درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 21 آذر 1397 - 14:38   

احمدرضا دالوند، طراح گرافیک و تصویرگر ایرانی درگذشت

  احمدرضا دالوند، طراح گرافیک و تصویرگر ایرانی درگذشت


ادامه ادامه مطلب یک

تغییر مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی

  تغییر مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی


ادامه ادامه مطلب دو

بهترین‌های اپ‌استور در سال ۲۰۱۸

  بهترین‌های اپ‌استور در سال ۲۰۱۸


ادامه ادامه مطلب سه

پایان سلطه اپل؛ مایکروسافت باارزش ترین شرکت جهان

  پایان سلطه اپل؛ مایکروسافت باارزش ترین شرکت جهان


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیجیتال
  نشست «بررسی حقوق حرفه ای فتوژورنالیسم در ایران» برگزار شد
  گزارش عملکرد تسهیلاتی بانک توسعه تعاون
  سه خاصیت انسانی که زندگی را دشوار می سازد
  ایجاد اشتغال برای 1500 نفر دراستان اردبیل با تسهیلات بانک صنعت و معدن
  بازدید از موزه بانک ملّی ایران برای کاربران کانون جوانه ها رایگان شد
  نقدینگی پیش از موعد چک و اوراق تجاری با تسهیلات خرید دین بانک ملی ایران
  بانک ملّی ایران در رتبه دوم دارندگان بیشترین سهم از کل دارایی های بانک های اسلامی جهان
  آنچه باید بدانیم؟/ ویژگی های‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌
  چهار روند پایدار در رسانه‌های اجتماعی سال 2019
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35180صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 19 مهر 1397 - 00:48
اخبار جعلی؛ شکل جدیدی از واقعیت در رسانه‌های اجتماعی
سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران - در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی می توان گفت که «دستکاری رسانه ای ابزار قدرتمندی برای دستکاری توده ها از طریق فناوری‌های مدرن» است و به عنوان «استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط گمراه کننده یا نادرست» تعریف می شود.
  

در دورۀ معاصر، عوامل مختلفی مانند سرریز اطلاعات در اینترنت، عدم آگاهی کاربران از اینکه اینترنت چه کاری می توانند با آنها کنند، امکان مشارکت کاربران در تولید، نشر و بازنشر محتوا، امکان پنهان بودن منابع خبری در فضای مجازی و غیره، به افزایش اخبار جعلی در فضای مجازی کمک می کند و در این میان، رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی را در تولید، نشر، بازنشر و دسترسی به چنین اخباری را دارند.


تعاریف متعددی از مفهوم «اخبار جعلی » ارائه شده است. الکوت و گنزکو (2017) اخبار جعلی را به عنوان «اخباری تعریف می کنند که به طور تعمدی غلط هستند و می-توانند خوانندگان را گمراه کنند» که در این تعریف «اعتبار» و «تعمدی بودن» ویژگی‌های اصلی اخبار جعلی است و لذا اخبار جعلی شامل اطلاعات غلطی است که می تواند بازبینی شود و از سوی دیگر، اخبار جعلی با هدف نادرست گمراه کردن مصرف کننده تولید می شود.

 

فیتزپاتریک (2018) نیز در تعریف اخبار جعلی آن را به معنای اطلاعات گمراه کننده یا نادرستی می داند که از طریق رسانه‌های اجتماعی به عنوان روشی برای دستکاری رسانه و مردم گسترش می یابد» (2018) که بر اساس این تعریف، «دستکاری» در اخبار جعلی اهمیت دارد و در کنار «اطلاعات غلط»، به عنوان یکی از عناصر آن به حساب می آید.


دستکاری رسانه ای، مفهومی جدید نیست و مشاهده می شود که از قرن پانزدهم میلادی به بعد، برای تنظیم دستور کار برای رسانه و عموم، مورد توجه رهبران کشورها بوده است (فیتزپاتریک، 2018: 50). مفهوم «دستکاری رسانه ای» به معنای «کنترل سیستم و سازمان‌های ارتباطاتی بر اساس منافع شخصی» است.

 

به عبارت دیگر، «کنش تولید یک تصور یا بحث که مدافع منافع خاصی باشد»، به عنوان دستکاری رسانه ای تعریف می شود که شامل استفاده از «مغالطۀ منطقی و تکنیک‌های پروپاگاندا و همچنین حذف اطلاعات یا نظرات» است.

 

در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی می توان گفت که «دستکاری رسانه ای ابزار قدرتمندی برای دستکاری توده ها از طریق فناوری‌های مدرن» است و به عنوان «استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط گمراه کننده یا نادرست» تعریف می شود. (فیتزپاتریک، 2018: 48)


اما عمده ترین چالشی که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اخبار در عصر رسانه‌های اجتماعی با آن مواجه هستند، «شکل جدید واقعیت» است که به عنوان «چالش اصلی جدید در گزارش دهی اخبار» در نظر گرفته می شود. «در واقع در دورۀ معاصر، تعیین چیزی که واقعیت است، دشوار شده زیرا برای هر و واقعیتی، یک خلاف واقع نیز وجود دارد.» (گری، 2017)


در سال 2016 مجله اکونومیست، پدیدۀ «سیاست‌های پساحقیقت » را به عنوان «تکیه بر اظهاراتی که فکر می کنند درست است، اما درحقیقت هیچ پایه ای ندارد» مطرح کرد که این بحث، نظریۀ برجسته سازی مک کامبز و شاو را تغییر می دهد. بر اساس نظریۀ برجسته سازی، «رسانه های جمعی» می تواند مشخص کنند که مردم «دربارۀ چه چیزی» بیندیشند. اما در عصر پساحقیقت، «صاحبان قدرت» متوجه شدند که رسانه های اجتماعی به آنها این امکان را می دهد که مشخص کنند که مردم دربارۀ چه چیزی بیندیشند (فیتزپاتریک، 2018: 50).

 

درواقع بر اساس سیاست‌های پساحقیقت، حقیقت در درجۀ دوم قرار دارد و هدف اصلی، ایجاد یک دیدگاه نادرست از جهان است و به جای واقعیت، احساسات مورد تأکید است. پساحقیقت به وسیلۀ رسانه ها و در سال‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی تقویت می شود و تکه تکه شدن منابع خبری در این شبکه ها، جهانی را ایجاد میکند که در آن دروغ و شایعات و دیگر شکل های اخبار جعلی با سرعت بالایی گسترش می یابد و اعضا به یکدیگر بیشتر از منبع جریان رسانه ای اعتماد دارند. (وبگاه اقتصاد آنلاین، 1395)

 

منبع: انجمن متخصصان روابط عمومی
 

 

 

 

 

 


 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  13 دلیل برای توجه به بازاریابی محتوامحور


  سر خط خبرهای مهم روابط عمومی


  مدیرکل روابط عمومی دادستانی کل کشور منصوب شد


  پیام رسان


  تغییر مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی


  آنچه باید بدانیم؟/ روابط عمومی‌ داخلی‌


  آنچه باید بدانیم؟/ داشتن‌ برنامه‌ عمل‌


  نگرانی سفارت‌های کشورهای غربی از بسته شدن سامانه‌های خبری در تاجیکستان


  بهترین‌های اپ‌استور در سال ۲۰۱۸


  اولین همایش علمی پژوهشی "اخلاق و رسانه" فردا برگزار می شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری