درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 12:15   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
  مدیریت شهرت آنلاین در عصر هوش مصنوعی: تاریکی و روشنی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 349صفحه نخست » خبر یکسه شنبه، 29 فروردین 1391 - 09:22
چشم ها را باید شست، طور دیگر باید دید
سعید معادی کارشناس ارشد روابط عمومی- نامبرده بدون توجه به فلسفه وجودی روابط عمومی و تعاریف و دیدگاه های صاحب نظران این عرصه، روابط عمومی را فاقد عقلانیت و تمیز و تشخیص و انتخاب و اختیار دانسته که به مثابه یک ابزار عمل می کند و در واقع از منظر ایشان، آنچه که برای روابط عمومی تکلیف و یا برایش تعیین می شود، روابط عمومی در چارچوب آن اقدام می نماید.
  

گروه دانش روزنامه جام‌جم مطلبی تحت عنوان"روزنامه نگاری علمی یعنی چه؟" به قلم آقای پوریا ناظمی درج کرده است که جای تشکر و تقدیر دارد که روزنامه های کثیر الانتشار و نشریات پر مخاطب در راستای وظایف حرفه ای که اطلاع رسانی و آموزش های مستقیم و غیر مستقیم و تنویر افکار عمومی است اقدامات موثر و مطالب آموزشی مناسب را منتشر می نمایند تا بهتر بتوانند در این عرصه قدم بردارند. اما از آنجایی که در نظام هستی هر چیزی از نقص نسبی برخوردار می باشد و هیچ چیز و هیچ شخصی نمی تواند تام وکامل ظهور و بروز نماید و به قول فلاسفه جز واجب الوجود بقیه ممکن الوجود می باشند، لذا مطلب ارزشمند آقای ناظمی که به رشته تحریر در آمده ودر معرض دید همگان قرار گرفت از این قاعده مستثنی نیست. ایشان در خصوص تعریف و جایگاه خبرنگار علمی مطلبی را به صورت "از سوی دیگر اگر جامعه علمی نیز متوجه شود که خبرنگار علمی مسوول روابط عمومی آنها نیست که هر چیزی را آنها خواستند مطرح کند، می‌فهمد نیازش به روزنامه‌نگاری علمی برای تبلیغات نیست. این مساله اینک در بسیاری از نقاط جهان جا افتاده است، اما سوگمندانه هنوز در ایران بسیاری از نهادها و افراد علمی نگاهشان به روزنامه‌نگاران نگاه ابزاری و روابط عمومی است" بیان نمودند که در جای خود قابل تامل و درنگ می باشد.
 نامبرده بدون توجه به فلسفه وجودی روابط عمومی و تعاریف و دیدگاه های صاحب نظران این عرصه، روابط عمومی را فاقد عقلانیت و تمیز و تشخیص و انتخاب و اختیار دانسته که به مثابه یک ابزار عمل می کند و در واقع از منظر ایشان، آنچه که برای روابط عمومی تکلیف و یا برایش تعیین می شود، روابط عمومی در چارچوب آن اقدام می نماید. مضاف براینکه روابط عمومی از منظر ایشان تبلیغات صرف تلقی می گردد.
 به نظر می رسد که نویسنده مطلب در زمینه روابط عمومی دارای اطلاعات کافی و یا مطالعه دقیق نمی باشد و صرفا استباط های شخصی و یا عملکرد عده ای روابط عمومی غیر حرفه ای را ملاک تعمییم و نظرات خود قرار داده است واین در حالی که روابط عمومی به عنوان یک نهاد مدنی اساسا یک رسانه تلقی می گردد و نمی توان امروزه با توجه به تغییرات شگرف و سرسام آوری که در عرصه تکنولوزی اتفاق افتاده است، در فضای اطلاع رسانی و ارتباطی بین روابط عمومی و رسانه جدایی و تفاوت قائل شد.
 یک مسئول روابط عمومی در یک نهاد علمی و تخصصی بر اساس وظایف و رسالت حرفه و اخلاقی به مثابه یک روزنامه نگار علمی تلقی می گردد. آیا اگر امروزه که همه کارها و وظایف تخصصی گردیده روابط عمومی می تواند در چارچوب اهداف، وظایف و رسالت تخصصی سازمان، اقدام به فعالیت غیر تخصصی نماید؟ آیا روابط عمومی می تواند در جایگاه اطلاع رسانی و انتقال دانش فنی و دستاوردهای علمی و پزوهشی بدون اشراف و آگاهی اقدام به تولید پیام نماید و در مرتبه بعدی اینکه اطلاعات و رخدادهای علمی و پزوهشی در کمترین زمان ممکن منعکس می گردد و در دهکده شیشه ای همه کس از همه چیز می توانند مطلع باشند؟
 روابط عمومی ها می توانند بودها را نبود و واقعیت ها را غیر واقعی جلوه دهند و صرفا به صورت یک ابزار عمل نمایندآن وقت این مطلب می تواند توهین مستقیم به مردم و مشتریان و افکار عمومی تلقی گردد که آنها هم در این معرکه تنها تسلیم صرف روابط عمومی ها می باشند و از خود هیچ عکس العمل و یا واکنش ندارند وآنچه گفته می شود بدون هیچ کم و کاست می پذیرند. این در حالی است که در نظریه پرفسور گرانیک که به ارتباط همسنگ و ناهمسنگ و میزان تاثیرگذاری و مشارکت عناصر ارتباطی اشاره مستقیم گردیده است و در فضای ارتباطی و اطلاع رسانی امروز هیچ عنصری خنثی و یا انفعالی عمل نمی کند بلکه میزان مشارکت جدی و تاثیر و تاثر متقابل نقش آفرین اصلی قلمداد می گردد و در واقع ابزار در دست تصمیم سازان و تصمیم گیران قرار دارد و روابط عمومی نیز یکی از محور های اصلی در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری است .
 بنابراین هرکس و هرچیز در هر جایگاه حقیقی و حقوقی می تواند از رسالت حرفه و اخلاقی خود عدول کرده ودر راستای منافع شخصی تبدیل به ابزار صرف گردد و این مطلب به معطوف یک موضوع و یک مقوله خاص نمی باشد، چه بسا که بسیاری از رسانه ها و یا خبرنگاران در طیف ها ی مختلف اعم از علمی و سیاسی و ورزشی و اقتصادی و یا تخصصی وعمومی در برهه های مختلف از قالب و شخصیت اصلی خود دور شده و تبدیل به یک ابزار صرف تبلیغاتی گردند و عملا رسانه ابزاری در دست قدرتمندان و صحنه گردانان پشت صحنه بوده است و این امر نمی تواند ملاکی برای محکوم کردن رسانه و یا روزنامه نگار تلقی گردد، اصل بر چیز دیگر و حقیقت چیز دیگری است و مسلما لغزش و خطا و اشتباه می تواند در هر جا و هر شکل و صورت بروز نماید.
 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
پوریا ناظمی
| 1391/2/16 - 22:13 |     0     0     |
ممنون از نظر لطف و توجه شما به مطلبی که در جام جم نوشته بودم. نکته ای که مطرح کردید نکته مهمی است که حتما به شکل توضیحی مفصل در سایتم آن را توضیح می دهم و سعی م یکنم در جام جم نیز آن را باز کنم. من به هیچ وجه قصد تقلیل جایگاه روابط عمومی ها را ندارم. نهاد روابط عمومی یکی از مهمترین ابزارهای موجود در جامعه است. در حوزه علم بسیاری از روزنامه نگاران حرفه ای بخشی از فعالیت خود را به کار در روابط عمومی ها اختصاص می دهند و اصولا یکی از مهم ترین روش های ارتباط با جامعه علمی از طریق روابط عمومی ها است. ما از بیانیه های خبری آنها، امکانات و روابط آنها و همچنین سایر خدمات آنها از جمله سمینار ها ، کنفرانس ها استفاده می کنم و اولین پل ارتباطی با یک سازمان در یک حوزه خاص روابط عمومی است و همچنین نظر نهایی و رسمی یک سازمان را نیز از آنها جویا می شویم. من شخصا نیز مدتی در سمت مسوول روابط عمومی انجمن نجوم ایران - شاخه آماتوری و برخی موازد دیگر فعالیت کرده ام.
موضوع اصلی این است که اگرچه روباط عمومی ها نوعی رسانه به شمار می آیند اما به هیچ وجه در جهان رسانه های علمی نمی توان روابط عمومی را رسانه ای مستقل دانست. تمام بحث بر سر همین موضوع است . بر اساس تعاریف موجود روابط عمومی وظیفه مدیریت جریان اطلاعات از سازمان متبوع خود به شوی افکار عمومی را بر عهده دارد و همینطور مسولیت رویدادها و تولیدات و خدماتی است که منافع مشترک مشتریان و مخاطبان و سازمان خود را تامین می کند. همین مساله باعث می شود در سازمان های علمی خروجی روباط عمومی - در عین اینکه درست، دقیق و صادقانه است - الزاما بازتاب دهنده همه داستان نباشد. به خصوص در هنگامی که داستانی با چالش و اختلاف نظر همراه است دیدگاه روباط عمومی با تاکید به بخش های اثباتی داستان منتشر می شود. چندی پیش اخترشناسان سیاره ای فراخورشیدی را در بنیاد کارنگی کشف کردند که حدس می زدند زمین مانند است. همه بیانیه های رسیمی روابط عمومی شامل اطلاعات درست، توضیح دقیق روش کشف، مشخصات و ... بود اما هیچ نشانه ای از بحث اختلاف ها در آن نبود. این طبیعی و قابل درک هم هست. اگر یک دانشمندی مطلبی را برای انتشار دراختیار روابط عمومی قرار می دهد می تواند تذکر دهد که بخش هایی از آن به صلاح نیست منتشر شوند. اما روزنامه نگاری مستقل وظیف دارد اتفاقا بخش های روایت نشده وغیر رسمی داستان را نیز روایت کند. دانشمند کارمند یک مرکز تحقیقاتی می تواند از روابط عمومی اش بخواهد بخشی از داده ها ناقص یا نقاط ضعف در روش تحقیق را با اشاره کمتری منتشر کرده و یا اصلا منتشر نکند (چون در غیر اینصورت منافع آن سازمان در خطر قرار می گیرد) اما روزنامه نگار علمی مستقل باید همین بحث ها را دنبال کند و می تواند به دانشمند بگویید شما نمی توانید برای من حد و مرز مشخص کنید. هیچ شکی در اهمیت نهاد روابط عمومی د رهمیه زمینه ها و خصوصا در زمینه علم وجود ندارد اما روزنامه نگار علمی برای اینکه متهم به یک جانبه نگری نشود و بتواند از داستانش دفاع کند باید به منابع دیگر تکیه کند و از چهارچوب هایی که دانشمندان و یا مدیران یک موسسه می توانند پیش پای روباط عمومی خود بگذارند بیرون برود.
با سپاس فراوان



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد