درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 مرداد 1398 - 08:07   

امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد

  امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد


ادامه ادامه مطلب یک

داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود

  داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟

  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  عید سعید غدیر مبارک
  انتصاب سرپرست کمیته روابط عمومی سازمان فدراسیون کشتی
  معرفی اپلیکیشن AppBoy
  پرداخت سود سهام شرکت «صنایع بهداشتی ساینا» در شعب بانک صادرات ایران
  اخذ ایزو 10002 برای رسیدگی به شکایات مشتریان توسط بانک سامان
  سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم: روابط عمومی‌ها، اتاق فکر دستگاه‌های اجرایی قم شوند
  معاون بازرگانی «تهران رسانه» منصوب شد
  بحث‌های درونی استقلال با ضعف روابط‌عمومی رسانه‌ای شد
  تشویق خلاقیت
  درس اخلاق روابط عمومی، احترام به "هک بزرگ"
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 35137صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 18 مهر 1397 - 09:03
رسانه و ترویج و توسعه فرهنگ
لیلا سپاسگزار دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد - فرهنگ‌سازی از طریق رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشت‌ها، افکار، مفاهیم و ارزش‌هایی است که بر رفتار، پوشش‌ها، سنت‌ها و سبک زندگی افراد در جامعه تاثیر می‌گذارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اصولاً انسان بدون ارتباطات، توانایی زندگی را ندارد و بدون آن، ساختن جامعه ممکن نیست. به عبارت دیگر، ارتباطات سنگ بنای ساختار جامعه است که در سطوح مختلف می‌تواند جلوه گر شود (بشیر، 1387). رسانه‌ها به عنوان عامل ارتباطی مهم در جامعه امروز به همراه سیاست‌های رسانه‌ای نقش اساسی در توسعه فرهنگی کشور دارند. رسانه‌ها با اتخاذ سیاست‌های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشور را تسهیل و تسریع می‌کنند. (نائبی و آغاز، 1388)


نقش تولیدات رسانه‌ها در توسعه به این معنا است که کلیه برنامه‌هایی که توسط تهیه کنندگان و برنامه سازان رادیو و تلویزیونی ساخته می‌شود، می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جایگاه‌های متفاوتی از آموزش اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، مشارکت‌های اجتماعی و سایر موارد نقش ایفا کند. (فیروزی، 1391)


توسعه فرهنگی باید جامعه را در کسب و رشد اصالت‌ها، خلاقیت‌ها و فضیلت‌های اجتماعی به مدد بازشناسی و بازآفرینی فرهنگ مستعد خودی یاری دهد و در عین حال با مشارکت دادن تمامی افراد جامعه در فرهنگ آفرینی و تقویت و گسترش رقابت‌های سازنده، راه همگانی کردن فرهنگ را بگشاید. به طور کلی جایگاه شایسته رسانه‌های گوناگون در تنویر افکار و ایجاد فضای مناسب برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده نظرات و همچنین اهمیتی که رسانه‌های گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، بی گمان یکی از مهمترین عوامل توسعه فرهنگی و از نشانه‌های پویایی و تحرک هر جامعه است. (زندی پور، 1384)


کارلسون و همکاران معتقدند رسانه دروازه‌ای است که از طریق آن فرهنگ به افراد منتقل می‌شود؛ اگرچه محتوای رسانه یک عنصر فرهنگی به شمار می‌آید. فرهنگ از شش لایه مجزا و در عین حال مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است. سه لایه نخست، هسته فرهنگ و سه لایه بعد پوسته آن را تشکیل می‌دهند. لایه نخست (باورها) به معنای نظام جهان بینی و اعتقادات و نوع نگرش به خدا، انسان و جهان است. لایه دوم (ارزش‌ها) به معنای بایدها و نباید‌هاست. لایه سوم(هنجارها) به معنای الگوهای رفتاری برآمده از ارزش‌هاست. لایه چهارم (نمادها و اسطوره‌ها) شامل سرود، پرچم، مشاهیر و شخصیت‌های علمی و فرهنگی یک کشور است.

 

لایه پنجم (آیین‌ها و آداب و رسوم) رفتارهای اجتماعی را شکل می‌دهد و منجر به جامعه‌پذیری و درونی کردن عادات و علایق اجتماعی می‌شود. لایه ششم را فناوری‌ها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها تشکیل می‌دهند و ناظر بر محیط و فضای نوینی هستند که فرهنگ عمومی در بستر آن شکل می‌گیرد و مظهر تعامل و تبادل کنش‌های اجتماعی و الگوهای ارتباطی به شمار می‌آید. رسانه نمی‌تواند در سه لایه نخست تحول و تغییر ایجاد کند بلکه بیشتر تلاش دارد از رهگذر اندیشه‌پردازی، ارزش گذاری و هنجارسازی، به تعمیق و تثبیت باورها، ارزش‌ها و هنجارها در فرایند تعلیم و تربیت اجتماعی مبادرت ورزد.

 

با وجود این، رسانه از قابلیت ایجاد تحول در پوسته فرهنگ شامل نمادها و اسطوره‌ها، آیین‌ها و رسوم و فناوری‌ها از رهگذر نمادسازی، جامعه‌پذیری و الگوسازی رفتاری برخوردار است. بدین ترتیب، تلاش رسانه برای نهادینه‌سازی سه لایه نخست در راستای فرهنگ‌پذیری قلمداد می‌شود و اهتمام رسانه برای ایجاد تحول در سه لایه بیرونی، فرهنگ‌گرایی محسوب می‌شود. (نصیری، 1389)


در نهایت آنکه فرهنگ‌سازی از طریق رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشت‌ها، افکار، مفاهیم و ارزش‌هایی است که بر رفتار، پوشش‌ها، سنت‌ها و سبک زندگی افراد در جامعه تاثیر می‌گذارد. (دهشیری، 1388)




 

 

 




 

 






 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۶ گام ساده برای ایراد یک سخنرانی عالی


  درس اخلاق روابط عمومی، احترام به "هک بزرگ"


  امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد


  آمازون کالاهای به فروش نرفته را به خیریه اهدا خواهد کرد


  تشویق خلاقیت


  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟


  محکومیت معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند


  خبرنگاران مردم را با فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی آشنا کنند


  نشست مشترک خبرنگاران و روابط عمومی های شهرستان با حضور فرماندار پاکدشت


  به زودی روابط عمومی هیئت فوتبال به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: 20 مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی