درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:24   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35414صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیچهارشنبه، 9 آبان 1397 - 18:31
چند و چون سواد مالی در گفتگو با مدیر روابط عمومی سازمان بورس ایران
موضوع سواد مالی یک بحث فرابخشی است و امیدوارام روزی برسد که این نگاه در سطح کلان کشور شکل بگیرد و سازمانی با هدف پرداختن به معقوله سواد مالی در جامعه ایجاد شود.
  

اشاره

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سواد مالی، موضوع گفتگوی مدیر مسئول ماهنامه اقتصادی دریک با یاسر فلاح مدیر روابط عمومی سازمان بورس ایران است که در پی می آید:


سازمان بورس چه نوآوریها و روش‌های خلاقانه‌ای برای گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس و معرفی بورس به مردم داشته است؟
همانطور که اطلاع دارید مقوله سواد مالی و دانش سرمایه‌گذاری در کشور ما سابقه چندانی ندارد.

درست است که بورس در کشور ما عمری ۵۰ ساله دارد، اما شناخت مردم ما از بورس شناخت عمیقی نبوده و بنا به دلایل مختلف تاریخی و فرهنگی، موضوع فرهنگ سهامداری در کشور ما توسعه پیدا نکرده است.

شاید به دلیل وجود منابع و ثروت‌های طبیعی چون نفت، گاز و…، بخش خصوصی و اقتصاد غیر دولتی طی سالیان گذشته، وقتی برای رشد و توسعه پیدا نکرده است و یا شاید انگیزه کافی هم برای این موضوع وجود نداشته.

اما از سال‌ها قبل تمامی اقتصادانان ایران در این خصوص هشدار داده بودند که هرچه سریعتر این وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی کشور باید رفع گردد. بنابراین از حدود ۱۴ سال پیش با ابلاغ قانون جدید اوراق بهادار و تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار، مسیری نو در جهت کاهش وابستگی به اقتصاد تک قطبی و فعالسازی هرچه بیشتر بخش خصوصی کشور برداشته شد.

مسیری که از از چهارده سال پیش آغاز گردید امروز دوران بلوغ خود را طی می‌کند و به سمت تخصصی شدن و عمیق شدن در اقتصاد کشور پیش می‌رود و شکل جدیدی به خود گرفته است، در طول این مدت نهادهای تخصصی در این بخش شکل گرفته‌اند مانند نهاد نظارتی و نهادهای عامل سازمان بورس، شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه و مشاورهی سرمایهگذاری، و دیگر نهادها، اما با این وجود همچنان با مشکل کمبود سواد مالی در اقشار مردم در کشور مواجه هستیم. در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دنیا، موضوع سواد مالی در کشور ما امروزه خیلی نوپا و نوین است و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم و برای توسعه بازار سرمایه در کشور راهی جز بالا بردن سواد مالی عموم مردم و هدایت سرمایه‌های خرد به سمت این بازارها نداریم اما شاخص‌ها نشان می‌دهند که حدود۲۰ % جامعه ما سواد مالی دارند و ۸۰ % دیگر سواد مالی بسیار ضعیفی دارند. بنابراین راه بسیار دشواری را در این مسیر پیش رو داریم.

از نظر شما سواد مالی چه تعریفی دارد؟
سواد مالی نوعی مدیریت معیشت خانوار و توسعه یافتگی عقل معاش تعبیر می‌شود. یا به گونهای سرمایه‌گذاری بهینه، برای کسب حداکثر بازده از منابعی که در اختیار داریم.

آیا این تعریف برای عموم مردم صادق است و یا تنهای مخصوص افرادی که در زمینه سرمایه‌گذاری فعال هستند صادق است؟
به اعتقاد بنده عموم مردم به سواد مالی نیازمند هستند و افراد سرمایه‌گذار هم جزئ از افراد جامعه هستند. متاسفانه در کشور ما تنها ۲۰ درصد از افراد جامعه با مسائل مالی آشنا هستند اما این مساله در کشورهای توسعه یافته کاملا برعکس است و عموم مردم فراخور نیاز خود از دانش مالی مورد نیاز خود در جامعه مطلع هستند و از یک سرمایه‌گذار حرف‌های فعال در بازار سرمایه گرفته تا مردم عادی جامعه اهمیت سواد مالی را می‌دانند جالبه بدانید که سواد مالی در کشور ما از کشورهایی مثل عراق و ازبکستان نیز پایین‌تر است.

آیا منظور شما از سواد مالی، آگاهی مردم از نحوه فعالیت و سرمایه‌گذاری در بورس است؟
نه نه، اصلا؛ این موضوع در مورد تمام مباحث مالی مانند سپرده‌گذاری، انواع بیمه‌ها، بورس، مالیات، و … است. نکته قابل توجه این است که آثار کمبود سواد مالی در کشور در تکانه‌های اقتصادی که هر از گاهی به وجود میاید، به راحتی قابل مشاهده است. همین حجم افسار گسیخته‌ی نقدینگی در کشور، و حرکت آن به سمت بخش‌های مختلف، مخصوصا بازارهای سفته بازانه و دلال معابانه یی که الان ما شاهد آن هستیم، تغییرات نرخ ارز، تغییرات نرخ سکه، خودرو، مسکن و … و این نشان دهندهی این است که سواد مالی در بین اقشار عموم مردم به درستی نهادینه نشده است. این سرمایه‌ها حالت سرگردان دارند و برای کسب حداکثر سود به حوزه‌های مختلف ورود می‌کنند و می‌توانند آسیب‌های جدی به بنیان‌های اقتصادی وارد آورند.

اگر ورود سرما‌یه‌ها به بورس با تامل، تدبر، دقت کافی و آموزش‌های لازم همراه باشد، می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید واقع شود.

نکته حائز اهمیت این است که وقتی قیمت ارز در کشور افزایش پیدا می‌کند به ضرر ماست و به همه آسیب می‌زند، زیرا وقتی وارد کننده بخواهد کالا وارد کند، به قیمت ارز روز محاسبه می‌کند، اما اگر شاخص بورس افزایش پیدا کند، کسی آسیب نمی‌بیند، تورم افزایش پیدا نمی‌کند، سفره خانوار کوچک نمی‌شود، به معیشت ما آسیب نمی‌زند و شرکت‌های بیشتری هم وارد بازار سرمایه می‌شوند، تامین مالی در بخش واقعی اقتصاد افزایش پیدا می‌کند، شغل بیشتری ایجاد می‌کند و به گردش چرخ اقتصاد نیز کمک می‌کند. بنابراین موضوع آشنایی هرچه بیشتر مردم با بورس و بازار سرمایه منجر به انتقال نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصاد مانند تولید خواهد شد و می‌تواند علاوه بر پاسخگویی انتظار سود در بین فعالین اقتصادی جریان نقدینگی را هم در جامعه مدیریت کند. از همین رو می‌توان این دوران را بسیار سرنوشت دانست و در صورتی که بتوانیم با تبلیغات، آموزش و فرهنگ‌سازی اقشار مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

یعنی اگر بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم و اقتصاد کشور را از این بزنگاهی که قرار گرفته است به سمت بازار سرمایه محور سوق دهیم و اقتصادمان را بیشتر در بازار سرمایه مشاهده کنیم، قطعا منافع بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت. امروزه چیزی حدود ۲۳-۲۴ درصدGDP تولید ناخالص داخلی در بازار سرمایه و بورس حضور دارد.

در حالی که در یک اقتصاد توسعه ‌یافته مثل ایالات متحده، قریب به ۱۲۰ درصد اقتصاد در بازار سرمایه است و حجم بازار سرمایه از اقتصاد خود ایالات متحده بزرگتر است.

اگر این اتفاق در کشور ما هم رخ دهد مردم هم به مرور می‌پذیرند که بخشی از دارایی خودشان را به سهام، اوراق بهادار و… اختصاص بدهند. در آن صورت کسی در بالش زیر سرش و خانه‌ها دلار نگه‌داری نمی‌کند.

در حال حاضر این انتقاد به سازمان بورس می‌شود که چرا برای ورود سرمایه‌ها، فرهنگ‌سازی و تبلیغ به قدر کافی انجاد نمی‌شود؟
بلاخره ما باید بپذیریم که تنها ۲۳-۴ درصد اقتصاد ما در بورس است. باید هوای تازه نیز به بورس دمیده شود، این شریان همان بخش دولتی است که باید وارد بورس شود. نیاز به ارزهای اولیه است، نیاز به سهام جدید است که این پولی که الان وجود دارد را هضم و جذم کند. اما متاسفانه هنوز امکانش به وجود نیامده و بسیاری از شرکت‌های خصوصی هم شفافیت لازم را جهت ورود به بورس ندارند و باید در آیندهای نزیک صورت‌های مالی خود را شفاف کنند و در سامانه کدال منتشر کنند.

