درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 25 مرداد 1397 - 08:21   

پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود

  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود


ادامه ادامه مطلب یک

یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای

  یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای


ادامه ادامه مطلب دو

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است

  رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد

  انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  همایش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در بوشهر برگزار شد
  کارگاه آموزشی اصول خبرنویسی روابط عمومی‌ها در شهرستان بم برگزار شد
  ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس فرانسه
  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
  چطور بر ترس قرار گرفتن در برابر دوربین پخش زنده غلبه کنیم؟
  نشست اندیشه ورز روابط عمومی های اوقاف کشور برگزار شد
  شیوه‌نامه دور سوم رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها منتشر شد
  دوره آموزشی خبرنگار حوزه سلامت برگزار می شود
  دومین جشنواره بورس و رسانه برگزار شد
  بزرگداشت حسن توفیق و ۵۰ سال طنز مطبوعاتی ایران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33564صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیپنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 - 19:05
گذری بر روابط عمومی بله قربان گو و نظری به روابط عمومی منتقد
(حمید رضا بی‏تقصیر/ رئیس روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر) - یک روابط عمومی خوب باید هواشناس خوبی باشد. هدف جلب رضایت رئیس است و بس. رئیس هر نظری دارد همان است. سازمان محترم است و رئیس محترم‏ تر. همکاران روابط عمومی بنده را ببخشند. این طنز تلخ را بسیاری از ما با تمام وجود درک کرده ‏ایم. روی کاغذ در هر سازمان و اداره و نهادی شرح وظایفی عالی و مترقی برای روابط عمومی در نظر گرفته شده است ولی در عمل حرف حرف رئیس است. باید رئیس مرکز تصاویر باشد باید نام و نشان رئیس در بحث اطلاع ‏رسانی پر رنگ باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  در ابتدای این مقال روز روابط عمومی را به فعالان این حوزه تبریک عرض می‏کنم. نوشتن برای بزرگداشت این روز بی‏تعارف سخت و صعب است. می‏دانی که همه مفهوم روابط عمومی را می‏دانند. می‏دانی که همه روی کاغذ دوست دارند در هر مجموعه‏ ای چیزی به نام روابط عمومی وجود داشته باشد. روابط عمومی عنوان شیک و باکلاسی است که خیلی از نهادها و ادارات و سازمان‏ها دوست دارند تابلویی با این عنوان بر بالای درب ورودی یکی از اتاق‏هایشان نصب شده باشد.

حتی در بخش خصوصی هم شاهد توجه مدیر عامل و کارگزینی و مدیر اداری به پیش‏ بینی روابط عمومی در چارت فرضی یک شرکت هستیم. عنوان پر طمطراق روابط عمومی در گوش ما جا خوش کرده است. لابد روزانه این نام خاص را بسیار می‏شنویم. رادیو را روشن می‏کنی، می‏شنوی که روابط عمومی فلان نهاد این خبر یا آن خبر را تایید یا تکذیب و رد کرده است. تلویزیون را روشن می‏کنی، متوجه بیان مطالبی به نقل از این یا آن روابط عمومی این یا آن وزارتخانه یا سازمان می‏شوی.

عنوان خوش آهنگ روابط عمومی در رسانه‏ های مختلف هم قابل رصد هست. نقل است که روابط عمومی باید تلاش کند تا هر جا هست را تبدیل به یک مجموعه شیشه‏ ای بکند تا از برون درون و از درون برون مشهود باشد، تا افکار عمومی در جریان عملکرد و دستاوردهای آن مجموعه باشد، تا مسئولان و ابواب جمعی آن مجموعه در جریان بازخورد رفتار و کردار و پندار خود باشند. این نقل را دوباره بخوانید. آیا در اطراف ما یک روابط عمومی موفق در شیشه ‏ای کردن حائل‏ های میان یک اداره و مردم وجود دارد؟

به عنوان یک فعال در عرصه روابط عمومی بگذارید کمی خود انتقادی کنم. یک فعال روابط عمومی چه دغدغه‏ هایی دارد؟ اصلاً باید دغدغه داشته باشد یا نه؟ اصلاً چرا باید دغدغه داشته باشد؟ لابد یک روابط عمومی خوب گوش جان به دستورات رئیس و مدیر و مدیر عامل و صدر اداره‏ اش می‏ سپارد و به موقع برابر نظر وی در حوزه‏ های مختلف به خصوص در بحث تبلیغات و علی‏ الخصوص در حیطه نصب بَنر و نشر اطلاعیه تسلیت و تبریک فعالیت می‏کند. یک روابط عمومی خوب ساکت و بله قربان‏گو هست و بس.

یک روابط عمومی خوب باید هواشناس خوبی باشد. هدف جلب رضایت رئیس است و بس. رئیس هر نظری دارد همان است. سازمان محترم است و رئیس محترم‏ تر. همکاران روابط عمومی بنده را ببخشند. این طنز تلخ را بسیاری از ما با تمام وجود درک کرده ‏ایم. روی کاغذ در هر سازمان و اداره و نهادی شرح وظایفی عالی و مترقی برای روابط عمومی در نظر گرفته شده است ولی در عمل حرف حرف رئیس است. باید رئیس مرکز تصاویر باشد باید نام و نشان رئیس در بحث اطلاع ‏رسانی پر رنگ باشد.

در یک سازمان همه خوبند اما رئیس خوبترین است. روابط عمومی رئیس محور درد مشترک بسیاری از روابط عمومی‏ های سرزمین ماست. رخصت بدهید کمی هم به انتقاد از روسا بپردازم. کاش روسا و مدیران و فرادستان هر نهاد و سازمانی دقت لازم را در توجه به مفهوم روابط عمومی داشتند. کاش باور داشتند که نیروی فعال در روابط عمومی باید به تنویر افکار عمومی در باره مجموعه تحت امر جناب رئیس بپردازد. تنویر افکار عمومی در باره یک اداره به خودی خود تنویر افکار عمومی در باره جناب مدیر را در پی دارد.

ولی عکس آن متاسفانه تاثیری نامطلوب در افکار عمومی بر جا می‏گذارد. این تاثیر منفی به راحتی زدودنی نیست. یک رئیس موفق باید یک روابط عمومی منتقد داشته باشد. وجود روحیه انتقاد در روابط عمومی حرکتی موثر در تقابل با روحیه چاپلوسی و ریاکاری در هر نهادی است. روابط عمومی خوب یک روابط عمومی ناقد است. رئیس باید با گوش جان نقدشنو باشد. در این صورت می‏توان سازمان تحت امرش را بهتر و مطلوبتر مدیریت کند. در این صورت جایگاهش در افکار عمومی هم مثبت ارزیابی خواهد شد.

کاش نگاه به روابط عمومی نگاه به یک آچار فرانسه نباشد. کاش در هر مجموعه‏ ای روابط عمومی محرم مسایل اداری و مدیریتی شمرده شود. کاش روابط عمومی جایگاهی بدور از شعار در نشست‏ها و جلسات داشته باشد. می‏دانم که می‏دانید روی کاغذ همه چیز به نفع روابط عمومی است. ولی درد در وادی عمل است. در عمل شاهد انواع محدودیت‏ها برای روابط عمومی هستیم. نگاه باری به هر جهت به روابط عمومی نگاهی نسبتاً رایج است. کاش روزی روزگاری این نگاه کم رنگ و کم رنگتر شود.

درد بزرگتر در این فضای پر از شعارهای خوب برای بزرگداشت روابط عمومی عدم ارتباط روابط عمومی‏ ها با هم برای درمان دردهای شان هست. می ‏دانم که می ‏دانید انواع تشکل‏ها و انجمن‏ ها برای فعالان روابط عمومی ایجاد شده است. حتی می‏دانم تعدادی جشنواره هم برای روابط‏ عمومی‏ها فعال هستند. سوالم این است که آیا همه بضاعت روابط عمومی‏ها همین چند تشکل و انجمن و جشنواره است؟ طوری دیگر سوالم را مطرح می‏کنم؛ آیا تمام روابط عمومی‏های کشور حضوری واقعی در این بضاعت دارند؟

کمی آهسته و از سر احتیاط عارضم که دردمندانه معتقدم روابط عمومی‏ها کمی تا قسمتی تهران زده شده‏اند. تعجب نکنید. وقتی به عنوان یک شهرستانی اخبار حوزه روابط عمومی را مطالعه و پیگیری می‏کنم، با حسرت متوجه می‏شوم انگار کمی تا قسمتی حال روابط عمومی در پایتخت خوب خوب است. انگار نه انگار در شهرستان‏ها هم ادارات و نهادها و سازمان‏ها دارای پست و اتاق و جایگاهی به نام روابط عمومی هستند. با حسرت از برگزاری انواع کارگاه‏ها و همان جشنواره‏ ها و انجمن‏ها و تشکل‏ها در تهران با خبر می‏شوم.

با حسرت و آه کشان آرزو می‏کنم کاش فعالان قدرقدرت حوزه روابط عمومی در تهران گوشه چشمی به سربازان روابط عمومی در شهرستان‏ها می‏داشتند. در دیار ما اثری از رسانه‏ های اختصاصی حوزه روابط عمومی نیست. خدا پدر شبکه‏ های اجتماعی و عالم اینترنت را بیامرزد که کمی تا قسمتی این خلا را پوشش می‏دهد. در دیار ما اثری از کتاب‏های حوزه روابط عمومی نیست. کتابخانه‏ های عمومی هم میلی به داشتن قفسه‏ای برای این قبیل آثار ندارند.

کاش گاهی نشستی برای روابط عمومی‏ها در تهران پیش ‏بینی می‏شد.تا مشکلات مطرح می‏شد. از حال و هوای هم با خبر می‏شدیم. کاش این نشست‏ها در مراکز استان قابل برگزار شدن بود. کاش همه آن چیزهایی که در باره روابط عمومی روی کاغذ خوب و خوش و با کلاس و جذاب است در عمل هم همانگونه بود که باید می‏بود. امید روزی روزگاری روابط عمومی منتقد بتواند قد بکشد و در حوزه تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی کاری کارستان بکند. آمین.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گزارش برگزاری گردهمایی مسئولان روابط عمومی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور


  رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است


  یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای


  سیاست‌های کلان اطلاع‌رسانی برای مبارزه با جنگ روانی و مسائل اقتصادی تصویب شد


  سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان: ارتباط سازنده میان روابط عمومی ها و رسانه ها هرمزگان برای اطلاع رسانی ایجاد شود


  افزایش اعتماد عمومی و رشد سرمایه‌گذاری در بانک شهر


  انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد


  سه راه برای پخش مقاله های خبری در تلویزیون


  گزارش برگزاری نشست شورای هماهنگی روسای مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی


  کتاب برتر جدید در زمینه روابط عمومی که باید مطالعه شان کرد/ مهارت کسب‌وکار برای ارتباطات استراتژیک


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران