شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شبکه بی بی سی در رقابت با یوتیوب و نتفلیکس مخاطبان جوان را از دست داده و برای نخستین بار در تاریخ ۹۶ ساله خود با بحران وجودی روبهرو شده است.
به گزارش شارا به نقل از گاردین، آفکام (سازمان تنظیم مقررات رسانهای بریتانیا) در تازهترین گزارش خود از کاهش بیسابقه مخاطبان برنامههای رادیویی و تلویزیونی بیبیسی در سالهای اخیر و در پی آن افت چشمگیر درآمدهای این شبکه دولتی خبر داده است. گروه سنی 16 تا 34 سال فقط 80 دقیقه در روز از محتوای برنامههای بیبیسی استفاده میکنند که دقیقا برابر نیمی از میانگین زمان استفاده دیگر گروههای سنی بیبیسی در بریتانیاست.
از آنجا که بخشی از درآمد این شبکه دولتی به لطف ترغیب گسترده مردم برای پرداختن هزینه سالانه 150 پوندی تامین میشود، برخی آمارها برای مدیران بیبیسی نگرانکننده شده است. بر اساس تازهترین آمار آفکام، یک نفر از هر هشت بریتانیایی (در یک هفته مشخص) اصلا از محتواهای تولیدشده بیبیسی استفاده نکرده است و این یعنی درآمد این شبکه به شدت در مسیر کم شدن پیش میرود.
هر چند بخشی از این کاهش مخاطب و درآمد به دلیل تغییر ذائقه و عادتهای مردم در عصر فراگیری شبکههای اجتماعی و محتواهای اینترنتی ناگزیر به نظر میرسد اما ایستگاههای رادیویی تجاری و شبکههای آنلاین تلویزیونی عملکردی به مراتب بهتر از بیبیسی در جذب مخاطبان جوانتر ثبت کردهاند. این بخشی از نخستین گزارش سالانه آفکام درباره اوضاع کنونی و عملکرد آینده شبکه دولتی بیبیسی در انگلیس است.
بیبیسی تری که تنها کانال صرفا آنلاین این شبکه است و اختصاصا برای جذب مخاطبان جوانتر طراحی شده، بین گروه سنی 16 تا 34 سال تنها هشت درصد مخاطب دارد و این یعنی بیبیسی از بحران مخاطب به شدت رنج میبرد. جوانان بریتانیایی نه تنها از محتوای برنامههای این شبکه استفاده نمیکنند، بلکه نسبت به موفقیت آن در آینده و تولید برنامهها و محتواهای جذاب حالت انتقادی دارند. آنها معتقدند بیبیسی بر جذب مخاطبان سالمندتر تمرکز کرده است.
یکی از سخنگویان بیبیسی میگوید: «جوانان به نسبت دیگر تامینکنندگان محتواهای رسانهای چون یوتیوب، اسپاتیفای و نتفلیکس وقتی بیشتر برای دیدن و شنیدن برنامههای بیبیسی صرف میکنند اما این بازار به شکلی باورنکردنی رقابتی شده و جوانترها در مقایسه با نسلهای پیشین گزینههای بیشتر پیش رو دارند. ما میخواهیم مطمئن شویم همه مخاطبان محتوای ارزشمند از بیبیسی دریافت میکنند و به همین دلیل سراغ فناوریهای تازه رفتهایم.»
مخاطبان معتقدند بیبیسی از نظر پخش خبرهای درست و قابل اعتماد همچنان در ردههای بالا قرار دارد اما شیوه به تصویر کشیدن برخی گروهها از جمله زنان میانسال در برنامههای نمایشی آن چندان درست نیست. ضمن اینکه تامین هزینههای تولید برنامههای نمایشی پرهزینه با همکاری با شبکههای رقیب چون آمازون و نتفلیکس تا حدودی به اعتبار بیبیسی آسیب زده و شهرت آن را به عنوان شبکههای مستقل خدشهدار کرده است.
منب: همشهری آنلاین
|