درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 09:51   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33771صفحه نخست » گفتگویکشنبه، 3 تیر 1397 - 07:54
درگفتگو با اساتید وصاحب نظران مطرح شد: پژوهش،اصل و زیر بنای فعالیت های یک روابط عمومی حرفه ای
گزارش: مریم غضنفری - بدون تردید مطالعه، پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از اصول و ارکان های فعالیتی یک روابط عمومی حرفه ای و استاندارد قلمداد می شود، مقوله ای اساسی و مهم که متاسفانه علیرغم تاکیدها و توصیه هایی که همواره از سوی اساتید و صاحب نظران این حرفه در ارتباط با اهمیت و تاثیر گذاری آن مطرح می گردد، هنوز هم از سوی بسیاری از روابط عمومی ها نسبت به انجام فعالیت های پژوهشی بی توجه و از آن غافل هستند.
  

اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بدون تردید مطالعه، پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از اصول و ارکان های فعالیتی یک روابط عمومی حرفه ای و استاندارد قلمداد می شود، مقوله ای اساسی و مهم که متاسفانه علیرغم تاکیدها و توصیه هایی که همواره از سوی اساتید و صاحب نظران این حرفه در ارتباط با اهمیت و تاثیر گذاری آن مطرح می گردد، هنوز هم از سوی بسیاری از روابط عمومی ها نسبت به انجام فعالیت های پژوهشی بی توجه و از آن غافل هستند. پژوهشی که بایدباهر فعالیت روابط عمومی آغاز وبا پایان همان فعالیت درقالب ارزیابی واثربخشی آن به پایان برسد.درهمین راستا لازم دیدیم در رابطه با نقش و اهمیت پژوهش در روابط عمومی ها باتنی چند اساتیدو صاحب نظران رشته ی ارتباطات و روابط عمومی گفتگویی داشته و این موضوع را به بحث ونظر گذاریم، آنچه درپی می آیدحاصل این گفتگو است.
***
دکتر باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات: پژوهش ،جان مایه ی روابط عمومی است

به نظر من تحقیق در روابط عمومی نخستین فایده اش می تواند این باشد که روابط عمومی را به انسجام و یکپارچگی در فعالیت هایش می رساند. یعنی اینطور نیست که هر کس بتواند بدون دلیل و استناد در این حوزه برا ی خودش ادعایی داشته و حرفی بزند بلکه یک تحقیق مستند دارای اعتبار است که میتواند انسجام ایجاد کند و اصحاب روابط عمومی همه آن را بپذیرند. روابط عمومی مستند و علمی نیازمند روش های جدید کم هزینه و زود بازده و سریع ودانش محور است.

بر این اساس یکی از مزایای تحقیق این است که میدان و مراجعین را شناسایی و مراجعین بالقوه و بالفعل را نیز شناسایی کرده و ایجاد نوعی وحدت به وجود می آورد.

کارکرد دوم پژوهش در روابط عمومی به موضوع استناد بر می گردد، یعنی اینکه دیگر بعد از این روابط عمومی ها با حرف و حدیث و شعارومشاجره سرو کارندارد وبا واقعیتهای در میدان سرو کار دارد چون به واسطه تحقیق میدان را شناسایی کرده اند.

وی پویایی رامهمترین موضوعی می داند که طی تحقیق در روابط عمومی محقق و تامین می شود.که دراین شرایط نه تنها حال بلکه آینده را نیزدر نظر گرفته و حرکت درشرایط آینده را نیز مد نظر قرارمی دهد، این ویژگی جز از طریق یک روابط عمومی پژوهش محورامکان پذیر نیست. به هر حال با این توضیحات میبینیم که پژوهش جان مایه ی روابط عمومی است. اگر قرار است روابط عمومی را ارتقاء دهیم راهی جز انجام تحقیق نخواهیم داشت.

دکتر ساروخانی معتقد است درشرایط فعلی و در این حوزه روش پژوهش های کند و زمان بر را باید رها کرد به عبارتی تهیه پرسشنامه و تعیین جامعه آماری و جمعیت نمونه که اینها زمان بر و هزینه بر بوده و کفاف سازمانها ی بزرگ را نمیدهد . چرا که سازمانهای بزرگ برای اخذ تصمیم علمی و مدیریت علمی متوسل به پژوهش می شوند و اگر بخواهیم با همان روش سنتی تحقیق انجام دهیم مدت زمان طولانی صرف این کار میشود.