امیدواریم که این اتفاق بیافتد و ما بتوانیم بخش‌های بیشتری از اقتصاد کشور را در بازار سرمایه مشاهده کنیم. قطعا همان‌طور که اطلاع دارید بازار سرمایه شفاف‌ترین بخش اقتصاد کشوراست و ما کمترین مشکلات را به لحاظ اقتصادی در شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس هستند را شاهد هستیم.

امیدواریم روزی بیاید که بخش اعظم اقتصادمان، از طریق بازار سرمایه، بورس و فرابورس شفاف شوند و حضور داشته باشند و مردم نیز با مشاهده عملکرد شفاف، بتوانند سهام آن ها را خریداری کنند و مالک این شرکت‌ها بشوند.

متولی پروژه سواد مالی در کشور کیست؟ آیا متولی خاصی دارد؟
موضوع سواد مالی یک موضوع فرابخشی در اقتصاد است، سواد مالی فقط به بورس و بازار سرمایه اختصاص ندارد. قطعا موضوع معیشت خانوار، عقل معاش، اقتصاد خانوار و نقش زنان خانه‌دار، موضوعاتی هستند که نه تنها به بورس بلکه به بیمه، مالیات، بانک، آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما و همه این‌ها اختصاص دارند.

به نظر بنده باید یک کمیته کلان در سطح کشور شکل بگیرد که بورس یک جزئی از آن باشد، اگر این کمیته در سطح کلان شکل بگیرد، می‌تواند موضوع سواد مالی را نیز نهادینه کند و تولید محتوا در جامعه انجام شود، و از طریق آموزش عالی، صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در سطح جامعه توزیع بشود.

به طور مثال در کشوری مانند ایالات متحده که تیم ما روی آن مطالعه کرده است، موضوع سواد مالی را از۱۵۰ سال پیش شروع و روی این بحث کار کرده‌اند و در این حوضه شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ این کشور نقش آفرینی کردند.

کمپانی‌های بزرگ صنعتی که در ایالات متحده حضور دارند و حتی بعضا محصولاتشان را در ایران استفاده می‌کنیم روی این موضوع سرمایه گذاری کرده‌اند.

یک خودرو ساز بزرگ آمریکایی با این شعار که منافع شرکت من، منافع آمریکاست و منافع آمریکا منافع شرکت من است فعالیت می‌کند.

در ایران، خیلی از شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند به راحتی مورد حجمه‌ی شدید قرار می‌گیرند و به نوعی خیلی از مردم منتقدشان هستند. این شرکت‌ها شرکت‌های بورسی‌اند که شفافیت دارند، صورت‌های مالی مشخصی دارند، و منافعشان منافع اقتصاد کشور است و منافع اقتصاد کشور، منافع این شرکت‌ها در بورس و فرابورس است.

به هرحال اهمیت این موضوع را نباید فراموش کرد و برای این موضوع در سطح کلان کشور باید برنامه‌ریزی شود ما در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان جزئی از اقتصاد کشور، یک سری اقدامات را برای آشنایی مردم با فواید سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه انجام داده‌ایم مانند:

برگزاری جشنواره بورس و رسانه یکی از بخش‌های بسیار اثر گذار در اقتصاد کشورم، رسانه‌ها هستند. در این خصوص سعی شده است اثر گذاری رسانه‌ها را در سطح جامعه افزایش داده و موضوعات مرتبط با بورس و بازار سرمایه را از طریق رسانه‌ها بیشتر به اطلاع مردم برسانیم .

جشنواره بورس و رسانه نِیز به خوبی توانست به اهداف خود برسد و در تابستان گذشته با بسیاری از رسانه‌ها در سطح کشور دومین سال خودش را نیز پشت سر بگذارد.

یکی دیگر از اقدامات ما، بحث هدف‌گذاری برای دانشجویان به عنوان قشر متخصص و مسئولین آینده کشور است که سعی کرده‌ایم بر روی دانشجویان متمرکز شویم و برنامه‌های خاصی را برای آنها داشته باشیم.

