1– شنونده بهتری باشید.
به کارکنان توجه نمایید. این مسئله آسان می نماید ولی به قول ماورین دولان روزن از یک مرکز مشاوره منابع انسانی در چیپل هیل N.C. مهارت در شنیدن یک گیر اصلی برای همه مدیران است. در میان مسائلی که خانم روزن در کارگاه های آموزشی اش معمولا به آن اشاره می کند مربوط به یکی ازمدیران سابقش می باشد که با مهارت های فوق العاده در جلسات دست بر زیرچانه می گذاشت و با چشم های بسته وانمود به شنیدن با دقت به صحبت های حضار می نمود ولی در اصل من متوجه شدم که ایشان به رفع خستگی و احیانا یک خواب کوتاه فرو می رفت.
2- به کارکنان خود زمان اختصاص دهید.
مسئله مهم در این مورد تشکیل جلسات دونفره منظم با اعضاء گروه تان می باشد و حتا اگر کارمندان در خارج از مرکز خدمت می کنند این جلسات را از طریق ابزارهای جدید تشکیل دهید. اگر این امر به صورت هفتگی امکان پذیرفت، این کار را دو بار در ماه انجام دهید. در طول جلسه تلفن های غیرضرروی به شما وصل نشود و بدین طریق به کارکنانتان نشان دهید که شما توجه کامل به جلسه دارید. درطول جلسه راجع به روش ها و اهداف کاری صحبت کنید و به خصوص به آن ها اطلاع دهید که چه تصویری از رشد کاری ایشان دارید و درعین حال فشار کاری خود را به ایشان نشان دهید.
3- اخبار جدید را به صورت مؤثر در سرتاسر سازمان منتشر نمایید.
شاید سخت باشد که یک مدیر ارشد نخواهد از چگونگی اطلاعات سرایت شده به کارکنان سطوح زیرین مطلع شود و از طرف دیگر روند چک کردن میزان آگاهی کارکنان زیرین به صورت مداوم ناممکن است، ولی با تأثیرگذاری روی کارکنان سطح زیری خود و انتخاب افرادی که بیشترین حد از مطلب را گرفته اند به عنوان عاملین انتشار اخبار در تمام سطح و حذف واسطه سازی از سوءتفاهمات و تغییرات احتمالی در اخبار جلوگیری خواهید نمود.
4 – همه کارکنان را از ارزش های موردنظر خود کاملا آگاه نمایید.
بگذارید همه کارکنانتان بدانند شما که هستید و به چه هدفی کار می کنید تنها در این صورت است که آن ها می توانند خود به راحتی تصمیمات درست بگیرند و شما دیگر به عنوان مدیر، آن ها را برای رشد بیشتر خودشان و سازمان، آزاد بگذارید و تنها به تذکر موارد احتمالی خود اکتفا نمایید.
5- به کارکنان بازخورد منظم دهید.
مدیریت منطقی کارکنان، یعنی تلاش برای بهبود قدم به قدم کارکنان با بازخورد منظم و مدیریت احساسی، یعنی از دست دادن کنترل و دادن بازخوردهای آنی،شکننده و تنش زا به کارکنان و عدم کمک به پیشرفت ایشان.
6 – در سخنرانی خود در جمع کارکنان تا حد ممکن تأثیرگذار باشید.
تنها در صحبت های گروهی به خصوص در مواقع حساس برای مؤسسه است که مدیران، اعتبار و لیاقت خود را در دید کارکنان ایجاد می نمایند.
7- خود را در پس ارتباطات کتبی پنهان ننمایید اگرچه ابزاری بسیار مهم در ارتباطات است.
با این وجود مواردی که دارای حساسیت خاص می باشند بهترا ست به صورت حضوری و حداقل تلفنی انجام پذیرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|