درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 3 اردیبهشت 1397 - 00:34   

آیا رسانه های اجتماعی مکانی مناسب برای گزارش جرم و جنایت است؟!

  آیا رسانه های اجتماعی مکانی مناسب برای گزارش جرم و جنایت است؟!


ادامه ادامه مطلب یک

دیوان عالی آلمان فیلتر کردن تبلیغات اینترنتی را مجاز دانست

  دیوان عالی آلمان فیلتر کردن تبلیغات اینترنتی را مجاز دانست


ادامه ادامه مطلب دو

مسدود شدن گوگل در روسیه

  مسدود شدن گوگل در روسیه


ادامه ادامه مطلب سه

  فیسبوک در افغانستان بازار فروشگاه‌ها‌ را گرم کرده است؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیش از آن که دیر شود، صدای مخاطبان را باید شنید
  جشن روز روابط عمومی در هند برگزار شد
  سخنی در باب گردشگری و صنعت توریسم - نگاهی تطبیقی با محوریت ایران
  ایمیل محرمانه شما با پایان تاریخ انقضاء از بین می‌رود، در قابلیت جدید جی میل
  از قانون 90 روز پیروی کنید
  فیسبوک در افغانستان بازار فروشگاه‌ها‌ را گرم کرده است؟
  مسدود شدن گوگل در روسیه
  بهره مندی 673 هزار میلیارد ریالی بخش های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران
  قدردانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از خدمات بانک ملی ایران
  تاکید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر حمایت از کالای ایرانی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33175صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیپنجشنبه، 23 فروردین 1397 - 23:25
سواد بصری در هنر به چه معناست؟
سامه گل‌زاده - سواد بصری به معنی توانایی درک، تفسیر، تبادل نظر و انتقال مفاهیم نشان داده شده در یک تصویر است. واژه سواد در واقع برای بیان این مفهوم است که عکس‌ها و تصاویر قابل «خواندن» هستند و مفاهیم آنها در حین خواندن آنها قابل دریافت خواهد بود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سواد بصری به معنی توانایی درک، تفسیر، تبادل نظر و انتقال مفاهیم نشان داده شده در یک تصویر است. واژه سواد در واقع برای بیان این مفهوم است که عکس‌ها و تصاویر قابل «خواندن» هستند و مفاهیم آنها در حین خواندن آنها قابل دریافت خواهد بود. مهارت سواد بصری با دیدن پرورش می‌یابد و غنی شدن ذخیره‌ها و تجربه‌های ذهنی بیننده را در پی دارد. در این باره با هم بیشتر بخوانیم:

۱. خصوصیت و محتوای سواد بصری
علایم و سمبل‌هایی که ما بدان زبان و کلام می‌گوییم در روزگارهای پیشین به صورت رشته‌ای از تصاویر ساده ترسیم می‌شدند و این تصاویر ساده نتیجه محسوسات بشر بودند. استفاده از واژه سواد در کنار واژه بصری اما چیزی بیشتر از خواندن و دریافت این تصاویر ساده است.

دیدن یک عمل طبیعی است و حتی فهم یک پیام بصری یا تصویر نیز تا حدودی به صورت طبیعی انجام می‌گیرد ولی اگر جویای کارایی و تاثیر بیشتر این دو عمل باشیم فقط به واسطه تحصیل در این رشته‌های مرتبط می‌توانیم به آنها دست یابیم.

زبان و سواد بصری دارای یک سیستم و نظم منطقی ساده و روشن مانند کلام نیست. برای رسیدن به سواد بصری راه‌ها و نکات متعددی را باید بررسی کرد از جمله شیوه تربیت و آموزش هنرمند و صنعتگر، فیزیولوی دستگاه بینایی و نیز ماهیت و نحوه کار فیزیولوژی بدن انسان.

عناصر اولیه پیام‌های بصری نقطه، خط، شکل جهت، رنگ و … هستند. برای آنکه عناصر بصری با منظور اصلی یک پیام تناسب لازم را داشته باشند، آنها را باید به کمک فنون و تکنیک‌های مختلف به کار گرفت. پرتحرک‌ترین فن در میان فنون بصری استفاده از فن کنتراست یا تضاد است که در مقابل فن هارمونی یا هماهنگی قرار دارد.

۲. ترکیب‌بندی
مهم‌ترین گام در حل یک مساله بصری ترکیب‌بندی آن است. رسیدن به معنای مورد نظر در یک عبارت تصویری و جلب نظر بیننده به میزان زیادی به نوع ترکیب‌بندی آن بستگی دارد.

تعادل: مهم‌ترین عامل فیزیکی و فیزیولوژیکی موثر بر حواس بشر نیاز او به حفظ تعادل است. تعادل در نقطه مقابل سقوط قرار دارد.

فشار: پدیده فشار بصری در یک تصویر را نمی‌توان به صورت تنها مورد ارزشیابی قرار داد. خوبی یا بدی آن به چگونگی استفاده از فشار در یک مورد مشخص دارد یعنی باید دید آیا با استفاده از فشار در طرح معنا و هدف مورد نظر به درستی نامید شده یا خیر و همچنین برداشت و تعبیر بییننده از آن چطور خواهد بود. یک ترکیب‌بندی خوب باید عاری از فشار بصری باشد.

ابهام: ابهام بصری مانند ابهام در کلام منظور اصلی ترکیب‌بندی را گنگ و نامفهوم می‌کند. درست نیست که به عمد در شکل‌های بصری خود این حالت مبهم را بوجود آوریم و بهتر است آنها یا هماهنگ باشند و یا به روشنی ضد یکدیگر باشند.

چهار اصل برای افزایش خلاقیت در دکوراسیون داخلی وجود دارد که به طور مستقیم با این عوامل ترکیب‌بندی در ارتباط هستند. درباره ترکیب‌بندی و اصول یک ترکیب‌بندی خوب هم در نقاشی و هم در عکاسی پیشتر مطالبی را در سایت هزارویک‌بوم مطرح کرده‌ایم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

در هر میدان بصری به قسمت پایین سمت چپ رغبت بیشتری نشان داده می‌شود. این تمایل حسی ثانویه چشم علل زیادی دارد ولی نمی‌توان آن را به عنوان یک گرایش اولیه ثبت کرد. در هر صورت به دلایلی نه چندان روشن سمت چپ میدان دید نزد ما از اهمیت خاصی برخوردار است و در ترکیب‌بندی نظم و سادگی شکل‌ها با فشار نسبت عکس دارند. هرچه شکل پیچیده‌تر، بی‌ثبات‌تر و نامنظم‌تر باشد، فشار بصری موجود در آن افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه چشم‌ها را بیشتر به سمت خود جلب می‌کند.

در روابط موجود در یک تصویر نیروی کشش و جاذبه عناصر نسبت به یکدیگر اصل دیگری از نظریه گشتالت را تشکیل می‌دهد و به آن قانون تشابه می‌گویند و در ترکیب‌بندی‌ها ارزش بسیاری دارد. قانون تشابه بر فهم چگونگی تاثیر عناصر مشابه بر یکدیگر بسیار حائز اهمیت می‌شود. در زبان بصری عناصر مشابه یکدیگر را جذب می‌کنند و غیرمشابه‌ها دافع یکدیگر هستند.


۳. پیام‌های بصری
پیام‌های بصری در سطوح سه گانه بیان می‌شوند:
۱. شبیه سازی
واقعیت نخستین و مهمترین تجربه بصری است. یک پرنده را می‌توان از طریق شکل کلی آن و خطوط و جزئیات مهمش تشخیص داد. شبیه‌ترین شکل به پرنده واقعی بعد از یک مدل سه بعدی یا مجسمه یک تصویر عکاسی است.


۲. رمز یا سمبلیسم
برای رسیدن به این امر باید تصویر را ساده کرد. در واقع جزییاتش را تا جایی که ممکن است باید حذف کرد. برای آنکه رمز یا سمبل موثر باشند باید هنگام دیدن بتوان آن را به راحتی تشخیص داد. هر چه سمبل انتزاعی‌تر باشد آموزش آن به مردم ضروری‌تر است.


۳. انتزاعی
اگر آنچه می‌بینیم را آنقدر ساده کنیم تا فقط عناصر اولیه آن باقی بماند، در واقع عمل انتزاعی کردن تصویر انجام شده است. اهمیت آن برای فهم و ساختن پیام‌های بصری بارها بیشتر است زیرا با این کار زمینه‌های بصری به منظور رسیدن به معنایی عمیق‌تر و پالایش یافته‌تر به دست می‌آیند.


۴. سواد بصری برای چه و چگونه؟
همانطور که باسواد شدن در ابتدای کار و حتی هنوز کاری آسان نبوده و نیست، کسب سواد بصری نیز به همین ترتیب دشوار است. نکته در خور توجه در مورد سواد بصری این است که مردم بینا کم و بیش آگاه از این توانایی و مهارت برخوردار هستند. سواد بصری مستلزم آن است که وسایل بصری را بهتر درک کنیم و معنی پدیده‌های بصری را با در نظر گرفتن اشتراک تفکر جمعی و عمومی بیاموزیم.

سواد بصری می‌تواند سیستمی از پیام‌ها و تجربیات بصری عام را در اختیارمان قرار دهد که همه بتوانند در معنا و فهم آن اشتراک نظر داشته باشند و نوید آن را می‌دهد که در مقیاس عام، اشخاص تحصیل کرده‌ای تربیت شوند که بتوانند پیام‌ها و پدیده‌های بصری را در سطح عالی بفهمند.

برای یادگیری سواد بصری همچون زبان گفتاری باید از الفبای آن شروع کرد. هوش بصری تاثیر آگاهی انسان را به طور کلی بیشتر کرده و روحیه خلاقیت را در او تقویت می‌کند. تحقق این موصوع نه فقط ضروری بلکه زندگی غنی‌تر و پرمعناتری را برای آینده بشر نوید می‌دهد.
 

برگرفته از: مبادی سواد بصری - نوشته دونیس اداندیس - خلاصه: خسرو زارع

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران


  مخاطب قرن 21 چه انتظاری از نشریه دارد؟


  فوت یک روزنامه نگار اینوستیگیتیو معروف


  گزارش جهانی ارتباطات 2018 منتشر شد/ خط بین اخبار و تبلیغات تار است


  همایش روز روابط عمومی


  هفت عامل مهم موفقیت در کار روابط عمومی


  علی ربیعی: مطبوعات سخنگوی فقرا باشند


  اصول روابط عمومی: اطلاعات تماس


  کورپوریت ویدیو گروه صنعتی پاکشو تاریخ ساز شد


  شورای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان قم برگزار شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی