درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 28 شهریور 1397 - 22:00   

پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود

  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود


ادامه ادامه مطلب یک

آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد

  آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد


ادامه ادامه مطلب دو

آیا می دانیم چقدر برای خود ارزش قائلیم؟

  آیا می دانیم چقدر برای خود ارزش قائلیم؟


ادامه ادامه مطلب سه

«ملی پلاس» بانک ملی ایران، انقلاب شعب در نظام بانکی

  «ملی پلاس» بانک ملی ایران، انقلاب شعب در نظام بانکی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد
  تلاش شورای عالی فضای مجازی برای ارائه متمرکز خدمات بانکی بر روی پیام رسان «بله»
  راه اندازی یک پروژه ملّی با تسهیلات بانک ملی ایران
  مشروعیت
  تاملی در شیوه های اقناعی زینب(س) بزرگ مبلّغ قیام عاشورا
  عاشورا یک رسانه در مسیر تاریخ
  عکس برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
  مدیریت موزه مطبوعات به خانه مطبوعات کرمان واگذار می‌شود
  «آخر خط» زندگی یک روزنامه نگار روایت می‌شود/ ویرانگری غول رسانه
  احتمال بروز اختلال موقت در واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33770صفحه نخست » گفتگویکشنبه، 20 خرداد 1397 - 12:17
دکتر مهدی منتظر قائم مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران: پژوهش، ابزار اطلاع یابی روابط عمومی هاست
به اعتقاد من وضعیت پژوهش در روابط عمومی ها وابسته به چند مساله می باشد 1-شرح و وظایف و جایگاه روابط عمومی در کلیت سازمان است. 2-دانش موجود در بین مدیران و متخصصان روابط عمومی 3- دانش روش شناسی مرتبط با با انجام یا مدیریت واگذاری پروژه ها به محققان بیرون از سازمان محل بحث است که روابط عمومی ها برای اصلاح این سه دسته اشکال باید تلاش کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-وی در رابطه با موضوع نقش و اهمیت پژوهش درروابط عمومی ها معتقد است این مساله نظیر سایربخش ها ی مرتبط با آن مثل آموزش و سیاست گذاری و برنامه ریزی به ماهیت و عمل روابط عمومی ارتباط پیدا می کند، ما اگر روابط عمومی را دریک تعریف خیلی ساده نقطه ی اتصال یا ابزار دو سویه ی بین سازمان با محیط پیرامونی اش بدانیم که البته محیط پیرامون روابط عمومی شامل: مردم،ذی نفعان و سازمان های دیگر یا به تعبیری عرصه های مختلف سیاسی ،احتماعی ،فرهنگی و اقتصادی می شود،لذا تحقیق و پژوهش یکی از ابزارهای اطلاع یابی طریق روابط عمومی هاست .

اگر این تعریف را بپذیریم باید بگوییم روابط عمومی می کوشد تا تسهیل کننده یک زنجیره ی از حیات جمعی سازمان درمحیط پیرامونی باشد ، یعنی بطور دیالکتیکی کمک می کند به اینکه سازمان بتواند خود را دربستر پیرامونی اش تعریف کند.یعنی هم از محیط بیرونی شامل رقبا و نیازها وبرنامه ها و درخواست ها و هم از خود سازمان و اهداف و شرح وظایف را به طرف نیل به بیشترین منافع و مصالح و خیرعمومی و کمترین اتلاف منابع هدایت کند.

اکر روابط عمومی کمک کند در طی این فرآیند نقطه ی آغاز اطلاع گیری از این رابطه دیالکتیکی در محیطی که می تواند خود روابط عمومی قرار داشته باشد و بعد از اطلاع یابی از اقدامات دیگرسازمانها نظیر برنامه ریزی ،اولویت بندی،طراحی برنامه ها و د رنتیجه ارزیابی تنها می تواند قرار داشته باشد.

روابط عمومی ها از طربق پژوهش و تحقیق و روش شناسی های متعدد و تکنیک های مختلف میتواند از محیط پیرامون اطلاع پیدا کنند و این وضعیت جاری یا درحال ظهور میان مدت و بلند مدت و کوتاه مدت را به اطلاع سازمان برساند یا نحوی عمل یا توفیق سازمان را دربستر پیرامونی ا با توجه به عامل نیازها، رقبا و همکاران را برای سازمان ترسیم کنند. در واقع بعد از این است که بخش های تخصصی سازمان می تواند وظایف و سیاست گذاری ها را اولویت بندی کرده و برنامه ریزی خود را انجام دهدلذامی توان ادعا کرد درچنین بستری است که تحقیق و پژوهش به عنوان یکی از ابزارهای حائز اهمیت در بهینه سازی عملکرد روابط عمومی تاثیر گذار باشد.

وی د رپاسخ به این پرسش که در حال حاضر تا چه حد روابط عمومی ها از مزایای تحقیق پژوهش استفاده می کنند گفت: این موضوع خود نیازمند چندین پژوهش و تحقیق گسترده است .اگر بخواهیم براساس کارهای انجام شده و نظراتی که وجود دارد و کارهایی که خودم در این حوزه انجام دادم پاسخ دهم باید بگویم: متاسفانه تحقیق و پژوهش در روابط عمومی ها نمره کمی وکیفی خوبی کسب نمی کنند.اولاً مشکل اصلی به تعریف از روابط عمومی برمی گردد که عموماً با تعاریف آکادمی و علمی و آنچه در کشورهای پیشرفته وجود دارد فاصله دارد و به واحد روابط عمومی در سازمان های ما بیشتر به عنوان ارگان تبلیغات نگریسته می شود تا به عنوان مرکز اصلاح روش ها و بهبود جایگاه سازمان در محیط پیرامون خود.

بنا براین بسیاری از تحقیقاتی که باید توسط روابط عمومی ها انجام شود عملاً به بخش های خصوصی آرندی یا پژوهش درون سازمان واگذار می شود که اینها با اقدامات روابط عمومی ها چندان آشنا نیستند.نکته دوم اینکه حتی پژوهش هایی که درون روابط عمومی ها صورت می گیرد از حد متوسط نمره پژوهش در سطح کشور هم به باور من تمایل به سمت نمرات پایین تری دارند به این خاطر که روابط عمومی ها غالباً با سوالات جدی درمورد حیات و ممات سازمان مواجه نیستند.

در نتیجه فرصت انجام پژوهش ها به سمت موضوعات کلیشه شده مثل سنجش میزان رضایت ارباب رجوع هدایت می کنند که در ادوار زمانی انجام می شود و غیر از اینکه یک ابزار مکمل دردست مدیران برا ی داوری بخش های مختلف سازمان باشد خروجی خاص دیگری ندارد وتاثیری در اصلاح و بهبود روش های تحقیق منابع نداشته و صرفاً یک سری داده های کلیشه ای ادواری تولید می کند.

حتی در نوع روش شناسی بکار رفته هم شاهد هستیم که کارهایی که انجام شده به سمت پیمایش تمایل پیدا می کند که از یک طرف هزینه های بالایی دارد و زمان طولانی صرف شده و نوع داده هایش نیز مبتنی بر کمیت محض است و چندان در تولید و معرفت سازمانی کمک نمی کند ،لذا روش شناسی درون روابط عمومی ها نیازمند اصلاح و البته بهره گیری از روش شناسی های کیفی و استفاده از ابزارهای کیفی مجازی جدیدتری است که میتواند حتی مسائلی مثل نگرش سنجی هم بهتر از پرسشنامه داشته باشد و مفید تر بوده و نتایج بهتری حاصل کند.

به اعتقاد من وضعیت پژوهش در روابط عمومی ها وابسته به چند مساله می باشد 1-شرح و وظایف و جایگاه روابط عمومی در کلیت سازمان است. 2-دانش موجود در بین مدیران و متخصصان روابط عمومی 3- دانش روش شناسی مرتبط با با انجام یا مدیریت واگذاری پروژه ها به محققان بیرون از سازمان محل بحث است که روابط عمومی ها برای اصلاح این سه دسته اشکال باید تلاش کنند.

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  عاشورا یک رسانه در مسیر تاریخ


  تاملی در شیوه های اقناعی زینب(س) بزرگ مبلّغ قیام عاشورا


  راهکارهایی برای روابط عمومی جدید در بستر رسانه های اجتماعی


  روابط عمومی ها وظیفه دارند با نمایش واقعیت های موجود، عملکرد مدیران اقتصادی را با نگاه مثبت و واقع گرایانه بیان کنند


  افشین سبزواری مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران شد


  عکس برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


  مدیریت موزه مطبوعات به خانه مطبوعات کرمان واگذار می‌شود


  احتمال بروز اختلال موقت در واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران


  «آخر خط» زندگی یک روزنامه نگار روایت می‌شود/ ویرانگری غول رسانه


  تلاش شورای عالی فضای مجازی برای ارائه متمرکز خدمات بانکی بر روی پیام رسان «بله»


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران