درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:45   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33566صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیپنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 - 22:52
فرهنگ‌سازی کارویژه روابط عمومی‌ها
هادی آخوندی- عضو انجمن روابط عمومی ایران - نوع نگاه به روابط عمومی به عنوان یک نهاد یا بخشی از نهاد، چه برای آن‌ها که در داخل سازمان با آن سروکار دارند و چه آن‌ها که از بیرون به عنوان مخاطب نظاره‌گر هستند، متفاوت است به‌طوری که هنوز نتوانسته‌اند درک صحیحی از جایگاه و عملکرد این بخش مهم سازمان به دست آورند. شاید دلیل این امر را گستردگی وظایف روابط عمومی‌ها بدانند، در سازمان‌ها و نهادهای دولتی به نوعی و در شرکت‌ها و بخش خصوصی به نوع دیگر.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نوع نگاه به روابط عمومی به عنوان یک نهاد یا بخشی از نهاد، چه برای آن‌ها که در داخل سازمان با آن سروکار دارند و چه آن‌ها که از بیرون به عنوان مخاطب نظاره‌گر هستند، متفاوت است به‌طوری که هنوز نتوانسته‌اند درک صحیحی از جایگاه و عملکرد این بخش مهم سازمان به دست آورند. شاید دلیل این امر را گستردگی وظایف روابط عمومی‌ها بدانند، در سازمان‌ها و نهادهای دولتی به نوعی و در شرکت‌ها و بخش خصوصی به نوع دیگر.

با وجود گستردگی حوزه عملکرد روابط عمومی‌ها، چند وظیفه مهم وجود دارد که عمومیت دارد؛ از مهم ترین این وظایف می‌توان به تقویت سازمان، اطلاع‌رسانی از نوع فعالیت و فعال‌بودن سازمان، جلب توجه مردم به یک رویداد خاص و موارد دیگر اشاره کرد.

فرهنگ‌سازی نیز جزء لاینفک وظایف یک روابط عمومی است، شاید همان توجه مردم به رویداد خاص را بتوان به فرهنگ‌سازی تعبیر کرد، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف و هم‌چنین اصلاح فرهنگ غلط گذشته همواره نیاز یک جامعه پویا و به روز است تا در مسیر صحیح پیشرفت و تکامل و تعالی قدم بردارد.

سؤال اینجاست که چگونه یک روابط عمومی می‌تواند به موضوعی ورود پیدا کند و آن را تبدیل به یک مسأله برای تمامی آحاد جامعه کند؟ پاسخ بسیار ساده است، روابط عمومی‌ها می‌توانند با شناسایی مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، به فراخور نوع فعالیت و کار سازمانی خود، به گردآوری اطلاعات صحیح پیرامون آن موضوع خاص بپردازند و نهایتاً در پی اطلاع‌رسانی و معرفی راه‌حل‌های موجود باشند. هم‌چنین قدرت تشخیص جامعه را افزایش داده و فرهنگ توانایی حل آن را جا انداخته و تبلیغ کنند.

روابط عمومی‌های دولتی و عمومی با توجه به ریشه حاکمیتی خود، نسبت به سایرین وظیفه سنگین‌تری دارند؛ هر حوزه و بخش در داخل نظام اداری کشور می‌تواند به بهترین نحو در پی ترویج فرهنگ صحیح حل مشکلات موجود در حوزه خود باشد و در این راه از کمک سایر نهادها هم بهره‌مند شود.

به نظر نگارنده هرنوع سرمایه‌گذاری در این امر نیز باعث بُرد سازمان خواهد شد چرا که اگر روابط عمومی بتواند در فرهنگ‌سازی موفق ظاهر شود، به مراتب هزینه سایر بخش‌ها نیز کاهش می‌یابد.

تجربه نشان داده در کشور خودمان چگونه مبحث فرهنگ‌سازی توانسته برخی معضلات اجتماعی را ریشه‌یابی کند و در جهت حل آن‌ها اقدام کند. اجرای طرح گسترده مبارزه با بیماری فلج اطفال و استقبال جامعه در پی تبلیغات گسترده و مثبت دستگاه‌های مسئول، طرح‌های ایمنی و پیشگیری در بحث سلامت و بهداشت جامعه، طرح‌های پلیس راهنمایی و رانندگی برای ترغیب استفاده از کمربند ایمنی در خودروها و موارد دیگر. همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های دولتی و عمومی با هم می‌تواند موفقیت ادامه این مسیر کارساز بیفتد.

در بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی نیز تعریفی که از روابط عمومی ارائه شده بیشتر حول محور تجارت و بازرگانی و فروش و برندسازی می‌چرخد، اما این بخش نیز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی که برای خود تعریف کرده است، با قدرت توانسته به موضوع فرهنگ‌سازی ورود کرده و بعضاً موفقیت آن حتی از بخش دولتی هم بیشتر بوده است. مسئولیت اجتماعی، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از نوع کار و فعالیت آن شرکت یا سازمان را مورد توجه قرار می دهد.

به عنوان مثال می‌توان به زلزله اخیر در غرب کشور اشاره کرد که برخی بانک‌ها و مؤسسات دیگر به جای تهیه بسته‌های نوروزی و چاپ سررسید، هزینه آن را صرف اقداماتی در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی خود کردند که تشویق مردم و جامعه را به همراه داشت و به نحو بسیار عالی فرهنگ کمک به همنوع را گسترش داد.

با توجه به موارد گفته شده شاید به جرأت بتوان گفت حلقه مفقوده برخی ضعف‌ها در انجام مسئولیت روابط عمومی‌ها در امر فرهنگ‌سازی، وجود فاصله معنادار بین دو نهاد دولتی و غیردولتی است، چه بسا نزدیکی و حمایت همه بخش‌ها از اقدامات یکدیگر، باعث اصلاح روند موجود و حل معضلات بزرگ‌تر در جامعه شود.

در پایان این نکته را نیز باید گوشزد کرد که ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها نیز برگ برنده مبحث فرهنگ‌سازی است. تریبون‌های عمومی مثل صدا و سیما و هم‌چنین رسانه‌های مکتوب و مجازی به خصوص شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی نقش تعیین‌کننده و به‌سزایی در امر تبلیغات و پیشبرد اهداف روابط عمومی‌ها در فرهنگ‌سازی دارند و اهمیت رابطه این دو به حدی بوده است که روزی را با عنوان مشترک ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری کرده‌اند. امیدوارم همیشه در سازمان و نهایتاً برای جامعه خود بهترین باشیم.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد