درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 دی 1397 - 16:02   

سه تفاوت بین آدم مغرور و فرد با وقار

  سه تفاوت بین آدم مغرور و فرد با وقار


ادامه ادامه مطلب یک

حسین محب اهری، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون درگذشت

  حسین محب اهری، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون درگذشت


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان همکاری در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1398

  فراخوان همکاری در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1398


ادامه ادامه مطلب سه

رفتاری که گوگل با لینک‌ها دارد

  رفتاری که گوگل با لینک‌ها دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  محدودیت های روابط عمومی سنتی
  آنچه باید بدانیم!/ تعریف روابط عمومی
  گزارش مجمع جهانی اقتصاد از «ریسک‌های جهان» در سال ۲۰۱۹
  مجمع جهانی اقتصاد
  گردهمایی روابط عمومی اداره های جغتای
  مارتی، ربات کنترل از راه دوری که مواظب تمیزی فروشگاه‌هاست
  مدیرعامل بانک ملی ایران: روابط عمومی فعال و تهاجمی مطلوب ماست
  مدیر روابط‌عمومی ‌نظام‌‌ پزشکی‌ از سمت خود کناره گیری کرد
  کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی شهرستان ملایر برگزار شد
  اثرات منفی تبلیغات تجاری در برنامه‌های کودک: تبلیغات صدا و سیما برای جسم و جان کودکان مضر است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36460صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیسه شنبه، 18 دی 1397 - 22:15
نکته هایی از قرآن در خصوص رسالت خبرنگاران
همایش رسالت خبرنگاران در قرآن امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی برگزار شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| همایش رسالت خبرنگاران در قرآن امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی برگزار شد.
 
 به گزارش شارا به نقل از مهر، همایش «رسالت خبرنگاران در قرآن» با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی، صبح امروز ۱۸ دی ماه با حضور اصحاب رسانه و روابط عمومی ها در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی تهران برگزار شد.
 
 در این همایش حجت الاسلام قرائتی ضمن برشمردن بیش از سی الی چهل آیه قرآن کریم در خصوص رسالت خبرنگاری و به کار بردن قلم گفت: در قرآن کریم ما دوهزار و ششصد نکته حقوقی پیدا کردیم. قرآن و معیارهای قرآنی در پخش خبر بسیار زیاد است، اما اگر قلم کج برود، براساس آیات قرآن توبیخات زیادی دارد.
 
 واقعیت در اخبار
 این مفسر قرآن با تأکید برآیه ۷۹سوره بقره که سه «وَیْلٌ» در آن به کار رفته بود، تصریح کرد: قرآن می فرماید: فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ، وای بر کسانی که چیزی می‌نویسند و اصرار دارند که گفته خودشان حق است. در واقع آنها حقیقت ها را نمی‌نویسند و باطل هایی را رشد می‌دهند. این سه وَیْلٌ برای کسانی که قلمشان را کج می‌برند استفاده شده است و چیزی که می‌نویسیم باید واقعیت داشته باشد.
 
 حق گرایی خبر در قرآن
 قرائتی گفت: بر مبنای سوره آل عمران که می گوید : إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ،سخنی که در حال پخش شدن در بین جامعه مردم است، باید حق باشد.
 
 لزوم تحقیق در اخبار
 وی به دیگر آیات قرآن در خصوص رسالت خبرنگاران در قرآن اشاره کرد و افزود: آیه ۵۶ سوره حجرات می فرماید:«إِن جَآءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإٍ فَتَبَیَّنُواْ أَن تُصِیبُواْ قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَی‏ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ‏» اگر فاسقی برای شما خبری مهم آورد تحقیق کنید، مبادا (از روی زودباوری و شتاب‏زدگی تصمیم بگیرید ) ناآگاهانه به گروهی آسیب رسانید، سپس از کرده‏ خود پشیمان شوید. خبرنگاران باید تحقیق کنند. سخنی که از هر جایی شنیده می شود باید با تحقیق باشد. سخن عادل و فاسق هردو باید با تحقیق نشر پیدا کند. چرا که سخن عادل نیز می تواند از روی تسامح گفته شود.
 
 خبر لغو نباشد
 قرائتی براساس آیه سوم سوره مومنون به دیگر نکاتی که باید خبرنگاران رعایت کنند اشاره کرد و تصریح کرد: براساس آیه سوم سوره مومنون وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، سخنی که خبرنگاران آن را منتشر می کنند باید لغو نباشد و فایده ای برای جامعه داشته باشد.
 
 قرائتی افزود: اگر بودجه کارهای موازی را حذف کنند و پست های اضافی نیز در پی آن حذف شود و همه حرف درست و مفید بزنیم، متوجه خواهیم شد که کشورمان رشد خواهد کرد.
 
 استنباط و کارشناسی اخبار
 وی به بیان دیگر آیات قرآن کریم ادامه داد: در آیه ۸۳ سوره نساء«وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَإِلَیٰ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» بر اساس ترجمه این آیه، منافقین چون امری به آنان برسد که باعث ایمنی یا ترس (مسلمین) است (و باید پنهان داشت) آن را منتشر می‌سازند، در صورتی که اگر آن را به رسول و به صاحبان حکم که از خودشان هستند گزارش می‌دادند همانا آنان که اهل بصیرتند در آن واقعه صلاح‌اندیشی می‌کردند. اخبار باید از همه جهات کارشناسی شود و فوری پخش نشود. اطلاعاتی را که انتشار می‌دهیم مورد کارشناسی قرار دهیم و خبر باطل را مورد استنباط قرار دهیم و اخباری هم که قرار است پخش شود گروهی صحت آن را استنباط کنند.
 
 اهمیت خبر فوری در قرآن
 این مدرس چهل ساله درس هایی از قرآن بر اساس آیه ۲۰ سوره یس بعضی اخبار را فوری دانست و گفت: در آیه ۲۰ سوره یس، قرآن می فرماید: وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی که این لفظ رجل به حبیب نجار شهرت دارد. بیشتر مفسران براساس شواهد تاریخی و روایات مربوطه بر این باورند که مقصود از «رجل»، حبیب نجار است و آیه شریفه تا آیه ۲۷ درباره سرگذشت اوست. حبیب نجار در کرانه شهر انطاکیه زندگی می‌کرد و به عبادت در غار و یا چرانیدن گوسفندان مشغول بود و آن گاه که شنیده است پیامبران به سنگسار و شکنجه تهدید شده اند، به میان مردم آمد و به دفاع از آنان برخاست و در واقع فوراً به این اقدام دست زد. در حال حاضر نیز بعضی از اخبار نیز باید فوراً منتشر شود تا بتواند جان عده ای را نجات دهد.
 
 عدم پخش اخبار دلهره آور
 وی با اشاره به اینکه سبک زندگی قرآنی نیازمند امروز جامعه ما است، افزود: خبرنگاران نباید اخباری را پخش کنند که دلهره به وجود می آورد و امید آدمی را در حیاط جامعه بشری می گیرد. شاید مردم اگر بدانند که سیلو ها از گندم خالی است ناامید و دلسرد شوند. سیلوها اگر خالی از گندم می‌شود، بی صدا باید آن را پر کنند، نه اینکه با پخش آن در بین مردم موجبات عدم امنیت را رقم بزنند. سبک زندگی قرآنی همین است که هیچ رازی را با دوست خود در میان نگذار و اگر دشنامی میدهی نیز آنچنان در آن کار افراط نکنید که هیچ راه بازگشتی نداشته باشد.
 
 توهین ممنوع!
 وی با تأکید بر دیگر نکته هایی که در قلم فرسایی خبرنگاران مورد توجه باید قرار گیرد، افزود: براساس آیه ۶۸ سوره عنکبوت قرآن می‌فرماید:«وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‏ فَیَسُبُّوا اللّه‏ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ» در خبرها نباید توهین کنیم. قرآن می‌فرماید حتی به کسانی که غیر از خدا را می‌پرستند نیز فحش ندهید.
 
 حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: هر خبری را که احتمال نقشه کشیدن دشمن هست، نقل نکنید. همیشه یک راه را برای برگشتن بگذارید. سعی کنید توجیه نکنید. در خبرهایتان سبّ و دشنام ندهید. خبرهایتان تحریک‌آمیز نباشد. خبر باید یقینی باشد. خبری که بر حسب ظن و گمان است، منتشر نکنید. اگر قلم به دست سوءظن داشته باشد، همه شلغم‌ها را لبو می‌بیند. با سوءظن قلم به دست نگیرید. حق تجسس ندارید!
 
 وی ادامه داد: غیبت نکنید. اگر آبروی طرف رفت، جای پر شدن ندارد. غیبت گفتن، غیبت نوشتن، دروغ گفتن و دروغ نوشتن، به هر وجه آن حرام است. به هیچ کس اعتماد نکنید. به هر کسی غیر از خدا تکیه کنید، می‌افتید. دین را فقط از وحی بگیرید، از مداح، شاعر، عارف و خبرنگار دین را نگیرید. حرف اساسی، نجات‌بخش و بصیرت‌آور بزنید.
 
 وی در پایان قرآن را کتابی همه جانبه خواند و امید داشت که فکر و قلم خبرنگاران بر مبنای آموزه های قرآنی رقم بخورد.
 
 
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مقاله روزنامه نگار نباید «ترتیب داده شده از قبل» و القاء و یا به خواست شخص ثالث باشد


  فراخوان همکاری در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1398


  سومین نشست اعضای کارگروه روابط عمومی های فدراسیون های ورزشی برگزار شد


  اثرات منفی تبلیغات تجاری در برنامه‌های کودک: تبلیغات صدا و سیما برای جسم و جان کودکان مضر است


  مدیرعامل بانک ملی ایران: روابط عمومی فعال و تهاجمی مطلوب ماست


  کتاب رسانه اجتماعی برای ارتباط استراتژیک


  کاربرد جلسات‌ گروهی‌ در روابط عمومی


  کتاب سال روابط عمومی ایران منتشر می شود


  آشنایی با فعالیت های دکتر حسن ربیعی


  سومین اجلاس مدیران و رؤسای روابط عمومی صنعت پتروشیمی برگزار شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: پنج ویژگی یک متخصص روابط عمومی ممتاز