درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 15:50   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32527صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 21 بهمن 1396 - 10:57
مسئولیت اجتماعی بنگاه ها
سید مسعود همایونفر، رئیس اسبق مؤسسه مطالعات و بهره­وری منابع انسانی - بحث مسولیت اجتماعی بنگاه ها یکی از چالش های مهم منابع انسانی چه ازدیدگاه غرب و چه از دیدگاه ایدئلوژیک است و امروزه کشورها به دنبال راهی هستند تا از طریق آن مسئولیت­پذیری نهادها را در مقابل هم افزایش دهند تا به اهداف خود برسند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- موضوع منابع انسانی بیش از یک دهه است که در دانشگاه­های مدیریت مورد مطالعه قرار می­گیرد و مهمترین هدف آن تبدیل این منابع به سرمایه انسانی است که بتواند تولید ارزش و ثروت نماید. مؤسسه مطالعات و بهره­وری منابع انسانی که در راستای نگرش جدید معماری منابع استانی فعالیت می­کند، قدمهای بسیار مهمی درا ین زمینه برداشته است و جایزه مدل تعالی منابع انسانی از مهمترین اقدامات این مؤسسه است .


بحث مسولیت اجتماعی بنگاه ها یکی از چالش های مهم منابع انسانی چه ازدیدگاه غرب و چه از دیدگاه ایدئلوژیک است و امروزه کشورها به دنبال راهی هستند تا از طریق آن مسئولیت­پذیری نهادها را در مقابل هم افزایش دهند تا به اهداف خود برسند.


برای داشتن کشوری با اقتصاد رقابت­پذیر در سطح جهان باید زیرساخت­های آن را ایجاد کرد، یکی از این زمینه­های بنیادی ایجاد مسئولیت اجتماعی در بنگاه­هاست.


مفهوم مسئولیت اجتماعی ریشه عمیقی در آموزه­های دینی ما دارد ولی متأسفانه در حوزه کسب و کار کمتر به آن توجه شده است در حالی که دیگران برروی آن کار کرده و به نتایج خوبی دست یافته اند.

تعریف CSR
CSR یک مفهوم جدید است که هنوز تعریف واحدی که در سطح جهانی مورد قبول باشد برای آن ارائه نشده است. می­توان گفت CSR در یک تعریف عام طریقی است که بنگاه­ها به وسیله آن رویکردهای اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی را با ارزش­ها، فرهنگ، استراتژی­ها، ساختار تصمیم­گیری و شیوه­های عملیاتی خود به شکلی شفاف و قابل حسابرسی یکپارچه می­کنند و در نتیجه فرآیندها و رویه­های بهتری را درون سازمان خود جاری می­کنند و به این ترتیب ثروت می­آفرینند و جامعه را بهبود می­بخشند.

پذیریش و توسعه مفهوم CSR
امروزه این مفهوم در سطح وسیعی مورد پذیرش قرار گرفته و معنای آن حوزه­هایی چون ایمنی محصول، صداقت در تبلیغات، حقوق کارکنان ، پایداری محیط زیست، رفتار اخلاقی و مسئولیت­های جهانی را دربرمی­گیرد و ذی­نفعان وسیعی از کارکنان، مشتریان، جوامع، محیط زیست، رقبا، شرکای تجاری، سرمایه­گذاران، سهامداران و دولت­ها را شامل می­شود.

تحول دیدگاه­های CSR
1 – مدل اقتصادی
2 – مدل قانونی: برای این مفهوم نیز همچون سایر مفاهیم باید قانون وضع کرد تا به عنوان یک مدل در کنار مدل اقتصادی قرار گیرد. و خلاء­ها رفع شود.
3- مدل اجتماعی: گاهی با وجود مدل قانونی نیز مشکلاتی پیش می­آید، مثلاً با وجود قانون کار ما شاهد اختلاف کارگر و کارفرما هستیم لذا متفکران علم اقتصاد و مدیریت در کنار این دو مدل، مسایل اجتماعی را نیز مطرح کردند با این تفاوت که در این مدل برخلاف مدل های قبلی اجباری در کار نیست و این ویژگی CSR است که بنگاه­ها می­توانند به صورت اختیاری و داوطلبانه آن را انتخاب کنند. با وجود این ویژگی مدل اجتماعی فراتر از قانون است چرا که سازمان­ها قوانین را رعایت می­کنند و بعد از اینکه بلوغ بیشتری پیدا می­کنند وارد مدل اجتماعی و رعایت مسئولیت­های آن می­شوند.

روش برخورد بنگاه­ها با CSR
1- رویکرد تدافعی: یک شرکت در ابتدا با ورود مبحثی جدید مخالفت می کند. این رویکرد در کشور ما بسیار مرسوم است؛ فرار از پرداخت مالیات، حق بیمه و حقوق کارگر از نمودهای بارز رویکرد تدافعی است.
 

2- رویکرد هزینه- فایده: به مرور به فکر راه چاره افتاده و به فکر محاسبه هزینه- فایده می­افتد.

3- رویکرد استراتژیک: بعد از مدتی شرکت متوجه می­شود که در این شرایط تنها محاسبه هزینه – فایده کفایت نمی­کند و آن را در برنامه­ریزی­های استراتژیک خود می­گنجاند؛ تبعیت از قوانین، پرداخت مالیات و ... در این بخش قرار می گیرند.

4- رویکرد نوآوری و یادگیری: مرحله بالاتری هم وجود دارد که شرکت برای رسیدن به موفقیت بیشتر در این موضوع پیشتاز شده و به حرکات نوآورانه می­پردازد.

کشورهای فعال در حوزه CSR
در کشورهایی که شاخص رقابت­پذیری وضعیت خوبی دارد سطح مسوولیت­پذیری اجتماعی نیز بالاست در سطح بین­المللی در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و اروپا به این موضوع در حد مطلوبی پرداخته شده است اما محدوده­ای از آسیا و قسمتی از آفریقا هنوز وارد مرحله گزارش دهی نشده­اند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2007، کشورهایی همچون انگلستان ، آمریکا ، ژاپن ، هلند ، سنگاپور ، بلژیک ، کانادا، استرالیا و دانمارک در این حوزه پیش رفته­اند و کشورهایی از قبیل آنگولا ، بنگلادش ، چین و اتیوپی نیز جزو شروع کنندگان هستند اما کشور ما هنوز در لیست شروع­کنندگان نیز قرار ندارد.

دلایل موافقت با CSR
1- اثرات اجتماعی ناشی از فعالیت و کسب و کار را نشان داده و راه­حل برای آن ارایه می­کند.

2- منابع فردی کسب و کار را محافظت می­کند.

3-از مقابله و تعارض کسب و کار با دولت جلوگیری می کند.

4-جذب متخصصین و به کارگیری منابع را تسهیل می­کند .

5- راه­های برخورد پیشگیرانه با مشکلات را نشان می­دهد.

دلایل مخالفت با CSR
1- اهداف بازار آزاد را برای دستیابی به سود بیشتر، محدود می­کند.

2-اهداف اولیه کسب و کار را مخدوش می­کند.

3- توان رقابت در بازارهای بین­المللی را محدود می­سازد.

4- کسب و کار برای فعالیت­های اجتماعی تجهیز نشده و توان آن را نیز ندارد.

ده انگیزه برای CSR
1 شهرت و مدیریت برند
2 مدیریت ریسک
3 جذب ، نگهداری و ایجاد انگیزه درکارکنان
4 دسترسی بهتر به منابع سرمایه
5 نوآوری و یادگیری
6 صرفه جویی در هزینه ها و کارآیی عملیات
7 رقابت و نفوذ در بازار
8 مجوزهای اجتماعی برای تداوم کار
9 ارتباط بهتر با مقامات دولتی
10 بهبود مستمر و ارتقاءِ سازمانی.

نقش دولت در برقراری و رواج CSR
دولت یکی از ارکانی است که باید به این موضوع بپردازد و می­تواند نقش برنامه­ریزی داشته باشد و قوانین را به صورتی تدوین کند که سازمان­ها را به این سمت سوق دهد همچنین با هماهنگی با NGO ها، افزایش آگاهی­های عمومی، آموزش ابزارهای مدیریتی و ایجاد محیط­های تشویقی به اشاعه این فرهنگ کمک کند.


منبع: آرشیو سومین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی‌ ایران
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انسان یا ماشین؟ مرزهای مبهم هوش مصنوعی


  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد