شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب «برند رسانه؛ چیستی، چرایی و چگونگی»، نوشته آرش محبی، با مقدمهای از دکتر محمد سلطانیفر، از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شد.
به گزارش شارا به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، کتاب «برند رسانه؛ چیستی، چرایی و چگونگی» از جمله آثار انگشتشمار علمی ـ عملیاتی است که در حوزه برند و برندسازی رسانه به رشته تحریر درآمده است. برند و برندسازی از مهمترین مباحثی است که در سه دهه اخیر در دنیا مطرح شده است و در کشور ما هم نزدیک به یک دهه از طرح آن در قالب نشستهای علمی، حرفهای و ترویجی میگذرد. در دنیای امروز ، برند، مهمترین سرمایه سازمانها، از جمله سازمانهای رسانهای بهشمار میرود. اما مدیران رسانه در ایران به دلایلی از وجود این سرمایه و مراقبت از آن غفلت میکنند. برخی تصور میکنند که برندها بهطور خودجوش و بدون برنامهریزی آنچنانی ساخته میشوند، غافل از آنکه برندهای بزرگ در یک فرایند کاملاً اندیشیده شده و با مرارت مدیران، مرور زمان و برنامهریزی دقیق ساخته شدهاند.
از طرف دیگر در کشور ما برندکُشی به یک رسم تبدیل شده است و نه تنها درباره ارزش این سرمایه بیهمتا و هزینههای سنگین ساخت آنها غفلت وجود دارد، که در جهت تخریب و نابود کردن آن گام برداشته میشود.
نویسنده در بخش دیباچه کتاب بیان میکند که گرچه برندسازی برای تهدیدها و فرصتها، نقش «دیگران» و عواملی مانند کمبود آزادی و... را بهشمار میآورد، اما در طراحی فرایندها و ارائه راهحل به سهم «ما» بیشتر توجه دارد. از این جهت رویکردی فعال، فنی و خردگرا برای حل مسائل در مدیریت رسانه بهشمار میآید.
کتاب حاضر در چهارفصل به چیستی، چرایی و چگونگی ساخت برندسازی از رسانه میپردازد.
فصل اول کتاب جنبه استراژیک دارد و درباره چیستی و چرایی برندسازی از رسانه و همچنین فایدهها و پیامدهای آن برای مخاطبان، مدیران رسانه و فعالان این صنعت به بحث میپردازد. در پایان این فصل به موانع برندسازی رسانه در ایران اشاره شده است.
در فصل دوم به چگونگی ساخت برند رسانه پرداخته شده و طرحواره یک مدل عملیاتی برای برندسازی رسانه و فرایندهای حیاتی آن مطرح شده است.
بخش سوم شامل بخشهایی از نتایج یک پژوهش داخلی است و مشاورههایی از جنس برند برای مدیران در آن ارائه شده است.
فصل چهارم به تجزیه و تحلیل موردی و آسیبشناسی چند برند قدیمی رسانه در ایران از جمله اطلاعات، کیهان، همشهری و شرق با ابزارهای مفهومی گوناگون میپردازد.
کتاب «برند رسانه» به عنوان منبعی سودمند و مفید برای مدیران رسانههای ارتباطجمعی، دانشآموختگان ارتباطات و برندسازی میتواند آنها را با نگرش و شیوه برندسازی در رسانه آشنا سازد.
چاپ نخست این اثر مهرماه سال 1397 در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و در 152 صفحه توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
|