شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مطبوعات با توجه به گرانی کاغذ دیگر توانی برای ادامه حیات ندارند و در شرایطی که هنوز سندیکای مطبوعاتی برای انحصاری کردن واردات کاغذ روزنامه در کشور شکل نگرفته است، فرمان، دست تجاری است که ترجیح میدهند کاغذ روزنامه را به خریدار توانمند تری بفروشند و کاغذ مطبوعاتی را در قطع بشقابها، جعبههای سفارشی بیرون بر و ساندویچها برش بزنند و به فست فودیها بفروشند.اما آیا این، به معنای تعطیلی کار روزنامهها و نشریات در کشور است؟
به نظر نمیرسد، زیرا همواره جامعه نیاز به شنیدن اخبار روز، محتوای باکیفیت و جذاب دارد اما شیوه ارائه این محتوا نیازمند به روزرسانی بر اساس مقتضیات روز است. با این حال تغییر سخت است خصوصا برای روزنامه نگارانی که از ۴۰۰ سال پیش تاکنون، با نسخههای چاپی سنتی خو گرفتهاند، اما در جهان پر از تغییر امروز، چاپ و توزیع سنتی روزنامهها، به فرمتهای دیجیتالی تبدیل شده است و وابستگی کمتری به مدل نسخه وجود دارد.
در این میان رسانههای پر تیراژ جهان با تغییرات کنار آمدهاند و به شدت با انتشار مداوم مشغول به کار هستند و برای دیجیتال سازی به صورت مداوم خود را به روز میکنند. به نظر میرسد چشم انداز رسانهای آینده، متفاوت خواهد بود و شیوههای کسب و کار مطبوعات و مدلهای ارتباطات تجاری لاجرم در حال تغییر است.
رسانههای دیجیتال، امروزه در اشکال متعدد در دسترس سلایق مردم هستند و تعداد زیادی از مقالات، اخبار و تبلیغات در دستگاههای تلفن همراه از طریق برنامهها خوانده میشود.
گوشیهای هوشمند، تبلتها و رایانهها ابزارهایی مفید برای خواندن محتوای دیجیتال هستند و به نظر میرسد خرید رسانههای چاپی، برای مصرف محتوای نوشته شده، با اقبال چندانی مواجه نمیشود.
از سوی دیگر انتشار مجموعهای از مقالات، اخبار و گزارشها به همراه مطالب تبلیغاتی، در دنیای دیجیتال، نیازی به پرداخت هزینه کاغذ و چاپ و توزیع ندارد و مصرف کنندگان میتوانند خیلی راحتتر و زودتر از قبل به آنچه میخواهند دسترسی پیدا کنند.
این برای کسانی که نسخههای قدیمی و چاپی نشریات و روزنامهها را ترجیح میدهند، خبر خوبی نیست اما حقیقت این است که جهان به این سمت پیش میرود، روزنامه چاپی کمتر، به معنای قطع درختان کمتر و محیط زیست بهتری است و جهان این حقیقت را پذیرفته است.
همه باید این واقعیت را بپذیریم که روزنامههای مبتنی بر نسخه چاپی به رغم بهترین تلاش های طراحان و نویسندگان، به طور کامل و فراگیر خوانده نمیشوند و چه بسا همه تلاشهای تیم تحریریه و فنی و چاپ و بازرگانی نشریه، با یک اختلال در روند توزیع نشریه به هدر برود. حتی اگر این اتفاق نیافتد، همه در همه شهرستانها و شهرها و روستاها نمی توانند به نسخه های چاپی نشریات دسترسی داشته باشند، زیرا زیرساخت هایی از جمله دکه های فروش نشریات در همه مناطق فراهم نیست. اما این محدودیت، در مورد نشریات الکترونیکی صدق نمیکند و این موضوع را باید در کنار همه مزایای نشریات الکترونیکی مورد توجه قرار داد.
اکنون و در حالی که رسانههای دیجیتالی پیشتاز هستند، بازگشت به گذشته منطقی نیست و رسانههای قدیمی تر باید خود را با تغییرات پیش رو هماهنگ کنند، در غیر این صورت حذف میشوند.
توسعه نشریات الکترونیک انتخاب خوبی در این میان است که رسانههای چاپی بزرگ و پر مخاطب دنیا را وادار کرده است درصد اشتراک نسخههای کاغذی خود را کم کنند و درصدد افزایش سهم اشتراک نشریه خود به صورت الکترونیک باشند. تقریبا همه خوانندگان چه در نسخههای دیجیتالی و چه در رسانههای چاپی، به دنبال مطالبی میگردند که برایشان جذاب است و نسخههای الکترونیک نشریات برای این روزها بهتر جواب میدهد.
این پلت فرم ها برای هر دو مرورگر وب و دستگاههای هوشمند مناسب است و کسب و کار مطبوعات را با دنیای در حال تغییر سازگار میکند که لازمه آن تفکر مدرن مدیران رسانه است.
نشریات الکترونیک از مزایای زیادی برخوردار هستند که از جمله آنها میتوان به گستردگی انتشار پیام، قابلیت آرشیو و ماندگاری بدون گرفتن فضای فیزیکی، امکان درج آگهی و تبلیغات، امکانات چند رسانه ای، اشتراکگیری الکترونیکی، حذف هزینهها و مشکلات کاغذ، صحافی، چاپ و توزیع، قابلیت ارسال، چاپ و دانلود مطالب از طریق رابطهای الکترونیکی، قابلیت جستجو در سریع ترین زمان، امکان خواندن در روی دستکتاپ بدون زحمت خرید از دکه و مشکلات توزیع و تلف شدن وقت، عدم آسیب به درختان و محیط زیست، همیشه در دسترس بودن مقالات، استفاده از لینکهای هایپرتکست برای انتقال به بخشهای مختلف مقالات یا مجله و پیوند به منابع اینترنتی، استفاده از تصاویر بیشتر و موارد صوتی و تصویری متعدد، امکان تعامل آنلاین با سردبیر و نویسنده و … اشاره کرد.
با این حال علی رغم بروز مشکلات گوناگون از جمله نوسانات قیمت کاغذ و افزایش هزینهها همچنین کاهش اقبال مردم به روزنامهها و نشریات هفتگی کاغذی، به نظر میرسد هنوز بستر مناسب در نهادینه کردن فرهنگ استفاده از نشریه الکترونیک در ایران ایجاد نشده است.
در کنار این موضوع، موفقیت نشریات الکترونیک بستگی به انتشار مداوم و منظم و ارائه دادن محتوایی است که خوانندگان همواره به دنبال آن هستند.
با انتشار مداوم میتوان خوانندگان نشریات الکترونیکی و سهم نشریه از بازار رسانه را افزایش داد و از پلت فرمهای چند رسانهای که برای عصر دیجیتال طراحی شده است نیز استفاده کرد.
تغییر اجتناب ناپذیر است و اهالی رسانه و مخاطبان، باید دیدگاه های خود را برای توسعه همه جانبه نشریات الکترونیک در کنار هم قرار دهند تا زمانی که به نقطه ای مشترک برسند.
ورود نشریات استان به حوزه الکترونیک و خداحافظی با دنیای کاغذی را باید به فال نیک گرفت و هفته نامه رزن جوان، پرچمدار این رویکرد در استان است.
مدیر جوان هفته نامه رزن جوان، به خوبی مقتضیات و نیازهای روز را دریافته و با دانستن این نکته که اقبال جهانی به رسانههای چاپی کاهش یافته است و رسانههای پیشرو در عرصه های دیجیتال گام برداشته اند، نسخه کاغذی رزن جوان را حذف و نسخه دیجیتالی این هفته نامه را راه اندازی کرد.
کاری که هنوز رسانههای چاپی استان همدان جسارت انجام آن را نیافتهاند و با بروز بحران افزایش قیمت کاغذ و کمبود آن، رویکرد کاهش صفحات چاپی رسانه یا تعطیلی موقت آن را انتخاب کردهاند.
این در حالی است که افزایش قیمت کاغذ تنها مشکل رسانههای چاپی نیست؛ بلکه مشکلات چاپ، صحافی، توزیع، ریزش مخاطب، مشکلات محیط زیستی و دور ریز کاغذ از جمله مشکلات متعدد این رسانهها است.
رزن جوان با انتخاب نسخه دیجیتالی هفته نامه به عنوان نسخه اصلی، خود را فارغ از مشکلاتی کرده است که در بالا برشمرده شد و نگاه تازهای یافته است که نشریات پیشتاز در سراسر جهان، به آن اهتمام ورزیدهاند و حیات رسانه خود را در همگامی با نیازها و شرایط روز مخاطبان امروز میدانند. مخاطبانی که پیش از دسترسی به دکههای فروش مطبوعات، به گوشیهای هوشمند و رایانههای شخصی خود دسترسی دارند.
با این حال به نظر میرسد نسخه PDF هفته نامه رزنجوان، با وجود طراحی حرفهای پاسخگوی همه نیازهای مخاطبان نباشد. روشهای دیگری را میتوان انتخاب کرد که مخاطبان بیشتر و تبلیغات بیشتری را جذب این رسانه نماید. استفاده از امکانات چند رسانه ای، اشتراکگیری الکترونیکی و ارائه بسته های تشویقی به مخاطبان، اضافه کردن امکان ارسال، چاپ و دانلود برای هر مطلب، امکان شخصی سازی، قابلیت جستجو در نشریه، استفاده از لینک های هاپرتکست و فایلهای صوتی و تصویری متعدد و امکان ارائه نشریه در یک اپلیکیشن از جمله مواردی است که می تواند رزن جوان را بیش از پیش مورد توجه مخاطبان شهرستانی، استانی و ملی علاقه مند قرار دهد.
در این مسیر و در کنار انتشار منظم و استفاده از پلت فرم های چند رسانه ای، باید نیازهای مخاطب نشریه محلی و الکترونیکی رزن جوان توسط مدیران این رسانه شناسایی و بر اساس این نیازها، تولید محتوا صورت گیرد.
منبع: رزن جوان
|