دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و رییس گروه رسانه ای آریا در دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران با بیان اینکه نگرش حاکم بر روابط عمومی سنتی باید تغیبر کند، اظهار کرد: یکی از علمای علم ارتباطات معتقد است تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است.
وی افزود: دو نگاه در تعریف روابط عمومی حاکم است. نگاه سنتی که اساس آن انتقال داده ها از سازمان به اجتماع و بالعکس است که این نوع نگرش در دنیای امروز با چالش مواجه است و دچار بحران جدی است.
محبیان اضافه کرد: اکنون نیز نوع جدیدی از نگرش در ارتباطات بوجود آمده، به طوری که نوع تعامل مردم و حکومت را هم تغییر داده است.
وی افزود: اکنون در دورانی زندگی می کنیم که عصر انفجار اطلاعات است و این وضعیت باعث تغییر معنی روابط عمومی شده است. یکی از خصوصیات دوران انفجار اطلاعات بی اعتنایی به اطلاعات تولید شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تولید بیش از حد اطلاعات موجب شده مردم به این حجم انبوه اطلاعات توجهی نکنند و ما با گریز مردم از اخبار مواجه هستیم، آنها تمایلی به پیگیری اخبار به دلیل حجم بالای تولید اخبار ندارند.
وی افزود: عامل دیگر عدم انسجام بین اطلاعات است. اطلاعات پوچ تولید می شود و به عنوان واقعیت گسترش می یابد. مردم همزمان با طرح اخبار پوچ، اخبار واقعی را انکار می کنند. همچنین با تضعیف سیستم ایمن ذهنی در برابر هجوم اطلاعات مواجه هستیم، ذهن قدرت فیلتر را از دست می دهد . به دلیل مجموعه اطلاعات تهاجمی فرد قدرت ارزیابی اخبار را ندارد و از خبر می گریزد یا قدرت تشخیص درست آن را از دست می دهد.
دکتر محبیان در ادامه اظهار داشت: تولید اخبار موجب شده شکل روابط عمومی تغییر کند ، از تغییر دادن اطلاعات مردم را ارضا کند و مردم واکنش پیشاپیش در مقابل خبر دارند.
رییس گروه رسانه ای آریا افزود: بر اساس تحقیقات موسسه داده های بین المللی آر تی سی، تا سال 2020 حجم اطلاعات تولیدی جهان 10 برابر می شود. در دنیایی که حجم گردش اطلاعات تا این حد بالا رفته است و به بی تفاوتی مخاطب انجامیده که نمی توان در روابط عمومی پیشرفت کرد. دیگر نمی توان تعیین کرد مخاطب چه چیزی را برگزیند و خط دادن یک طرفه تاثیر گذار نیست و مخاطب خود خط را تعیین می کند.
وی اضافه کرد: تصور می کنیم از طریق داده ها می توان رفتار انسان ها را کنترل کرد، اما صرف داده های واحد به معنای برداشت واحد نیست و به تعداد هر داده برداشت های متفاوتی وجود دارد.
وی در پایان به مدیران روابط عمومی تاکید کرد: توجه داشته باشید هر پیامی که ارسال میکنید باید در آن منطق باشد، منتطقی که توجیه گر است. در تولید پیام و خبر این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که چرا باید مخاطب پیام ما را بپذیرد.
گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی و دومین همایش ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران با حضور جمعی از دست اندرکاران روابط عمومی ها، مدیران مسوول رسانه ها و اساتید علوم ارتباطات در هتل ارم تهران توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.
|