درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 05:38   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35300صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 28 مهر 1397 - 23:04
لندن قطب روابط عمومی عربستان سعودی و کمپین‌های تأثیر رسانه‌ای ریاض
تحقیقات روزنامه گاردین نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر لندن به قطب روابط عمومی عربستان سعودی و کمپین‌های تأثیر رسانه‌ای ریاض تبدیل شده و شرکت‌های انگلیس در ازای تلاش برای بهبود وجهه پادشاهی آل سعود میلیون‌ها پوند از این کشور دریافت کرده‌اند.
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تحقیقات روزنامه گاردین نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر لندن به قطب روابط عمومی عربستان سعودی و کمپین‌های تأثیر رسانه‌ای ریاض تبدیل شده و شرکت‌های انگلیس در ازای تلاش برای بهبود وجهه پادشاهی آل سعود میلیون‌ها پوند از این کشور دریافت کرده‌اند.

گاردین می‌نویسد: شهرت عربستان سعودی که همواره به دلیل گزارش‌های متعدد درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور و همچنین نقش آن در جنگ یمن موضوع مورد بحث بوده طی دو هفته اخیر و در پی ناپدید شدن «جمال خاشقجی» با چالش‌های بسیار زیادتری مواجه شده است.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

در ادامه این گزارش می‎گوید: تحقیقات گاردین درباره این موضوع که چگونه لندن طی سالیان اخیر به مرکز تلاش‌های لابی‌گرانه برای بهبود وجهه عربستان تبدیل شده است به نتایج زیر ختم می‌شود؛

مؤسسه روابط عمومی فرویدز که پیش از این با عربستان سعودی کار می‌کرده اکنون خود را از این کشور جدا کرده است.

نگرانی‌های جدیدی درباره این مطلب وجود دارند که «ایندیپندنت» در حال ایجاد همکاری با یک ناشر سعودی است که روابط بسیار نزدیکی با مقامات دولتی عربستان سعودی دارد.

اداره ناشران آنلاین «وایس» لندن پیش از این بر روی مجموعه‌ای از فیلم‌ها در راستای ارتقای وجهه عربستان کار می‌کرده است.

یک شرکت انتشاراتی سعودی که در حال امضای توافق همکاری با شرکت‌های رسانه‌ای غربی است به مؤسسه «تغییر جهانی» متعلق به «تونی بلر» در ازای مشاوره‌های این مؤسسه به عربستان سعودی انتقاد داده شده است.

شرکتی که کارکنان آن عمدتا از پرسنل سابق شرکت روابط عمومی «بل پوتینگر» هستند توصیه‌هایی در زمینه راهبرد‌های ارتباطات به عربستان سعودی ارائه کرده است.

این نشریه انگلیسی در ادامه می‌افزاید: اگرچه برخی از شرکت‌های رسانه‌ای انگلیس روابط طولانی با عربستان سعودی داشته‌اند، اما از زمان انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان سعودی در ژوئن سال ۲۰۱۷، بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی و روابط عمومی به سمت عربستان سعودی هجوم برده‌اند. تلاش‌های محمد بن سلمان برای بهبود وجهه عربستان در جهان اخیرا و با ناپدید شدن جمال خاشقجی از بین رفت.

در بخش دیگری از گزارش گاردین آمده است: آن‌ها (شرکت‌های انگلیس) شامل شرکت روابط عمومی «کانسولوم» است که کارکنان آن عمدتا متشکل از پرسنل سابق «بل پوتینگر» هستند و بر روی برنامه‌های ارتباطاتی عربستان سعودی کار می‌کرده است.

این نشریه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: فرویدز، شرکت که بنیانگذار آن «متیو فروید» بوده در برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» محمد بن سلمان برای عربستان پشتیبانی روابط عمومی ارائه می‌داده است. این شرکت می‌گوید که در حال حاضر با عربستان سعودی همکاری نمی‌کند.

گاردین به نقل از منابع خود می‌نویسد: «گروه سی‌تی» که مؤسس آن «لیندون کورزبی»، استراتژیست انتخاباتی محافظه‌کاران بوده، مقالاتی را ترویج می‌داده که از سوی «خالد الحیل»، رئیس اپوزیسیون قطری، برای انتشاراتی‌های انگلیس تهیه می‌شده است. این شرکت به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر درباره این موضوع که آیا برای خالد الحیل کار می‌کرده و یا اینکه تماس‌هایی با عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای آن داشته یا خیر پاسخی نداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دیگر شرکت‌های روابط عمومی که روابط آن‌ها با عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر تأیید شده شامل «پیج‌فیلد گلوبال کاونسل»، «میلتاون پارتنرز» و «کِکِست سی‌ان‌ان» هستند. شرکت تبلیغاتی «وی‌پی‌پی» نیز از پاسخ دادن به این سؤال که آیا درباره وضعیت کنونی منطقه نگران است و اینکه آیا با عربستان سعودی تماس داشته یا خیر خودداری کرده است.

در این گزارش درباره همکاری دیگر شرکت‌های
بریتانیایی با عربستان آمده است: یک ویدئو از سوی «وایس» به عنوان بخشی از توافق ترویج توریسم در عربستان سعودی تولید شده است که این ویدئو درباره فستیوال شتر در کانال «یوتیوب» وایس میلیون‌ها بازدید داشته است. «اس‌آر‌ام‌جی» نیز در انگلیس اغلب به عنوان ابزاری برای قدرت نرم‌افزاری عربستان شناخته می‌شود.

گاردین در ادامه افزود: تلگراف به عنوان یک روزنامه مطرح انگلیسی از پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال واگذاری آن به یک خریدار سعودی خودداری کرده و یکی از مقامات تلگراف موضوع فروش امتیاز این روزنامه را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، گاردین در پایان گزارش خود می‌نویسد: تلاش‌های عربستان سعودی (در بهبود وجهه جهانی خود) به «وست مینیستر» نیز گسترش یافته و ده‌ها نفر از قانونگذاران از هر دو حزب محافظه‌کار و کارگر طی سه سال اخیر سفر‌های رایگان به عربستان سعودی دریافت کرده‌اند. یک سفر معمولی به عربستان از انگلیس با درنظرگیری تمام هزینه‌های آن بیش از ۸ هزار دلار است و هزینه این سفر‌ها برای عربستان ۲۰۰ هزار پوند بوده است. علاوه بر این عربستان سعودی به دلیل فرستادن بسته‌هایی برای وزرا و نمایندگان پارلمانی انگلیس که دوستان عربستان به شمار می‌روند مشهور است.

 

قرارداد تبلیغاتی عربستان برای توجیه تجاوز به یمن با بزرگترین شرکت روابط عمومی

العالم/ عربستان سعودی به منظور بهبود چهره ائتلاف خود، قراردادی را با یک شرکت بزرگ تبلیغاتی بین المللی امضا کرده است.

به گزارش پایگاه "میدل ایست آنلاین"، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به این منظور در ماه گذشته میلادی با شرکت "پیرسون مارستیلار" قرار بست.


مارستیلار که بزرگترین شرکت روابط عمومی بین المللی به شمار می آید وظیفه دارد درباره ائتلاف عربستان سعودی که در سال 2015 در ریاض برای تجاوز به یمن تشکیل شد، به خوبی تبلیغ کند.


این شرکت خود را در وب سایت رسمی اش اینگونه معرفی می کند، شرکت "روابط عمومی و ارتباطات بین المللی از راه دور" که امکان مشاوره در همه زمینه ها از جمله روابط عمومی و مدیریت بحران ها را فراهم می کند.


این شرکت به تازگی شصتمین سال فعالیتش را در حوزه روابط عمومی جشن گرفت و گفت: مشتریانش بیشتر کسانی هستند که با بحران های بزرگی مواجهند و به منظور ایجاد تغییر و برون رفت از بحران به آن پناه می برند.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

پرداخت عربستان سعودی به یک موسسه روابط عمومی برای جلب نظر کهنه سربازان به منظور مخالفت با قانون 9/11

بر اساس گزارشات The Daily Caller، عربستان سعودی به یک موسسه روابط عمومی به منظور متقاعد کردن کهنه سربازان آمریکایی برای رفتن به واشنگتن دی سی و بیان این مسئله به اعضای کنگره که آن ها مخالف قانون جدید فدرال هستند که به شهروندان اجازه می دهد تا بر علیه دولت های حامی تروریسم اقامه دعاوی مدنی کنند، در حال پرداخت پول می باشد.


به گزارش گروه ترجمه شارا، وب سایت مذکور همچنین ادعا می کند که، به نظر می رسد که دولت عربستان سعودی برای سفرهای لوکس به کاپیتول هیل به کهنه سربازان پول پرداخت می کند، از جمله هزینه 500 دلاری به ازای هر شب اقامت در هتل بین المللی Trump International Hotel.


قانون عدالت علیه حامیان تروریست (JASTA) به آمریکایی ها اجازه می دهد تا به تشکیل پرونده دعاوی مدنی شهروندان علیه دولت های خارجی اقدام نمایند. این قانون به پرونده های مربوط به حملات تروریستی قبلی انجام شده توسط گروه های تروریستی خارجی معین و سایر حملات تروریستی در خاک ایالات متحده اختصاص دارد. این قانون برای کمک به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر به تصویب رسید.


The Daily Caller همچنین می گوید: سناتورهای جمهوریخواه، جان مک کین از آریزونا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی، اصلاحیه ای را پیشنهاد کرده اند که به آمریکایی ها اجازه می دهد تا از دولت ها برای هر گونه حمله تروریستی تنها در صورتی که آن کشورها "آگاهانه به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سازمان تروریستی همکاری داشته اند، از جمله مسئله تامین مالی آن ها"، شکایت و اقامه دعوا نمایند.


