درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:50   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32817صفحه نخست » مقالات روابط عمومییکشنبه، 13 اسفند 1396 - 08:17
اتاق شیشه ‏ای غریبِ قریب در باغ مدیریت کشور...
حمید رضا بی‏ تقصیر/ روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر - ایجاد اتاق شیشه ‏ای مدیران جز با آیینه‏ ای شفاف و هنرمندی روابط عمومی و جریان پویای ارتباطات فراگیر ممکن نیست. شفافیت در عملکرد حرفه ‏ای و جلب اعتماد عمومی یکی از اصول اساسی در زندگی حرفه ‏ای امروز است؛ اتاق شیشه ‏ای در مقابل اتاق فولادی مطرح شده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این روزها در سپهر سیاست کشور واژه اتاق شیشه‏ ای را به کرات می‏شنویم. من در مخالفت با تو، خواهان آنم که رفتارت باید شفاف باشد و باید به گونه ‏ای فعالیت کنی که انگار در اتاقی شیشه ‏ای قرار داری، تو در مخالفت با من خواهان آنی که شفاف رفتار کنم و به افکار عمومی توجه نمایم و به گونه ‏ای رفتار کنم که انگار در اتاقی شیشه‏ ای قرار دارم. در هنگام نقد این یا آن فرد حقیقی یا مجموعه حقوقی و یا نهادها و احزاب و جریانات سیاسی مدام اشاره به ضرورت وجود اتاق شیشه ‏ای می ‏کنیم. وقتی در قدرت هستیم، عیوب خود را نمی ‏بینیم. مگسان دور شیرینی به گونه ‏ای فضا را برای ما ترسیم می کنند، که انگار همه چیز به بهترین نحو ممکن وفق مراد است.


انگار اشارت به اتاق شیشه ‏ای برایمان یک شعار شیرین است. وقتی در قدرت هم نیستیم از عدم وجود اتاق شیشه ‏ای در تیم رقیب و جناح منتقد که قدرتمند است گله ‏مندیم و مدام شعار می ‏دهیم اگر به قدرت برسیم یک اتاق شیشه‏ ای می ‏سازیم نگو و نپرس. 


اخیراً رئیس جمهور در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی تأکید کرد: «وا... با...، اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آن که مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و همه ‌باید ما را مشاهده کنند. هرکس در کشور مسئولیتی دارد بالاتر از قانون نیست».


بد نیست بدانید؛ نظریه اتاق شیشه‏ ای در علم مدیریت سازمان‏ها حاوی سلامت و عملکرد مبتنی بر شفافیت است. ایجاد اتاق شیشه ‏ای مدیران جز با آیینه‏ ای شفاف و هنرمندی روابط عمومی و جریان پویای ارتباطات فراگیر ممکن نیست. شفافیت در عملکرد حرفه ‏ای و جلب اعتماد عمومی یکی از اصول اساسی در زندگی حرفه ‏ای امروز است؛ اتاق شیشه ‏ای در مقابل اتاق فولادی مطرح شده است. اتاق فولادی محصور شدن در محیط کاری به دور از هیاهوی بیرونی، سخت شدن ارتباط مردمی است و اتاق شیشه ‏ای شفاف بودن فرآیندهای موجود در عین امکان تعاملات درون سازمانی، تعامل مردمی مبتنی بر زندگی مردمی می ‏باشد.


یادمان باشد؛ دنیای بزرگ آدم‌های امروز به اندازه یک موبایل یا تبلت است. امروز فضای مجازی، دیوارهای کشیده شده میان مسئولان و مردم را از بین برده است و گویی مسئولان در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنند که همه می‌توانند آن را ببیند. در سال‌های نه چندان دور اخبار یک محله در محله می‌ماند و حتی به خیابان کناری نمی‌رفت. اکنون اما داستان فرق کرده است. این مردم هستند که جلوتر از تمام رسانه‌های رسمی اخبار را دست به دست می‌کنند. فضای مجازی به سرعت در حال تخریب تمام دیوارهای کشیده شده میان مسئولان و مردم است. ایجاد اتاق شیشه ‏ای و حضور در آن باعث کاهش خطاها و قرارگرفتن در طریق تعالی و ترقی می‏ شود.


به این مفهوم شهروندان اعم از مدیران و مردم عادی در فضایی که کمتر امکان مخفی شدن دارند، ناظر اعمال، گفتار و عملکردهای یکدیگر می باشند و در این میان مدیران زیادتر در فراروی بررسی و نظارت و داوری از جانب شهروندان می باشند. این اتاق شیشه ‏ای اولین لزومی را که پدید می ‏آورد، لزوم دگرگونی است. دگرگونی در مدیریت، فرآیندها، مقررات، شیوه‏ های نظارت و اجرای برنامه‏ ها از تحولاتی هست که لازم هست با دقت و البته سرعت مدنظر قرار بگیرد. خیلی از مسئولان در باره این اتاق داد سخن داده ‏اند. کافی است در یک موتور جستجوگر عنوان اتاق شیشه ‏ای را درج بفرمایید، ملاحظه خواهید کرد اشخاص مختلف و نهادهای متعدد در این باره داد سخن داده ‏اند.


هر یک به فراخور توان و سوادشان به این مهم پرداخته ‏اند. برخی با شدت اظهار داشتند در حوزه اختیارات آنان همه چیز شفاف است و بر آنند مردم را امین خود بدانند و به تنویر افکار عمومی بپردازند. اینان از سیاه ‏نمایی برای رقیب بهره‏ می ‏برنند. تاکید دارند که ظاهر و باطن آنان یکی است و به دنبال کسب اعتماد مردم هستند. اینان مردم را درصد بندی نمی‏ کنند که مثلا سی درصد اینگونه باشند و هفتاد درصد آنگونه که می‏ پندارند. از دید آنان همه برابرند و سخت بر آنان که ثابت کنند از دید آنانی برخی برابرتر نیستند. از دید آنها مردم آنانی هستند که به صلاحدید آنان از ریز مسایل حوزه تحت امرشان مطلع هستند. این افراد مطلع این حضرات را به طور شفاف رصد می ‏کنند. 


واضح و مبرهن است که نگاه درصدی اینان باعث ایجاد یک اتاق شیشه ‏ای در یک نهاد یا مجموعه نمی‏ شود. گاهی لازم است کلیه قراردادها و تفاهم‏نامه‏ ها به سمع و نظر همه مردم نه یک عده بخصوص برسد، برخی فراموش می‏ کنند که در مسندی که هستند، صرفاً خادم یک درصد خاص نیستند، اینان وامدار همه به یک اندازه هستند. بیاید قضیه ضرورت ایجاد اتاق شیشه ‏ای را در یک شهر بررسی کنیم. همه دوست داریم بدانیم شهردار چه می ‏کند. آیا او شورای اسلامی شهر را ناظر خود می ‏داند؟ و یا خود را مدیر عامل شورای اسلامی شهر می ‏پندارد؟ یادمان باشد شهر سازه‏ای چند بُعدی و زنده است که فرهنگ، ارتباطات، روابط اجتماعی و تعامل درون سازمانی اهمیت آن را تبیین می ‏کند.


یادمان باشد؛ شورای شهر محل سیاستگذاری و نظارت بر این سازه است که حتما باید ابعاد گوناگون شهر و زندگی شهری را با نگاه انسانمدارانه در کارکردش لحاظ کرده تا جنب و جوش لازم در شهر به وجود آید. شهر بی‏صدا، شهر توسعه نیافته‏ ای است که شهروندان آن از نشاط اجتماعی لازم برخوردار نیستند. اعضای منتخب شورای شهر حتما می ‏دانند که ورود آنها به شورا آغاز فرایند «پاسخگویی» آنهاست و از این جهت پاسخگویی تک تک اقدامات و اظهاراتشان که بی‏واسطه و یا باواسطه انجام می ‏گیرد بر نشاط اجتماعی شهروندان در شهر موثر خواهد بود.


از این جهت تک تک اعضاء شورای اسلامی بهتر است همواره خود را در اتاق شیشه ‏ای و شفاف تصور کنند و همواره دلایل تصمیمات و مصوبات خود را با افکار عمومی در میان بگذارند و حتی اگر ذهن و زبان مطالبه ‏گری نیز در میان شهروندان وجود نداشته نباشد، آنها خود دست به کار شده و با اطلاع رسانی دقیق و درستِ تصمیمات، در عمل به موکلان خود احترام بگذارند. مهم‌ترین پیش‌نیاز این رویکرد، ایجاد شفافیت اطلاعات برای تمام شهروندان است. شورای شهر باید همانند اتاق شیشه ‏ای عمل کند که تمامی مردم شهر تصمیمات و طرح‏ هایی که در آن اتخاذ می‏ شود را بدانند و از آنها مطلع باشند.


بایسته است؛ شورا به وسیله ابزارهای مختلف چنان در معرض دید عموم باشد که کلیه اتفاقات آن مورد نظارت و ارزیابی مستمر مردم قرار گیرد. در این صورت است که معنای واقعی مردم سالاری دینی محقق می ‏شود. هنگامی که شهروندان در جریان مفاد جلسات شورای شهر، قرار گیرند و مباحث آن و الزاماتی که شهرداری باید به آنها جامه عمل بپوشاند، اطلاع‌رسانی شود و سپس اقدامات روزانه شهرداری به‌صورت شفاف در معرض دیدگان اعضای شورای شهر و افکار عمومی قرار گیرد، آن‌گاه مردم بهتر می ‏توانند اقدامات شورای شهر و شهرداری را رصد کنند و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.


اگر شورای اسلامی شهر، تمام اقدامات خود را در قالب یک رسانه پویا به‌صورت نوشتاری یا الکترونیکی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی به مثابه یک روزنامه رسمی، به مردم گزارش کند و در این رسانه، تمامی ابلاغات بودجه‌ای، واگذاری‌ها، صدور مجوزها و حتی تراکم‌فروشی‌ها را اطلاع‌رسانی کند، نورعلی‏ النور خواهد شد. در این صورت شورای اسلامی شهر به شورای شهر شیشه‌ای در حوزه اطلاع رسانی مبدل می ‏شود، باید مکانیزمی طراحی شود که خدمات و تصمیمات شورا و شهرداری و فعل و انفعالات مالی مربوطه کاملا شفاف باشد و از منظر همگان قابل مانیتور کردن باشد. با شکل گیری اتاق شیشه ‏ای در نظام مدیریت شهری این امکان فراهم می ‏شود که عملکردها به طورکامل شفاف شود.


ورود به اتاق شیشه‏ ای هرگز رخ نخواهد داد، مگر اینکه حسابرسی شفافی بر صورت وضعیت مالی یک سازمان انجام شود. مردم به خوبی فرق بین دوغ و دوشاب را تشخیص می ‏دهند. به درستی می ‏دانند چه فرد یا تیم و جریانی بهتر مفهوم اتاق شیشه ‏ای را درک کرده است و به آن عمل می ‏کند. گاهی زود دیر می ‏شود. حواسمان باشد این میزها در گذر بودند که به ما رسیدند و یقین بعد از ما به دیگران خواهند رسید و سعدیا مرد نکونام را همه بلدند و می ‏دانند روزی قضاوت خواهند شد. امید در کشور شاهد ایجاد اتاق‏های شیشه ‏ای در اطراف افراد تاثیرگذار و ارکان استان‏ها، شهرها و نهادها و ادارات باشیم.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد