درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 25 مرداد 1397 - 08:23   

پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود

  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود


ادامه ادامه مطلب یک

یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای

  یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای


ادامه ادامه مطلب دو

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است

  رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد

  انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  همایش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در بوشهر برگزار شد
  کارگاه آموزشی اصول خبرنویسی روابط عمومی‌ها در شهرستان بم برگزار شد
  ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس فرانسه
  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
  چطور بر ترس قرار گرفتن در برابر دوربین پخش زنده غلبه کنیم؟
  نشست اندیشه ورز روابط عمومی های اوقاف کشور برگزار شد
  شیوه‌نامه دور سوم رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها منتشر شد
  دوره آموزشی خبرنگار حوزه سلامت برگزار می شود
  دومین جشنواره بورس و رسانه برگزار شد
  بزرگداشت حسن توفیق و ۵۰ سال طنز مطبوعاتی ایران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33374صفحه نخست » فناوری نوشنبه، 15 اردیبهشت 1397 - 11:14
از ویدئوی پیچیده در پتو تا شبکه های مجازی تو در تو
حسن خسروی – مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات - امروزه بدلیل فقدان برنامه استراتژیک و عقلایی و حساب شده، شاهد آن هستیم که یک پیام رسان اجتماعی مثل تلگرام حتی می تواند امنیت ملی ما را به چالش کشانده و تاثیرات مثبت و منفی خود را داشته باشد که بعضا هیچ گریزی از آن نیست الا مقابله قهری و اقدامات تنبیهی و پاک کردن صورت مسئله.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ابتدا اجازه دهید در قالب اعداد و ارقام ، اشاره ای داشته باشیم به تاریخچه و نحوه پیدایش برخی مفاهیم و پدیده ها و سپس به موضوع اصلی خود که همانا تحلیل وضعیت موجود، جایگاه و اهمیت شبکه های مجازی که با زندگی فردی و اجتماعی ما گره خورده است بپردازیم.

بر اساس برآوردهای ناسا ( سازمان هوا فضای آمریکا ) حدود 22000 جرم بزرگتر از 10 سانتی متر در فضای اطراف زمین معلق هستند و حدود 3385 ماهواره به دور زمین میچرخند که از این تعداد حدود 1067 ماهواره فعال میباشند . ( به نقل از سایت فردا نیوز – کد خبر 167516 – 7 آبان 1390 ) . بنابر برخی آمارهای غیر رسمی، حدود 7000 کانال رادیو تلویزیونی در جهان وجود دارد که نزدیک به 2000 شبکه و کانال آن فقط مربوط به آمریکاست .

کل شبکه ها و کانالهای رادیو تلویزیونی ایران کمتر از 200 شبکه و کانال ( یعنی 10 درصد کانالها و شبکه های کشور آمریکا ) میباشد . اولین ماهواره فضایی به نام اسپوتنیک در سال 1957 میلادی یعنی بیش از 60 سال پیش توسط شوروی سابق ( روسیه فعلی ) به آسمان پرتاب شد . ( اسپوتنیک به زبان روسی یعنی ماهواره ) .

بیش از 70 سال از تولد رادیو و بیش از 50 سال از تولد تلویزیون در ایران میگذرد. در سال 1357 و مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ما تنها دو شبکه تلویزیونی در کشور داشتیم ( شبکه 1 و شبکه 2 ) که بخش مهمی از برنامه های آنها پخش سریالها ، فیلمها و برنامه های خارجی بود و همین دو شبکه تنها چند ساعت از شبانه روز را برنامه داشتند و مابقی برفک بود ؟!؟!.

پیدایش تلفن همراه یا موبایل در جهان : این وسیله اولین بار توسط شرکت آمریکایی موتورولا در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۷۳ با وزنی نزدیک به دو کیلوگرم تولید شد. ( به نقل از سایت ویکی پدیا ) .

پیدایش تلفن همراه یا موبایل در ایران : در سال1367 وزارت پست و تلگراف و تلفن ، اقدام به طراحی تلفن سیار کرد و با یک تجدید نظر در این طرح، در سال1372 تجهیزات آن خریداری شد و در 19مرداد‌ماه 1373 فاز اول این طرح با ظرفیت 10هزار شماره‌ آغاز به‌کار کرد . یعنی حدود 25 سال از تولد موبایل در ایران میگذرد .

پیدایش اینترنت در جهان: تولد اینترنت به دهه 1960 میلادی باز می‌گردد؛ وقتی که دولت آمریکا براساس طرحی به نام آرپا مخفف آژانس تحقیقاتی پروژه‌های پیشرفته که در آن تاریخ برای کارکردهای دفاعی ساخته شده بود، این طرح را اجرا کرد. طرح این بود که کامپیوترهای شهر های مختلف که اطلاعات خاصی را در خود ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با هم ارتباط برقرار نموده و اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند و یا اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

پیدایش اینترنت در ایران: در سال 1371 برخی از دانشگاه‌های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت متصل شدند تا با کشورهای خارجی ایمیل رد و بدل کنند .در سال 1372 ایران نیز به شبکه اینترنت ملحق شد. اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود.

( به نقل از سایت : https://www.goyda.ir/internet/web-jaunt/4133-how-the-rise-of-the-internet-and-history-of-internet-in-iran.html ) .

پیدایش ویدئو در جهان:
ایـالات مـتـّحـده آمـریـکـا در اواسـط دهـه 1980 آغـاز به تولید و صادرات دستگاه ها و نوارهاى ویـدیـویـى کـرد؛ چـنـان کـه در سـال 1988 مـیلادى با تولید و فروش ‍ 5/12 میلیون دستگاه ضـبـط و پـخـش ویـدئو و 290 مـیـلیـون نـوار، بـه بـزرگ تـریـن بـازار ویـدیویى در جهان مبدّل شد

پیدایش ویدئو در ایران :
بـنـابـر آمـارهاى مستند، تنها در فاصله تیرماه 1358 تا شهریور 1359 ش . حدود 430 هزار دسـتـگـاه ویـدئو وارد کـشـور شـده اسـت . دولت بـراى جـلوگـیـرى از آثار پیامدهاى فرهنگى ، سـیـاسـى و اقتصادى این پدیده ، که بسى زیانبار بودند، به گونه اى شتابزده ورود آن را بـه داخـل کشور ممنوع اعلام کرد. ( به نقل از سایت : https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/ ) .

بطور خلاصه : عمر پدیده های مذکور در ایران با کمی اغماض از نظر سن و سال ، به شرح ذیل است .
رادیو : حدود 70 سال - تلویزیون : حدود 50 سال
ویدئو : حدود 45 سال - موبایل : حدود 25 سال
اینترنت : حدود 25 سال - ماهواره : حدود 25 سال

به عبارت دیگر، سه پدیده اینترنت ماهواره - موبایل ، تقریبا بطور همزمان در ایران ظهور و بروز پیدا کردند و این نشان میدهد که تکنولوژی چگونه با سرعتی حیرت آور و همه جانبه نسبت به تولد رادیو در ایران ، زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تاثیر و نفوذ خود در آورده است .

پیدایش شبکه های اجتماعی :
عمر پیدایش شبکه های اجتماعی به حدود 18 سال پیش برمیگردد . مثلا فیس‌بوک Facebook که یک شبکه اجتماعی برخط است در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش در دانشگاه هاروارد آمریکا به وجود آمد و در حال حاضر بیش از 2 میلیارد نفر کاربر در سطح جهان دارد . بر طبق ارزش گذاری موسسه Interbrand ، برند فیس بوک در سال 2017 با 48.18 میلیارد دلار آمریکا ، هشتمین برند ارزشمند دنیا لقب گرفته است. این در حالیست که برند فیس بوک در سال 2016 با ارزش 32.59 میلیارد دلار در جایگاه پانزدهم برترین برندهای جهان قرار داشت .

این برند با 48% رشد ارزش هم در سال 2017 و هم در سال 2016 بالاترین درصد رشد را در بین برندهای برتر جهان دارا بوده است. 10 ) برند برتر در سال 2017 به ترتیب عبارتند از apple اپل، گوگل، مایکروسافت، کوکاکولا، آمازون، سامسونگ، تویوتا، فیس بوک، مرسدس بنز ، آی بی ام ) . ( به نقل از سایت : http://modir-mba.com/product/ ) .

بگذریم :
قدیمی تر ها یادشان هست که در اوایل دهه شصت ( کمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ) دستگاه های بزرگ ویدئویی وجود داشت که بعضی از مردم آنها را روزانه یا چند روزه اجاره میکردند و چون استفاده این قبیل تجهیزات و و سایل مدرن نسبت به زمان خود ممنوع بود فلذا کاربران حتی شب نخوابی کشیده و به صورت قاچاقی و با احتیاط ، فیلمها را تماشا میکردند.

با گسترش تکنولوژی ، کامپیوترها در زندگی مردم ظهور وبروز پیدا کردند و بعدها پس از فلاپی دیسکت ، سی دی ها و دی وی دی ها و فلش مموری ها و... روی کار آمدند و ویدیو ها نیز کوچکتر و سبک تر وبا قابلیتهای بیشتر ساخته و روانه بازار شدند .

