شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بر خلاف مزیت های بسیاری که ارتباطات یکپارچه بازاریابی با خود همراه می آورد، موانعی هم در شرکت ها و سازمان ها در پی اجرای آنها ایجاد می شود. در این مطلب قصد دارم به این موضوع بپردازم که چطور باید یکپارچه شوید و یکپارچه بمانید – 10 قانون طلایی یکپارچه شدن.
قانون اول
حمایت مدیریت ارشد سازمان را برای ابتکار عمل کسب کنید. برا ی این کار پیش از هر چیز باید اطمینان کسب کنید که آنها مزایای حاصل از ارتباطات یکپارچه بازاریابی را بخوبی درک کردهاند.
قانون دوم
در سطوح مختلف مدیریت دست به یکپارچگی بزنید. موضوع ” یکپارچگی” را در دستور جلسه جلسات مختلف مدیریتی قرار دهید، خواه جلسات سالانه یا جلساتی برای ایده پردازی و طوفان مغزی و … باشد. در سطح افقی سازمان اطمینان کسب کنید که تمامی مدیران و نه فقط مدیران بخش بازاریابی اهمیت استفاده از یک پیام یکپارچه را بخوبی درک کرده اند – خواه این یکپارچگی در رابطه با کیفیت محصول باشد یا در رابطه سرویس ها یا ماشین های تحویل محصول و سفارش باشد. همچنین توجه کنید که کارکنان تبلیغات، روابط عمومی و ترفیع و فروش به یکپارچخ سازی پیام های خود اقدام می کنند. به منظور این کار باید به صورت دقیق به برنامه ریزی ارتباطات داخلی اقدام کرده باشد، یعنی بازاریابی داخلی بسیار دقیق و با کیفیت بالایی در سازمان در جریان باشد.
قانون سوم
توجه داشته باشید که راهنمای طراحی یا حتی کتابچه برند به منظور حفظ استانداردهای بصری معمول برای استفاده از لوگوها، طرح حروف، رنگها و . . . مورد استفاده قرار گرفته باشند.
قانون چهارم
بر روی داشتن استراتژی ارتباطات روشن بازاریابی تمرکز کنید. اهداف کاملا روشن و مشخص برای ارتباطات داشته باشید. بیانیه های جایگاه یابی روشن داشته باشید. ارزش های اساسی را به هر بخش از ارتباطات لینک کنید. اطمینان کسب کنید که تمامی ارتباطات سازمانی و غیر سازمانی ارزشی را به برند یا سازمان اضافه کند و لزوما موجب کمرنگ شدن آن نشود. حوزههایی که در آنها دارای مزیت رقابتی پایدار هستید را مورد بهره برداری و استفاده قرار دهید.
قانون پنجم
با بودجه ریزی بر مبنای صفر آغاز کنید. از هیچ آغاز کنید. یک طرح ارتباطی جدید بسازید. بطور دقیق مشخص کنید که برای رسیدن به اهداف خودتان چه کارهایی را باید انجام دهید. در واقع، عموما بودجه ای که دریافت می کنید اغلب کمتر از چیزی است که در شرایط ایده آل به آن نیاز دارید، بنابراین ممکن است نیاز داشته باشید که به اولویت بندی اهداف ارتباطی خود بر مبنای آن اقدام کنید.
قانون ششم
نیازها و الزامات مشتریان را در اولویت قرار دهید. ارتباطات را در مبنای فرایند خرید مشتری برنامه ریزی کنید. مراحلی را که یک مشتری پیش از خرید، طی خرید و پس از خرید طی می کند را شناسایی کنید. سپس ابزارهای ارتباطی مناسب با هر یک از مراحل را انتخاب کنید. دنباله ای از فعالیت های ارتباطی که به مشتری کمک می کند تا به آسانی در طی هر یک از مراحل حرکت کند را توسعه دهید.
قانون هفتم
روابط و ارزشهای برند یا نام تجاری را بسازید. تمامی ارتباطات باید به توسعه ارتباطات قوی تر و باز هم قوی تر با مشتریان کمک کنند. این سوال را مطرح کنید که هر یک از ابزارهای ارتباطی چگونه به محقق شدن این امر کمک می کنند. حفظ و نگهداشت مشتری به اندازه کسب مشتری جدید اهمیت دارد.
قانون هشتم
یک سیستم اطلاعات بازاریابی خوب را توسعه دهید که بخوبی مشخص کند چه کسی به چه اطلاعاتی و در چه زمانی نیاز دارد. به عنوان مثال، یک پایگاه مشتری می تواند به فروشندگان از راه دور و نیروهای فروش مستقیم کمک بسیار زیادی بکند. ارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند به تعریف، جمع آوری و اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی کمک کند.
قانون نهم
کارهای هنری و … را به اشتراک بگذارید. مثلا توجه کنید که تصاویر تبلیغاتی چگونه می توانند در محتوای پستی یا ایمیلی، استند های نمایشگاهی، کارت های تبریک کریسمس، اخبار منتشر شده و بر روی وبسایت شرکت مورد استفاده قرار بگیرند.
قانون دهم
برای تغییر دادن همه چیز از پیش آماده باشید. از تجربه های گذشته درس بگیرید. همواره در جستجوی آمیخته ارتباطی بهینه باشید. آزمون کنید. آزمون کنید. آزمون کنید. هر سال بهبود دهید و بهینه سازی کنید. کایزن را فراموش نکنید.
اینها تنها راه های ساده ای برای کنار زدن موانع حاصل از ارتباطات یکپارچه بازاریابی و لذت بردن لذت بردن از آن بود.
منبع: www.ibazaryabi.com
|