از جمله، لیگ ستارگان بورس یک مسابقه معامله‌گری در اوراق بهادارکه برای دانشجویان طراحی شده است.

سال گذشته اولین دوره آن با حضور ۱۰ تیم از دانشگاه‌های مختلف تهران برگزار شد.

امسال خوشبختانه موفق شد‌ه ایم که این تعداد را به ۳۴ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور و به مدت ۲ ماه افزایش دهیم،که می‌توان به دانشگاه‌هایی نظیر : دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه اهواز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مازندران، دانشگاه گیلان، دانشگاه زنجان، محقق اردبیلی، ارومیه و در حدود ۱۸ تیم از دانشگاه‌های تهران و همچنین با ۵ تیم از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اشاره کرد.

که در این راستا بسیار اثر بخش بوده و امیدواریم که این‌ها سفیران و پیام رسان‌های بازار سرمایه باشند و در دانشگاه‌ها و شهرهای خودشان تاثیرگذار باشند.

امیدوارم در سال‌های آینده لیگ ستارگان بورس در قامت مسابقاتی مانند روبوکاپ ظاهر شود و دانشگاه‌های بیشتری برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کنند و ما نیز از این طریق معامله‌گری اوراق بهادار را به سطح شهرهای مختلف کشور برسانیم.

ما معتقدیم آموزش معامله‌گری اوراق بهادار می‌تواند به عنوان یک شغل برای افراد جامعه توصیه گردد .

رقابت‌های لیگ ستارگان بورس نه فقط یک مسابقه، بلکه یک نوع کارآفرینی و آموزش داشتن شغل برای دانشجویان می‌باشد.

دانشجویان می‌توانند با کمترین مبلغ وارد بازار سرمایه شده و خرید و فروش کنند و با آموزش‌های لازم حتما سود کنند.

تیمی که در لیگ ستارگان بورس امسال مقام اول را کسب کرد، تیم دانشگاه تهران بود که توانست چیزی قریب به ۹۵ درصد سود کند، یعنی اعتبار اولیه دریافتی از سازمان بورس که ۱۰ میلیون تومان بود را پس از معاملهگری تبدیل به ۵/۱۹ میلیون تومان کرد.

این یک پیام آشکار است به جامعه، که می‌توان در بازار سرمایه وارد شد، سرمایه‌گذاری کرد و سود خوب نیز کسب نمود.

اما بالاخره این بازار نیز مشابه تمام بازارهای دیگر نوسان داشته و این ذات بازار است، مدتی رشد می‌کند و مدتی هم استراحت می‌کند، قیمت‌ها اصلاح می‌شود، و این موضوع در تمام بازا ها وجود دارد.

بازار سرمایه نیز یک بازار علمی و کاملا تخصصی است که کسانی که می‌خواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند می بایست حتما راه و روش سرمایه‌گذاری در آن را بیاموزند.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده، موضوع فین تک های دانش‌آموزی است .

که دومین دوره آن در شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در نمایشگاه کیش برگزار شد و همچنین اولین دوره آن در نمایشگاه تهران در فروردین ۹۷ اجرا شد.

شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در موضوع آشنایی دانش‌آموزان با شرکت‌های دانش‌بنیان و همین‌طور کسب و کارهای نوین اقدامات زیادی انجام داده، دانش‌آموزانی که در حوزه کسب و کار جدید و حوزه‌های استارت آپی ایده‌هایی داشته باشند، از آنها حمایت می‌شود.

موضوع فین‌تک دانش‌آموزی به نوعی رقابت بین دانش‌آموزانی می‌باشد که ایده و یا فکر جدیدی برای راه اندازی کسب و کارهای نوین دارند. و سازمان بورس جهت تشویق این دانش‌ آموزان با اهدای جوایز نفیس از آن ها حمایت می‌کند.

فین تک یک بحث تخصصی است، ممکن است که دانش آموزان با آن آشنا نباشند؟
ببینید دانش آموزانی که انتخاب می‌شوند از فیلترهایی عبور کرده اند و این فیلترها نشان می‌دهد که این دانش‌آموزان ایده‌های جدیدی در کسب و کار داشته و علاقمند به بحث کارآفرینی هستند.

در این راستا ما افراد مستعد را شناساییکرده و سعی کرده‌ایم با آموزش مفاهیم ابتدایی مالی مانند مفهوم پول، بانک، بیمه، پرداخت قبوض و … این دانش‌آموزان را رصد کرده و در مدارس با ارائه

شیوه‌های خاص آن‌ها را در این رقابت‌ها ترغیب به شرکت نماییم.

با این وجود نمی‌توان این سطوح را با سطوح دانشجویی قیاس کرد، این دانش‌آموزان در سطح خودشان ارزیابی و تقدیر می‌شوند.

جهت اطلاع باید عرض کنم که در دوره اول برگزاری، تعدادی از دانش‌آموزان در جشنواره جوان خوارزمی مقام‌هایی کسب کرده، و ما سعی بر این داشته‌ایم که همین سطح را توسعه دهیم که در نتیجه این دانش‌آموزان بتوانند جزئی از کارآفرینان آینده باشند.

برای بحث فین تک دانش آموزی ایده دریافت می‌کنید و این ایده ها پایش می ‌کنید؟
بله، یک سری مدرس هستند که در حال همکاری با دانشکده دانشگاه کار آفرینی تهران می‌باشند، این عزیزان از مدرسین شرکت اطلاع رسانی سازمان بورس هستند که سابقه برگزاری فین استارز هم داشته‌اند.

فین تک دانش‌آموزی برای خود دانش‌آموزان یک ایده جدید است، به طوری که یک بوم نقاشی در اختیارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند ایده‌های خود را در این بوم طراحی و فرایند‌هایش را اجرا کنند. ا‌ین مسابقه در مدارس انجام می‌شود ؟

خیر حضوری است. به طور مثال در کیش و تهران بین ۱۰۰ دانش‌آموز این مسابقات برگزار شد.

آیا در حوزه ساخت انیمیشن های آموزشی هم وارد شده‌اید؟
بله اقداماتی در این حوزه برای آموزش عموم مردم در حال انجام است. که شامل تولید انیمیشن – تولید موشن گرافی– و همینطور تولید اپلیکیشن و گیمیفکیشن می‌شود، لازم به ذکر است که در این زمینه دو مورد اپلیکیشن هم تولید شده است از جمله” فی” که برای سرمایه‌گذاران و افرادی که به تازگی می‌خواهند با بازار سرما‌یه آشنا شوند، کاربرد دارد.

همچنین برای عموم مردم در سنین جوانان و نوجوانان اقدام به تولید بازی‌های قابل استفاده در موبایل با موضوع سواد مالی مانند بازی معروف کویز آف کینگ شده است و در حال حاضر سعی شده است به ۵۰۰ سوال بورسی در این بازی جذاب ایرانی که نزدیک به ۱۰ میلیون عضو دارد پاسخ داده شود و در حال حاضر نیز در حال طراحی بازی دیگری به منظور آشنایی مردم با مفاهیم سرمایه‌گذاری و بورس، هستیم که به زودی به جامعه عرضه می‌شود.

در حوزه انیمیشن هم سابقه همکاری با مجموعه محترم دیرن دیرین را داشته‌ایم که ۲۰ قسمت آن نیز تاکنون تولید و پخش شده است هم اکنون در حال تولید انیمیشن دیگری با موضوع بازار سرمایه هستیم که انشالله به زودی معرفی و پخش می‌گردد.

مجموعه ی دیگری نیز در حوزه فیلم و سریال در حال برنامه‌ریزی هستیم و با بنیاد سینمایی فارابی وارد گفت و‌گو شده‌ایم و تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم که بتوان یک فیلم سینمایی را با مفاهیم بازار سرمایه و بورس تولید کنیم.

ما امیدواریم مجموع این امور بتواند نگرش مردم را نسبت به بازار سرمایه و بورس اندکی بهبود بخشد، زیرا بازار سرمایه در جامعه ما نیاز به معرفی بیشتری دارد و مردم باید با وجوه مختلف بورس و بازار سرمایه آشنا شوند تا بتوان نتایج آن را در جامعه ملاحظه کرد.

برای خانواده ها ، به خصوص زنان خانه‌دار که معمولا پس اندازهای خانواده را مدیریت می‌کنند برنامه خاصی در نظر دارید؟
ببینید اولیت ما در حال حاضر حوزه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، کارکنان است ولی در مراحل بعدی حتما موضوع زنان در برنامه‌های ما قرار دارد، به نظر می‌رسد در حوزه برنامه‌سازی رادیو و تلویزیون باید بیشتر برای درگیر کردن این قشر تاثیر گذار در جامع صورت گیرد.

به شخصه معتقد هستم تا زمانی که آموزش عمومی در کشور اتفاق نیافتاده و بخش قابل توجهی از جامعه با مفاهیم اولیه بازار سرمایه آشنا نشدن، ممکن است در صورت تبلیغات گسترده تلویزیونی عده‌ای علارغم آموزش‌های صحیح ترغیب به وارد شدن به بازار سرمایه شوند و با ضرر کردن دچار پشیمانی شوند و شروع به تبلیغات منفی در این خصوص کنند

بنابراین باید بسیار با احتیاط و با برنامه ریزی عمل کرد. در حال حاضر از طریق فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار و بارگذاری تولیداتمان هستیم، و بازخورد خوبی هم گرفته‌ایم و امیدوارم که با رشد و توسعه این فعالیت‌ها در جامعه، بخش بیشتری از جامعه را با مفاهیم سرمایه‌گذاری و مالی آشنا کنیم.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور کارمان است، موضوع اردوهای بورسی ( روت شوهای بورسی ) و جنگ‌های بورسی می‌باشد که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بناست در سطح چندین شهر اجرا خواهد شد و در این برنامه‌ها رویکردمان کاملا آموزش مفاهیم سرمایه‌گذاری به خانواده‌ها می‌باشد.

امیدواریم که افراد غیر حرفه‌ای و افرادی که تحمل ریسک پایینی دارند و می‌خواهند درآمد مطمئنی داشته باشند، با ورود به بازار سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، هم به اقتصاد کشور و بازار سرمایه کمک کنند و هم سرمایه اولیه خود را با ریسک مواجه نکنند، اما افرادی که اطلاعات کافی دارند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند می‌توانند از طریق معامله‌گری اوراق بهادار و سهام به سود بیشتری هم دست پیدا کنند.

نقدی که بنده به برنامه‌های شما دارم این است که برای آموزش سواد مالی و نهادینه کردن آن در جامعه تنها با ارائه چند اپلیکیشن و طراحی چند مسابقه نمی‌توان انتظار داشت این موضوع مهم در جامعه گسترش داده شود، لذا با بررسی‌هایی که بنده در کشورهای توسعه یافته انجام داده‌ام، از سنین مهد کودک آموزش های مالی با محتوای بسیار غنی و مرحله بندی شده آموزش داده می شود و این آموزش‌ها از طریق دانش‌آموز به خانواده منتقل می‌گردد ، آیا شما برای این قسمت برنامه‌ای داشته و یا در دست اجرا دارید؟
حرف دل ما را زدید، علارغم اینکه پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه را پشت سر گذاشتیم یکی از کمبودهای ما در حوضه آموزش سواد مالی به اقشار جامعه این است که یک خط و یا حتی یک کلمه در رابطه با بازار سرمایه و بورس در کتب درسی آورده نشده است اما در حال تعامل با مجموعه وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم مفاهیم مالی و اولیه سرمایه‌گذاری را در کتب درسی دانش‌آموزان قرار دهیم حتی تلاش‌هایی صورت گرفته است تا یک روز را در تقویم ملی، به عنوان روز بازار سرمایه اسلامی یا روز بورس نام‌گذاری کنیم و امیدواریم به زودی این مهم صورت گیرد.

اما با این حال ما در سازمان بورس طی این مدت بیکار ننشسته و تاکنون چندین اقدام جدی در این خصوص صورت گرفته است از جمله دوره دیپلم بورس که در ۱۰ استان برگذار می‌شود. دیپلم بورس یک دیپلم مهارتی است و علاقه‌مندان می‌توانند در این مقطع تحصیل و این مدرک را اخذ کنند که مورد تایید وزارت آموزش و پروش نیز می‌باشد و طی تفاهم نامه‌ای مشترک از مرکز مهارتی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بورس این دیپلم به واجدین شرایط اعطا می‌شود.

اقدام دیگر، برگزاری دوره ی MBA بازار سرمایه است. چند سالی است که این دوره عالی مدیریت کسب و کار در حوزه بورس را طراحی کرده‌ایم و در حال حاضر از طریق دو مرکز دانشگاه خوارزمی و سازمان مدیریت صنعتی، برگزار می‌شود. همچنین از سال تحصیلی جاری (۹۷-۹۸) دانشگاه علامه طباطبایی هم به ما پیوسته و مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه علامه طباطبائی هم دوره MBA بازار سرمایه را برگزار خواهد کرد.

در ضمن در حال طراحی دوره DBA بازار سرمایه هستیم، و امیدواریم که این نوع اقدامات بتواند نقش بیشتری در جهت مهارت افزایی برای افراد متقاضی و برای متخصصینی که در این حوزه فعال هستند، داشته باشد.

آیا برای تسهیل به کارگیری کسانی که مهارتشان را افزایش می‌دهند و در دوره‌های مهارت افزایی یا MBA بورس شرکت می‌کنند، در نهاد های زیر مجموعه بازار فکری شده است ؟ آیا فارغ التحصیلان یا افراد علاقه مند به بازار سرمایه می‌توانند این بازار را یک محل مستعد برای جذب و بکارگیری استعدادهایشان بدانند؟
بازار سرمایه یک بازار دانش‌بنیان است. این موضوع را با قاطعیت عرض میکنم، بورس یکی از دانش‌بنیان‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است. مگر کل شاغلین بازار سرمایه چند نفراند؟ من بعید می‌دانم که در کل بازار سرمایه ۵ هزار نفر به طور مستقیم، شاغل کارمند داشته باشیم.

در سازمان بورس، چهار بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس، ۱۰۸ شرکت کارگذاری، ۹ تامین سرمایه، ۱۰ سبدگردان و تعداد زیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاورین سرمایه‌گذاری فعال هستند، اما تعداد همه این فعالین به پنج هزار نفر هم نمی‌رسند و نکته مهم این است که اینجا ماهی دست کسی نمی‌دهیم، ماهی‌گیری یاد می دهیم، آن شخصی که MBA بازار سرمایه را اخذ می‌کند و یا دیپلم بورس می گیرد به نوعی یاد می‌گیرد که معامله کند، می‌آموزد که خرید و فروش سهام انجام دهند، چه نیازی دارند که کارمند و پشت میز نشین سازمان بورس شوند در صورتی که می‌توانند خرید و فروش سهام، و معامله‌گری اوراق بهادار را با یک لبتاپ و یا یک تبلت حتی در منزل انجام دهند و کسب سود کنند.

اما جهت اطلاع شما و مخاطبین ماهنامه دریک عرض می‌کنم که کسانی که MBA بازار سرمایه را اخذ می‌نمایند ، همزمان با اخذ این مدرک، دو گواهینامه حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار را نیز دریافت می‌نمایند.

گواهینامه اصول بازار سرمایه و گواهینامه عرضه و تقاضا و کسانی که DBA بازار سرمایه را اخذ نمایند، همزمان گواهینامه تحلیل‌گری اوراق بهادار را نیز از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌نمایند، که گواهینامه بسیار ارزشمندی است و عنوان تحلیل‌گر به این دسته از افراد اطلاق می‌شود و برای استخدام در نهادهای مالی مثل شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاران، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیازمند این مدارک حرفه ای هستند.

(نکته و صحبت آخر )
همچنان معتقد هستم که موضوع سواد مالی یک بحث فرابخشی است و امیدوارام روزی برسد که این نگاه در سطح کلان کشور شکل بگیرد و سازمانی با هدف پرداختن به معقوله سواد مالی در جامعه ایجاد شود. در غیر این صورت با اقدامات سطحی و کوچکی که نهادهایی مانند بورس، بیمه و … می‌توانند صورت دهند نمی‌توان انتظار یک تغییر بزرگ در میزان درک عموم مردم از مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری داشت. باید همه سازمان‌های مرتبط مانند وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمان بورس و… با کمک اساتید دانشگاه، دستگاه‌های اجرائی کشور پای کار بیایند تا با یک همکاری گسترده این مهم را که می‌تواند تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور و سطح رفاه و معیشت مردم داشته باشد به مرحله اجرا رساند.

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  رسانه سمی


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد