درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 2 اردیبهشت 1398 - 19:04   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟

  طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟


ادامه ادامه مطلب دو

با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟

  با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟


ادامه ادامه مطلب سه

ربات هوشمند و کلیسای مشتعل

  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران
  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند
  ربات هوشمند و کلیسای مشتعل
  کسب درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری نت فلیکس با ۱۴۹ میلیون کاربر
  دردسر جدید نقشه گوگل برای تاکسی اینترنتی ایرانی
  نسخ قدیمی همراه بانک ملی از نیمه اردیبهشت ماه غیرفعال می شوند
  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون سوم: اگر مایل نیستید برخی اظهارات شما نقل قول شوند، اصلا آن‌ها را عنوان نکنید
  مدیرعامل بانک رفاه در دیدار با استاندار لرستان: پیگیری برای رفع مشکلات هموطنان سیل زده به جد دنبال می‌شود
  امهال تسهیلات بانک رفاه برای کشاورزان آسیب دیده از سیل
  پیام تبریک مدیرعامل بانک رفاه به مناسبت فرخنده میلاد حضرت قائم(عج)
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34650صفحه نخست » گفتگویکشنبه، 28 مرداد 1397 - 13:06
در گفتگو با دکتر افخمی/ روابط عمومی‌ها هم می‌توانند عامل تولید خبرهای جعلی باشند
روابط عمومی‌ها هم می‌توانند عامل تولید خبرهای جعلی باشند. در شرایط فقدان حاکمیت قانون یا سلطه زر و زور هم می‌توانند با پاسخ‌گویی بموقع و رصد کردن اخبار جعلی و تصحیح و تکذیب آنها عاملی برای خنثی کردن اخبار جعلی باشند.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حدود دو سال است که اخبار جعلی یا «فیک‌ نیوز» به موضوع بحث‌برانگیز در عرصه رسانه‌ای تبدیل شده است. گاهی احزاب سیاسی و دولت‌ها با همین اخبار جعلی، در انتخابات دیگر کشورها دخالت کرده‌اند یا بر رقیب خود پیروز شده‌اند و گه‌گاه نیز این‌طور شنیده می‌شود که دولت‌ها با جعلی‌خواندن اخبار رسانه‌های ریشه‌دار، می‌خواهند از قدرت رسانه‌ها بکاهند. حسینعلی افخمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه پاسخ می‌دهد.


منظور از اخبار جعلی (فیک ‌نیوز) در دوره جدید چیست؟
محتوای نادرست، جعلی (غیرواقعی)، دستکاری‌شده و دروغ که در قالب و ژانر خبر از طریق رسانه‌ها از جمله رسانه‌های جدید تولید و منتشر می‌شود. مورد توجه قرار گرفته است چون می‌تواند فعالیت‌های عادی یک سازمان، جامعه یا کشور را مختل کند. ضمناً با هدف‌های جلب توجه، افزایش تیراژ، فروش، سود بیشتر و گاه تخریب رقبا و ضربه زدن به آنها دنبال می‌شود.


خبرهای جعلی بیشتر توسط چه‌کسانی ساخته و پرداخته می‌شود و در چه حوزه‌هایی مورد توجه است؟
افراد حرفه‌ای که تعهدی به تشکل‌های حرفه‌ای ندارند. یا سازمان‌ها و نهادهای دولتی، تجاری و رسانه‌ای که می‌توانند یا فکر می‌کنند که قدرتی فراتر از قانون داشته باشند، عاملان اصلی اخبار جعلی هستند. گاه ابزاری برای باجگیری است. گاه برای انحراف افکار عمومی و آدرس غلط دادن است.


آیا مفهوم خبر جعلی به دوران استیلای شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد و یا قبل از آن هم از این مفهوم برای بیان مقاصدی استفاده می‌شده است؟
خبر جعلی به درازای عمر ارتباطات بشر قدمت دارد. هرچه سرعت انتشار آن بیشتر شده به اهمیت آن افزوده شده است.


تفاوت اخبار جعلی با انواع شایعات چیست؟
گاه به یکدیگر شبیه‌اند. اما هر خبر جعلی نمی‌تواند به شایعه تبدیل شود.


در شرایط استیلای اخبار جعلی، چقدر رسانه‌های اصلی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و یا برای راستی‌آزمایی خبر چه ابزارهایی را در دست دارند؟
حاکمیت قانون، تقویت تشکل‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران، روابط عمومی، و تبلیغات در عرصه ملی برای همه رسانه‌ها اعم از سنتی (تریبون‌ها)، چاپی، رادیو- تلویزیونی و اینترنتی. تا تشکل حرفه‌ای نباشد نمی‌توان از تعهد حرفه‌ای صحبت کرد.


در این شرایط آیا جریان اطلاعات از دست رسانه‌های اصلی خارج شده و در اختیار روابط‌عمومی‌ها قرار گرفته است؟
روابط عمومی‌ها هم می‌توانند عامل تولید خبرهای جعلی باشند. در شرایط فقدان حاکمیت قانون یا سلطه زر و زور هم می‌توانند با پاسخ‌گویی بموقع و رصد کردن اخبار جعلی و تصحیح و تکذیب آنها عاملی برای خنثی کردن اخبار جعلی باشند.


گفته می‌شود برخی از دولت‌ها برای مشروعیت‌زدایی از رسانه‌ها دست به چنین کاری می‌زنند. آیا پژوهشی انجام شده که چه ساختارهایی چنین می‌کنند؟
معمولاً قدرت‌ها چه در قالب احزاب حاکم و چه در شکل توتالیتر با رسانه‌های آزاد مخالف‌اند. موارد مستندی در نوشته‌های نوام چامسکی دیده می‌شود. قدرت فقط سیاسی نیست.


چقدر این خبرهای جعلی در تعیین سیاست و خط‌مشی دولت‌ها یا جریان‌های سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونه؟
تعداد و اندازه خبرهای جعلی مهم نیست، بلکه زمان و شدت آنها بیشتر مهم است. گاه در شب رأی‌گیری یک خبر جعلی منتشر می‌شود. اثرات این خبر می‌تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد.


افکار عمومی و مردم در چنین فضایی چگونه می‌توانند راست و دروغ را از هم تشخیص دهند؟
برای دفاع از افکار عمومی نسخه خاصی وجود ندارد. آزادی بیان و تضارب آرا روش‌های مناسبی برای تشخیص راست از دروغ است؛ اگر دولت‌ها بتوانند از آنها پاسداری کنند و حقیقت اولین قربانی نباشد.


چقدر برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اصلی دولت‌ها، برنامه‌ریزان و حتی قانون‌گذاران با شیوع اخباری جعلی در فضا آسیب‌پذیر می‌شود؟
مسئولان روابط عمومی در نهادهای سیاسی و اجرایی با رصد بموقع و اطلاع‌رسانی صحیح می‌توانند از این آسیب‌های فرضی و احتمالی جلوگیری کنند. در شرایط بحران و زمان جنگ کارها دشوارتر است. تقویت پاسخ‌گویی راه جلوگیری از بحران‌های ارتباطی است. هروقت دولت‌ها رسانه‌ها را متهم می‌کنند ابتدا باید به صداقت آنها شک کرد، بعد پرونده متهمان را بررسی کرد.


در الگوی رسانه‌ای ایران با ساختار ضعیف و شکننده، راستی‌آزمایی اخبار و محتوای آن چگونه ممکن است؟
در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل رسانه‌های ایران وابستگی اقتصادی آنها به منابع ناشناس یارانه دولتی و عدم شفافیت عملکرد مالی آنهاست که اعتماد عمومی را سلب کرده است. در مرحله بعد فقدان احزاب قدرتمند و رسانه‌هایی با هویت سیاسی مشخص است. هم‌اکنون بار اصلی مسئولیت ظاهراً بر دوش رسانه‌های دولتی و دولت‌پناه است که حاشیه امنیتی بالاتری دارند. فقر حاکم بر دستمزد حرفه‌ای و وجود تله‌ها و بسته‌های تطمیعی، سلامت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران، کارشناسان روابط عمومی و مبلغان را در فرایند تولید و توزیع و نشر اخبار جعلی شکننده‌تر کرده است. باید قدرت صنوف کارکنان ارتباطی کشور را افزایش داد.

منبع: فصل اقتصاد
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


  فوت یک روزنامه نگار اینوستیگیتیو معروف


  ده کار که روابط عمومی ادارات هرگز نباید انجام دهند


  برنامه‌ریزی سناریو در روابط عمومی به کمک هوش مصنوعی


  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون دوم: حتی الامکان از عبارات شخصی استفاده کنید


  دیدار مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع


  قوانین پنج گانه برقراری ارتباط‌های موثر/ قانون سوم: اگر مایل نیستید برخی اظهارات شما نقل قول شوند، اصلا آن‌ها را عنوان نکنید


  با اختلال اضطراب چه می‌توان کرد؟


  مخاطب قرن 21 چه انتظاری از نشریه دارد؟


  طراحی سایت و مدیریت آن چگونه است؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ثبت نام سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی