شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روزنامهها و رسانههای صوتی و تصویری مشابه یکدیگر نیستند و درجهی تعهد آنهابه اصول روزنامهنگاری، در طیف گستردهای از رعایت کامل تا بیتوجهی، متغییر است. به عنوان مثال، نشریهی «وال استریت» برای اخبار عینی و گزارشهای واقعی، به شدت تمجید میشود، در حالی که «جویندگان و ستارگان ملی» «نشنال انکویرر اند استار» به خاطر عکسها و تصاویر ساختگی و نیز تیترهای بیاساس خود، مشهور است.
وضعیتی مشابه در تلویزیون وجود دارد. برنامههایی مانند «مورتون دونی»، «ژرالدو»، «رویدادهای جاری» و «نمونهبرداری مشکل» در تلویزیون به عنوان «برنامه تلویزیونی مهمل» شنناخته شدهاند؛ زیرا آنها بر روی موضوعات جنجال برانگیز متمرکز شدهاند و از نماهای روزنامههای زرد بهره گرفتهاند و «سرگرمی روزنامهای» لقب یافتهاند.
گسترش «تلویزیون مهمل» و مضامین جسورانهی آن که حاکی از آن است که شما باید بسیار محتاط باشید. پروفسور «فران ماترا» از دانشگاه ایالات آریزونا، در شمارهی ماه می نشریه تخصصی روابط عمومی چنین نوشت:
روزنامهنگاران مهمل، صرف نظر از مردم پسند بودن آنها، دوستان شما نیستند. آنها منتظرند تا کار شما را قبضه کنند. آنها در جستجوی یک لفظ نابودکننده هستند تا با آن به شما حمله کنند و موقعیتتان را از بین ببرند. این همان چیزی است که توسط آن افتخارات گزارشگر را خریدوفروش میکنند.
سازمانها در قبال به نمایشهای مرسوم محتاطتر میشوند. برنامههایی مانند «شصت دقیقه»، «20/20» و «Dateline NBC». در مقام رقابت، این برنامهها شروع به پخش مطالب جنجالیتر، و اغراقآمیز کردن رویدادها برای جلب بیشتر بینندگان کردهاند. همانطور که پیشتر ذکر شد، NBC توسط ماشینهای معمول خسارت دیده بود و باید عذرخواهی سادهای برای همراه کردن سکانس انفجار یک تانکر گاز بر روی ماشینهای معمول، به برنامههای خود صورت می گرفت. تمام مقصران سوخته بودند.
چنین انحرافاتی از استانداردهای خبرنگاری، نکات بسیار با اهمیتی در رسانهها هستند، زیرا این نمایشهای مضحک، هر چند اثراتی جداگانه دارند، ولی از اعتبار تمام خبرنگاران میکاهند.
البته شما باید بکوشید تا تمام رسانهها را با یک دید نبینید. باید به همکاری خود با خبرنگاران با مسؤولیت و متعهد ادامه دهید. هرچند، اگر گزارشگران سابقهی فعالیتهای جنجالی را دارند، میتوانید از مصاحبه یا در اختیار قرار دادن خبر برای وی اجتناب کنید.
|