 چندی گذشت و ماهواره ها و تلفن همراه و اینترنت به دنیای ما انسانها وارد شدند و اینها همه در حالی است که ما هیچ گونه برنامه مدون مشخص استراتژیک بلند مدت همه چیز تمامی برای واکسیناسیون مردم در مقابل به اصطلاح برخی ها ، تهاجم فرهنگی نداشتیم و لاجرم چون نمیتوانستیم در برابر مظاهر و مصادیق تکنولوژی حرفی محکمه پسند داشته باشیم اقدام به پاک کردن صورت مسئله و بعضا اقدامات قهری و تنبیهی و .... نمودیم که متاسفانه جز ایجاد نارضایتی و فاصله و بی اعتمادی میان آحاد جامعه و برخی دولتمردان و.... چیز قابل ذکری در بر نداشت .

داشتن ویدیو را ممنوع کرده بودیم و مردم آنرا برای رفع نیازهای درست یا غلط خود در انواع و اقسام چادر و پتو و... می پیچیدند تا هم استفاده لازم را ببرند و هم به حکومت بگویند که اگر بنابر دور زدن تحریمها باشد حتی مشکلات آنرا به جان خریده و ویدیو را در لای پتو میپیچند و به هر جا که بخواهند منتقل میکنند .

این پیام را متاسفانه مسئولان توجه نکردند و از روی دلسوزی ، کار را نادرست به پیش بردند . نتیجه اخلاقی آنکه امروز بعد از گذشت چهل سال از وقوع انقلاب اسلامی ، نه تنها مردم انقلابی تر و دیندارتر نشده اند که بعضا با انجام برخی اعمال و رفتارهای مختلف و ... به نوعی میخواهند ناراحتی و انتقاد خود را به وضع موجود نشان دهند.

آمار و ارقام اقتصادی و بین المللی معتبر نشان میدهند که ما علاوه بر اینکه درآمد سرانه پایین و کاهش قدرت خرید و کاهش ارزش پول ملی خود را حتی در برابر کشورهای ضعیف همسایه داشته و داریم بلکه در جدول تولید ناخالص ملی مقایسه ای میان کشورها نیز در وضعیت مناسبی به سر نمیبریم .

امروزه بدلیل فقدان برنامه استراتژیک و عقلایی و حساب شده، شاهد آن هستیم که یک پیام رسان اجتماعی مثل تلگرام حتی می تواند امنیت ملی ما را به چالش کشانده و تاثیرات مثبت و منفی خود را داشته باشد که بعضا هیچ گریزی از آن نیست الا مقابله قهری و اقدامات تنبیهی و پاک کردن صورت مسئله.

حرف ما این است که مردمی که ویدئو را در پتو میپیچند ، امروز هم شبکه ای مجازی مثل تلگرام را در آغوش میگیرند و حتی با فیلتر شکن و زحمت فراوان در مقابل تصمیمات قهری و تنبیهی دولتمردان ، به نوعی مقاومت میکنند و می ایستند . تو گویی که امروز نیز مردم تلگرام را در پتو پیچیده و با زحمت اما با رغبت از آن استفاده میکنند و به نظر میرسد که ما دوباره بدنبال همان شیوه های برخوردی هستیم که در اوایل دهه شصت با مردم داشتیم ؟!؟!؟!. لطفا توجه داشته باشیم که با تکنولوژی ، برخورد احساسی و هیجانی و تعصبی بی چون و چرا ، نداشته باشیم .

تلفن مشاوره و آموزش 09122174383 – khosravi100@yahoo.com

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ابوذر
| 1397/2/15 - 15:27 |     2     0     |
نرود میخ آهنین بر سنگ


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گزارش برگزاری گردهمایی مسئولان روابط عمومی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور


  رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات: نقد منصفانه سازنده است


  یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای


  سیاست‌های کلان اطلاع‌رسانی برای مبارزه با جنگ روانی و مسائل اقتصادی تصویب شد


  سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان: ارتباط سازنده میان روابط عمومی ها و رسانه ها هرمزگان برای اطلاع رسانی ایجاد شود


  افزایش اعتماد عمومی و رشد سرمایه‌گذاری در بانک شهر


  انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و تشریفات شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد


  سه راه برای پخش مقاله های خبری در تلویزیون


  گزارش برگزاری نشست شورای هماهنگی روسای مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی


  کتاب برتر جدید در زمینه روابط عمومی که باید مطالعه شان کرد/ مهارت کسب‌وکار برای ارتباطات استراتژیک


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران