درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 06:54   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33995صفحه نخست » جمعه، 8 تیر 1397 - 15:35
خبر چیست؟
خبر چیزی است که یکی می خواهد آن را در جایی سرکوب کند و آنچه می ماند، آگهی است. خبر باید تاثیرگذار باشد و نه خنثی و در عین حال به خاطر پول درج نشده باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در عصر کنونی که پیشرفت شگفت انگیز و شتابان فناوری های نوین ارتباطی همچون ماهواره، رایانه، اینترنت، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی مجازی، جهان را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده است و منابع مختلف با استفاده از این ابزارها اخبار و پیام های گوناگون را با سرعت حیرت انگیزی از نقطه ای به نقطه دیگر جهان منتقل می کنند، اهمیت خبر و اطلاع رسانی حرفه ای بیش از پیش نمایان شده است.

همچنین در این دوره که عصر اطلاعات و فناوری نام گرفته است و رسانه های پرشمار لحظه به لحظه با پیام ها و اخبار گوناگون درست و نادرست خود افکار عمومی را در معرض بمباران خبری قرار داده اند، نقش خبر و خبرنگاران به عنوان ابزار اطلاع رسانی، حیاتی و انکارناپذیر است.

در این دوره، اطلاع رسانی صحیح، دقیق و سریع در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... تاثیر بسزایی بر افکار عمومی و جهت دهی آن خواهد گذاشت.

آگاهی در هر جامعه موجب امنیت و آرامش مردم است و بالعکس موج اخبار مغشوش و شایعات موجب تشویش افکار عمومی و اختلال و اثرگذاری منفی بر وجوه مختلف زندگی مردم می شود. از اینرو این روزنامه نگاران و خبرنگاران هستند که در آگاهی مردم و بالا بردن افزایش ضریب امنیت و آسایش جامعه نقش مهمی بر عهده دارند.

در این سلسله مباحث موضوعات پایه در مورد کار خبرنگاری مطرح می شود و با بهره گیری ازمنابع معتبر و تکیه برتجربیات گردآورندگان، ضمن آشنایی با جنبه های مختلف کار خبرنگاری،روش های گردآوری و تهیه و تنظیم خبر ، گزارش ، مصاحبه ، تحلیل و تفسیر و جوانب مختلف کار در رسانه های جمعی را فراخواهید گرفت.

در اولین بخش از مطالب تعاریفی از خبر را بازگو می کنیم تا ضمن شناخت تعاریف مختلف از خبر با تعریفی واحد و یکسان از این مقوله به سایر مباحث بپردازیم .

1 - خبر چیست؟
پاسخ به پرسش کوتاه "خبر چیست" بخش وسیعی از ادبیات روزنامه نگاری را تشکیل داده و صاحبنظران تعاریف متعددی از خبر، که از عناصر مهم ارتباطات اجتماعی است، ارائه کرده اند که برخی از این تعاریف عبارتند از:

- خبر هر اندیشه و عمل واقعی است که برای عده زیادی از خوانندگان جالب باشد. (لیل اسپنسر امریکایی، در کتاب خبرنویسی)

- خبر، هر موضوع جاری روز می باشد که به علت مورد توجه قرار گرفتن خوانندگان در مطبوعات منتشر می شود. (واج بلایر، روزنامه نگار آمریکایی)

- خبر؛ گزارش مناسب و خلاصه دقیق یک رویداد است نه خود رویداد. (میچل.وی. چارنلی، استاد روزنامه نگاری دانشگاه آمریکا در کتاب خبرنگاری)

- خبر، نقل ساده و خالص وقایع جاری است. (روژه کلوس، استاد دانشگاه بروکسل)

- خبر، خود مردم هستند. (هارولد اوانس، سردبیر تایمز لندن)

- خبر، چیزی است که روزنامه نگاران آن را می سازند. (ویلیام گیبر)

- خبر چیزی است که یکی می خواهد آن را در جایی سرکوب کند و آنچه می ماند، آگهی است. خبر باید تاثیرگذار باشد و نه خنثی و در عین حال به خاطر پول درج نشده باشد. ( نورث کلیف)

- خبر، نتیجه شیوه هایی است که روزنامه نگاران آن را به کار می گیرند.( مارک فیشمن)

- خبر، عبارت از انتشار منظم جریان وقایع و آگاهی ها و دانش های انسانی و نقل عقاید و افکار عمومی است. (فرناندو ترو)

- خبر، محصول جهان سیاسی و اجتماعی است که آن را گزارش می کنند. این تعریف مبتنی بر یک روش و رویه بوده که بر اساس آن خبر، جهان را منعکس نمی کند، بلکه به جهان شکل می دهد. (گروه گلاسکو)

خبر، باید فوراً پس از حادثه به جریان بیفتد، برای عموم جالب باشد، حاوی اطلاعات تازه باشد، خنثی نباشد و ادراکات فرهنگ جامعه خود را مطرح نماید. (کمیسیون مک براید)

دیگر تعاریف متصور از خبر
- خبر، الزاما گزارش رویداد جاری ( تازه ) نیست.

- خبر، رویدادی است که برای یک نفر یا گروهی "ارزش خبری" دارد و برای دیگران ممکن است بی اهمیت باشد.

- اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است، خبر نامیده می شود.

- خبر، نخستین گزارش از یک حادثه بامعناست که مورد توجه عامه قرار می گیرد.

- خبر، جریان منظم انتشار وقایع ، آگاهی ها و دانشهای بشری است.

- خبر، یعنی اطلاع دادن درباره چیزی که جالب و تازه باشد. تازه بودن یعنی فرد شنونده یا خواننده قبلا آن را نشنیده باشد و جالب بودن یعنی اینکه نکاتی در آن باشد که فرد شنونده یا خواننده مایل و علاقه مند به شنیدن آن باشد.

- خبر، بیان برخی از رویدادهای خبری است که ارزش های خبری دارد و در فرایند تبدیل رویداد به خبر، ممکن است تحت تاثیر عوامل درون رسانه ای (خبرنگار، سردبیر، مدیر، سیاست های نشریه و...) و برون رسانه ای (مخاطبان، صاحبان آگهی ها، گروه های فشار و قوانین و مقررات مطبوعاتی)، از میزان عینیت آن کاسته می شود.

همانطور که در چند نمونه از تعاریف ارائه شده استادان و صاحبنظران این حوزه، مشاهده شد، بسیاری از آنها بر ابعاد و ویژگی های مشترکی از خبر تکیه دارند اما همچنان در پی سال ها پژوهش و تحقیق در این زمینه، هنوز برای سوال "خبر چیست؟" پاسخ قطعی وجود ندارد. اما اجماع نظر بیشتری وجود دارد که:

خبر بیانی از یک رویداد است که دارای یک یا چند ارزش خبری است و تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی منتشر می شود.

منبع: http://newsschool.irna.ir

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد