شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چند صباحی است که در حال تعقل در خصوص ضعف روابط عمومی ها در برقراری ارتباط موثر و نیز عدم کار آمدی در ضمینه های مختلف کاری هستم . این سوال را از خود میپرسم که چرا رابط عمومی در کشور مان با توجه به وجودر زیر ساختها و امکانات همچنان مهجور است ؟؟؟؟
جواب شاید این باشد که از ماست که بر ماست !!! بدون رودربایستی وتعارف عرض میکنم روابط عمومی در نقطه ضعف و در حال تحلیل رفتن است . حال به این نکته اشاره میکنم که چرا به این روز گرفتار شده ایم .
یک ضرب المثل عامیانه است که میگوید ارزش یک امامزاده به متولی آن است . اگرنگهبان و متولی امر حرفه ای فکر کند و اصولی عمل نماید کار روابط عمومی به سامان میرسد .
روابط عمومی اکنون از مرحله روزمرگی، انفعالی، انجام فعالیتهای خدماتی صرف، بیهدفی، اقدامات مقطعی و موردی گذشته و به مرحله تهیه و تدوین برنامههای راهبردی و برنامههای عملیاتی درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت سنجیده و هدفمند و دارای منطق و استدلال صحیح پا نهاده است.( دکتر ایله ای)
روابط عمومی ازموضع انفعالی و بی هدفی گذشته و باید اکتیو و با هدف باشد .روابط عمومی هر سازمان بازوی کمک رسان و پیش برنده است و با شکل گیری امور اجرایی و فعالیت های کاری خود به رشد و توسعه سازمان کمک میکند . روابط عمومی سیال است و قدرت پیش برندگی دارد . حال چرا روابط عمومی در کشورما به این روز گرفتار شده است که در سازمان ها تاثیر گذار نیست و بیشتر در حاشیه است تا متن .
عدم استفاده از توان مدیریت حرفه ی و استفاده نکردن از بدنه کارشناسی کار آمد بخشی از این ماجراست ولی تمام ماجرا نیست . عدم اقبال مدیریت کلان کشور به روابط عمومی باعث شده تا بدنه میانی و پایین کشور نیز به این مهم رویی نشان ندهند. تعریف و درخواست ها از روابط عمومی در نزد بدنه مدیریتی واجرایی کشور به تعارف و گذران امور تبدیل شده است و از کار اصلی که روند پیشرفت وتوسعه در روابط عمومی بازمانده ایم .
شاید روزگار برای روابط عمومی به گذران و تکرار تبدیل شده است . و یا دیگر توانی برای پیش برد اهداف این مهم نیست .
چه باید کرد ؟؟؟ کارگزارن امرروابط عمومی می باید توان خود را برای تغییر نگرش جامعه جهت نهادینه کردن وظایف روابط عمومی بکار گیرند . مدیریت کلان کشور و به بیان دیگر حکومت و دولت میبایست با نگرشی جدید به جایگاه روابط عمومی بنگرند وکار اصلی ارتباطات ، خبر ، افکارسنجی ، مشتریداری و... را در غالب فعالیت روابط عمومی ها ببینند و به آن احترام بگذارند . میباید از حرف اتاق شیشه ای و شفاف سازی اطلاعات به عمل برسند و متولی آن ا که روابط عمومی ها هستند را به رسمیت بشناسند .
کلام آخر : از عمل کار برآید . تا زمانی که حرف و عمل ما در حوزه روابط عمومی و علوم ارتباطات یکی نشود و ازشعار زدگی به عمل گرایی نرسیم آش همین است و کاسه همین .
|