درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
شنبه، 27 مرداد 1397 - 10:40   

قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364

  قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364


ادامه ادامه مطلب یک

ضیاالدین دری هم درگذشت

  ضیاالدین دری هم درگذشت


ادامه ادامه مطلب دو

پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان

  پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان


ادامه ادامه مطلب سه

اولین دختر نابینای مصری که مجری کانال‌ تلویزیون ماهواره‌ای شد

  اولین دختر نابینای مصری که مجری کانال‌ تلویزیون ماهواره‌ای شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کتاب برتر جدید در زمینه روابط عمومی که باید مطالعه شان کرد/ قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی
  تفاوت تبلیغات با روابط عمومی چیست
  روابط عمومی الکترونیک گذار از سنت به مدرنیته
  بادمجان ضد سرطان است و وزن را کاهش می‌دهد
  عزت الله انتظامی (1397-1303)
  برگزاری کارگاه آموزشی شورای نگهبان ویژه خبرنگاران
  ضیاالدین دری هم درگذشت
  استاد عزت‌الله انتظامی‌، بازیگر بزرگ سینما و تئاتر ایران درگذشت
  فن‌ بیان چیست؟
  کوتاهی تاریخنگاران و دیکته نویسی روزنامه نگاران!
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33478صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیسه شنبه، 25 اردیبهشت 1397 - 07:46
95 درصد پیامک‌ها در ایران به زبان فارسی است
در چند سال اخیر سهم زبان فارسی در وب با افزایش دو برابری به 1.8 درصد رسیده اما موضوع زبان در تحولی که از اتصال اشیاء به هم در دنیا در حال رخ دادن است، کنار گذاشته می‌شود و برای اینکه از این عرصه عقب نمانیم باید ابزار ترویج زبان فارسی را توسعه دهیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در چند سال اخیر سهم زبان فارسی در وب با افزایش دو برابری به 1.8 درصد رسیده اما موضوع زبان در تحولی که از اتصال اشیاء به هم در دنیا در حال رخ دادن است، کنار گذاشته می‌شود و برای اینکه از این عرصه عقب نمانیم باید ابزار ترویج زبان فارسی را توسعه دهیم.

امروزه در دنیا و در حوزه ارتباطات، در اتصال شهرها به یکدیگر تحولاتی رخ داد و تحول بعدی از اتصال افراد به هم ایجاد شده است و اکنون تحولی بزرگ‌تر در جهان درحال رخ دادن است که از اتصال اشیاء به یکدیگر به دست می‌آید.

در تحول ناشی از اتصال افراد، اشتراک‌گذاری منابع و اطلاعات از جمله اهداف بوده و همواره تلاش برای ایجاد یک زبان غالب از چالش‌های این دوره بود که تبدیل معانی در زمان نگارش باعث کاهش کیفیت می‌شد.

به گفته کارشناسان، در جریان این تغییرات که بخشی از پروژه جهانی کردن عنوان می‌شد، زبان‌ها وخرده فرهنگ‌ها در آستانه از بین رفتن قرار گرفتند بطوریکه در تجربه‌ای که در کشور داشتیم وقتی هنوز سرویس پیامک، زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کرد، مردم به خط فینگلیش از آن استفاده می‌کردند و با استفاده از حروف انگلیسی پیام فارسی خود را می فرستادند.

شرایط به گونه‌ای بود که دیدن فردی که به صفحه‌ی تلفن همراه خود خیره می‌شود و در تقلایی بی‌حاصل درصدد رمزگشایی پیامک با حروف انگلیسی اما با کلام فارسی است، صحنه‌ای آشنا به نظر می‌رسید. چنین فردی پس از تقلای بسیار، در نهایت یا موفق به فهم پیامک می‌شود و یا این‌که آن را به دوستان خود نشان می‌دهد تا شاید آن‌ها در فهم پیامک به وی کمک کنند.

در حالی که در بسیاری از تلفن‌های همراه، نوشتن به زبان فارسی امری بسیار سهل شده است که ارتباط را به مراتب راحت‌تر می‌سازد؛ اما برخی تا مدتها و هنوز هم به دلیل احساس نوعی تفاخر ترجیح دهند از نوشتن خط فارسی اجتناب کنند و در واقع، با بهره‌گیری از خط به اصطلاح فینگلیش، فارسی را با رسم‌الخط انگلیسی بنویسند. زبان فارسی پیش‌تر هم با تهدید و چالشی با عنوان هجوم افسارگسیخته‌ واژه‌های بیگانه به درون خود مواجه بود اما چالش مذکور تا چندی پیش هم به دلیل آسان بودن، مورد استفاده‌ی بسیاری از افراد حتی کم‌سواد هم قرار می‌گرفت.

شاید ارائه‌ی خدمات پیامک فارسی با قیمتی ارزان‌تر از پیامک لاتین تلاشی برای مقابله با این چالش بود و هرچند تأثیر این اقدام را در کاهش نوشتار لاتین نمی‌توان انکار کرد؛ اما به هر حال، طرفداران پیامک‌های فینگلیش هنوز هم ممکن است راه خود را بروند. استفاده از الفبای انگلیسی برای نوشتن فارسی در تلفن همراه سال‌هاست که رواج پیدا کردخ است اما به نظر می‌رسد این شیوه‌ی نگارش تهدیدی برای زبان فارسی بود اما به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو اقدام به موقع باعث شد خط و زبان فارسی در این حوزه زنده شود؛ اول ابداع خط زبان فارسی و سپس سیاست‌گذاری اقتصادی در حوزه پیامک که منجر به ارزان کردن پیامک‌های فارسی شده و باعث شد تا اکنون 95 درصد پیامک‌های ارسالی با خط و زبان فارسی باشد، بطوریکه رسم خط فینگلیش کاملا کنار گذاشته شد.

اما پیش‌بینی‌ها می‌گویند روند فناوری به سمتی است تا در چند سال آینده موضوع زبان کنار گذاشته می شود؛ به این معنا که پروژه‌هایی برای ترجمه و تبدیل همزمان زبان‌ها آغاز شده است که در این زنجیره باید تلاش کنیم مکانیزم‌های ترجمه آنلاین فارسی را توسعه دهیم تا عقب نمانیم.

در این باره آذری جهرمی می‌گوید ترگمان که نمونه بومی ترجمه همزمان زبان فارسی، انگلیسی و عربی با کیفیت بالاتر از گوگل است و مردم ما اصرار بر حفظ زبان و خط فارسی دارند، بطوریکه سهم زبان فارسی در وب از 0.9 درصد به 1.8 درصد افزایش یافته است که این درحالی رخ داد که ایران تنها یک درصد از جمعیت دنیا را دارد.

در هر حال براساس شاخص گذاری‌های صورت گرفته این سهم باید به 0.4 درصد برسد و برای رسیدن به این هدف باید ابزارهای ترویج‌ زبان فارسی را توسعه دهیم و همچنین منابعی که در این حوزه هستند و شاید از آن‌ها مطلع نباشیم را به اشتراک بگذاریم.

منبع: فصل اقتصاد

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آشنایی با روابط عمومی


  قانون مطبوعات مصوب 1358 شورای انقلاب ـ قانون مطبوعات مصوب 1364


  کوتاهی تاریخنگاران و دیکته نویسی روزنامه نگاران!


  تقویم روز ارتباطات/ برنامه ای رادیویی که تاکنون نظیر آن به وجود نیامده است


  اولین دختر نابینای مصری که مجری کانال‌ تلویزیون ماهواره‌ای شد


  سرمقاله بیش از ۳۰۰ روزنامه آمریکایی در اعتراض به 'جنگ کثیف ترامپ علیه رسانه‌ها'


  "انتصاب مدیرکل جدید روابط عمومی بانک مرکزی" در صدر اخبار پربازدید این هفته شارا


  استاد عزت‌الله انتظامی‌، بازیگر بزرگ سینما و تئاتر ایران درگذشت


  جدیدترین آمار استفاده از اینترنت


  سرگذشت شگفت انگیز جوان معلول ایرانی و دانشجوی ممتاز رشته روابط عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران