درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 2 بهمن 1397 - 03:39   

حمایت مالی فیسبوک از پژوهشی اخلاقی در آلمان درباره هوش مصنوعی

  حمایت مالی فیسبوک از پژوهشی اخلاقی در آلمان درباره هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب یک

در راستای تحقق روابط عمومی دیجیتال منتشر شد؛ نشریه الکترونیکی بانک ایران زمین

  در راستای تحقق روابط عمومی دیجیتال منتشر شد؛ نشریه الکترونیکی بانک ایران زمین


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان همکاری در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1398

  فراخوان همکاری در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1398


ادامه ادامه مطلب سه

شبکه های اجتماعی دریچه ورود به دنیای جدید

  شبکه های اجتماعی دریچه ورود به دنیای جدید


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آکسفام: در سال ۲۰۱۸ ابرثروتمندان جهان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شدند
  پیام رسان واتس اپ، ارسال فله ای پیام را محدود کرد
  رونمایی از اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری آی بی ام
  حمایت مالی فیسبوک از پژوهشی اخلاقی در آلمان درباره هوش مصنوعی
  آی‌بی‌ام
  شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان های تهران فعال تر خواهد شد
  اعضای هیات رئیسه شورای روابط عمومی شهرستان ری انتخاب شدند
  مدیرکل روابط عمومی استانداری لرستان: روابط عمومی مرجع ارتباط مردم و دستگاه های اجرایی است
  قدردانی مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی از مدیر حراست بیمه دانا
  در بخش پوستری همایش؛ مقاله بیمه دانا، برگزیده همایش مدیریت ریسک و بیمه شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35185صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 28 مهر 1397 - 11:13
اخبار جعلی در بستر رسانه‌های اجتماعی
سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران - در رسانه‌های اجتماعی به مثابۀ منابع خبری، به جای متخصصین یا صاحبنظران و مسئولان، کاربران هستند که منبع اعتبار خبر محسوب می شوند و فعالیت آنها در رسانه‌های اجتماعی، معیار اعتبار خبر است. رسانه‌های اجتماعی مختلف، مختصات خاص خود را دارند و ابزارهای مختلفی در آنها وجود دارد که می تواند برای تعیین اعتبار خبر به آنها مراجعه کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در سال‌های اخیر، پلتفرم هایی مانند توئیتر، فیس¬بوک، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده و تبدیل به یکی از اصلی¬ترین منابع خبری شده¬اند. مطالعات متعددی نشان می¬دهد که درصد افرادی که اخبار را از پلتفرم¬های رسانه های اجتماعی دریافت و مصرف می¬کنند، در حال افزایش است.

 

برای مثال، پژوهش‌های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات پیو در سال‌های 2012، 2016 و 2017 نشان می¬-دهد که در سال 2012، حدود 49 درصد از بزرگسالان امریکا اخبار خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می¬کردند که این رقم در سال 2016 به 62 درصد افزایش پیدا کرد و در سال 2017 به 67 درصد رسید (مرکز تحقیقات پیو، 2016، 2017). دلیل چنین تغییراتی در رفتارهای مصرف خبر به ماهیت پلتفرم¬های رسانه‌های اجتماعی باز می¬گردد، بر این اساس که در مقایسه با رسانه¬های دیگر، مصرف خبر در این شبکه¬ها زمان و هزینۀ کمتری لازم دارد و به اشتراک¬گذاری، نوشتن نظر و بحث در مورد آن با دیگر خوانندگان امکان¬پذیر و آسان است.


اما باید توجه داشت که رسانه¬های اجتماعی مانند شمشیر دولبه عمل می¬کند و مشاهده می¬شود که کیفیت اخبار در رسانه¬های اجتماعی پائین¬تر از سازمان‌های خبری پیشین است و از سوی دیگر، به دلیل ارزان بودن تولید اخبار آنلاین و سرعت و سهولت انتشار آن از طریق رسانه‌های اجتماعی، حجم زیادی از اخبار ماهیت جعلی دارد و لذا «اخبار جعلی» اهمیت زیادی پیدا کرده و به یکی از چالش‌های عمدۀ معاصر تبدیل شده است، به¬طوری¬که دیکشنری مک کواری واژۀ «اخبار جعلی» را به عنوان کلمۀ سال 2016 معرفی کرده است (شو و دیگران، 2017). در چنین فضایی با تکثر منابع و کانال‌های اطلاعاتی و خبری، مسائلی از قبیل احراز اعتبار خبر و تشخیص درست بودن یا جعلی بودن اخبار اهمیت دارد.


احراز اعتبار خبر در رسانه‌های اجتماعی

در رسانه‌های اجتماعی به مثابۀ منابع خبری، به جای متخصصین یا صاحبنظران و مسئولان، کاربران هستند که منبع اعتبار خبر محسوب می شوند و فعالیت آنها در رسانه‌های اجتماعی، معیار اعتبار خبر است. رسانه‌های اجتماعی مختلف، مختصات خاص خود را دارند و ابزارهای مختلفی در آنها وجود دارد که می تواند برای تعیین اعتبار خبر به آنها مراجعه کرد.

 

برای مثال، در اینستاگرام، اعتبار خبر بر اساس تعداد فالورها، تعداد لایک-ها و تعداد کامنت¬ها می¬تواند شناسایی شود. در تلگرام، اعتبار خبر بر اساس تعداد اعضاء کانال خبری و همچنین تعداد مشاهده¬های صورت گرفته از آن خبر قابل تشخیص است. در فیس بوک نیز می¬توان به تعداد لایک¬ها و همچنین تعداد موارد به اشتراک گذاشته شده توجه کرد و در توییتر نیز تعداد لایک و به¬ویژه تعداد ریتوییت¬ها معیاری برای احراز اعتبار خبر محسوب می¬شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  4 تا از بهترین و بدترین عمل‌های روابط عمومی در سال 2018


  آنچه از قوانین اخلاقی روابط عمومی باید بدانیم


  نگاه به روابط عمومی تغییر کرد/ نگاهی گذرا به سیر تطور روابط عمومی در ایران


  روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان منصوب شد


  رشد سه برابری قیمت کاغذ: روزنامه‌ های ایران تعطیل می‌شوند


  جایگاه روابط عمومی ادارات شهرستانی استان تهران تثبیت خواهد شد


  روابط عمومی ها به محیط شخصی برای مدیران تبدیل نشوند


  مقاله/ چالش های سازمان های رادیو و تلویزیون داخلی و بین المللی


  6 درس مثبت روابط عمومی که می توان از طریق دوستیابی آنلاین آموخت


  روز بسیار غم‌انگیز روزنامه‌نگاری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: پنج ویژگی یک متخصص روابط عمومی ممتاز