درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 6 اردیبهشت 1398 - 00:55   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

روزنامه نگاری در ایران ساختار حرفه‌ای ندارد

  روزنامه نگاری در ایران ساختار حرفه‌ای ندارد


ادامه ادامه مطلب دو

تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران

  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران


ادامه ادامه مطلب سه

دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ

  دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کتاب های منتشر شده انتشارات کارگزار روابــط عمـومی در سال 1397
  برنامه ریزی سناریو
  گوگل مجوز برای سیستم تحویل کالا به وسیله پهپاد‌ موسوم به «وینگ» را گرفت
  اختراع فناوری‌ای که افکار را به صورت کلمات ادا می‌کند
  همایش سالیانه روابط عمومی های استان مرکزی برگزار شد
  نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی شهرستان ملایر برگزار شد
  در روزهای سخت، چرا باید کنار روزنامه‎نگاری محلی بایستیم؟
  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران
  برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و روابط عمومی های برتر منطقه دو کشور
  دوره آموزشی اصول و مبانی ارتباط جمعی در کرمان برگزار می شود
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35185صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 28 مهر 1397 - 11:13
اخبار جعلی در بستر رسانه‌های اجتماعی
سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران - در رسانه‌های اجتماعی به مثابۀ منابع خبری، به جای متخصصین یا صاحبنظران و مسئولان، کاربران هستند که منبع اعتبار خبر محسوب می شوند و فعالیت آنها در رسانه‌های اجتماعی، معیار اعتبار خبر است. رسانه‌های اجتماعی مختلف، مختصات خاص خود را دارند و ابزارهای مختلفی در آنها وجود دارد که می تواند برای تعیین اعتبار خبر به آنها مراجعه کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در سال‌های اخیر، پلتفرم هایی مانند توئیتر، فیس¬بوک، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده و تبدیل به یکی از اصلی¬ترین منابع خبری شده¬اند. مطالعات متعددی نشان می¬دهد که درصد افرادی که اخبار را از پلتفرم¬های رسانه های اجتماعی دریافت و مصرف می¬کنند، در حال افزایش است.

 

برای مثال، پژوهش‌های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات پیو در سال‌های 2012، 2016 و 2017 نشان می¬-دهد که در سال 2012، حدود 49 درصد از بزرگسالان امریکا اخبار خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می¬کردند که این رقم در سال 2016 به 62 درصد افزایش پیدا کرد و در سال 2017 به 67 درصد رسید (مرکز تحقیقات پیو، 2016، 2017). دلیل چنین تغییراتی در رفتارهای مصرف خبر به ماهیت پلتفرم¬های رسانه‌های اجتماعی باز می¬گردد، بر این اساس که در مقایسه با رسانه¬های دیگر، مصرف خبر در این شبکه¬ها زمان و هزینۀ کمتری لازم دارد و به اشتراک¬گذاری، نوشتن نظر و بحث در مورد آن با دیگر خوانندگان امکان¬پذیر و آسان است.


اما باید توجه داشت که رسانه¬های اجتماعی مانند شمشیر دولبه عمل می¬کند و مشاهده می¬شود که کیفیت اخبار در رسانه¬های اجتماعی پائین¬تر از سازمان‌های خبری پیشین است و از سوی دیگر، به دلیل ارزان بودن تولید اخبار آنلاین و سرعت و سهولت انتشار آن از طریق رسانه‌های اجتماعی، حجم زیادی از اخبار ماهیت جعلی دارد و لذا «اخبار جعلی» اهمیت زیادی پیدا کرده و به یکی از چالش‌های عمدۀ معاصر تبدیل شده است، به¬طوری¬که دیکشنری مک کواری واژۀ «اخبار جعلی» را به عنوان کلمۀ سال 2016 معرفی کرده است (شو و دیگران، 2017). در چنین فضایی با تکثر منابع و کانال‌های اطلاعاتی و خبری، مسائلی از قبیل احراز اعتبار خبر و تشخیص درست بودن یا جعلی بودن اخبار اهمیت دارد.


احراز اعتبار خبر در رسانه‌های اجتماعی

در رسانه‌های اجتماعی به مثابۀ منابع خبری، به جای متخصصین یا صاحبنظران و مسئولان، کاربران هستند که منبع اعتبار خبر محسوب می شوند و فعالیت آنها در رسانه‌های اجتماعی، معیار اعتبار خبر است. رسانه‌های اجتماعی مختلف، مختصات خاص خود را دارند و ابزارهای مختلفی در آنها وجود دارد که می تواند برای تعیین اعتبار خبر به آنها مراجعه کرد.

 

برای مثال، در اینستاگرام، اعتبار خبر بر اساس تعداد فالورها، تعداد لایک-ها و تعداد کامنت¬ها می¬تواند شناسایی شود. در تلگرام، اعتبار خبر بر اساس تعداد اعضاء کانال خبری و همچنین تعداد مشاهده¬های صورت گرفته از آن خبر قابل تشخیص است. در فیس بوک نیز می¬توان به تعداد لایک¬ها و همچنین تعداد موارد به اشتراک گذاشته شده توجه کرد و در توییتر نیز تعداد لایک و به¬ویژه تعداد ریتوییت¬ها معیاری برای احراز اعتبار خبر محسوب می¬شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران


  تحولات رسانه ها؛ سه قرن و اندی پس از انتشار نخستین روزنامه در آمریکا ...


  دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ


  فرماندار ری: نقش روابط عمومی در شکوفایی مجموعه ها غیر قابل انکار است


  هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های ری احکام خود را دریافت کردند


  هم افزایی دستگاه های مسئول عضو قرارگاه در اطلاع رسانی به موقع


  روزنامه نگاری در ایران ساختار حرفه‌ای ندارد


  روابط عمومی‌ دستگاهها در نقش مدعی العموم


  تعامل ایرنا و روابط عمومی ها موجب کاهش آسیب فضای مجازی می شود


  دوره آموزشی اصول و مبانی ارتباط جمعی در کرمان برگزار می شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سخنرانان سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی مشخص شدند