درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 5 اردیبهشت 1398 - 18:51   

حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران

  حضور انتشارات کارگزار روابط عمومی در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران


ادامه ادامه مطلب یک

روزنامه نگاری در ایران ساختار حرفه‌ای ندارد

  روزنامه نگاری در ایران ساختار حرفه‌ای ندارد


ادامه ادامه مطلب دو

تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران

  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران


ادامه ادامه مطلب سه

دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ

  دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کتاب های منتشر شده انتشارات کارگزار روابــط عمـومی در سال 1397
  برنامه ریزی سناریو
  گوگل مجوز برای سیستم تحویل کالا به وسیله پهپاد‌ موسوم به «وینگ» را گرفت
  اختراع فناوری‌ای که افکار را به صورت کلمات ادا می‌کند
  همایش سالیانه روابط عمومی های استان مرکزی برگزار شد
  نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی شهرستان ملایر برگزار شد
  در روزهای سخت، چرا باید کنار روزنامه‎نگاری محلی بایستیم؟
  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران
  برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و روابط عمومی های برتر منطقه دو کشور
  دوره آموزشی اصول و مبانی ارتباط جمعی در کرمان برگزار می شود
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32279صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 19 دی 1397 - 10:22
بگو به من، ولی نه دروغ
جامعه (مخاطبان)، این عذر رسانه را نمی پذیرند و حقایق را می جویند. در این وضعیت، روزنامه نگار اینوستیگیتیو (در فارسی واژه معادل ندارد) به چرا و چگونه داده شده در خبر تردید می کند و همانند کارآگاه پلیس به جستجو می پردازد، خطر می کند و حقیقت را هر چه که باشد کشف و به اطلاع مردم می رساند.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «بگو به من، ولی نه دروغ» عنوان کتاب تازه ای به زبان انگلیسی است که در دسامبر 2004 در زمینه خبرنویسی در 655 صفحه انتشار یافته است.

 

جان پیلجر روزنامه‌نگار با تجربه که این کتاب را ادیت کرده است در مقدمه آن نوشته است: هر خبر دارای شش عنصر است از این قرار: «کی(اصحاب خبر)، کی (زمان وقوع)، کجا (محل وقوع)، چی (نوع رویداد)، چرا و چگونه (چرا و به چه دلیل روی داد و سبب چه بود). در دو - سه دهه اخیر دیده شده که چهار عنصر اول در عموم اخبار مطابق واقع نوشته می شود ولی در بیشتر خبرها، دو عنصر آخر (چرا و چگونه) کامل و یا اینکه درست نوشته نشده است.

 

ضعف خبرنگار و یا وجود سانسور در یک جامعه را از همین دو عنصر می شود به دست آورد و استنباط کرد. طبق اصول روزنامه نگاری، دبیر میز؛ کاپی ادیتور، و بالاخره سردبیر اجرایی و یا معاونش نباید اجازه انتشار چنین خبرهای ناقصی را بدهند باید آن را و حتی با اخم و تشر به خبرنگار مربوط بازگردانند تا تکمیل کند، ولی همانها هم اگر دو عنصر چرا و چگونه (حادثه اتفاق افتاد و یا تصمیمم گرفته شد و انتصاب صورت گرفت و ...) نادرست و به دروغ ذکر شده باشد نمی توانند در آن لحظات ضرب الاجل متوجه شوند. شاید خبرنگار هم نداند که منبع خبر سرش کلاه گذارده و چرا و چگونه نادرستی به او داده است.

 

جامعه (مخاطبان)، این عذر رسانه را نمی پذیرند و حقایق را می جویند. در این وضعیت، روزنامه نگار اینوستیگیتیو (در فارسی واژه معادل ندارد) به چرا و چگونه داده شده در خبر تردید می کند و همانند کارآگاه پلیس به جستجو می پردازد، خطر می کند و حقیقت را هر چه که باشد کشف و به اطلاع مردم می رساند.


پیلجر اشاره کرده است که برخی از رسانه ها فاقد روزنامه نگار و میز اینوستیگیتیو هستند که ضعف بزرگی است و در این وضعیت باید گفت که وای به حال آن جامعه.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز روابط عمومی: سالروز تاسیس رادیو ایران


  تحولات رسانه ها؛ سه قرن و اندی پس از انتشار نخستین روزنامه در آمریکا ...


  امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن بین‌المللی روابط عمومی‌ و سازمان بورس و اوراق بهادار


  نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان مرکزی / رونمایی از طرح سفیران آب


  بازدید مدیرکل روابط عمومی استانداری البرز از دفتر خبرگزاری فارس


  سومین نشست هم اندیشی مدیران مسئول نشریات گلستان برگزار شد


  تیراژ کل روزنامه‌های ایران زیر یک میلیون است


  تمدید ‌مهلت ثبت‌نام یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال


  سومین نشست هم اندیشی مدیران مسئول نشریات گلستان برگزار شد


  دردسر گوشی‌های تاشوی سامسونگ


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سخنرانان سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی مشخص شدند