درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 05:13   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36325صفحه نخست » دوشنبه، 10 دی 1397 - 18:26
بحران اتوبوس مرگ چگونه مدیریت شد؟
نقدی بر مدیریت بحران کشته‌شدن دانشجویان
در این یادداشت نگاهی داریم به استراتژی‌های مورد استفاده دانشگاه آزاد در مواجهه با بحران واژگونی اتوبوس علوم و تحقیقات تهران که هم برند دانشگاه آزاد و هم تصویر دکتر ولایتی را در این ماجرا حداقل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد خدشه و نقد قرار داد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

حسین امامی| پیش از حضور آقای دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در مواقع بحرانی و حساس هجمه‌ها عمدتا به سمت دکتر جاسبی مدیریت وقت دانشگاه آزاد متمرکز می‌شد. البته صرفا در ایام انتخابات و بهره‌برداری‌های سیاسی نیز انتقادات به دانشگاه آزاد که عمدتا مباحث مربوط به شهریه بود دستاویزی شده بود برای نقد عملکرد دوران حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

اما تفاوت در دوره جدید آن است که آقای دکتر ولایتی بیشتر در امور اجرائی دانشگاه آزاد اسلامی ورود می‌کند و حضور پررنگ رسانه‌ای ایشان در این مدت هم، آسیب‌هایی را در جریان واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران از سوی مردم و نگاه کاربران فضای مجازی متوجه ایشان کرد.

فارغ از صحیح یا غلط‌ بودن این نگاه، در این یادداشت نگاهی داریم به استراتژی‌های مورد استفاده دانشگاه آزاد در مواجهه با بحران واژگونی اتوبوس علوم و تحقیقات تهران که هم برند دانشگاه آزاد و هم تصویر دکتر ولایتی را در این ماجرا حداقل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد خدشه و نقد قرار داد.

تحلیل این اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها براساس نظریه وضعیتی ارتباطات بحران سنجیده می‌شود که توسط تیموتی کومبز نظریه‌پردازی شده است.

۱- استراتژی نفی: در اولین لحظات انتشار این خبر، شایعه سکته راننده از سوی برخی از مسئولان مطرح شد که در اصل این بلاگردان‌کردن راننده بود که از این طریق خطا و اشکال فنی اتوبوس انکار و کتمان شد. در نهایت برخی از رسانه‌ها و افراد همسو در پی حمله به کسانی بودند که مدیران فعلی را مقصر نشان داده‌اند.

تحلیل: انتخاب این استراتژی براساس نظریه وضعیتی برای این نوع بحران اشتباه است چراکه این استراتژی صرفا در مورد جنس شایعه و برخی چالش‌ها مؤثر واقع می‌شود؛ بنابراین فرار از مسئولیت و حمله به اتهام‌زن، راهبرد مطلوبی برای بحران نبود.

۲- استراتژی توجیه: در گام بعدی تعدادی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات برکنار شدند. در بیانیه کمیته ویژه پیگیری سانحه بر مقصر‌شناخته‌شدن پیمانکار تأکید شده است. از طرفی قصور و بی‌توجهی برخی از معاونان و مدیران واحد علوم و تحقیقات نسبت به نظارت بر برون‌سپاری و تأمین امنیت تردد دانشجویان و عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای پیمانکار نیز علت برکناری و اخراج پنج نفر از مسئولان مرتبط با این حادثه بیان شد.

جنس مطالبات، گلایه‌ها و شکایات مردم چه در فضای دانشگاه و چه در شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای بود که ضرورت داشت با خاطیان برخورد و از طرفی ناتوانی سیستم نیز برطرف شود. بنابراین علاوه‌بر برکناری تعدادی از مدیران، نسبت به اعلام سیستم فرسوده ناوگان حمل‌ونقل مطالبی اذعان شد.

تحلیل: این اقدام راهبرد مطلوبی برای مدیریت این بحران ارزیابی می‌شود، ولی نکته قابل تأمل این است که مسئولان ارشد دانشگاه مسئولیت این بحران را برعهده نمی‌گیرند و با برکناری تعدادی از مدیران و همچنین اعلام عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای پیمانکار در پی کاهش مسئولیت خود و از طرفی ارجاع مشکلات فنی به طرف پیمانکار هستند.

گویی که نقش تصمیم‌گیری انسانی در انتخاب پیمانکار با کمترین قیمت در کمیسیون معاملات دانشگاه که طبیعتا باید در رأس هرم مدیریتی واحد علوم و تحقیقات صورت بگیرد امر کم‌اهمیتی بوده است. این تمام اتفاقاتی است که در مدیریت بحران واژگونی اتوبوس علوم و تحقیقات شاهد آن بودیم.

البته جا دارد در مدتی طولانی‌تر و گذشت زمان، نگاه دیگری به این مسئله انداخت و تحلیل مجددی روی آن صورت گیرد. اما آنچه لازم به گفتن است این است که همانند بسیاری از بحران‌ها در ایران استراتژی توجیه و کوچک‌نمایی بحران در دستور کار قرار گرفت بدون کوچک‌ترین عذرخواهی (Excuse)؛ امری که در ایران مرسوم نیست؛ چه رسد به اینکه کسی مسئولیت کامل بحران را بپذیرد و پوزش (Apology) بخواهد.

بحران‌های ناشی از کوتاهی و عملکرد غلط سازمان احساس خشم و تنفر در مردم ایجاد می‌کند. در این واقعه نیز این کوتاهی در قبال ازدست‌رفتن جان ارزشمند تعدادی از دانشجویان صورت گرفته است. شهرت و اعتبار رئیس مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله اول و سپس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران مورد تهدید قرار گرفت.

در سطح بعدی تصویر و برند دانشگاه آزاد اسلامی این واحد از منظر پایین‌بودن حداقل امکانات تردد و حمل‌ونقل دانشجویان در قبال شهریه‌های کلان دانشگاه آسیب دید. بر این اساس ضرورت دارد اقدامی مؤثر و عاجل برای «ترمیم تصویر» افراد مطرح‌شده و همچنین واحد علوم و تحقیقات صورت پذیرد.

بنابراین لازم است در تکمیل امور روابط‌عمومی و رسانه‌ای مدیریت بحران این موضوع، مطابق اصول ارتباطات بحران «استراتژی بازسازی» در دستور کار قرار گیرد. این راهبرد می‌تواند شامل دو اقدام باشد؛ ابتدا پوزش‌خواهی که مدیر بحران مسئولیت کامل را در قبال این حادثه تلخ بپذیرد و دوم راهکار‌های جبرانی برای التیام درد بازماندگان از داغ ازدست‌دادن این قربانیان که می‌تواند مواردی مانند اعلام پرداخت خسارت و به‌کارگیری سایر امکانات مادی و معنوی برای خانواده‌های عزادار باشد تا شاید مرهمی بر این زخم ابدی باشد و نزد افکار عمومی هم این سانحه جبران شود.

در پایان جا دارد این مصیبت بزرگ را خدمت خانواده داغدار این دانشجویان عزیز تسلیت عرض کنم.


منبع: روزنامه شرق

 



 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد