درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 15:19   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  
  مسؤل کارگروه روابط‌عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تعیین شد
  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32956صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 27 اسفند 1396 - 15:35
روابط عمومی توربو
حسن خسروی - مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات - داشتن یک روابط عمومی توربو همانا داشتن راهبرد و استراتژی است. روابط عمومی که راهبرد ندارد مدام به دور خود چرخیده، حیران و سرگردان بوده و دچار روزمرگی می گردد و ره به جایی نمی برد و در همان عالم روابط عمومی سنتی ناگزیر به ادامه حیات خود است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اصطلاح توربو معمولا برای نشان دادن قدرت و توان الکتریکی بالاتر، شتاب، سرعت و چالاکی بیشتر در ادوات مکانیکی بکار می رود. ما نیز می خواهیم از این اصطلاح در مورد روابط عمومی ها استفاده نماییم.


امروزه، روابط عمومی سنتی، قدرت و توان و شتاب لازم برای رویارویی با مشکلات و چالشهای پیچیده قرن حاضر را ندارد و لاجرم نمی تواند در چنین شرایطی حرفی برای حیات و بقا و رقابت داشته باشد. روابط عمومی سنتی در هزاره سوم و در عصر دیجیتال و دولت الکترونیک، باید تبدیل به توربو روابط عمومی شود.


مقصود از روابط عمومی توربو، یک روابط عمومی گوش به زنگ چالاک و قدرتمندی است که در هر زمان به صورت منطقی و عقلایی آمادگی مواجهه و پاسخگویی و حل مسئله نسبت به رویدادها و وقایع پیرامونی خود را داشته باشد. اخیرا سه وزیر کابینه دولت دوازدهم جناب آقای دکتر روحانی (وزیر جهاد کشاورزی – وزیر راه و شهرسازی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مورد استیضاح قرار گرفتند و مشاهده کردیم که رای آوری مجدد آنان متاسفانه چندان دلچسب نیز نبود اما آیا واقعا روابط عمومی این سه وزارتخانه یک روابط عمومی توربو بودند یا در گوشه ای نشسته و نظاره گر مجلس استیضاح؟ روابط عمومی توربو در مواجهه با مسائل و مشکلات و رویدادها در سه مقطع باید حاضر و ناظر و آماده سرویس باشد:


قبل از رویداد – حین رویداد - بعد رویداد. روابط عمومی های سنتی در مرحله قبل رویداد در خواب غفلت هستند و در مرحله حین رویداد نیز عمدتا دستپاچه و حیران هستند و در مرحله بعد رویداد اصلا ماجرا بعد از مدتی برایشان پوچ و بی خاصیت شده و مشغله فراوان کاری و روزمرگی به کلی آنان را از رویداد دور می کند.
اما روابط عمومی توربو در مرحله قبل رویداد اوضاع و احوال را مرتب رصد کرده و با هوشیاری پیرامون خود را اسکن می کند تاتسلط و اشراف کاملی بر شرایط داشته باشد. این خاصیت نیروهای آماده به خدمت و پا در رکاب و واکنش سریع است.


از این رو روابط عمومی توربو در مرحله قبل رویداد اوضاع محتمل پیش رو را با آینده پژوهی و آینده نگری و پیش بینی وقوع حوادث و رویدادها و...، سناریو نویسی کرده و خود را همواره آماده و بهنگام نگاه می دارد.


مثلا روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بایستی نیک بداند که در سال آبی گذشته چه مناطقی از کشور با مشکلات حاد کشاورزی مواجه بوده اند و اینکه ممکن است کشاورزان آن منطقه اعتراضاتی داشته باشند و از بابت کم آبی و ... مشکلاتی داشته و ضرر و زیانی متوجه آنان شده باشد. خوب روابط عمومی در مرحله قبل رویداد با کمک سایر واحدها سناریونویسی کرده و مسائل احتمالی که ممکن است به وقوع بپیوندد را طی گزارشی به سمع و نظر وزیر ذیربط می رساند.


این آمادگی به وزارتخانه و وزیر و روابط عمومی این امکان را می دهد تا بدون دستپاچگی و با حداقل تلفات و هزینه ها، با یک مشکلی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد مقابله و حل مسئله نمایند. در مرحله حین رویداد، روابط عمومی توربو با حضور مقتدرانه در کوران کار، فرماندهی میدان را برعهده گرفته و به عنوان بازوی معتمد و مشاور امین مدیریت و وزیر وزارتخانه به رتق و فتق امور می پردازد.


مثلا گزارشهای سطح بندی شده متناسب با خوراک مورد نیاز رسانه ها را تهیه و در اختیار حوزه های ذیربط قرار می دهد. در مرحله بعد رویداد، روابط عمومی توربو تا مدتی که خیال مردم از بابت لزوم پاسخگویی راحت شود و افکار عمومی اقناع گردندکه دیگر بین سازمان و مردم راز مگویی وجود ندارد می بایست پای کار بوده و ضمن رعایت موقعیت و برند و جایگاه سازمان، مردم را نیز مطمئن سازد که اوضاع بر وفق مراد پیش می رود. خوب با این اوصاف چگونه می توانیم یک روابط عمومی توربو داشته باشیم. لازمه برخورداری از یک روابط عمومی توربو، توجه به موضوع"" بازار"" است. یعنی روابط عمومی باید بازار داشته باشد. تعجب نکنید.


اصطلاح بازار یک حرف عجیب و غریب نیست. این واژه متشکل از حروف اول کلمات زیر است: بودجه– اختیار – زمان – اعتماد – راهبرد. ما معتقدیم یک روابط عمومی توربو بایستی بودجه لازم و کافی در اختیار داشته باشد. حقیقت آن است که ماهیت کار روابط عمومی بدلیل گستردگی حوزه عمل آن، کاری سرمایه بر است و بودجه و تجهیزات و امکانات اگر مهیا نباشد، ره به جایی نخواهیم برد. موضوع دیگر داشتن اختیار است.


شرط لازم و کافی برای یک روابط عمومی توربو آن است که مدیریت عالیه سازمان به روابط عمومی اختیارات لازم را تفویض نماید. روابط عمومی بدون اختیار، مرغ پر و بال بسته است که امکان پرواز ندارد. دیگر فاکتور برای داشتن یک روابط عمومی توربو، داشتن زمان و مدیریت زمان و دادن وقت کافی برای تحقق اهداف و نیل به مقاصد مورد نظر روابط عمومی است.

 

بسیاری از طرح ها و کارها و برنامه ها در حوزه روابط عمومی و ارتباطات نیازمند زمان هستند تا به سرانجام برسند فلذا بایستی به روابط عمومی زمان بدهیم، وقت بدهیم تا کار حرفه ای خود را مطابق برنامه ها پیش ببرد. موضوع دیگر که خیلی مهم است بحث اعتماد می باشد. ممکن است یک مدیر به روابط عمومی بودجه بدهد و ولی به روابط عمومی خود اعتماد نداشته باشد.


مخصوصا هنگامی که یک مدیر عوض می شود مدیر جدید معمولا بلافاصله مدیر روابط عمومی را تغییر می دهد گو اینکه مدیر روابط عمومی قصد دشمنی و مخالفت با مدیر جدید را دارد و یا خوف و بیم آن می رود که مدیر روابط عمومی با آمدن مدیر جدید برای سازمان همچنان برای مدیر سابق کار خواهد کرد و این حس و شائبه بی اعتمادی سبب می شود که متاسفانه شاهد تغییرات زیاد و زود هنگام مدیران روابط عمومی ها در سطوح مختلف باشیم که ضربات جبران ناپذیری به امور جاری و برنامه های سازمان خواهد زد.


فاکتور آخر برای داشتن یک روابط عمومی توربو همانا داشتن راهبرد و استراتژی است. روابط عمومی که راهبرد ندارد مدام به دور خود چرخیده، حیران و سرگردان بوده و دچار روزمرگی می گردد و ره به جایی نمی برد و در همان عالم روابط عمومی سنتی ناگزیر به ادامه حیات خود است.


حقیقت آن است که در دنیای پر شتاب کنونی، بدون راهبرد نمی توان قدم از قدم برداشت کمبود منابع و امکانات و... ما را مجاب کرده که حتما با راهبرد پیش برویم و این رمز موفقیت سازمانهاست . پس روابط عمومی خود را توربو کنید.
 

Khosravi100@yahoo.com
09122174383--- تلفن مشاوره و آموزش

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 



 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نوروز خجسته باد/ بهار طبیعت، نویدبخش بهارِ تعامل و همدلی


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


  مسؤل کارگروه روابط‌عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تعیین شد


  


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد