درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 14:53   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی اعلام شد
  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت
  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34101صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعیشنبه، 23 تیر 1397 - 09:34
اپلیکیشن‌ و کاربردهای آن در روابط عمومی
به مناسبت برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی - یکی از امکاناتی که این تلفن‌ها در اختیار افراد قرار داده‌اند استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که با آنها می‌توان از طریق اینترنت به برقراری ارتباط پرداخت. این‌گونه به نظر می‌رسد که شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی به سبب دسترسی آسان و فراگیر بودن به یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند.
  

اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تلفیق
اینترنت با موبایل در تلفن‌های هوشمند ویژگی‌های جدیدی به جوامع امروز و روابط آن افزوده است.


یکی از امکاناتی که این تلفن‌ها در اختیار افراد قرار داده‌اند استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که با آنها می‌توان از طریق اینترنت به برقراری ارتباط پرداخت. این‌گونه به نظر می‌رسد که شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی به سبب دسترسی آسان و فراگیر بودن به یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند.


با این حال، در کنار گسترش روز افزون بازار موبایل و فناوریهای مرتبط با آن، کلمه اپلیکیشن این روزها زیاد شنیده می شود. معنی لغت اپلیکیشن چیست؟ چه انواع مختلفی دارد و چگونه ساخته می شوند؟

اپلیکیشن چیست؟
اپلیکیشن (Application) نوعی نرم‌افزار کامپیوتری است که برای استفاده کاربر نهایی (End-User) طراحی می‌شود.


اکثر نرم‌افزارهایی که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم شامل این تعریف می شوند و تنها نرم‌افزارهای سیستم نظیر سیستم عامل و یا زبانهای برنامه نویسی جزء اپلیکیشن‌ها محسوب نمی شوند.


برای مثال نرم‌افزار اکسل، وورد، فتوشاپ، گوگل کروم، فایرفاکس و یا بازیهای کامپیوتری همگی اپلیکیشن هستند.


این روزها که بازار تبلت و گوشیهای هوشمند و دستگاههای قابل حمل داغ است حتماً این لغت زیاد به گوشتان خورده ‌است.


کامپیوترهای تبلت و گوشیهای هوشمند هم مانند هر کامپیوتری دارای نرم‌افزارهای مختلف هستند. در بازار نرم‌افزارهای دستگاههای قابل حمل لغت "اپلیکیشن" یا به اختصار App بیشتر از لغت "نرم‌افزار" جا افتاده‌ است و این لغت دقیقاً همان معنی "نرم‌افزار کاربردی" می‌دهد.


کاربران آن دسته از محصولات شرکت اپل که مجهز به سیستم عامل iOS هستند، می توانند از سرویس App Store شرکت اپل برای دانلود اپلیکیشن بر روی دستگاه خود استفاده کنند. در App Store اپل چند صد هزار اپلیکیشن برای آی‌پد، آی‌فون و آی‌پاد تاچ وجود دارد.


گوگل، نوکیا و مایکروسافت نیز سرویسهای مشابهی برای فروش اپلیکیشن به کاربران دستگاههای قابل حمل خود ارائه می دهند.

انواع اپلیکیشن
اپلیکیشن ها با توجه به نوع کارکرد و هدف ساخته شدن، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. امروزه با پیشرفت بازار آنها، تقریبا در تمامی دسته ها چندین نمونه بسیار خوب و عالی وجود دارد.

1. آب و هوا
اپلیکیشن های مربوط به وضعیت آب و هوا. این برنامه ها اطلاعات هواشناسی را از پایگاههای معتبر مانند Accuweather دریافت می کنند و طبق زمان بندی روی گوشی اندروید شما نشان می دهند. به عنوان مثال اگر قصد سفر رفتن دارید و باید از آب و هوای منطقه ای اطلاع پیدا کنید، یکی از این اپلیکیشن ها به درد شما می خورد. برنامه هایی هایی مانند دماسنج و زلزله نگار هم می توانند در این دسته جای بگیرند.

2. آشپزی و رستوران
بازار دستورهای پخت و پز و معرفی رستورانها همیشه پرطرفدار بوده است. در گذشته این آموزشها از طریق کتابهای آموزشی انجام می شد. اما امروزه تعداد زیادی اپلیکیشن درباره نحوه پخت غذا، دسر، کیک و غیره وجود دارد.
ما در دوره ارائه خدمات آنلاین به سر می بریم. دیگر برای سفارش دادن غذاها لازم نیست تا رستوران مورد علاقه خود بروید و برگردید. می توانید با استفاده از سرویسهای مخصوص یکپارچه سازی رستورانها، غذای مورد علاقه خود را به راحتی سفارش دهید. همچنین در زمینه معرفی غذاخوریها و یا کافه های معروف، اپلیکیشن های زیادی معرفی شده است.

3. آموزش
آموزش همیشه از اصلی ترین دغدغه های انسان به شمار می رفته است. با وجود اپلیکیشن های موبایل، آموزش و یادگیری هم آسانتر از همیشه شده است. همه برنامه های مربوط به یادگیری در این دسته قرار می گیرند. Application ها زمینه استفاده از روشهای جدید و خلاقانه در آموزش را فراهم کرده اند.
آموزش کنکور، بانکداری، قانون، احکام دین، برنامه نویسی، زبانهای مختلف، کودکان، خودروها و غیره.

4. ابزارها
می توان گفت پر کاربردترین اپلیکیشن های ارائه شده برای دستگاههای موبایل در این دسته قرار می گیرند. اغلب نرم افزارهای این دسته قابلیت جدیدی به گوشی اضافه می کنند. ابزارها از امکانات موجود در گوشی استفاده می کنند تا کارهای مورد نیاز ما انجام شوند.
ماشین حساب، چراغ قوه، تبدیل واحد، ضبط صدا، بارکد خوان، تقویم، قطب نما همگی از ابزارها هستند.

5. ارتباطی
تلفن و موبایلهای هوشمند ابزارهای ارتباطی هستند. می توانیم با آنها تماس برقرار کنیم و یا در قالبهای مختلف، پیامهای تصویری و متنی برای دوستانمان بفرستیم. از این جهت اپلیکیشن های ارتباطی مثل پیام رسان ها و تماس گیرنده ها اهمیت بسیار زیادی دارند.


بعضی از شبکه های اجتماعی که خدمات تماس و پیام را در بستر اینترنت هم ارائه می دهند در این دسته قرار می گیرند.


پیام رسان یا همان مسنجر به نرم افزاری گفته می شود که با استفاده از شبکه جهانی اینترنت اقدام به ارسال و دریافت پیام و انواع محتوای دیگر از دیگر کاربران از سرتاسر جهان می کند. به نظر می رسد که نیازی به تعریف بیشتری از یک نرم افزار پیام رسان نیست. چرا که همۀ ما الان از نوعی از پیام رسان ها در حال استفاده هستیم.


دو نوع مختلف از پیام رسان ها یکی مبتنی بر رایانه های رومیزی و شخصی هستند و دیگری مبتنی بر گوشی های هوشمند. به دلیل فراگیری گوشی های هوشمند نوع دوم نرم افزارهای پیام رسان بیشتر کاربرد دارند. از جمله پیام رسان های نوع دوم که به پیام رسان های موبایلی هم شناخته می شوند می توان به تلگرام و همچنین وایبر و واتس آپ اشاره کرد. این نرم افزارها که کاربردی راحت و کاربرپسند دارند، به رایگان قابل دریافت و نصب شدن روی گوشیِ هوشمند هستند.


پیام رسان های موبایلی ممکن است روی سکوهای دیگری مثل رایانه های شخصی و همچنین دیگر انواع دستگاه های دیجیتالی هم نسخه هایی داشته باشند که شما می توانید به صورت یکپارچه از حساب پیام رسان خود در هر کجا استفاده کنید. به عنوان مثال تلگرام را شما می توانید روی گوشی، تبلت، رایانۀ شخصی با سیستم عامل های مختلف نصب کنید. این کار باعث می شود شما بتوانید به راحتی در هر کجا و هر زمان به حساب پیام رسان خود دسترسی داشته باشید.


نحوۀ کار کردن نرم افزارهای پیام رسان موبایلی به این صورت است که زمانی که شما پیامی را برای شخص خاصی ارسال می کنید، آن پیام اول روی رایانه های قدرتمندی به نام سرور ذخیره می شوند و سپس برای فرد مورد نظر ارسال می شوند. یعنی این کار به صورت مستقیم نمی تواند انجام شود. البته شما از نقل و انتقال های پیام ها بین رایانه های مختلف آگاه نخواهید شد. این کار با سرعتی بالا و همچنین به صورت نرم افزاری و خودکار انجام می شود.

6. اخبار و نشریات
زمانی که هر روز برای خرید روزنامه تا دکه روزنامه فروشی می رفتیم گذشته است. با استفاده از اپلیکیشن های قدرتمند خبری می توانید در هر لحظه از همه اخبار مهم روز با خبر شوید. بعضی از این نرم افزارها توانایی نشان دادن اخبار از چندین منبع مختلف را دارند.

7. شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی کاربران می توانند با ساخت حساب کاربری، با بقیه مردم در ارتباط باشند. می توانند پیام بفرستند و لحظات زندگی خود را به اشتراک بگذارند. شبکه های اجتماعی به شدت پرطرفدار هستند. از نمونه شبکه های اجتماعی که در ایران می شناسیم می توان به تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک اشاره کرد.
شبکه های اجتماعی زیادی تاکنون ساخته شده که نحوه عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. مثلا در اینستاگرام پستهای تصویری به اشتراک گذاشته می شوند. بعضی از آنها هم مخصوص افراد خاصی هستند. برای نمونه، شبکه 500Px مخصوص عکاسان حرفه ای است.

8. فیلم و عکس
تماشا و ثبت عکس و فیلم از سرگرمیهای روزمره همه کاربران موبایل به شمار می روند. با قویتر شدن دوربین گوشیهای هوشمند و ارتقای سخت افزار آنها، اکنون می توان انواع عکس و فیلم را بر روی گوشیها تماشا کرد. حتی کاربران می توانند محتوای چند رسانه ای خود را ویرایش کنند و به نتیجه دلخواه خود برسند.

9. موسیقی
گوشیهای هوشمند امروزی در زمینه پخش موسیقی پیشرفتهای قابل توجهی داشته اند. تا جایی که بعضی از مدلهای موبایل ساب ووفر و توییتر داخلی دارند! پس نیاز به پخش کننده های قدرتمند و با کیفیت احساس می شود. در این دسته از اپلیکیشن ها می توان پخش کننده ها و ویرایش کننده های موسیقی را پیدا نمود.

10. ورزشی
تلفن هوشمند ما همیشه همراه ماست. از این جهت می تواند در بسیاری از موارد راهنمای ما باشد. یکی از این موقعیتها ورزش کردن است. با نصب اپلیکیشن های ورزشی می توانید یک مربی را در جیب خود داشته باشید. برنامه های ورزشی می توانند همه فعالیتهای شما را بررسی کنند و برای سلامت شما برنامه مناسبی ارائه دهند.
استفاده از برنامه های ورزشی، با ظهور گجتهای پوشیدنی به تکامل بسیار بیشتری رسیده اند. می توانید مقاله بررسی گجتهای پوشیدنی را در برنامه چی بخوانید.


علاوه بر این، موبایل اپ ها (Mobile Apps) جهان ما را به کلی تغییر داده اند. از ابتدای انقلاب موبایلها تاکنون انجام بسیاری از امور روزانه آسانتر شده، بازیها تغییر کرده اند و روش ارتباط ما با دیگران تغییر یافته است.


امروز برای هر چیزی می توانید یک اپلیکشن موبایل پیدا کنید. از آموزش پخت غذاهای مدیترانه ای گرفته تا اپلیکشن هایی برای ارتباط و چت با دوستان خود و بخش خوب آن این است که اکثر این "اپ" ها رایگان هستند.

در اینجا انواع مختلف اپلیکشن های گوشیهای هوشمند را بررسی می کنیم:
1. اپلیکشن های تحت وب (Web Based Application )
بسیاری از وبسایتهای مدرن امروزی بصورتی ساخته می شوند که در گوشیهای همراه به سادگی و سهولت قابل استفاده باشند. این نوع وبسایتها درواقع وب اپ هستند. خود این اپلیکشن ها به سه دسته traditional, adaptive و responsive دسته بندی می شوند.
اپلیکشن های تحت وب traditional درواقع به هر وب سایتی که بر روی مرورگر گوشی ها به خوبی بارگذاری شود گفته می شوند.
اپلیکشن های تحت وب adaptive به وبسایتی گفته می شود که سایز خود را بر اساس سایز صفحه گوشی تغییر می دهد اما محتوای آن تغییری نمی کند.
اپلیکشن های تحت وب responsive به وب سایتی گفته می شود که در گوشیها محتوای آن نیز قابل تغییر است.
 

2. اپلیکشن های هیبریدی (Hybrid Mobile Application)
به اپلیکشن هایی که تحت یک مرورگر در گوشیها اجرا می شوند، hybrid app می گویند. این اپلیکشن ها معمولا به زبان html5 نوشته شده اند.

3. اپلیکشن های نتیو (Native Mobile Application)
به اپلیکشن هایی که از پایه برای گوشی نوشته شده باشند، Native یا بومی گویند. همانطور که برای ویندوز اپلیکشن تحت ویندوز نوشته می شود، برای گوشیها نیز از طریق زبانهای مختلف بخصوص Java می توان اپلیکشن کاملا اختصاصی نوشت.

دسته بندی دیگر از اپلیکیشن های موبایل موجود در بازار ارایه شده است که در ذیل به آن اشاره می شود:
یکی از کاربردهای مشخص سازی انواع و دسته بندیهای اپلیکیشن موبایل، رسیدن به فهم مشترک برای دستیابی به اپلیکیشن مورد نظر از جانب توسعه دهندگان و کاربران می باشد. مشخص شدن نوع اپلیکیشن موبایل به کاربران کمک می کند تا بتوانند به اپلیکیشن موبایل مورد نظر خود، بهتر و سریعتر دسترسی داشته باشند و قبل از دانلود و استفاده از آن بدانند که کارکرد این اپلیکیشن موبایل در چه حوزه ای می باشد. از طرفی برای مسائل فنی و تجاری از سمت توسعه دهندگان، در بحث قیمت گذاریها و رسیدن به نقطه مشترک برای توسعه، کاربردهای فراوانی دارد.
1- انواع اپلیکیشن از نظر فنی
2- انواع اپلیکیشن از نظر کاربرد
از دید کاربران دو مرجع اساسی برای این دسته بندی وجود دارد. سایتهای appstore و playstore برای دو سیستم عامل اندروید و ios مهمترین و بزرکترین مرجع دسترسی به اپلیکیشن های موبایل هستند. نکته ای که وجود دارد این است که برخی از این دسته بندیها با یکدیگر همپوشانی دارند و به صورت قطعی عمل نمی کنند.

ب) انواع اپلیکیشن موبایل از نظر فنی
1- اپلیکیشن های بومی یا اپلیکیشن نوتیو (native apps)
برنامه بومی برای استفاده در یک پلتفرم یا دستگاه خاص طراحی شده است. این دسته از اپلیکیشن ها به صورت حرفه ای برنامه نویسی می شوند و اکثر برنامه های موبایل موفق و معروف از این نوع برنامه نویسی بهره برده اند هماهند اپلیکیشن هایی از قبیل: اسنپ، تپسی، دیجی کالا و .... برنامه تلفن همراه بومی یک نرم افزار است که در یک زبان برنامه نویسی خاص مانند Objective C برای iOS و Java برای سیستم عاملهای آندروید کد نویسی شده است. برنامه های بومی تلفن همراه، عملکرد سریع و قابلیت اطمینان بالا را ارائه می دهند. آنها همچنین به دستگاههای مختلف تلفن مانند دوربین و دفتر آدرس دسترسی دارند. علاوه بر این، کاربران می توانند از برخی برنامه ها بدون اتصال به اینترنت استفاده کنند. با این حال، این نوع برنامه برای توسعه نیازمند هزینه است، زیرا مختص یک سیستم عامل طراحی می شود، و شرکت را مجبور می کند تا نسخه های تکراری را که در سیستم عاملهای دیگر کار می کنند، بسازد. اکثر بازیهای ویدئویی برنامه های بومی موبایل هستند.
معمولا افراد برنامه های مرسوم موبایل را از فروشگاههای برنامه مانند فروشگاه برنامه اپل یا فروشگاه گوگل دانلود می کنند. یک برنامه بومی تنها می تواند روی یک نوع سیستم عامل تلفن همراه اجرا شود: iOS، Android، Blackberry، Symbian، Windows Phone، WebOS، و غیره. اگر می خواهید تجربه برنامه خود را برای کاربران Android یا Blackberry نیز در دسترس کاربران قرار دهید، نیاز به توسعه و حفظ یک نسخه جداگانه از نرم افزار دارید.

2- اپلیکیشن های وب نشان یا اپلیکیشن وب ویو (webview app))
Web App ذخیره شده در یک سرور از راه دور و از طریق مرورگر از طریق اینترنت تحویل داده می شود. برنامه های وب برنامه های واقعی نیستند. آنها توسط مرورگر اجرا می شوند و معمولا در HTML5 نوشته می شوند.
یک برنامه وب موبایل، نرم افزاری است که از فناوریهایی مانند جاوا اسکریپت یا HTML5 برای ارائه تعامل، هدایت و یا قابلیت سفارشی سازی استفاده می کند. این برنامه ها در یک مرورگر وب درون تلفن همراه اجرا می شود. این به این معنی است که آنها از طریق اینترنت قابل استفاده هستند و برنامه های جداگانه ای نیستند که بر روی دستگاه تلفن همراه کاربر ذخیره شوند. برنامه های وب موبایل را می توان با استفاده از هر نوع مرورگر وب هوشمند تلفن همراه - مثلا مرورگرهای کامل از قبیل تلفنهای آیفون و تلفنهای Android یا مرورگرهای میان رده مانند بسیاری از گوشیهای BlackBerry اجرا نمود.
یکی از مزیتهای اینر نوع اپلیکیشن ها این است که به دلیل اجرایی بودن در انواع سیستم عاملها هزینه پیاده سازی آن پایین تر از حالت برنامه نویسی بومی می باشد.

3- اپلیکیشن های ترکیبی یا هیبرید (hybrid app)
برنامه های ترکیبی مانند برنامه های بومی، روی دستگاه اجرا می شوند و با تکنولوژیهای وب نوشته شده اند (HTML5، CSS و جاوا اسکریپت). برنامه های ترکیبی در یک ظرف بومی اجرا می شوند و موتور مرورگر دستگاه (و نه مرورگر) را برای استفاده از HTML و پردازش جاوااسکریپت به صورت محلی استفاده می کنند. لایه انتزاعی وب به بخش بومی اجازه دسترسی به قابلیتهای دستگاه، مانند شتاب سنج، دوربین و ذخیره سازی محلی را می دهد که در برنامه های وب موبایل قابل دسترسی نیست.
اغلب شرکتها برنامه های ترکیبی را به عنوان پلاگین برای یک صفحه وب موجود ایجاد می کنند؛ به این ترتیب، آنها امیدوارند که در فروشگاه App حضور پیدا کنند، بدون اینکه تلاش زیادی برای توسعه برنامه دیگری انجام دهند. برنامه های ترکیبی نیز محبوب هستند چرا که آنها اجازه توسعه کراس پلت فرم دارند: یعنی همان اجزای کد HTML را می توان در سیستم عاملهای مختلف تلفن همراه مورد استفاده مجدد قرار داد. نتیجه این امر کاهش هزینه های توسعه به طور قابل توجهی است. ابزارهایی نظیر PhoneGap و Sencha Touch به افراد اجازه می دهند که با استفاده از قدرت HTML در تمامی سیستم عاملها یک نسخه خروجی داشته باشند آن هم با یک کد تکراری.

ب) انواع اپلیکیشن موبایل از نظر کاربرد
اپلیکیشن های متنوعی از نظر کاربرد در بازار موجود می باشد که هر کدام از نوع خدماتی که به کاربران خود می دهند، می تواندد درآمد زیادی را کسب نمایند. در ادامه به بررسی چند نوع از این اپلیکیشن ها می پردازیم:

1- اپلیکیشن موبایل خدماتی:
این دسته از اپلیکیشن های موبایل، خدماتی از جمله: نقاشی ساختمان، سرویس منزل، لوله کشی ساختمان، نظافت منزل و تعمیرات منزل و .... را در قالب اپلیکیشن موبایل در بازار ارائه می دهند. طراحی اپلیکیشن خدماتی یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن های موبایل در عصر امروز می باشد چرا که دسترسی به این خدمات پردر خواست را آسان می نماید. برای آشنایی بهتر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید: طراحی و ساخت اپلیکیشن های خدماتی طراحی و ساخت اپلیکیشن های خدماتی.

2- اپلیکیشن موبایل بازیها (Game mobile application)
مختص بازی، از هر نوع مختلف و زیر شاخه های بازی های موبایلی.
برخی از زیر شاخه ها: اکشن، ماجرایی، تخته ای و کارت بازی، رقابتی، خانوادگی، موسیفی و ریتم، معما، مسابقه و سرعت، نقش آفرینی، تیر اندازی، شبیه ساز)، اجتماعی، ورزشی، استراتژی.

3- اپلیکیشن موبایل فروشگاهی (ecommerce mobile apps)
فروشگاههای سنتی و همچنین فروشگاههای اینترنتی تحت وب با توجه به اقبال عمومی مردم از اپلیکیشن ها، سرمایه گذاری زیادی را در حوزه اپلیکیشن های فروش انجام داده اند.که در طبقه بندیهای مختلفی قرار می گیرند از جمله: خرده فروشها مانند وبساست آمازون و یا فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، و یا عمده فروشان مانند وبسایت alibaba در این سایت فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

4- اپلیکیشن موبایل تجاری (Business mobile application)
آنچه که مربوط به کسب و کار شرکتها، اعم از حساب داری، نیروی انسانی، رسد بخشهای مختلف، اپ های ویزیتوری، و مشاغل می باشد. در یک کلام امور مربوط به کسب و کار و تجارت شما را تسهیل می کند.
برخی از زیر شاخه ها: مدیریت اسناد، تلفن، املاء، دسکتاپ از راه دور، کاریاب، مدیریت مشتری، همکاری، مدیریت منابع سازمان، نقطه فروش.

5- اپلیکیشن موبایل آموزشی (Education mobile application)
در این نوع از اپلیکیشن موبایل، کاربر موضوعات مختلف را فرا می گیرد. این اپ ها می توانند به صورت خیلی ساده و معمولی، نوشته هایی را به شما ارائه دهند و یا اینکه با استفاده از حالتهای پیچیده تر، به صورت محاوره ای عمل کنند
برخی از زیر شاخه ها: حساب، الفبا، نوشتن، یادگیری زود بهنگام و آموزش خاص، منظومه شمسی، لغت، رنگها، یادگیری زبان، آزمونهای استاندارد دبستان، جغرافیا، پورتال مدرسه، آموزش حیوانات، ستاره شناسی، صنایع.

6- اپلیکیشن موبایل سبک زندگی (Lifestyle mobile application)
در زندگی روزمره، انسانها با مسائلی روبرو هستند که یک اپلیکیشن می تواند آنها را در به انجام رساندنشان یاری نماید. برای مثال اپلیکیشن موبایلهای یاد آور، که به شما مواردی مانند سررسیدها، کارهای روزانه و امور مهم را یاد آور می شوند. به صورت خلاصه، آنچه که در امور روزانه و زندگی روزمره شما به شما یاری می رساند، جزو این دسته قرار می گیرد.
برخی از زیر شاخه ها: خرید، مشاور املاک، صنایع دستی، سرگرم، تربیت فرزند، مد، بهبود منزل.

7- اپلیکیشن موبایل سرگرمی (Entertainment mobile application)
آنچه که برای کاربر، به عنوان گذراندن وقت و ایجاد سرگرمی عمل می کند. برای مثال پخش کننده های موزیک از این دسته هستند. حتی بازیها و اپلیکیشن موبایلهای ارتباطی مانند تویتر و تلگرام را نیز می توانید جزو این دسته قرار دهید. برای این دسته بندی به سختی می توان تعریف دقیقی ارائه داد. تعریف دقیق تر را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید. اما نکته مهم این است که جزو یکی از دسته های پرکاربرد هستند.
برخی از زیر شاخه ها: تلویزیون، فیلم، کلوپهای تفریحی، تئاتر، تغییر دهنده های صدا، تولید اثر هنری.

8- اپلیکیشن موبایل کاربردی (Utilities mobile application)
در موبایل شما حتما ابزارهایی مانند ویروس یاب، چک کننده وضعیت شارژ باطری، ضبط کننده تماسها و ... وجود دارد. اپلیکیشن هایی که مانند یک ابزار برای کارهای گوشی شما عمل می کنند، جزو این دسته قرار می گیرند.
برخی از زیر شاخه ها: ماشین حساب، ساعت، اندازه گیری، زمان، مرورگر اینترنت، چراغ قوه، قفل صفحه نمایش، اسکنر بارکد، تبدیل واحدها، مدیریت گذرواژه، کنترل از راه دور.

9- اپلیکیشن موبایل گردشگری (Travel mobile application):
معرفی مکانهای زیبا، مکانهای اقامتی، نمایش زمانبندی حرکت وسایل نقلیه، از مواردی است که در ایناپلیکیشن ها مورد بررسی قرار می گیرد
برخی از زیر شاخه ها: پایش پروازها، ساعتهای جهانی، راهنمای شهر، رزرو هتل/ ماشین، برنامه ریزی تعطیلات، حمل و نقل عمومی.

10- اپلیکیشن موبایل کتاب (Book mobile application):
برخی از اپلیکیشن موبایلها به صورت دیجیتال فقط کتابهایی که به صورت رسمی به چاپ و نشر رسیده اند را به شما ارائه می دهند. یک فرق این دسته بندی با دسته بندی آموزشی این است که در مورد آموزشی شما لزوما محتوی یک کتاب را نمایش نمی دهید.
برخی از زیر شاخه ها: داستان، متون مذهبی، خنده دار.

11- اپلیکیشن موبایل سلامت و تناسب اندام (Health and Fitness mobile application):
این اپلیکیشن ها لزوما محتوی آموزشی مربوط به سلامت به شما ارائه نمی دهند. حتی ممکن است به صورت فیزیکی شما را مجبور به انجام تمرینات کنند. برای مثال اپلیکشن pedometer میزان پیاده روی شما را نیز ثبت می کند.
برخی از زیر شاخه ها: یوگا، نمودار عضلات، پایش کارها، دویدن، دوچرخه سواری، مدیریت استرس، بارداری، مدیتیشن، کاهش وزن، ترک اعتیاد.

12- اپلیکیشن موبایل غذا و نوشیدنی (Food and Drink mobile application):
در این دسته شما از معرفی و آموزش تهیه غذا و نوشیدنی گرفته تا مکانهای عرضه آن آشنا می شوید.
برخی از زیر شاخه ها: دستورالعملها، راهنمای آشپزی، رستورانها، آلرژی مواد غذایی، بررسی نوشیدنیها، غذاهای بین المللی.

13- اپلیکیشن موبایل بهره وری (Productivity mobile application):
حتما در موبایل خود برنامه هایی مانند دریافت کننده های ایمیل و یا تقویم و لیست انجام کارها (to-do-list) را مشاهده کرده اید. این اپلیکیشن های موبایل برای این طراحی شده اند که بهره وری شما را افزایش دهند.
برخی از زیر شاخه ها: مدیریت فعالیتها، مدیریت تقویم، ترجمه، نوت برداری، پرینت، مدیریت گذرواژه، ذخیرش ابری، ایمیل، تولید نمودار جریان، شبیه ساز.

14- اپلیکیشن موبایل موزیک (Music mobile application):
اپیلیکیشن هایی که برای شما موسیقی پخش می کنند، دانلود آنرا تسهیل می کنند، و کلا آنچه مربوط به موسیقی و آهنگ هست را برای شما انجام می دهد.
برخی از زیر شاخه ها: ایجاد موسیقی، رادیو، آموزش موسیقی، پخش موسیقی، ادیت صدا، جسنجوگر آهنگ، ترکیب، نمایش شعر، مجموعه آهنگ، گروهها و خوانندگان، کنسرت و موزیک ویدئو، بلیط کنسرت.

15- اپلیکیشن موبایل ورزشی (Sport mobile application):
اشتباه نکنید. تمام ورزش تناسب اندام نیست. خبرهای ورزشی و اطلاعات مربوط به ورزشهای مختلف، چیزی است که در این نوع اپ ها در اختیار شما قرار می دهد
برخی از زیر شاخه ها: وسایل ورزشی، لیگهای حرفه ای، ورزشکاران، پایش امتیازها، اخبار ورزشی.

16- اپلیکیشن موبایل مرجع (Reference mobile application):
شاید پیش آمده باشد که شما هم برای درک فهم یک چیزی به اینترنت رجوع کرده باشید و پاسخ آنرا در سایتهایی مانند ویکیپدیا یافته باشید. اپلیکیشن هایی که از این نوع اطلاعات را به شما می دهند، از این نوع است.
برخی از زیر شاخه ها: اطلسها، دیکشنری، فرهنگ جامع، نقل قولها، دانشنامه، تحقیقات، حیوانات، قانون، دینی، سیاست.

17- اپلیکیشن موبایل عکس و فیلم (Photo and Video mobile application):
برخی از اپ ها فقط به نمایش عکس و فیلم بسنده می کنند. معمولا این اپ ها مکانی هستند که کاربران بتوانند عکسها و فیلمهای خود را به اشتراک با دیگران بگذارند.
برخی از زیر شاخه ها: ضبط، ویرایش، دستکاری، اشتراک، پرینت، کارت تبریک، منو.

18- اپلیکیشن موبایل دارایی و مالی (Finance mobile application):
انواع مختلف حسابداری بایی انواع حسابها در هر سطح و اشل، چیزی است که در این اپلیکیشن ها صورت می گیرد.
برخی از زیر شاخه ها: مدیریت امور مالی فردی، بانکداری موبایلی، سرمایه گذاری، یادآور صورتحساب، بودجه بندی، مدیریت بدهی، مالیات، بیمه.

19- اپلیکیشن موبایل خبری (News mobile application):
معمولا خبرگزاریها در سرتاسر جهان، برای خود اپ های مخصوص به خود را توسعه داد. این اپلیکیشن موبایلها محتوی خبری را انتشار می دهند.
برخی از زیر شاخه ها: تلویزیون، رادیو، خبررسان آنلاین.

20- اپلیکیشن موبایل های شبکه اجتماعی (Social Network mobile application):
یکی از شاخه اپلیکیشن هایی است که بسیار طرف دار دارد. در این نوع اپلیکیشن موبایلها، کاربران می توانند به صورتهای نوشتاری، صوتی و یا تصویری با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند و گاها بعضی از این اپلیکیشن ها این قابلیت را برای کاربران خود فراهم می کنند.
برخی از زیر شاخه ها: ارتباط بین افراد، پیامک، پیامک صوتی، ارتباط تصویری، اشتراک عکس و فیلم.

21- اپلیکیشن موبایل پزشکی (Medical mobile application):
در این اپلیکیشن ها اطلاعات پزشکی و داروها، بداشت و سلامت ارائه می گردد
برخی از زیر شاخه ها: استخوان بندی، ماهیچه ها، دارویی، آناتومی، برنامه ریز دارویی، بیماریها، دستگاههای پزشکی، پایشگر سلامت.

22- اپلیکیشن موبایل جهت یابی (Navigation mobile application):
گوگل مپ یکی از مشهورترین این اپلیکیشن هاست. این اپ ها در جهت یابی و نمایش مکانها بر روی نقشه به شما کمک می کنند.
برخی از زیر شاخه ها: همیار رانندگی، همیار پیاده روی، نقشه های توپوگرافی.

اپلیکیشن های پیام رسان جایگزینی برای شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی که زمانی از پرطرفدارترین وبسایتها محسوب می شدند، امروزه جایگاه خود را به اپلیکیشن های پیام رسان داده اند. این اپلیکیشن ها نحوه تعامل کاربران خود را در تمامی بخشهای زندگی تغییر داده اند.


افراد زیادی در سراسر دنیا هر روز از نرم افزارهای پیام رسان استفاده می کنند. این نرم افزارها به منظور چت کردن با دوستان و همچنین برقراری ارتباط با برندها، نمایش محصولات و دیدن محتواهای مختلف کاربرد دارند. خدماتی که در ابتدا صرفاً برای تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایلهای GIF مورد استفاده قرار می گرفت، در حال حاضر به اکوسیستم بسیار گران قیمتی تبدیل شده است که توسعه دهندگان، اپلیکیشن ها و API های خاص خود را دارد.


اپلیکیشن های پیام رسان، ویژگیهای خاصی دارند که آنها را برای کسب و کارها و افراد شاغل در بخش بازاریابی بسیار جذاب می کند. از جمله این ویژگیها می توان به تعداد کاربران آنها، تعداد دفعات بازگشت کاربران به آنها، نرخ استفاده و مشخصات آماری کاربران آنها اشاره کرد.


اگر کاربران چهار اپلیکیشن پیام رسان پرطرفدار را با هم جمع بزنیم از تعداد کاربران چهار شبکه اجتماعی پرطرفدار یعنی فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر بیشتر خواهند بود.


اپلیکیشن های پیام رسان میزان بازگشت و نرخ استفاده بسیار بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن های موبایل دارند. نکته دیگری که این اپلیکیشن ها را برای افراد شاغل در بخش مارکتینگ بسیار جذاب می کند، جوان بودن اکثر کاربران این اپلیکیشن هاست که گروه آماری بسیار پر اهمیتی برای برندها، آگهی دهنده ها و ناشران محسوب می شوند.


ویژگیهایی که اپلیکیشن های پیام رسان را در مقایسه با شبکه های اجتماعی محبوب کرده است:
1. اپلیکیشن های پیام رسان جایگزینی برای خدمات ارسال پیام کوتاه محسوب می شوند و از آنها می توان برای ارسال پیام رایگان به دوستان استفاده کرد. همچنین از طریق این اپلیکیشن ها می توان آیکون، استیکر، کلیپهای ویدیویی، عکس، اخبار، فایل های gif فرستاد. قابلیت دیگری که برخی از این اپلیکیشن ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند امکان برقراری تماس ویدیویی است.


2. اپلیکیشن های پیام رسان کاربردی فراتر از پیام رسانی صرف دارند. اولین مرحله تکامل این اپلیکیشن ها بر روی رشد و گسترش تعداد کاربران تمرکز داشت. در مرحله بعد، گردانندگان این اپلیکیشن ها بر روی ارائه خدمات خاص و ایجاد درآمد به واسطه تعداد بسیار زیاد کاربران خود تمرکز کردند.


3. در مقایسه با شبکه های اجتماعی کاربران این اپلیکیشن های پیام رسان همپوشانی کمتری دارند. به این معنا که کاربران اپلیکیشنی مانند تلگرام به ندرت از سایر اپلیکیشن های پیام رسان در یک مقطع زمانی خاص استفاده می کنند. در حالی که این همپوشانی در مورد شبکه های اجتماعی بسیار پر رنگ تر است. بطور مثال، کاربران فیسبوک بطور همزمان از شبکه های اجتماعی دیگری مانند لینکدین و اینستاگرام نیز استفاده می کنند.


4. یکی از دلایلی که می توان برای این امر در نظر گرفت، جداسازی و بخش بندی جغرافیایی کاربران هر یک از این اپلیکیشن هاست. به این معنا که عمده کاربران تلگرام در ایران هستند در حالی که اپلیکیشن وی چت در چین بسیار پرطرفدار است.


5. اپلیکیشن های پیام رسان محبوب در آسیا، مانند تلگرام، وی چت، واتس اپ و لاین در زمینه یافتن راهکارهای خلاق و مبتکارانه برای درگیر کردن مخاطبان و ایجاد مشارکت در آنها پیشتاز هستند. همچنین، گردانندگان این اپلیکیشن های پیام رسان به خوبی توانسته اند استراتژیهای مناسبی برای درآمدزایی از خدمات خود پیش بینی کنند.


6. اپلیکیشن های پیام رسان به طور روزافزونی به عنوان قطبی برای فعالیتهای تجارت الکترونیکی و تعاملات میان مشتریان و کسب و کارها تبدیل می شوند.


7. شرکتهای رسانه ای و افرادی که در بخش مارکتینگ فعال هستند هم اکنون زمان و منابع زیادی را بر روی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر صرف می کنند. نحوه تخصیص این منابع و زمان در آینده با تغییر مواجه خواهد شد از آنجایی که این شرکتهای پیام رسان خدمات خود را گسترش داده و برای مرتبط کردن برندها، ناشران و آگهی دهندگان با کاربران خود راههای جدیدی را در نظر خواهند گرفت.

اپلیکیشن‌های کاربردی برای روابط عمومی
روابط عمومی یکی از مشاغلی است که دارای وظایف چندگانه است. این وظایف گاها بقدری زیاد و متنوع هستند که مسئولان روابط عمومی از کنترل همه‌ آنها به صورت یکجا عاجز می‌مانند. از همین رو، آشنایی با ابزارهایی که جهت برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی زمان به مسئولان روابط عمومی کمک می‌کند، ضروری و مهم به نظر می‌رسد.
 


منابع


- barnamechi.com
- marketsaz.com
- tech/news/7.html
- hamshahrionline.ir
- pordoweb.com
- dfe.ir
- itelegramchannel.ir
- marketgraphy.com
- ibazaryabi.com
- shara.ir

 

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)













 




 



 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد