شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سیژن" (NYSE: CISN) برای معرفی و آشکار کردن بزرگترین گرایش ها و چالش هایی که صنعت رسانه با آن رو به رو است، گزارش سالانه 2018 خود را منتشر کرد.
به گزارش گروه بین الملل شارا به نقل از PRNewswire، این گزارش نشان می دهد، اخبار جعلی همچنان نگرانی عمده روزنامه نگاران در سرتاسر جهان برای دومین سال متوالی است. در واقع، 56 درصد از پاسخ دهندگان جهانی گفتند که اخبار جعلی باعث می شود تا خوانندگان نسبت به محتوایی که می خوانند بیشتر شک و تردید کنند. با این حال، این وضعیت به افزایش اهمیت استانداردهای روزنامه نگاری کمک می کند.
به عنوان مثال، 75 درصد در سراسر جهان گفتند که اطمینان 100 درصدی از صحت محتوا برای سازمان شان مهمترین چیز است.
این یافته ها از نظرسنجی جهانی 1355 نفر از افراد تاثیرگذار و روزنامه نگار، بر درک آنها از رسانه و صنایع ارتباطی متمرکز بود. گزارش سالانه "سیژن"، مسائل کلیدی را که رسانه های سنتی و تأثیرگذار را برای کمک به ارتباطات و حرفه ای های روابط عمومی در اختیار رسانه ها قرار می دهند، برجسته می کند.
یکی دیگر از نگرانی های مهم روزنامه نگاران، اعتماد است که ناشی از گسترش اخبار جعلی و اطلاعات غلط است. وقتی که پرسیدند آیا عموم مردم سال گذشته اعتماد خود را از دست داده یا به رسانه ها اعتماد کرده اند، 71 درصد گفتند که مردم اعتماد خود را از دست داده اند. با این حال، این تعداد در سال گذشته بیش از 20 درصد، از 91 درصد، کاهش داشته است.
مدیر عامل سیژن، کوین اکرویید، گفت: "امسال برای روزنامه نگاران هم سالی فوق العاده بود و هم چالش برانگیز- با اتهامات مداوم از اخبار جعلی، احساسات ضد رسانه ای که از بسیاری از سیاستمداران جهان به دست می آید و عرضه ی ظاهرا غلط از محتوای رقابتی است. این حرفه هرگز تحت چنین شرایط پرتنشی قرار نگرفته است".
"همانطور که در صنعت مورد آزمایش قرار گرفته است، این هم شگفت انگیز و امیدوار کننده است که یافته های این سال نشانه هایی از آن باشد که بسیاری در صنعت احساس می کنند که مردم به آرامی، اما مطمئنا از موسسات روزنامه نگاری حمایت می کنند. به منظور ادامه این حرکت مثبت، برندها و روزنامه نگاران باید با یکدیگر همکاری کنند تا به انتشار داستان های جذاب، معتبر و دقیق ادامه دهند و برای کمک به بدست آوردن دوباره اعتماد تلاش کنند."
سایر یافته های مهم گزارش عبارتند از:
• رسانه ها به روی آوردن به حرفه ای های انتشار خبر برای اطلاعات دقیق و قابل انتشار ادامه می دهند: زمانی که حرف از این می شود که روزنامه نگاران از مخاطبان خود چه می خواهند، 63 درصد می گویند اعلام اخبار و انتشار مطبوعات. علاوه بر این، تقریبا نیمی (44 درصد) از رسانه ها گفتند یک انتشار مطبوعاتی قابل اطمینان ترین منبع اطلاعات مربوط به برند آنهاست. برای انتشار مطبوعات موثرتر، 45 درصد از رسانه ها توصیه می کنند ارتباطات و حرفه ای های ناشر خبر یک خبرنامه واضح و مشخص داشته باشند و 27 درصد نوشتن در قالب یک متن مکالمه و اجتناب از به کارگیری اصطلاحات خاص را توصیه می کنند.
• هوش مصنوعی (Al) و تکنولوژی هوشمند به دگرگون کردن صنعت رسانه ادامه می دهند: زمانی که پرسیدند که فکر می کنید چه تکنولوژی ای مسیر کار شما را بیشتر از همه تغییر خواهد داد، 34 درصد رسانه ها گفتند الگوریتم به روز رسانی شده رسانه های جمعی؛ 26 درصد گفتند تکنولوژی بهتر و ارزان تر تولید فیلم و 21 درصد گفتند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی روی بک-اند.
|