بنابراین پژوهش های جدید کیفی و کمی جدید که حداکثر ظرف یک ماه داده پژوهش را به دست میدهد و روابط عمومی بر اساس آن با چشم باز حرکت می کند و در سنگلاخ وموانع نمی افتدو از سویی امتیازات راه حلها را نیز در نظر می گیرد .

امروزه برا ی روابط عمومی ها نسخه های پژوهشی گذشته را نمی توان تجویز کرد.امروز روش" دلفی " که گفتگو با اصحاب تخصص است رواج دارد و هزاران سال تجربه و دانش را با خود حمل می کند و درعین مفید بودن راهکار ارائه می دهد.همچنین پژوهش گروه متمرکز روش دیگری است که اصحاب تخصص را دور هم جمع کرده و طوفان مغزی ایجاد می کند وافراد گروه نظرات خود را ابراز کرده و مدیریت درست چنین جلساتی اهمیت زیادی در نتیجه آن دارد .همچنین روش های تحلیل گفتمان ،تحلیل شبکه ، فرا تحلیل ازجمله روش های تحقیق تاثیر گذار در حوزه علوم انسانی است که روابط عمومی ها می توانند از آن بهر ه برداری کنند بدون اینکه وقت و نیروی انسانی زیادی لازم داشته باشند در هر حال اگر بخواهیم روابط عمومی را مستند و علمی و هوشمند کنیم باید از روش های جدید دانش استفاده کنیم. درجلد چهارم کتاب روش تحقیق که تالیف کرده ام به روش فازی پرداخته ام که در تحقیقات روابط عمومی نیز کاربرد دارد .

دکترمهدی محسنیان راد استاد علم ارتباطات: روابط عمومی بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد
روابط عمومی در ایران به آن مفهومی که در محل تولد خود شکل گرفته ، هرگز نداشتیم وآنچه که در غرب به عنوان روابط عمومی به وجود آمد منطبق با نظام لیبرال سرمایه داری آن زمان بوده یعنی نظامی که در آن آزادی و سرمایه داری از نوع رقابتی است.

در حالی که ما درایران در طول سال هایی که نخستین روابط عمومی تقلیدی در شرکت نفت شکل گرفت تا کنون هیچ یک از این دو نوع را نداشتیم. یعنی نه نظام اقتصادی مان لیبرال سرمایه داری بوده و نه نظام حکومتی مان کاملاً مبتنی بردموکراسی بوده است.بنابراین به نظرمن روابط عمومی نتوانسته آنچنان نقشی که د رخواستگاه خود درامریکا ایجاد کرده درایران ایجاد کند.

درطی این سالها که گاهی فرصتی بود و من در رابطه با موضوع روابط عمومی تحقیق وصحبت کردم به این نتیجه رسیدم که حد اقل روابط عمومی می تواند در کشور ما نقش "آجیل مشکل گشا " را ایفا کند.

دکتر محسنیان راد معتقد است یک سری مشکلات اساسی و پایداری در جامعه ی در حال گذار از سنت به مدرنیته ما وجود دارد که نه زور روابط عمومی بهش می رسه و نه به روابط عمومی اجازه مداخله درچنین مسائلی داده می شود.بارها شاهد بودیم درزمانی که اینترنت نبود و افراد می توانستند چهره به چهره با سازمان ها ی دولتی تماس داشته باشند ومسائل شان مطرح می شد اما الان باشماره گیری برخی شماره ها افراد به سیستم پاسخگوی دیجیتال وصل می شوند و بعد از مدتی نیز این ارتباط قطع می شود.در این حوزه پر از مشکلات ریز و کوچک است که روابط عمومی ها باید از برج عاجی که آرزوی آن را دارند در کنار وزیر و مدیر عامل باشند و گمان می کنند آنجارا فتح کنند جایگاه روابط عمومی را به دست آورده اند پایین بیایند و دردهای جامعه را که سازمان آنها می تواند مرتفع کند را برطرف کرده و به آن بپردازند که این به تحقیق و پژوهش نیاز دارد.

درعین حال تحقیق یک تخصص پیچیده است که البته دردانشگاه های ایران از واحدهای آمار و روش تحقیق در مقطع لیسانس تا دکتری دررشته ی ارتباطات که روش های پیشرفته ی تحقیق تدریس می شود. این تحقیقات باید اصولی انجام شود من اطلاعی ندارم که امکانات تحقیقاتی در حوزه های دولتی در حوزه ی فعالیتهای ارتباطی و اجتماعی چه میزان است اما به نظر من به شدت برا ی اینکه روابط عمومی نقش "آجیل مشکل گشا" را ایفا کند باید یاد بگیرد تا تحقیق کند.

دکتر مهدی منتظر قائم مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران: پژوهش، ابزار اطلاع یابی روابط عمومی هاست
وی در رابطه با موضوع نقش و اهمیت پژوهش درروابط عمومی ها معتقد است این مساله نظیر سایربخش ها ی مرتبط با آن مثل آموزش و سیاست گذاری و برنامه ریزی به ماهیت و عمل روابط عمومی ارتباط پیدا می کند، ما اگر روابط عمومی را دریک تعریف خیلی ساده نقطه ی اتصال یا ابزار دو سویه ی بین سازمان با محیط پیرامونی اش بدانیم که البته محیط پیرامون روابط عمومی شامل: مردم،ذی نفعان و سازمان های دیگر یا به تعبیری عرصه های مختلف سیاسی ،احتماعی ،فرهنگی و اقتصادی می شود،لذا تحقیق و پژوهش یکی از ابزارهای اطلاع یابی طریق روابط عمومی هاست .

اگر این تعریف را بپذیریم باید بگوییم روابط عمومی می کوشد تا تسهیل کننده یک زنجیره ی از حیات جمعی سازمان درمحیط پیرامونی باشد ، یعنی بطور دیالکتیکی کمک می کند به اینکه سازمان بتواند خود را دربستر پیرامونی اش تعریف کند.یعنی هم از محیط بیرونی شامل رقبا و نیازها وبرنامه ها و درخواست ها و هم از خود سازمان و اهداف و شرح وظایف را به طرف نیل به بیشترین منافع و مصالح و خیرعمومی و کمترین اتلاف منابع هدایت کند.

اکر روابط عمومی کمک کند در طی این فرآیند نقطه ی آغاز اطلاع گیری از این رابطه دیالکتیکی در محیطی که می تواند خود روابط عمومی قرار داشته باشد و بعد از اطلاع یابی از اقدامات دیگرسازمانها نظیر برنامه ریزی ،اولویت بندی،طراحی برنامه ها و د رنتیجه ارزیابی تنها می تواند قرار داشته باشد.

روابط عمومی ها از طربق پژوهش و تحقیق و روش شناسی های متعدد و تکنیک های مختلف میتواند از محیط پیرامون اطلاع پیدا کنند و این وضعیت جاری یا درحال ظهور میان مدت و بلند مدت و کوتاه مدت را به اطلاع سازمان برساند یا نحوی عمل یا توفیق سازمان را دربستر پیرامونی ا با توجه به عامل نیازها، رقبا و همکاران را برای سازمان ترسیم کنند. در واقع بعد از این است که بخش های تخصصی سازمان می تواند وظایف و سیاست گذاری ها را اولویت بندی کرده و برنامه ریزی خود را انجام دهدلذامی توان ادعا کرد درچنین بستری است که تحقیق و پژوهش به عنوان یکی از ابزارهای حائز اهمیت در بهینه سازی عملکرد روابط عمومی تاثیر گذار باشد.

وی د رپاسخ به این پرسش که در حال حاضر تا چه حد روابط عمومی ها از مزایای تحقیق پژوهش استفاده می کنند گفت: این موضوع خود نیازمند چندین پژوهش و تحقیق گسترده است .اگر بخواهیم براساس کارهای انجام شده و نظراتی که وجود دارد و کارهایی که خودم در این حوزه انجام دادم پاسخ دهم باید بگویم: متاسفانه تحقیق و پژوهش در روابط عمومی ها نمره کمی وکیفی خوبی کسب نمی کنند.اولاً مشکل اصلی به تعریف از روابط عمومی برمی گردد که عموماً با تعاریف آکادمی و علمی و آنچه در کشورهای پیشرفته وجود دارد فاصله دارد و به واحد روابط عمومی در سازمان های ما بیشتر به عنوان ارگان تبلیغات نگریسته می شود تا به عنوان مرکز اصلاح روش ها و بهبود جایگاه سازمان در محیط پیرامون خود.

بنا براین بسیاری از تحقیقاتی که باید توسط روابط عمومی ها انجام شود عملاً به بخش های خصوصی آرندی یا پژوهش درون سازمان واگذار می شود که اینها با اقدامات روابط عمومی ها چندان آشنا نیستند.نکته دوم اینکه حتی پژوهش هایی که درون روابط عمومی ها صورت می گیرد از حد متوسط نمره پژوهش در سطح کشور هم به باور من تمایل به سمت نمرات پایین تری دارند به این خاطر که روابط عمومی ها غالباً با سوالات جدی درمورد حیات و ممات سازمان مواجه نیستند.

در نتیجه فرصت انجام پژوهش ها به سمت موضوعات کلیشه شده مثل سنجش میزان رضایت ارباب رجوع هدایت می کنند که در ادوار زمانی انجام می شود و غیر از اینکه یک ابزار مکمل دردست مدیران برا ی داوری بخش های مختلف سازمان باشد خروجی خاص دیگری ندارد وتاثیری در اصلاح و بهبود روش های تحقیق منابع نداشته و صرفاً یک سری داده های کلیشه ای ادواری تولید می کند.

حتی در نوع روش شناسی بکار رفته هم شاهد هستیم که کارهایی که انجام شده به سمت پیمایش تمایل پیدا می کند که از یک طرف هزینه های بالایی دارد و زمان طولانی صرف شده و نوع داده هایش نیز مبتنی بر کمیت محض است و چندان در تولید و معرفت سازمانی کمک نمی کند ،لذا روش شناسی درون روابط عمومی ها نیازمند اصلاح و البته بهره گیری از روش شناسی های کیفی و استفاده از ابزارهای کیفی مجازی جدیدتری است که میتواند حتی مسائلی مثل نگرش سنجی هم بهتر از پرسشنامه داشته باشد و مفید تر بوده و نتایج بهتری حاصل کند.

به اعتقاد من وضعیت پژوهش در روابط عمومی ها وابسته به چند مساله می باشد 1-شرح و وظایف و جایگاه روابط عمومی در کلیت سازمان است. 2-دانش موجود در بین مدیران و متخصصان روابط عمومی 3- دانش روش شناسی مرتبط با با انجام یا مدیریت واگذاری پروژه ها به محققان بیرون از سازمان محل بحث است که روابط عمومی ها برای اصلاح این سه دسته اشکال باید تلاش کنند .

دکتر محمدرضارسولی معاون دانشکده علوم ارتباطات ومطالعات رسانه: روش های جدید پژوهش در روابط عمومی ها باید استفاده شود
تحقیق و پژوهش نه فقط در حوزه ی روابط عمومی بلکه در سایر حوزه های ارتباطات از اهمیت به سزایی برخورداراست و برای روابط عمومی ها به دلیل ناشناخته ماندن بسیاری از مسائل و مشکلاتی که روابط عمومی ها با آنها درگیر هستند ، اهمیت تحقیق دو چندان است.

روابط عمومی ها امروزه از معضلات بسیاری رنج می برند در حالی که در سایر نقاط دنیا تا حدودی بسیاری از مشکلات شان یا حل شده یا کاهش پیدا کرده است.اما در ایران به دلایل مختلفی که مساله شناسی هایش انجام شده در گیر مشکلات زیاد اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی ومدیریتی و اداری هستند، برای پیدا کردن و موشکافی دقیق و علت ها و عواملی که مسائل و مشکلات را تولیدو بازتولید می کنند و به عنوان موانع اصلی سد راه توسعه و پیشرفت روابط عمومی ها قرار می گیرند،نیازمند پژوهش هستیم.

به اعتقاد من روابط عمومی ها بیش ازگذشته نیازمند موضوع پژوهش و تحقیق برای بازشناسی این مشکلات و حل آنها هستیم.درواقع مطالعات زیادی در حوزه ی روابط عمومی ها انجام شده و پژوهش های زیادی صورت گرفته است که بیشتر روش های توصیفی و کمی بوده و کافی نیستند .سایر روشهای تحقیق و پژوهش در روابط عمومی ها باید گسترش یابند .

به عنوان نمونه ما مطالعات تاریخی درروابط عمومی ها برای شناخت معضلات و شکل گیری روابط عمومی ها در ایران نداشتیم در حالی که مطالعات تاریخی خیلی کمک کننده هستند تا بدانیم روابط عمومی در متن جامعه ایران چگونه شکل گرفته و مامیراث دار چه چیزی و چه ریشه های تاریخی هستیم چرا که تاریخچه این موضوعات بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده هستند.از سوی دیگرما با یک مساله به عنوان متودلوژی هم در روابط عمومی ها سروکارداریم.یعنی به جز اینکه نیازمند یک سری آموزش ها ی روش تحقیق درحوزه روابط عمومی هستیم به متودلوژی و روش شناسی در این حوزه هم نیاز داریم.

این به معنی آن است که ما به واسطه ی اتفاقات و موضوعات و پدیده های و پیچیدگی ها روش تحقیق خود را انتخاب کنیم. ولی انطباق اینکه چه نوع روشی منطبق و متناسب با چه نوع مساله ای در روابط عمومی ها است نیازمند دانش فراتر از روش است که بدان روش شناسی یا متودولوژی گفته می شود.

متودولوژی ها به ما کمک میکند تا بتوانبم درمتن روابط عمومی ، ریشه ای به موضوعات نگاه داشته باشیم و همچنین کارشناسان خبره ای نیز در اختیار داشته باشیم که این موضوعات را مساله شناسی کنندو روش های متناسب با آن و پژوهشگران و موسسات پژوهشی را معین کرده و نظارت کنند و درجهت شناسایی روابط علت و معلولی که مشکلات را بازتاب داده و روی آنها کار بیشتری انجام شود.

موضوع تحقیق و پژوهش و روش شناسی به عنوان یک موضوع مغفول یا بازمانده از فعالیتهایی که در مجموعه روابط عمومی ها است میباشد که باید به آن بیشتر پرداخته شود.

اما خوشبختانه شاهد آن هستیم که طی سالهای اخیراتفاق خوبی که افتاده اقبال سازمانها نسبت به موضوع پژوهش است ، به این دلیل که پژوهش چراغ راهی پیش روی فعالیتهای سازمان قرار می دهد و کاستی ها و کمی ها را روشن می کند همچنین ناپختگی ها را نیزمعلوم می کند.

اما با وجود چنین اقبالی به موضوع تحقیق شرط کافی هنوز مهیا نیست به این معنی که ما در یک مرحله با تمسک به تحقیق ادبیاتی را تولید میکنیم که کمک کننده برای بستر سازی شرایط بالندگی روابط عمومی ها است که به اعتقاد من این اتفاق خوب است اما به تنهایی کافی نیست.

از سوی دیگرمشکلات زیادی بر سر راه انجام و اجرای پژوهش هایمان وجود دارد که می توان از عدم وجود کارشناسان خبره و ناظر بر تحقیق و همچنین محققان با تجربه نام برد.در حالی که این دیدگاه وجود دارد که ضرورت اجرای تحقیق امری پذیرفته است اما شاهد آن هستیم که تتایج تحقیقات انجام شده چندان مورد استفاده قرار نگرفته و گرهی از مشکلات روابط عمومی ها باز نمی کند.

البته این موضوع به محتوای تولید شده و نوع طراحی هایی که هدفمند و مساله محور نیستند نیز برمی گردد و به همین دلیل تحقیقات در کتابخانه ها خاک می خورند،ازاینرو ما به یک بازنگری در امر پژوهش درروابط عمومی نیازمندیم.همچنین نیازمند نظام نامه ای در امر تحقیق و روابط عمومی ها هستیم که بتواند بر اساس آن استانداردهای لازم و کافی را داشته باشد و تحقیقاتی کاربردی و توسعه ای تولید و اجرا شود تا هدفهای متعالی برای بازنگری در روابط عمومی ها ایجاد شود.

دکترسید شهاب سید محسنی عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی: پِژوهش، بسترسازتحقق روابط عمومی علمی و حرفه ای
 از آنجا که یکی از وظایف محوری روابط عمومی، اطلاع یابی از مخاطبان درون و برون سازمانی است لذا اطلاع یابی بدون انجام انواع پژوهش های میدانی ومطالعاتی و اسنادی امکان پذیر نیست. بنابراین می توان گفت جایگاه رفیع پژوهش در روابط عمومی یک ضرورت انکار ناپذیر و نتایج آن برای تهیه و تدوین برنامه جامع و استراتژیک در روابط عمومی بسیار مهم و تعیین کننده است. ولی متأسفانه درحال حاضر پژوهش در روابط عمومی ها به دلیل عدم شناخت و اهمیت موضوع ویا کمبود نیروی انسانی متخصص وپژوهشگر یا انجام نمی شود و یا در اولویت کارهای اصلی روابط عمومی ها قرارندارد.

درصورتیکه می توان گفت رسیدن به روابط عمومی علمی و حرفه ای بدون پِژوهش ممکن نیست برای مثال یکی از مباحثی که در فرآیند فعالیتهای ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است توجه به پژوهش در حوزه رسانه هاست.

به بیانی دیگر با بررسی مستمر و پژوهش رسانه ای شناخت مفیدی از خط مشی ، رویکرد و جهت گیری انواع رسانه ها در ارتباط با سازمان حاصل می شود که بر اساس نتایج پژوهش هاو تحلیل رسانه ای ( رادیو، تلویزیون، مطبوعات ، خبرگزاریها، سایت ها ،شبکه های اجتماعی ،....) می توان برنامه ریزی درست و دقیق تری را در نحوه ارتباط با رسانه ها تعریف، ساماندهی و اتخاذ کرد، در یک پژوهش رسانه ای که بارویکرد تحلیل محتوی رسانه ای انجام می شود می توان به اطلاعات بی‌نظیری چون میزان توجه و نگاه هر رسانه به فعالیتها و برنامه های سازمان، موضوعاتی که مورد توجه رسانه ها بوده و رویکرد و جهت گیری مثبت، منفی و خنثی آنها در ارتباط با سازمان متبوع در مقاطع زمانی مختلف دست یافت.

بر اساس این اطلاعات ارزشمند است که می توان برنامه ریزی و مدیریت رسانه ای در روابط عمومی را عینیت بخشید و به نحو درست و حرفه ای با رسانه ها ارتباط برقرار کرد، آگاهی از اینکه مهمترین منابع خبری رسانه هاچه بوده؟ازچه سبک ها وقالب های استفاده کرده اند؟،رسانه ها به چه موضوعاتی از سازمان توجه بیشتری داشته و چه مباحثی را دراخبار ،گزارش ها ومطالب شان مدنظر قرار نداده اند؟ انتقادات شان پیرامون چه مسایلی بوده و از چه طرح ها و برنامه هایی حمایت کرده اند؟ودلایل هر کدام و...، همه برگرفته از آن نوع نگاهی است که رسانه ها به سازمان و برنامه ها و سیاست های آن داشته اند.

لذا پژوهش رسانه ای برای یک سازمان چون چراغی، راه صحیح و موثر در بهره گیری درست از رسانه ها را ممکن می سازد و برنامه ریزی و مدیریت رسانه ای روابط عمومی را با موفقیت بیشتر و مطمئن تری همراه می سازد. بدیهی است روابط عمومی های پیشرو و کارآمد از این قابلیت و آگاهی و پژوهش رسانه ای غافل نمانده و همواره با بهره گیری از نتایج ارزشمند آن ارتباط و تعامل موثرتر و حرفه ای تر ی را با رسانه ها تعریف و در پیش می گیرند.

همچنین گوش علمی برای شنیدن مشکلات ، خواسته ها و انتظارات مخاطبان یک سازمان با ابزار پژوهش امکان پذیر است. با استفاده از روش های مختلف تحقیق و پژوهش است که می توان به صورت علمی از وضعیت موجودسازمان آسیب شناسی کرد ودرپرتو یک مدیریت استراتژیک نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدید های پیش روسازمان اقدام وبه دنبال برطرف کردن نقاط ضعف وتبدیل کردن تهدیدها به فرصت های جدید برای سازمان بود.

دکترامیر مسعود مظاهری مدرس دانشگاه: روابط عمومی ها پژوهش محور نیستند
 جایگاه پژوهش در روابط عمومیها یکی از عواملی است که می تواند زمینه ورود تکنولوژی های نوین ارتباطی درعرصه ارتباطات وروابط عمومی را تسریع بخشد. چنانچه شاهدیم حتی ذایقه مردم وسبک زندگی ها در حال تغییر کردن است و بنابر این اصل لازم و ضروری است که سازمان های مختلف هر چند وقت یک بار با انجام مطالعات اجتماعی این تغییر ذائقه ها و علایق و سلیقه ها را در جامعه شناسایی کنند و بتوانند محتوای متناسب با آن را تولید کنند و با توجه به این علایق اجتماعی که شکل گرفته و وجود دارد پیامهایی را که ارائه می کنند بر مخاطبان اثر گذار باشد. در واقع از این منظر پژوهش میتواند در شناسایی راهکارها و روش هایی که در برابر مخاطبان اتخاذ میشود کمک کننده باشد.

در حال حاضر روابط عمومی ها پژوهش محور نیستند بلکه اگر هم پژوهشی انجام شود جنبه ی تزیینی دارد تا اینکه بخواهند آن رادر تصمیم گیری ها و هدف گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته ی حائز اهمیت این که کسانی که پژوهش انجام میدهند محقق اصلی نیستند بلکه کار پژوهش به سازمانها یا اشخاصی واگذار می شود که عمدتاصلاحیت کافی دراین حوزه راندارند و حتی درجه بندی علمی ندارند.حتی اساتید دانشگاه هم از طریق واسطه ها در کارهای پژوهشی وارد می شوند وطرح های پژوهشی به صورت مستقیم به آنها واگذار نمی شود که همه این عوامل آسیب هایی است که در رابطه با تحقیق و پژوهش درروابط عمومی ها باید به آنها پرداخته شود.

حسن نصیری قیداری مدس دانشگاه: پژوهش، فعالیت های روابط عمومی را هدفمند می کند
هیچ معرفتی جز با تحقیق هدفمند نیست .در واقع اینکه نظر مخاطب یا مشتری چیست و نیاز آن سنجیده و بر اساس آن فعالیت استراتژی سازمان را تنظیم کنیم حتی در زمینه ی مدیریت نیز براساس تحقیق، اهداف طراحی و بودجه و هدف گذار ی و سازماندهی انجام می شود.

به نظرمن حتی در حوزه ی کسب و کار خطا است که بدون تحقیق ،سرمایه گذرای شود ابتدا باید با تحقیق بازارها ی اشباع شده شناسایی شود و در جایی که نیازی وجود ندارد سرمایه گذاری صورت نگیرد.درواقع فایده ی پژوهش این است که بدون دستاوردهای پژوهش نمی توانیم برروی فعالیتهای خود هدف گذار ی انجام دهیم.همچنین در زمان انجام برخی فعالیتها لازم است تحقیق انجام شود چرا که کار روابط عمومی اساساً نوآورانه بوده و خلاقانه است و تکرار پذیر هم نیست لذا این کار لازم است.

تحقیق در پایان پروژه نیز اثر بخشی و کار امدی آن را ترسیم میکند.مثلاً یک فعالیت تبلیغاتی که انجام می شود با تحقیق بر روی اثر بخشی و کارایی فعالیتهای روابط عمومی مشخص می شودو نشان میدهد که آیا تبلیغ مورد نظر در ذهن مردم جا افتاده یا خیر و همچنین منحنی فروش را در برخی مواقع نشان میدهد.
در دو مقطع حساس یکی ابتدای کار و مشخص کردن اهداف و دوم در پایان برای سنجش اثر بخشی فعالیتهای روابط عمومینیازمند پژوهش هستند.
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد