درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
شنبه، 28 مهر 1397 - 11:18   

جزییات پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران اعلام شد

  جزییات پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

پرزیدنت ترامپ با تایید ضمن مرگ خاشقجی: تبعات برای سعودی‌ها شدید است

  پرزیدنت ترامپ با تایید ضمن مرگ خاشقجی: تبعات برای سعودی‌ها شدید است


ادامه ادامه مطلب دو

دیوار یادبود از خبرنگاران افغان در فرانسه

  دیوار یادبود از خبرنگاران افغان در فرانسه


ادامه ادامه مطلب سه

رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران منصوب شد

  رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران منصوب شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اخبار جعلی در بستر رسانه‌های اجتماعی
  خرید دینار توسط زائران اربعین حسینی از طریق پیام رسان "بله"
  واگذاری 43 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی توسط بانک ملی ایران
  معرفی کتاب مجموعه مقالات کنفرانس روابط عمومی/ خلاقیت و نوآوری
  اجزا و عناصر خلاقیت
  نمونه هایی از ارتباطات جمعی و برنامه های آن/ برای جذب رسانه ها
  نمونه هایی از ارتباطات جمعی و برنامه های آن/ شرکت خدمات تخصصی جهانی ارتش بریتانیا
  هشت نکته برای بالا بردن امنیت در خریدهای آنلاین
  انتصاب رییس کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی هیات بولینگ، بیلیارد و بولس استان تهران
  واحدهای برتر بانک رفاه در حوزه خدمت رسانی مورد تجلیل واقع شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35180صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 19 مهر 1397 - 00:48
اخبار جعلی؛ شکل جدیدی از واقعیت در رسانه‌های اجتماعی
سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران - در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی می توان گفت که «دستکاری رسانه ای ابزار قدرتمندی برای دستکاری توده ها از طریق فناوری‌های مدرن» است و به عنوان «استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط گمراه کننده یا نادرست» تعریف می شود.
  

در دورۀ معاصر، عوامل مختلفی مانند سرریز اطلاعات در اینترنت، عدم آگاهی کاربران از اینکه اینترنت چه کاری می توانند با آنها کنند، امکان مشارکت کاربران در تولید، نشر و بازنشر محتوا، امکان پنهان بودن منابع خبری در فضای مجازی و غیره، به افزایش اخبار جعلی در فضای مجازی کمک می کند و در این میان، رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی را در تولید، نشر، بازنشر و دسترسی به چنین اخباری را دارند.


تعاریف متعددی از مفهوم «اخبار جعلی » ارائه شده است. الکوت و گنزکو (2017) اخبار جعلی را به عنوان «اخباری تعریف می کنند که به طور تعمدی غلط هستند و می-توانند خوانندگان را گمراه کنند» که در این تعریف «اعتبار» و «تعمدی بودن» ویژگی‌های اصلی اخبار جعلی است و لذا اخبار جعلی شامل اطلاعات غلطی است که می تواند بازبینی شود و از سوی دیگر، اخبار جعلی با هدف نادرست گمراه کردن مصرف کننده تولید می شود.

 

فیتزپاتریک (2018) نیز در تعریف اخبار جعلی آن را به معنای اطلاعات گمراه کننده یا نادرستی می داند که از طریق رسانه‌های اجتماعی به عنوان روشی برای دستکاری رسانه و مردم گسترش می یابد» (2018) که بر اساس این تعریف، «دستکاری» در اخبار جعلی اهمیت دارد و در کنار «اطلاعات غلط»، به عنوان یکی از عناصر آن به حساب می آید.


دستکاری رسانه ای، مفهومی جدید نیست و مشاهده می شود که از قرن پانزدهم میلادی به بعد، برای تنظیم دستور کار برای رسانه و عموم، مورد توجه رهبران کشورها بوده است (فیتزپاتریک، 2018: 50). مفهوم «دستکاری رسانه ای» به معنای «کنترل سیستم و سازمان‌های ارتباطاتی بر اساس منافع شخصی» است.

 

به عبارت دیگر، «کنش تولید یک تصور یا بحث که مدافع منافع خاصی باشد»، به عنوان دستکاری رسانه ای تعریف می شود که شامل استفاده از «مغالطۀ منطقی و تکنیک‌های پروپاگاندا و همچنین حذف اطلاعات یا نظرات» است.

 

در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی می توان گفت که «دستکاری رسانه ای ابزار قدرتمندی برای دستکاری توده ها از طریق فناوری‌های مدرن» است و به عنوان «استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط گمراه کننده یا نادرست» تعریف می شود. (فیتزپاتریک، 2018: 48)


اما عمده ترین چالشی که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اخبار در عصر رسانه‌های اجتماعی با آن مواجه هستند، «شکل جدید واقعیت» است که به عنوان «چالش اصلی جدید در گزارش دهی اخبار» در نظر گرفته می شود. «در واقع در دورۀ معاصر، تعیین چیزی که واقعیت است، دشوار شده زیرا برای هر و واقعیتی، یک خلاف واقع نیز وجود دارد.» (گری، 2017)


در سال 2016 مجله اکونومیست، پدیدۀ «سیاست‌های پساحقیقت » را به عنوان «تکیه بر اظهاراتی که فکر می کنند درست است، اما درحقیقت هیچ پایه ای ندارد» مطرح کرد که این بحث، نظریۀ برجسته سازی مک کامبز و شاو را تغییر می دهد. بر اساس نظریۀ برجسته سازی، «رسانه های جمعی» می تواند مشخص کنند که مردم «دربارۀ چه چیزی» بیندیشند. اما در عصر پساحقیقت، «صاحبان قدرت» متوجه شدند که رسانه های اجتماعی به آنها این امکان را می دهد که مشخص کنند که مردم دربارۀ چه چیزی بیندیشند (فیتزپاتریک، 2018: 50).

 

درواقع بر اساس سیاست‌های پساحقیقت، حقیقت در درجۀ دوم قرار دارد و هدف اصلی، ایجاد یک دیدگاه نادرست از جهان است و به جای واقعیت، احساسات مورد تأکید است. پساحقیقت به وسیلۀ رسانه ها و در سال‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی تقویت می شود و تکه تکه شدن منابع خبری در این شبکه ها، جهانی را ایجاد میکند که در آن دروغ و شایعات و دیگر شکل های اخبار جعلی با سرعت بالایی گسترش می یابد و اعضا به یکدیگر بیشتر از منبع جریان رسانه ای اعتماد دارند. (وبگاه اقتصاد آنلاین، 1395)

 

منبع: انجمن متخصصان روابط عمومی
 

 

 

 

 

 


 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  زادروز «پیر سالینجر» روزنامه نگار آمریکایی


  تقویم روز ارتباطات/ سالروز تاسیس بی بی سی بازوی روابط عمومی دولت انگلستان


  تقویم روز فناوری/ مورخی که واژه تکنولوژی از اوست


  رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران منصوب شد


  هواوی گران‌ترین گوشی جهان را عرضه می‌کند


  دیدار اعضای کمیته اجرایی نخستین رویداد روابط عمومی استان سمنان با رئیس شورای اسلامی شهر سمنان


  نظام جامع اطلاع رسانی ارائه و تصویب شود


  دیوار یادبود از خبرنگاران افغان در فرانسه


  برگزاری انتخابات سراسری خانه‌های مطبوعات


  روزنامه‌نگاری خاندان ذکاء‌الملک


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: جزییات پانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران اعلام شد