درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 28 شهریور 1397 - 21:59   

پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود

  پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار می شود


ادامه ادامه مطلب یک

آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد

  آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد


ادامه ادامه مطلب دو

آیا می دانیم چقدر برای خود ارزش قائلیم؟

  آیا می دانیم چقدر برای خود ارزش قائلیم؟


ادامه ادامه مطلب سه

«ملی پلاس» بانک ملی ایران، انقلاب شعب در نظام بانکی

  «ملی پلاس» بانک ملی ایران، انقلاب شعب در نظام بانکی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد
  تلاش شورای عالی فضای مجازی برای ارائه متمرکز خدمات بانکی بر روی پیام رسان «بله»
  راه اندازی یک پروژه ملّی با تسهیلات بانک ملی ایران
  مشروعیت
  تاملی در شیوه های اقناعی زینب(س) بزرگ مبلّغ قیام عاشورا
  عاشورا یک رسانه در مسیر تاریخ
  عکس برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
  مدیریت موزه مطبوعات به خانه مطبوعات کرمان واگذار می‌شود
  «آخر خط» زندگی یک روزنامه نگار روایت می‌شود/ ویرانگری غول رسانه
  احتمال بروز اختلال موقت در واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32895صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومیسه شنبه، 22 اسفند 1396 - 04:03
چه زمانی دستمال کاغذی اختراع شد؟
نه‌تنها در زمستان و فصل سرماخوردن، بلکه در بسیاری دیگر از شرایط گاه ناخواسته و نامطبوع، وجود دستمال کاغذی نعمت بزرگی است. دستمال کاغذی اختراع چه کسی است؟ نگاهی به تاریخچه این دستمال.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نه‌تنها در زمستان و فصل سرماخوردن، بلکه در بسیاری دیگر از شرایط گاه ناخواسته و نامطبوع، وجود دستمال کاغذی نعمت بزرگی است. دستمال کاغذی اختراع چه کسی است؟ نگاهی به تاریخچه این دستمال.

روز ۱۴ اوت سال ۱۸۹۴ میلادی صاحب یک کارخانه کاغذسازی به نام "گوت‌لوب کروم" (Gottlob Krum) کاغذ بسیار نازکی را که برای نرم و لطیف شدن به گلسیرین آغشته شده بود، به عنوان اولین دستمال کاغذی به ثبت رساند. این اختراع با شماره ۸۱۰۹۴ در سازمان ثبت اسناد شهر گوپینگن (Göppingen) واقع در نزدیکی اشتوتگارت به ثبت رسید.

گوت‌لوب کروم معتقد بود که استفاده از دستمال کاغذی می‌تواند در افزایش بهداشت و جلوگیری از بیماری‌های مسری کمک کند. اختراع این دستمال کاغذی در گوپینگن و منطقه‌ای که قوم شوابن (Schwaben) در آن زندگی می‌کنند و امروز بنام ایالت "بادن‌ووتنبرگ" شناخته می‌شود، با استقبال روبرو نشد. چرا؟

از سال ۱۹۲۴ شرکت آمریکایی "کیمبرلی – کلارک" (Kimberly-Clark) دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد که از سلولوز پنبه تولید شده بود. شرکت کیمبرلی – کلارک در جنگ جهانی اول از سلولوز پنبه در تولید باند پانسمان نیز استفاده کرده بود. این باندها از یک سو دارای استقامت هستند و به سختی پاره می‌شوند و از سوی دیگر خاصیت جذب مایعات را دارند.

کلینکس اولین مارک دستمال کاغذی بود که وارد ایران شد و جای خود را در زندگی مردم باز کرد. در ایران واژه کلینکس مترادف با دستمال کاغذی است. برای نگهداری آن جعبه‌های گران‌های قیمت دست ساز و یا روکش‌های دست‌باف ساخته می‌شود.

سی و پنج سال پس از اختراع دستمال کاغذی توسط "گوت‌لوب کروم"، در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۹۲۹ کارخانه کاغذسازی نورنبرگ کالایی را با شماره ۴۰۷۷۵۲ در اداره ثبت اسناد رایش با نام "تمپو" (Tempo) به ثبت رساند.

درحالی که کلینکس در بازارهای آمریکایی و آسیایی شناخته شده است، دستمال کاغذی تمپو در کشورهای اروپایی جایگاه ویژه‌ای دارد و شناخته شده است. کارخانه کاغذسازی نورنبرگ از سال ۱۹۳۵ تا سال ۱۹۹۴ در مالکیت خانواده "شیکه‌دانس" بود. البته نام این خانواده ثروتمند بیشتر با کاتالوگ مد و فروشگاه‌های "Quelle" شناخته شده است.

در آلمان هم تمپو به دلیل اینکه اولین مارک دستمال کاغذی بود که مردم شناختند، واژه آن در زبان عامیانه مترادف با دستمال کاغذی شد.

بعد از تمپو، محصول کارخانجات کاغذسازی مانهایم که با نام "سوفتیس" (Softis) به بازار عرضه می‌شد، بخش دیگری از بازار اروپا را در اختیار داشت.
 

در سال ۱۹۹۴ شرکت آمریکایی (Procter & Gamble) کارخانه کاغذسازی نورنبرگ و تولید دستمال کاغذی تمبو را خریداری کرد ولی در سال ۲۰۰۷ به شرکت سوئدی "SCA" فروخت. این شرکت که قبلا کارخانه "سوفتیس" را هم خریداری کرده بود مجبور شد بخاطر قانون "ضد انحصار" کارخانه سوفتیس را به یک شرکت ایتالیایی بفروشد.

از سال‌های ۱۹۶۰ میلادی در کنار سه مارک مهم "کلینکس"، "تمپو" و "سوفتیس"، تولیدات کوچکتر دستمال کاغذی ‌با نام‌های دیگری هم وارد بازار شده‌اند که به لحاظ کیفیت کمتر می‌توانند با این مارک‌های قدیمی رقابت داشته باشند.

بعد از سال ۱۷۳۳ و با اختراع دستگاه‌های نخ ریسی و پارچه بافی، قیمت تولید پارچه نیز بتدریج کاهش یافت و تولید انبوه باعث شد تا دستمال دیگر به‌عنوان بعنوان کالای لوکس مختص اشراف نباشد. با ورود دستمال کاغذی در قرن بیستم به جوامع بشری، اکنون کمتر از ۱۰ درصد مردم از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کنند.

در داروخانه‌های آلمان رسم است که به هنگام خرید دارو، یک بسته دستمال کاغذی نیز به خریدار هدیه بدهند./ وله

 


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  عاشورا یک رسانه در مسیر تاریخ


  تاملی در شیوه های اقناعی زینب(س) بزرگ مبلّغ قیام عاشورا


  راهکارهایی برای روابط عمومی جدید در بستر رسانه های اجتماعی


  روابط عمومی ها وظیفه دارند با نمایش واقعیت های موجود، عملکرد مدیران اقتصادی را با نگاه مثبت و واقع گرایانه بیان کنند


  افشین سبزواری مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران شد


  عکس برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


  مدیریت موزه مطبوعات به خانه مطبوعات کرمان واگذار می‌شود


  احتمال بروز اختلال موقت در واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران


  «آخر خط» زندگی یک روزنامه نگار روایت می‌شود/ ویرانگری غول رسانه


  تلاش شورای عالی فضای مجازی برای ارائه متمرکز خدمات بانکی بر روی پیام رسان «بله»


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران