درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:39   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34024صفحه نخست » مقالات روابط عمومیدوشنبه، 11 تیر 1397 - 07:44
موشن گرافیک یک هنر ساده اما پر کاربرد برای روابط عمومی ها
به مناسبت برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی - موشن گرافیک گونه ای از فیلمسازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلمسازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیتهای هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیاست.
  

مقدمه
طراحی گرافیک حرکت یا موشن گرافیک یا گرافیک متحرک زیر مجموعه‌ای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلمسازی یا یک محیط تولید تلویزیونی (یا دیگر وسایل دیداری درحال تحول موقت)، از طریق به کاربردن انیمیشن (جان بخشی) یا تکنیکهای سینمایی، به کار می‌برد. به عنوان مثال علائم حرکتی و ترسیم‌هایی که به عنوان عناوین یک فیلم یا سکانسهای آغازین یک برنامه تلویزیونی، انیمیشن‌های مبتنی بر وب، لوگو (آرم) شناسایی سه بعدی برای کانال تلویزیون را می‌توان نام برد.

تعریف موشن گرافیک
موشن گرافیک تنها تفاوتش با گرافیک متحرک، استفاده از صدا گذاری برای بالا بردن جذابیت و مفهوم کار است.


موشن گرافیک در واقع استفاده از المانهای گرافیکی برای توضیح و تفسیر یک هدف خاص است.


موشن گرافیک گونه ای از فیلمسازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلمسازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیتهای هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیاست.

موشن گرافیک یک هنر ساده در عین پیچیدگی
موشن گرافیک را می توان خیلی حرفه ای با صدای یک گوینده ترکیب کرد، بدون نیاز به دوربین حرفه ای و تجهیزات یک استادیو.
هر موضوعی را با ارزانترین قیمت، بهترین کیفیت را نمایش می دهد.
معمولاً یک تیزر تبلیغاتی موشن گرافی را هر کسی تمایل دارد یکبار هم که شده است تماشا کند.
فرض کنید شما قصد دارید آموزش زبان انگلیسی بدهید.
برای این کار نیاز به تبلیغات دارید. روشهای مختلفی وجود دارد.
ولی یکی از بهترین روشهای مد روز، استفاده از تصاویر باکیفیت یا تیزرهای موشن گرافیک است.
خیلی ساده می توانید با طراحی چند کاراکتر کارتونی به همراه صدای خودتان، خیلی ساده در دل مخاطبان بروید. چون با کودک درون آنها ارتباط برقرار کرده اید.

تفاوتهای انیمیشن با موشن گرافیک
• درخواست کنندگان متفاوتی دارند
• محل اکران و عرضه آنها متفاوت است.
• ساختار محتوایی آنها تفاوت دارد.


انیمیشن ها بیشتر توسط سینما سازان درخواست می شوند. بنابراین محل اکران آنها بیشتر در سینما و تلویزیون است. اما درخواست کنندگان موشن گرافیک گسترده تر هستند و مکان نمایش آنها نیز گسترده تر (فضای مجازی، همایشها و نمایشگاهها و…) می باشد.


همچنین ساختار انیمیشن بر پایه روایت یک قصه، معرفی کاراکترها و در نهایت انتقال پیام داستان است که در اکثر مواقع تصمیم گیری در خصوص نتیجه داستان به بیننده واگذار می شود. اما در موشن گرافیک سعی می شود با ارائه آمار و توضیحات (بدون معرفی کاراکترها و فضاسازی خاص)، ساختاری هدفمند برای رساندن مخاطب به یک نتیجه خاص ایجاد گردد.


• انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.
• انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.


• انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.


• غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالبهایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشنهای کوتاه داستانی و... اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و... نزدیک است.


• آثار انیمیشن بیشتر با تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی معمول تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیرتداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویدادها.

گرافیک متحرک
گرافیک متحرک شامل چند تصویر کنار هم است که با نحوه نمایش پشت سر هم باعث ایجاد گرافیک متحرک می شود. از اولین گرافیک های متحرک می توان به جامهای سفالی که تصویر ۵ بز روی آنها بود اشاره کرد که با چرخاندن جامها بزها گویی به حرکت در می آمدند، البته در این جامها حرکت محترک زیاد به چشم بیننده نمی آید و بیننده باید تصور حرکت را در ذهن خود ایجاد کند.


از ساده ترین حالاتی که در گرافیک متحرک پیش می آید و شاید ما هم آن را انجام داده باشیم، کشیدن تصاویری در انتهای برگه کتاب یا دفتر و بعد ورق زدن سریع آن است. همانطور که خودمان تجربه کردیم، تصویر گرافیکی ثابت است و ما با کشیدن تصاویر گرافیکی متعدد در حالات مختلف اما مرتبط، آنها را پشت سر هم نمایش می دهیم تا گرافیک متحرک ایجاد کنیم. در موشن گرافیک هم همین اتفاق می افتد. تک عکسها و یا تصاویر گرافیکی به صورت پشت سر هم و در فریم های زمان بندی شده نمایش داده می شوند تا توهم حرکت را در ذهن بیننده ایجاد کنند.

تقسیم‌بندی موشن گرافیک
Fluid .1
Organic .2
Vector .3
Hand - Drawn .4
Collage .5
6. Film
 

اگرچه این فرم هنری برای چندین دهه بی‌اهمیت شده بود ولی در سالهای اخیر در زمینه مهارتهای تکنیکی، جهش‌های کمیتی زیادی داشته‌است و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانه‌ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده‌اند، موشن گرافیک جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای بصری امروز شناخته می‌شود.
در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک‌سازی آرم و لوگوی شبکه‌های تلویزیونی، کمپانیهای سینمایی و برخی دیگر از شرکتها یا رویدادها استفاده می‌شد. اما کم‌کم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیکهای سینمایی و فیلمسازی، همچون صداگذاری حرفه‌ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژه‌ای در تبلیغات و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و فیلمسازی یافته ‌است.

تکنولوژی
ترفیع این فرم هنری عمدتاً به علت پیشرفت تکنولوژی است. برنامه‌های کامپیوتری برای صنعت فیلم و ویدئو بطور وسیعی قوی تر و آماده‌تر شده‌اند. یکی از برنامه‌های عمده که توسط طراحان گرافیک حرکت به کار می‌روند برنامه ادوبی افتر تکنولوژی افکتس است که به آنها اجازه ساخت و تغییر گرافیک‌ها در طول زمان را می‌دهد.


طراحی گرافیک حرکت، به بیش از چند ابزار نیاز دارد. تکنیکهای به کار رفته در این هنر، بستگی زیادی به طراح دارند، اغلب گرایشها به این است که چه تکنیکهایی چه موقع به کار می‌روند.

یک طراح حرکت، شخصی کارآزموده در طراحی گرافیک سنتی است که می‌تواند عناصر زمان، صدا و فضا را با مهارت و دانش طراحی خود ترکیب کند. طراحان حرکت می‌توانند با پیشینه‌های فیلمسازی یا انیمیشن باشند.

نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافیک
۱- ادوبی افتر افکتس Adobe After Effects
۲- ادوبی پریمیر پرو Adobe Premier
3- Autodesk Combustion
4- Autodesk Maya or 3DS Max
5- Apple Motion
6- Final Cut pro
7- Avid Xpress

کاربردهای موشن گرافیک
تیزرهای موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عده دارند:


از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.


همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.


این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلمهایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلمهایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلمهای آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.


تاثیرگذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و... در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد. هویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام می شود.


از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نمادها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.


از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کم رنگتر از دیگر تکنیکهای فیلمسازی است می توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیکهای دیگری چون انیمیشن های داستانی است. شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدودتر.

موشن گرافیک، ابزاری در خدمت روابط عمومی و تبلیغات مدرن
موشن گرافیک در واقع علم تلفیق ماهرانه صدا و تصویر گرافیکی است که در نهایت به ویدئوهای بسیار جذاب و دیدنی ختم می شود که این ویدئوها عمدتا مقاصد روابط عمومی و تبلیغاتی دارند.


موشن گرافیک ها بهتر است در زمانی بین 40 تا 50 ثانیه مفهوم خود را به مخاطب القا کنند زیرا طولانی بودن آنها باعث خسته شدن بیننده خواهد شد. همچنین باید در نظر داشت که مزیت استفاده از این نوع ویدئوها در واقع صرف هزینه های بسیار پایین نسبت به ساخت تیزر های رئال است.


این نوع ویدئوها پیامهای تبلیغاتی متعددی را در مدت زمان کوتاهی به مخاطب می رسانند.


هدف از به وجود آمدن این نوع مدیا اساسا ارائه آمار، ارقام و اطلاعات در یک زمان کوتاه بوده است و همان طور که عرض کردم در حال حاضر عمده موشن گرافیک هایی که در دنیا ساخته می شوند، اهداف تبلیغاتی را دنبال می کنند.


مدیای موشن گرافیک محدودیتی در پرداختن به موضوعات متفاوت ندارد و می تواند انواع مختلفی از موضوعات را دربر گیرد.


در کشور ایران از موشن گرافیک بیشتر به جهت تبلیغات کالا و خدمات استفاده می شود و استفاده از این مدیا برای ارائه آمار و اطلاعات چندان مرسوم نیست در حالی که همانطور که گفته شد این مدیا بیشتر برای ارائه آمار و اطلاعات در یک زمان محدود است. البته باید در نظر داشت این اتفاق چندان هم ناخوشایند نیست زیرا با ادامه این روند هر روزه شاهد گسترش علاقه مندیها و رشد کسب و کارهایی در این حوزه هستیم.


موشن گرافیک با پایین بودن هزینه برای ساخت ویدئوها نسبت به تولید ویدئوهای رئال یا حتی انیمیشن ها به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر بوده، تا جایی که این مزیت بزرگترین و پررنگترین نقطه قوت این مدیا محسوب می شود. در کشور ما نیز تب استفاده از این نوع ویدئوها داغ شده است و روز به روز هم به طرفداران این مدیا افزوده می شود.

ویدئوهای موشن گرافیک به دلیل رنگ و لعاب و زمان کوتاهی که برای انتشار آنها لازم است، شدیدا مناسب شبکه های اجتماعی هستند.


نکته ای که حائز اهمیت است، ارتباط خوب کاربران این فضا با سبک محتوای تولید شده توسط این نوع مدیاست. گفتنی است محتوایی که به صورت موشن گرافیک در شبکه های اجتماعی پربازدید منتشر می شود تا مدتها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.


این رسانه حدودا از دو سال گذشته با افزایش شناخت مردم و کسب و کارها نسبت به این نوع محتوا با استقبال خوبی مواجه شد و با شیب فزاینده ای که در پیش گرفته قطعا می تواند جایگزین سایر رسانه ها در تولید محتوا شود.

منابع
- موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست؟: https://rastait.ir.
- محمدی نژاد، مازیار، موشن گرافیک چیست؟: http://xagrosfilm.ir.
- https://fa.wikipedia.org
- موشن گرافیک، ابزاری در خدمت تبلیغات مدرن، فرصت امروز: www.shara.ir.

 منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد