده خود نداشته باشید.

 اما اگر صحبت خود را اینگونه آغاز کنید که “علی از دوستان من اصلا نمی‌تونست حرف فرزندش رو باور کنه که می گفت برای سال آینده هزینه دانشگاه چیزی در حدود 20 میلیون تومان افزایش خواهد داشت. علی امسال برای پرداخت هزینه مجبور شده که از هزینه مسافرت سالیانه خانواده کم کنه . . . به نظرت دیگه چه راهی برای مدیریت این هزینه داره؟”

بداهه گویی نکنید
هرگز سعی نکنید به صورت بداهه داستانی را سر و هم کنید. به ندرت افرادی پیدا می شوند که توانایی بداهه گویی در لحظه را داشته و بتوانند با یک داستان بداهه طرف مقابل خود را قانع کنند. در عوض، سعی کنید زمانی را پیش از جلسه خود به این کار اختصاص داده و یک داستان بی عیب و نقص را تهیه کنید. این داستان را مکتوب کنید، و سپس از روی کاغذ این را با صدای بلند بخوانید. این کار به شما کمک می کند تا بخش هایی از داستان که اشکال داشته و از همخوانی کافی برخوردار نیست را به راحتی پیدا کنید. حتی بهتر از آن، سعی کنید یک همکار یا یک دوست را به عنوان شنونده داستان خود داشته و از او بخواهید به آن گوش دهد. پس از مدتی به چنان مهارتی دست پیدا می کنید که می توانید عیب و نقص داستان ها را به تنهایی پیدا کنید.

شما می توانید از یک طریق دیگر هم برای نوشتن داستان اصلی خود آمادگی لازم را کسب کنید و آن نوشتن لیستی از بخش های مهم داستان است. ابتدا حقایق و مستند اصلی را که می‌خواهید در مورد مشتری خود در داستان به کار ببرید را مکتوب کنید. سپس آن دسته از مزایایی از محصول را مکتوب کنید که در ارتباط با وضعیت فعلی مشتری شما هستند. نسبت به احساساتی که ممکن است مشتری در حین شنیدن داستان شما با آنها مواجه شود هم فکر کنید و آنها را مکتوب کنید. این عناصر همگی اساس و ساختار اصلی داستان شما را شکل می‌دهند.

 داستان گویی کنید
داستان‌گویی معمول‌ترین شکل روابط عمومی است. برای معرفی محصول یا خدمت جدید، شرکت، ایده و حتی یک فرد، می‌توانید از داستان‌گویی بهره بگیرید. مثلا در مورد یک خودرو یا اپلیکیشن جدید که در آستانه ورود به بازار قرار دارد، داستان‌سازی بسیار مفید است. با خلق یک داستان‌ درباره‌ آنها، می‌توانید توجه تبلیغات و رسانه‌ها را از آن خود کنید.

برندهای معروف دنیا نمونه‌های بی‌شماری از داستان‌گویی را در کارنامه‌ خود دارند. داستان‌گویی استفاده از میل فراوان انسان‌ها به شنیدن قصه است که بیش از هر روش دیگری بر آنها تأثیر می‌گذارد و البته راموش‌نشدنی‌ترین روش از میان راهکارهای مختلف روابط عمومی است.

برای مثال به برند «اپل» توجه کنید و داستان‌های بی‌شماری که تنها در مورد لوگوی معروف سیب گاز زده‌ آن در سراسر جهان وجود دارد و بنا به مخاطبان مختلف و بخش‌بندی‌های گوناگون، از موضوعات مذهبی تا صرفا داستانک‌های خنده‌دار را پوشش می‌دهد.

سایر روش‌های خبرسازی در روابط عمومی نظیر: نوشتن مقالات و مطالب برای مطبوعات و نشریات گوناگون یا تولید محتوا در رسانه‌ها نیز تأثیرگذاری خود را دارند، اما هیچ‌یک اثربخشی داستان‌گویی را ندارند. برخی از شرکت‌ها با برگزاری رویدادها و دعوت از گروه‌های مرجع، هزینه و وقت زیادی خرج می‌کنند. در حالی‌که هیچ تضمینی برای پوشش خواسته‌ها و نیات آنان در این روش وجود ندارد.

این سبک از برنامه‌های روابط عمومی برای کارآفرینان نوپا یا فعالیت‌های دانشگاهی سنگین و پرهزینه است، ضمن اینکه با روش‌های ساده‌تر مانند نظرسنجی و پرسش‌نامه هم به نتایجی مشابه می‌توان رسید.


از رسانه های اجتماعی بهره ببرید
عصر و دوره انتشار مطبوعات چاپی تمام شده است. شما منابع خودتان را هدر می کنید اگر به نوشتن و توزیع روزنامه های سنتی بین روزنامه نگاران و رسانه ها برای اینکه اخبار شما را پوشش دهند، ادامه می دهید.

به جای تلاش برای به دست آوردن پوشش رسانه ای در بین مطبوعات غیر مؤثر و اتلاف وقت، لازم است که متخصصان روابط عمومی، راه های متفاوت و جدید دسترسی به اخبار که ما به مخاطبان خودمان ارائه می دهیم را بپذیرند.

 از رسانه های اجتماعی بهره ببرید؛ روابط را با رهبران صنعتی و تأثیرگذاران توسعه دهید و تصویر کیفی را در پیامهایتان برای جلب توجه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه به کار ببرید که می تواند به انتقال پیامتان کمک کند.

از پتانسیل گروه های مرجع استفاده کنید
تصمیم های اندکی هستند که در خلاء و بدون دخالت دادن گروه های دیگر یا هماهنگی با دیگر اثرگذاران و تصمیم گیران اتخاذ شوند. اینکه کجا زندگی می کنیم، اینکه کجا کار می کنیم، خودروهایی که استفاده می کنیم و حتی خمیردندان هایی که استفاده می کنیم، همه و همه نتیجه تعاملات ما با دیگران است. شاید این تصمیم ها مبنای علمی نداشته باشند، اما مطمئنا همگی اطلاعاتی هستند که از دیگران به ما منتقل شده و به شدت بر انتخاب های ما تاثیر می‌گذارند.

گروه های مرجع به مردم کمک می کنند تا روند حرکت خود در طی زندگی – تصمیمات مالی، روابط، پرورش کودک و تفریح را به عنوان چند نمونه کوچک و ساده – هدایت کنند. فشار همکاران و همسالان در مواردی می تواند بد و مضر و در مواردی خوب و سودمند باشند.

گروه های مرجع همچنین می توانند به کسب و کارها، مدیران و مسئولین روابط عمومی و متخصصین شبکه های اجتماعی کمک کنند تا به شکلی بهتر الگوهای رفتاری را به منظور فروش محصولات و تدوین سیاست های مرتبط مورد شناسایی قرار دهند.

گروه های مرجع می توانند از طریق روش های مختلف و بی شماری طبقه بندی شوند. یک عامل فرق و تمیزی بین این دو گروه های مرجع رسمی و غیر رسمی هستند، به شکلی که گروه اول یعنی گروه مرجع رسمی شامل کلاب ها، سازمان ها و دوستی ها و همراهی های مبتنی بر مذهب می باشند؛ در حالیکه گروه دوم اغلب از دوستان و همکاران تشکیل می شوند.

این گروه ها همچنین می توانند به گروه های اولیه و ثانویه تقسیم شوند که این تقسیم شدن به میزان تاثیرگذاری آنها بر یک فرد بستگی دارد. پارادایم های دیگر در این رابطه شامل گروه های مرجع اطلاعاتی، هنجاری و تطبیقی می باشند. گروه های اطلاعاتی مبتنی بر دانش کسب شده؛ گروه های هنجاری مبتنی بر انتظارات برآورده شده از قبیل تبعیت از یک نُرم خاص پوشش و گروه های تطبیقی هم مبتنی بر یک میل و علاقه برای احساس تعلق هستند.

احساس تعلق داشتن به یک گروه مرجع می تواند بر اساس انتخاب ضرورت یا اصلا از بدو تولد وجود داشته باشد. انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند و به این شکل همیشه گروه بندی شده یا طبقه بندی می شوند. این گروه ها می توانند اعضای خودشان را برای طرح ریزی بخش‌های مختلف زندگی راهنمایی کنند. همزمان، این گروه ها می توانند به دیگران کمک کنند تا رفتاریهای آتی را درک کرده و پیش بینی کنند.

ساخت ویدئو را کنار نگذارید
از جمله مواردی که به صورت روزانه مورد بازدید افراد قرار می گیرد، ویدئوها هستند. در واقع شما در ویدئو به سطح اطلاعات به مراتب بیشتری در مقایسه با یک تصویر، دست پیدا خواهید کرد.

به همین خاطر لازم است تا آن را کاملا مهم و ضروری تلقی کنید. اگرچه بازنشر ویدئو های موجود و یا حتی ایجاد زیرنویس برای موارد خارجی آن ها، از جمله اقدامات رایج محسوب می شود.

با این حال فراموش نکنید که ایجاد آن از ارزش به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود.


یادداشت‌های خریدنی بنویسید
آیا تا به کنون در هنگام گشت‌وگذار در رسانه اجتماعی چیزی نظر شما را به خود جلب کرده است؟ شاید آن ساعت ورزشی رفیق قدیمی دانشکده‌تان باشد. یا یک ژاکت پاییزی که بر تن یکی از افراد موردعلاقه شماست باشد. آن محصول هر چه می‌خواهد باشد، شما سریعاً به دنبال پیدا کردن آن در گوگل خواهید بود.

شرکت‌ها قدردان ابزارهای جدید اینستاگرام و پینترست خواهند بود چون می‌توانند فرآیند فروش محصولات را راحت‌تر کنند. این یادداشت‌ها برندها را قادر می‌سازند تا محصولات خاص خود را در یادداشت‌ها تگ کنند و قیمت و نوع دسترسی و فروشگاه‌ها را نیز مشخص نمایند.

بر اساس گزارش اینستاگرام، از زمان عرضه یادداشت‌های قابل‌خرید، برندهایی مانند تیم و اسپیرمنت لاو به ترتیب 44٪ و 25٪ افزایش ترافیک داشته‌اند.

به‌طور مشابه، در پینترست، شرکت‌هایی که از ابزارهای خرید استفاده می‌کنند می‌توانند تا 40٪ افزایش بازدید با کلیک روی محصولات سایت‌های خرده‌فروشی بدهند.

پویش رسانه ای را فراموش نکنید
پویش رسانه ای روشی ساده و رایج است که چه برای پایش مداوم، چه برای مرور موقعیت و چه به عنوان منبع الهام به عنوان جزئی از فرایند طراحی سناریو به کار می رود. پویش رسانه ای معمولاً می تواند مکمل خوبی برای طوفان فکری پیرامون عوامل کلیدی ای که بر بخشهای کانونی موضوع مورد مطالعه تأثیر می گذارند، باشد.

ایجاد یک نظام ساده برای پویش رسانه ای کار ساده ای است. این را به یک عادت برای خود تبدیل کنید که مطالبی را که به موضوع مورد مطالعه مرتبط به نظر می رسند از مطبوعات بریده و جدا کنید. اگر برنامه ای در تلویزیون تماشا می کنید و یا به برنامه ای، از رادیو گوش دهید، ساده ترین کار این است که جزئیات را بر روی کاغذ یادداشت کنید، اگر چیزی در اینترنت یافتید ساده ترین امر این است که آن را در حافظه رایانه خود کپی کنید و یا نسخه چاپی از آن تهیه نمایید.

تمام این اطلاعات، جمع آوری و به صورت منظم، پیرامون موضوع های مرتبط طبقه بندی می شوند. در فواصل زمانی منظمی به سراغ توده های اطلاعات رفته و مشاهدات صورت گرفته را خلاصه کنید.

هنگام پویش تعداد زیادی از برگه های کاغذ، باید خیلی سریع باشید؛ یعنی حداکثر چند دقیقه برای هر برگه. به علاوه باید تعدادی فرضیه نیز در ذهن داشته باشید و به دنبال مطالبی بگردید که این فرضیه ها را اثبات یا رد می کنند. همچنین باید حواستان به پدیده های دیگری که به نظر می رسد چیز جدیدی نشان می دهند، باشید. پدیده های جدید می توانند نطفه های مسایل بزرگ آینده باشند. (علیزاده، عزیز، وحید وحیدی مطلق و امیر ناظمی)
 


منابع


www.shara.ir
www.ibazaryabi.com
www.forsatonline.com
www.chetor.com

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  قتل دست اندرکاران نشریات در باغ شاه


  وزیر علوم آیین‌نامه جدید ارتقای ساختار و عملکرد روابط عمومی‌ها را ابلاغ کرد


  خسرویی که به دریا زد


  انتصاب مدیرکل روابط عمومی استانداری هرمزگان


  5 مانع برقراری ارتباط موثر رهبران و راه کارهای غلبه بر آنها


  کتاب« آداب معاشرت» منتشر شد


  ضرورت تشکیل پلیس نشر


  خود مدیریتی با هوش هیجانی


  توجه بیشتر روابط عمومی ها به تولید محتوا در راستای مدیریت مصرف آب و برق


  مجوز انتشار 27 نشریه دستگاه‌های دولتی صادر شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: رانندگی با روابط عمومی حداکثر دید