این سایت می افزاید: اکنون، عربستان سعودی در حال پرداخت پول به موسسه روابط عمومیِ Qorvis MSLGROUP، به منظور لابی گری برای این اصلاحیه می باشد.


به گزارش The Daily Caller ، این موسسه در حال کار بر روی جذب کهنه سربازان آمریکایی به منظور مخالفت با قانون JASTA می باشد. وب سایت مذکور اشاره می کند: این موسسه هم اکنون Eric Eisenhammer، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Dauntless Communication در کالیفرنیا را استخدام نموده است.


The Daily Caller می افزاید: آن ها همچنین به مشاور مستقر در تنسی، پل استنلی، 12000 دلار برای کمک به این مسئله پول پرداخت نموده اند.


وب سایت مذکور می گوید: بنا به گزارش شخص سومی که در حال تلاش برای جذب کهنه سربازان می باشد، سارا دوراند، رئیس سابق Louisville Tea Party، می باشد. بنا به گزارش وب سایت مذکور، او شاید با Qorvis رابطه داشته باشد، شاید هم نداشته باشد.


بر اساس گزارش وب سایت The Daily Caller، یک کهنه سرباز جنگ، به نام Malachias Gaskin از تنسی، به The Daily Caller گفت: او یک ایمیل استخدام از یک دوست و در عین حال یک سرباز سابق دریافت کرد، که به دنبال کهنه سربازانی بود که در واشنگتن صحبت کنند. ایمیل از دوراند آمده بود و همچنین از او خواسته شده بود که یک عریضه را که در حمایت از اصلاحیه مک کین-گراهام نوشته شده بود، امضا نماید.


بر اساس گزارش وب سایت The Daily Caller: او ادعا می کند که یک شب اقامت در هتل بین المللی Trump International Hotel در واشنگتن، که در هزینه یک شب اقامت در اتاق های استاندارد آن 500 دلار می باشد، نیز به او پیشنهاد شده بود.


بنا به گزارش The Daily Caller ، با اظهار نظر در مورد تلاش های موسسه روابط عمومی، یکی از سخنگویان Qorvis MSLGROUP می گوید هیچ گونه قصد فریب کهنه سربازان در کار نبوده است.


سخنگو می گوید: "این یک پشت صحنه، در پشت صحنه یک مانور نیست". "این مسئله کاملا در فضای باز انجام شده است. این مسئله کاملا شفاف است."


اما Terry Strada ، رئیس کمیته ملی اتحاد خانواده ها و بازماندگان حادثه 11 سپتامبر برای عدالت علیه تروریست (9/11 Families & Survivors United for Justice Against Terrorist)، می گوید که معتقد است کهنه سربازان در این مسئله فریب خورده اند.


او گفت: "ما اعتقاد داریم عربستان سعودی بودجه پروازها و پرداخت هزینه هتل ها برای این کهنه سربازان را تامین نموده است".

 

ماشین روابط عمومی چندین میلیون دلاری سعودی واشنگتن

تصویر عمومی چیزی نیست که همیشه بتوان آن را کنترل کرد، اما عربستان سعودی میلیون ها دلار صرف لابی ها و شرکت های روابط عمومی در واشنگتن، به منظور بهبود شهرت پادشاهی آل سعود در غرب کرده است. اعدام رهبر شیعیان عربستان، شیخ نمر باقر النمر، و به دنبال آن حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط دیپلماتیک سعودی ها با ایران، به نظر می رسد برای دولت عربستان کمی زیاده روی باشد. این رفتار ریاض را می توان آخرین تلاش های مزبوحانه آل سعود برای منزوی کردن ایران و به بهای از دست رفتن تلاش های منطقه ای به منظور مذاکره برای تشنج زدایی در جنگ داخلی سوریه و شکست دولت اسلامی در سوریه و عراق، دانست.
 

Jim Lobe اشاره کرد که نو محافظه کاران واشنگتن مجبور به دفاع از ریاض هستند، ظاهرا بنا به فلسفه قدیمی که می گوید "دشمن دشمن ایرانی من، دوست من است." اما، همچنان که در سرمقاله نیویورک تایمز روز دوشنبه نیز نوشته شده بود: "اعدام روحانی محبوب شیعه شیخ نمر باقر النمر و 46 زندانی دیگر در روز شنبه، می تواند بدترین شیوه عربستان سعودی برای شروع آن چه که آن ها به عنوان یک سال تیره و تار و پر سر و صدا در این کشور پادشاهی و در سراسر خاور میانه وعده داده بودند، باشد".


نیویورک تایمز ممکن است بیان واضحات کرده باشد، اما عربستان سعودی در هر سال به موسسات روابط عمومی آمریکایی میلیون ها دلار می پردازد تا تصویری مثبت از آن ها در دنیا و اذهان عمومی به وجود آورند. این موسسات، کار را برای آنها کاهش داده اند. در واقع، این ماشین روابط عمومی هر کاری که می تواند انجام می دهد تا اعدام این مخالف سیاسی آل سعود و تلاش آشکار برای ایجاد و طرفداری از تنش های فرقه ای را به نحوی نشان دهد که تقصیر هر کسی است به جز عربستان سعودی.

دفاع از پادشاهی: فهد نظر، یکی از افراد غیر مقیم در موسسه Arab Gulf States Institute در واشنگتن که با بودجه سعودی-اماراتی اداره می شود، در نشریه Politico در دفاع از این اعدام، گفت: "به نظر می رسد پیام اولیه به شبه نظامیان عربستان سعودی، صرف نظر از فرقه آن ها رسیده است". و نشریه تایمز نقل قولی از مفسر سعودی، سلمان ال انصاری، منتشر کرده است با این مضمون که "متهم شیخ النمر، که در اواسط دهه 50 سالگی خود بود، در حال سازماندهی یک شبکه تروریستی در مناطق شیعه نشین شرق عربستان سعودی بود، و او را هم مسلک القاعده و کسی که دستور کشتن نیروهای امنیتی را داده است، دانست". انصاری عضو Podesta Group ، که یک موسسه روابط عمومی استخدام شده توسط دولت عربستان سعودی است، می باشد.


خب، چه مقدار پول در این کار عاید متخصصین روابط عمومی می شود که تا نیمه شب بیدار مانده و سعی در تغییر اذهان عمومی و درست جلوه دادن تصمیم عربستان سعودی برای شروع سال با اعدام دسته جمعی 47 زندانی، دارند؟ متن قانون ثبت نام عوامل خارجی (FARA) که توسط پیمانکاران دولت عربستان سعودی در واشنگتن ارائه شده، نشان می دهد آل سعود یک عملیات روابط عمومی بسیار گران قیمت (پر هزینه) را در حال اجرا دارد.


موسسات لیست شده به عنوان "اصول خارجی فعال برای عربستان سعودی" در وب سایت FARA عبارتند از: DLA Piper ، Targeted Victory ، Qorvis/MSLGroup، Pillsbury Winthrop ، Hogan Lovells ، و Podesta Group. به نظر می رسد از این بین، موسسه Qorvis/MSLGroup بزرگ ترین دریافت کننده پول عربستان سعودی می باشد. متن FARA در این مورد نشان می دهد که آل سعود ماهانه مبلغی در حدود 240000 دلار بابت خدماتی که در زیر عنوان شده است، به این موسسه پرداخت می نماید:


تهیه و/ یا پخش اخبار منتشر شده، خبرنامه هفتگی، فکت شیت ها و/یا سخنرانی در جهت تبلیغ عربستان سعودی، تعهد آن ها نسبت به مبارزه با تروریسم، صلح در خاور میانه، و سایر مسائل مربوط به آل سعود.


Qorvis / MSLGroup همچنین گزارش داد که "یک اکانت توییتر برای یکی از مقامات ارشد عربستان ساخته است"، و "یک وب سایت با عنوان Operation Renewal of Hope را مدیریت می کند"، که به مداخله نظامی 10 ماهه عربستان سعودی در یمن مرتبط می باشد. علاوه بر این، آن ها در هر ماه 55000 دلار به موسسه Targeted Victory، LLC که یک موسسه مشاوره ای دیجیتال می باشد، پرداخت می نمایند.


Podesta Group نیز مبلغی حدود 200000 دلار از "مرکز مطالعات و امور رسانه ها در دربار سلطنتی عربستان" برای حدود یک ماه کار "خدمات روابط عمومی" از آگوست تا سپتامبر دریافت کرده است. از Podesta Group، در نشریه تایمز به عنوان موسسه ای که برای دولت عربستان سعودی کار می کند نام برده شده است، و نام آن به عنوان یکی از عوامل خارجی "فعال" برای عربستان سعودی، در وب سایت FARA ذکر شده است، که نشان می دهد که قرارداد بین آن ها و آل سعود در حال انجام است.


موسسه Hogan Lovells، برای خدماتی که شامل ارائه مشاوره به دولت عربستان سعودی در زمینه "گزارش های رسانه ای و تحولات امور عمومی مرتبط" و تعهد "تخصیص حمایت ویژه در ارتباط با دادخواهی، قانونگذاری، مسائل نظارتی، سیاست عمومی و یا مسائل امور عمومی، و / یا در سایر فعالیت ها،" می باشد، ماهانه مبلغی در حدود 60000 دلار هزینه دریافت می کند.


موسسه DLA Piper، مبلغی در حدود 50000 دلار در هر ماه برای خدماتی از جمله "[تماس با] اعضای کنگره، کارکنان کنگره و مقامات اجرایی در ارتباط با تقویت قابلیت ایالات متحده و عربستان سعودی برای پیشبرد منافع امنیت ملی متقابل"، دریافت می نماید


موسسه Pillsbury Winthrop Shaw Pittman LLP نیز هزینه ای بالغ بر 15000 دلار در هر ماه برای "خدمات حقوقی و غیر حقوقی به عربستان سعودی در رابطه با جمع آوری اطلاعات در مورد سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه"، دریافت می کند.


با فرض این که این قراردادها در حال انجام اند، همچنان که سایت FARA نشان می دهد، و با توجه به این که هزینه های Targeted Victory LLC در حال حاضر در هزینه های Qorvis / MSLGroup گنجانده شده است، عربستان سعودی 565000 دلار در هر ماه برای عملیات لابی خود در واشنگتن، هزینه می کند که البته هزینه های جانبی در این جا مورد محاسبه قرار نگرفته اند. و این یعنی 6.78 میلیون دلار در هر سال بابت هزینه های روابط عمومی، لابی، و نمایندگی حقوقی در پایتخت ایالات متحده.

چه کس دیگری سود می برد؟: عربستان سعودی قطعا یک جایزه بزرگ برای موسسات K Streetی است که به دنبال مشتریان خارجی به منظور پوشش هزینه های سنگین ماهانه خود هستند. اما در این میان، کمپلکس نظامی-صنعتی آمریکا، بزرگ ترین سود را از این کشور می برد که در حال دامن زدن به درگیری های فرقه ای در خاورمیانه است.


عربستان سعودی به دنبال تکمیل خرید 1.29 میلیارد دلاری از سلاح های ایالات متحده، به منظور جایگزینی دوباره بمب ها و موشک هایی است که در یمن مورد استفاده قرار گرفت. رویترز همچنین گزارش کرد که با توجه به "منابع نظامی و صنعتی"، انتظار می رود یک خرید 11.25 میلیارد دلاری از کشتی های جنگی Lockheed Martin به زودی انجام گیرد. سرویس تحقیقات کنگره گزارش می دهد که عربستان سعودی در صدر لیست دریافت کنندگان سلاح در میان کشورهای در حال توسعه از سال 2007 تا 2014 با رقمی در حدود 86 میلیارد دلار قرار گرفته است، که این مسئله به پیمانکاران دفاعی آمریکا انگیزه کافی به منظور استفاده از لابی ها و قدرت آتش روابط عمومی خود برای کمک به این کشور در جهت مدیریت افکار عمومی، می دهد.


در سرمقاله نشریه تایمز آمده است که: "واقعیت های پیچیده، فرار و تغییر پذیر در خاورمیانه به ایالات متحده یا اتحادیه اروپا، شانس انتخاب یا رد متحدان شان را بر اساس معیارهای اخلاقی به آن ها نمی دهد"، اما این "نمی تواند به معنی چشم پوشی از اقداماتی باشد که طرفداران پرهیاهوی فرقه گرا، در جهت کینه توزی، تضعیف تلاش ها در برقراری ثبات در منطقه و نقض آشکار و وقاحت بار حقوق بشر انجام می دهند".


قراردادهای گسترده عربستان سعودی با بزرگ ترین موسسات روابط عمومی واشنگتن – و کمک های روابط عمومی اضافی از پیمانکاران صنایع دفاعی ایالات متحده- طوری طراحی شده اند که اعمال آل سعود را در چشم جهانیان و اذهان عمومی، تا حدودی منطقی و زیبا جلوه دهند. (Eli Clifton)


کمپین "سعودی در حال حاضر"؛ ابزاری برای تطهیر سعودی ها

  لابی های عربستان سعودی در آمریکا، از جمله Qorvis و Targeted Victory، یک کمپانی رسانه های اجتماعی که توسط جمهوری خواهان تاسیس شده است، کمک می کند تا تلاش های سفارت عربستان سعودی به نام "سعودی در حال حاضر (Arabia Now)" ادامه پیدا یابد. هدف این تلاش‌ها مثبت جلوه دادن تمامی اقدامات آل سعود است.


 "سعودی در حال حاضر" محتوا را از یک اکانت توییتر، به نام Infographics KSA، که بر اساس گزارشات تحت اختیار دولت عربستان است، باز توییت می نماید. این اکانت ویدیوها و اینفوگرافیک هایی به زبان انگلیسی با مضمون تمسخر شیخ نمر با عنوان "آمر فتنه" تولید کرده است، و به 10 سالی که او در خارج از عربستان و در ایران گذرانده اشاره دارد.


در توییتر، همین اکانت، شروع به انتشار اینفوگرافیک هایی به زبان انگلیسی در دفاع از مواضع عربستان نسبت به اخراج دیپلمات های ایرانی و ممنوعیت مسافرت هوایی به ایران، با استفاده از هشتگ SaudiCutsTiesWithIran#، نموده است.(theintercept)


دلارهای عربستان در جیب شرکت‌های روابط عمومی آمریکایی

قراردادهای سنگین عربستان سعودی با بزرگترین شرکت های روابط عمومی واشینگتن که از سوی پیمانکاران نظامی هم مورد کمک قرار می گیرد، به منظور کمک به این کشور طراحی شده است. اما در نتیجه آنها فقط تلاش های کاخ سفید برای هدایت شکاف سنی-شیعه را سخت تر می کنند.

 

تصویر عمومی چیزی نیست که بتوان همیشه آن را کنترل کرد، اما عربستان سعودی میلیون ها دلار خرج لابی گرهای واشینگتن و شرکت های روابط عمومی می کند تا موجب بهبود چهره این پادشاهی در غرب شوند.

 

 اعدام رهبر شیعه، شیخ نمر باقر النمر و پس از آن حمله به سفارت سعودی در تهران و قطع روابط این کشور با ایران نشان می دهد که اوضاع برای دولت سعودی چندان جالب نیست. رفتار ریاض نشان دهنده تلاش ناامیدانه اش برای منزوی کردن ایران و شکست مذاکره درباره کاهش تنش در جنگ داخلی سوریه و شکست داعش در سوریه و عراق است.

 

جیم لوب در مقاله اش به دفاع نئومحافظه کاران واشینگتن از ریاض اشاره کرده است. آنها براساس فلسفه «دشمن دشمن من ایران، دوست من است» عمل می کنند. اما شورای سردبیری نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشت «اعدام روحانی محبوب شیعه، شیخ نمر النمر و 46 نفر دیگر در روز شنبه بدترین کاری بود که عربستان سعودی می توانست انجام دهد تا یک سال تیره و تار و پر سر و صدا در این کشور و در سراسر خاورمیانه آغاز شود.»

 

ممکن است نیویورک تایمز به خوبی اوضاع را نشان داده باشد، اما عربستان سعودی سالانه میلیون ها دلار خرج شرکت های روابط عمومی آمریکایی می کند تا تصویری مثبت از این پادشاهی ترسیم کنند. این شرکت ها برای آنها کار می کنند. در واقع موتورهای روابط عمومی هر کاری که بتوانند برای این که اعدام مخالفان سیاسی و تلاش برای حمایت از تنش های فرقه ای را کار هر کسی بدانند، به جز عربستان سعودی، انجام می دهند.

 

دفاع از پادشاهی: فهد ناظر، عضو موسسه کشورهای خلیج فارس در واشینگتن که وابسته به عربستان و امارات است در یادداشتی در پولیتیکو از اعدام دفاع می کند و می گوید: «پیام اولیه به نظر می رسد با وجود مسئله فرقه ای درباره شبه نظامیان عربستانی طراحی شده باشد.» و نیویورک تایمز هم مقاله ای از تحلیلگر سعودی، سلمان الانصاری منتشر کرده که «شیخ نمر را که در میانه 50 سالگی قرار داشته متهم به سازماندهی شبکه تروریستی در مناطق شیعه نشین در شرق عربستان کرده و آن را با ایدئولوگ القاعده که فرمان کشتن نیروهای امنیتی را می داد، مقایسه کرده است.» گروه پودستا که یک شرکت فعال در امور روابط عمومی است توسط دولت سعودی استخدام شده و انصاری را تامین مالی می کند.

خوب چه مقدار پول صرف می شود تا پس از اعدام 47 نفر چهره مثبتی از عربستان منتشر شود؟ یک گزارش در رابطه با ثبت کارگزاران خارجی نشان می دهد که پیمانکاران سعودی در واشینگتن هزینه های زیادی می کنند. این لیست نشان می دهد که شرکت هایی همچون دی ال ای پایپر، تارگت ویکتوری، گروه کورویس و ام اس ال، پیلزبری وینتروپ، هوگان لوولز و گروه پودستا از عربستان پول می گیرند. به نظر می رسد گروه کورویس و ام اس ال با دریافت ماهانه 240 هزار دلار بیشترین پول ها را از سعودی ها می گیرد.

گروه پودستا به خاطر اقدامات در زمینه روابط عمومی برای تقریباً یک ماه از آگوست تا سپتامبر 200 هزار دلار از مرکز مطالعات و امور رسانه ای دربار خاندان سعودی دریافت کرده است.

 

دیگر چه کسانی نفع می برند؟: مجتمع های نظامی-صنعتی ایالات متحده هم یکی از بزرگترین سودکنندگان برافروخته شدن شعله های درگیری فرقه ای در خاورمیانه هستند. عربستان سعودی به دنبال تکمیل قرارداد 1.29 میلیارد دلاری خرید تسلیحات آمریکایی شامل بمب و موشک است که در یمن استفاده می کند.

 

براساس منابع مجتمع های نظامی و صنعتی، عربستان در این مسیر به دنبال خرید 11.25 میلیارد دلاری از لاکهید مارتین است. گزارش بخش تحقیقات کنگره نشان می دهد که عربستان سعودی در سال های 2007 تا 2014 با 86 میلیارد دلار خرید، در رأس لیست خریداران تسلیحات آمریکایی در میان کشورهای در حال توسعه قرار دارد. این مسئله موجب شده است تا پیمانکاران نظامی در کنار شرکت های روابط عمومی به نفع پادشاهی سعودی لابی کنند.

 

قراردادهای سنگین عربستان سعودی با بزرگترین شرکت های روابط عمومی واشینگتن که از سوی پیمانکاران نظامی هم مورد کمک قرار می گیرد، به منظور کمک به این کشور طراحی شده است. اما در نتیجه آنها فقط تلاش های کاخ سفید برای هدایت شکاف سنی-شیعه را سخت تر می کنند.  

 

بازی تبلیغاتی سعودی

رژیم آل‌سعود در ۶ فروردین حملات گسترده‌ای را به یمن آغاز کرد. جنگی تمام‌عیار که دو هفته از آن می‌گذرد و صدها هزار قربانی برجای گذاشته است. آنچه این روزها در تحولات یمن مشاهده می‌شود در کنار ایستادگی و مقاومت گسترده مردم و ارتش با محوریت انصارالله، تحرکات جدید عربستان است.


برخی کارشناسان و تحلیلگران وابسته به خاندان سعودی این امر را ترویج می‌کنند که ریاض قادر است یک میلیون عامل انتحاری را تجهیز و به یمن اعزام کند. در همین حال اخبار و گزارش‌ها از توافقات میان عربستان و گروه‌های تروریستی در یمن برای ضربه زدن به مردم حکایت دارد.


وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور روند انتقال تسلیحات و صادرات نظامی به عربستان سعودی را با توجه به عملیات نظامی در یمن، تسریع می‌کند. در همین حال آنتونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا هم که به ریاض پایتخت عربستان سعودی، سفر کرده هم ضمن حمایت از حملات عربستان به یمن گفت: «عربستان سعودی در حال ارسال پیامی قدرتمند به حوثی‌ها و متحدان‌ آن‌هاست، مبنی بر اینکه آن‌ها نمی‌توانند به زور بر یمن مسلط شوند.»پنتاگون نیز اعلام کرد که سوخت‌رسانی به جنگنده‌های عربستانی را اجرا می‌کند.


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در حالی در گزارشی مدعی شد که درخواست عربستان از پاکستان برای مشارکت با هواپیماها و کشتی‌های جنگی خود در حملات یمن، نشان‌دهنده طرح عربستان برای گسترش بیشتر جنگ در یمن است که عربستان برای جلب رضایت پاکستان وعده میلیاردها کمک را به کشور داده و آمریکا نیز تجهیزات نظامی به این کشور تحویل داده است. وزیر دفاع مصر نیز سفری دوره‌ای به منطقه را آغاز کرده در حالی که هدف آن جلب رضایت کشورها برای حضور در جنگ یمن است.


هر چند سران عربستان تلاش دارند تا این تحرکات را دستاوردی برای خود عنوان نمایند اما همین رویکردها و تقلای ریاض برای کسب حمایت‌های خارجی نشانگر ناکامی‌های شدید ریاض و هراس آن از شکست در برابر ملت یمن است.


گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان نه تنها در رسیدن به اهداف خود در یمن ناتوان بوده بلکه دامنه مبارزات با آل‌سعود به درون عربستان نیز رسیده است چنانکه بروکینگز اندیشکده مطرح آمریکایی در یک یادداشت درباره وضعیت جاری یمن و حملات سعودی‌ها،‌ درباره انتقال جنگ از این کشور به مناطق شرقی عربستان هشدار داد. بسیاری از کارشناسان عربی و غربی نیز سرنوشت جنگ را شکست عربستان دانسته‌اند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که تحرکات عربستان بیشتر به بازی تبلیغاتی برای نمایش پیروزی می‌ماند حال آنکه در واقعیت نشانه‌ای بر نزدیک‌تر شدن زمان شکست آن در برابر ایستادگی یمنی‌ها که می‌تواند زمینه‌ساز فروپاشی آل‌سعود گردد.


عربستان سعودی دست به دامن ماشین روابط عمومی آمریکا شد

دستگاه روابط عمومی به خوبی تأمین مالی شده عربستان سعودی، پس از اعدام انفجاری مخالف سیاسی شیعه نمر باقر النمر در روز شنبه به سرعت برای شکل دادن به چگونگی پوشش این خبر در ایالات متحده به تکاپو افتاد.


طرف سعودی داستان کمک موثر فراوانی به خصوص از رسانه های آمریکایی از طریق کارشناسانی گرفت که به نقل از توجیه این اعدام پرداختند، در بسیاری از موارد بدون کوچک ترین اشاره ای به راه تامین مالی شان و یا وابستگی نزدیک شان با دولت عربستان سعودی.


در همین حال، شبکه های اجتماعی وابسته به لابی آمریکایی عربستان سعودی اطلاعات تصویری، سخنان، و فیلم های آنلاینی را به زبان انگلیسی منتشر می کنند که به ترویج منافع رژیم آل سعود کمک می کند.


به عنوان مثال، مقاله نشریه Politico در مورد افزایش تنش میان عربستان سعودی و ایران، تنها از سه منبع نقل قول نموده است: وزارت امور خارجه امریکا، که در برابر این اعدام سکوت اختیار کرد؛ دولت عربستان سعودی؛ و فهد نظر به عنوان "تحلیلگر سیاسی شرکت JTG ". نظر، از این اعدام دفاع کرده و آن را سزای معترضین دانسته است.


آنچه که نشریه Politico افشا نکرده سابقه فهد نظر است که پیش از این تحلیلگر سیاسی سفارت عربستان سعودی در واشینگتن بود. او در حال حاضر یک فرد غیر مقیم در موسسه Arab Gulf States Institute در واشینگتن می باشد. این موسسه یک اتاق فکر است که در سال گذشته تشکیل شد و مشخص شده است که به طور کامل توسط سفارت عربستان و امارات متحده عربی تامین مالی می شود.


Washington Post به نقل از تحلیلگر مسائل خلیج فارس Theodore Karasik، عنوان کرد و نوشت، که این اعدام ها "پیام محکم عربستان است تا بر جایگاه منطقه‌ای خود بایستد". Karasik، مقاله نویس نشریه العربیه است. العربیه یک نهاد خبری انگلیسی زبان مربوط به امارات متحده عربی و متعلق به یک شرکت خبری خصوصی مختلط به نام Middle East Broadcasting Center می باشد که مدت زمان طولانی است که از لحاظ مالی توسط اعضای خانواده سلطنتی عربستان حمایت می شود. رئیس فعلی آن شیخ ولید بن ابراهیم، یک تاجر میلیاردر عربستانی که برادر همسر ملک فهد بوده است، می باشد. (العربیه مسائل خبری منطقه را با عناوینی مضحک عربستانی پوشش می دهد)


سرمقاله منتشر شده توسط Wall Street Journal از Joseph Braude عضو موسسه تحقیقات سیاست خارجی (Foreign Policy Research Institute) نقل قول کرد که مدعی شده است شیخ نمر از معترضانی بود که از "گزینه نظامی" علیه رژیم آل سعود دفاع می‌کرد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها از جمله Christian Science Monitor، The Guardian و BBC، و بسیاری از خروجی های رسانه ای مشهور دیگر، شیخ نمر را معترضی توصیف کردند که طرفداران خود را به اعتراضات صلح‌آمیز دعوت می‌کرد. Braude هیچ گونه شواهد و مدارکی برای ادعای خود، به جز منابع ناشناس سعودی، ارائه نداده است.


Braude در چندین رسانه عربی از جمله العربیه و المجله، که متعلق به خاندان آل سعود است، فعالیت می‌کند. این درحالی است که هیچ کدام از این وابستگی ها به آل سعود، در سرمقاله وال استریت ژورنال فاش نشد. (Braude همچنین در سال 2004 به خاطر تلاش برای قاچاق عتیقه های 4000 ساله غارت شده از موزه ملی عراق، پس از سقوط بغداد، به ایالات متحده محکوم شد.)


تصویر ترسیم شده توسط Braude از شیخ نمر هم راستا با نمایش عربستان سعودی می باشد. Sarah Lea Whitson، مدیر اجرایی بخش خاور میانه دیده بان حقوق بشر، به The Intercept گفت:"قانون تروریسم عربستان سعودی، صرفا انتقاد از دولت، و یا تنها انتقاد از سلطنت را مشمول اقدامات تروریستی می داند".


در همین حال، سفارت عربستان سعودی در حال انتشار پیام هایی در رسانه های اجتماعی است.


دولت ایالات متحده به وضوح اشتیاقی به دور کردن دولتی که پرزیدنت اوباما را با کلمات گرم جلب می نماید و درآمدی بیش از 90 میلیارد دلار از فروش اسلحه، عاید امریکا می کند، از خود ندارد. تهاجم دیپلماتیک آژانس ها و رسانه های تحت سلطه و تحت حمایت مالی رژیم آل سعود، سبب ایجاد فضایی برای سکوت در مقابل اعدام شیخ نمر برای آل سعود شد.


در بیانیه ای که پس از اعدام صادر شد، وزارت امور خارجه امریکا از هر گونه محکوم کردن این اقدام اجتناب نمود، به ابراز نگرانی ساده ای به این صورت "که اعدام روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی نمر باقر النمر خطر تشدید تنش های فرقه ای را آن هم در زمانی که باید به فوریت کاهش می یافت، افزایش می دهد"، بسنده نمودند.

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد