درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 26 آذر 1397 - 03:08   

پاسداران حقیقت؛ گروهی از روزنامه نگاران چهره ۲۰۱۸ مجله تایم شدند

  پاسداران حقیقت؛ گروهی از روزنامه نگاران چهره ۲۰۱۸ مجله تایم شدند


ادامه ادامه مطلب یک

"تقویت تعاونی‌ها با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون" در صدر اخبار پربازدید این هفته شارا

  "تقویت تعاونی‌ها با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون" در صدر اخبار پربازدید این هفته شارا


ادامه ادامه مطلب دو

گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/  چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟

  گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/ چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟


ادامه ادامه مطلب سه

پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟

  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تقدیر و تجلیل از کارکنان مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون
  فضای مجازی
  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟
  سرپرست روابط عمومی استانداری تهران: روابط عمومی ها دنبال جریان های سیاسی نباشند
  مشاور استاندار کرمان خواستار سیاست گذاری ارتباطی از سوی مدیران و روابط عمومی ها شد
  گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/ چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟
  مدرس ارتباطات: نمی توان مردم را از تکنولوژی دور نگهداشت/ طبیعی است مردم فیلترینگ را دور بزنند
  با حذف آگهی های دولتی: چرخ رسانه های مکتوب از حرکت خواهد ایستاد
  تغییرات در اداره کل حوزه ریاست، روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  این هفته اجرا می‌شود؛ تحویل ٨٠ باب منزل مسکونی ساخته شده توسط خیرین بانک صادرات ایران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32260صفحه نخست » مدیریت روابط عمومییکشنبه، 17 دی 1396 - 16:14
چگونه عذرخواهی کنیم؟
گردآوری و ترجمه: حسین قهرمانی - عذرخواهی کردن، ابراز پشیمانی از کار اشتباهی است که در حق کسی انجام داده ایم. پذیرش اشتباه، درخواست بخشش و عذرخواهی کردن یکی از آن کارهایی است تقریبا برای بعضی غیر ممکن است. اما شما با خواندن ادامه مطلب، از پس این موضوع بر خواهید آمد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عذرخواهی کردن، ابراز پشیمانی از کار اشتباهی است که در حق کسی انجام داده ایم. پذیرش اشتباه، درخواست بخشش و عذرخواهی کردن یکی از آن کارهایی است تقریبا برای بعضی غیر ممکن است. اما شما با خواندن ادامه مطلب، از پس این موضوع بر خواهید آمد.
 

1
دقیقا مشخص کنید که کجای کار شما اشتباه بوده است.

آیا حرفی زده اید که نباید می زدید؟ آیا احساسات دیگران را جریحه دار کرده اید؟ آیا زیر قول خود زده اید؟ آیا این دلخوری اخیرا اتفاق افتاده است یا خیلی وقت پیش؟ اینها نمونه سوالاتی است که از پیش باید از خود بپرسید در غیر این صورت نمی توانید به طور مؤثری عذر خواهی کنید و دلخوری پیش آمده را رفع کنید.

اگر فکر نمی کنید که کار اشتباهی انجام داده اید، با ابراز تاسف و ناراحتی خود نسبت به احساسی که شاید ناخواسته، سهواً یا از روی سؤ تفاهم ایجاد شده است، دلخوری پیش آمده را رفع کنید. فرض کنید که این اشتباه ناخواسته اتفاق افتاده است. اساس عذرخواهی معمولا بر پایه این موضوع شکل می گیرد که شما نمی دانستید یا فکرش را نمی کردید که آنچه گفته اید یا انجام داده اید روی یک شخص بخصوص تاثیر ناخوشایندی گذاشته باشد.


شاید کاری که انجام داده اید حتی از روی خیر خواهی بوده است اما ممکن است تاثیر مثبت کاری که انجام داده اید نسبت به تاثیر منفی که در واقعیت روی شخص یا اشخاص اطراف شما گذاشته است ناچیز بوده باشد. به هر حال، اگر طرف مقابل همچنان معتقد باشد که کار شما کاملا اشتباه بوده است و شما نیز از سوی دیگر، نپذیرید که شاید قسمتی از کاری که انجام داده اید اشتباه بوده است، هیچگاه به تفاهم و درک متقابل نخواهید رسید و دلخوری ایجاد شده نیز رفع نخواهد شد.


این موضوع را درک کنید که اگر رفتار شما باعث رنجش و دلخوری شخصی شده باشد، چه حق با شما باشد و چه نباشد، ربطی به این موضوع ندارد. موضوع اصلی رنجش خاطر فردی است که چه خواسته و چه ناخواسته به دلیل رفتار شما رخ داده است. آیا اگر ناخواسته دستتان به فنجان چایی بخورد و چای روی شخص دیگری بریزد، شانه هایتان را بالا می اندازید و به راه خود ادامه می دهید؟ حتی اگر شخصی شما را هل داده باشد نیز، شما مسئول ریخته شدن چای روی آن فرد هستید و عذر خواهی کمترین کاری است که شرط ادب حکم می کند باید انجام دهید.

2
مسئولیت کامل را به عهده بگیرید.

بی آنکه تقصیر را به گردن کسی، چیزی یا شرایط موجود بیندازید، اشتباه خود را تمام و کمال بپذیرید و هرچه سریعتر اشتباهی که مرتکب شده اید را بی وقفه و صمیمانه قبول کنید.

به این باور برسید که هیچ بهانه ای قابل قبول نیست. پس بیخود با مطرح کردن بهانه های واهی وضع را بدتر نکنید. عذرخواهی با شاید و باید، عذرخواهی واقعی نخواهد بود. مسئولیت تمام آنچه که انجام داده اید را به عهده بگیرید.


حتی اگر شرایط و اشخاص دیگری نیز در این اتفاق دخیل بوده اند، شما نمی توانید به جای آنها عذرخواهی کنید؛ شما تنها می توانید به جای خودتان عذرخواهی کنید.


عذرخواهی نصف و نیمه بیشتر شبیه به یک توهین است؛ چون شما با این کار این پیام را منتقل می کنید که درد و رنج فرد مقابل را چندان درست و موجه نمی دانید.

3
زمان مناسبی را برای عذرخواهی پیدا کنید.

گاهی بهترین زمان، بلافاصله بعد از انجام اشتباه است؛ گاهی بهتر است کمی صبر کنید. نیش یک حرف تند و زننده با یک عذرخواهی سریع می تواند بلافاصله آرام شود اما دیگر رنجش ها ممکن است فرد رنجیده خاطر پیش از آنکه حتی بخواهد جمله بعدی شما را بشنود، برای آرام شدن به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. به هر حال، هرچه سریع تر به خاطر اشتباهتان عذرخواهی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به عنوان یک خطا و اشتباه تلقی شود تا یک عیب یا ویزگی ناخوشایند شخصیتی. و هرچه دیرتر این کار را انجام دهید، جبران خطا و بهبود رابطه سخت تر می شود.


4
یک متن عذرخواهی تهیه کنید.
اگر برایتان سخت است که کلمات مناسب را برای عذرخواهی به زبان بیاورید، می توانید احساسات خود را روی کاغذ بنویسید. می توانید این متن عذرخواهی را به صورت نامه توسط شخص سومی به دست فرد رنجیده خاطر برسانید یا به عنوان یک یادداشت راهنما خودتان شخصا کلمات مناسب را برای عذرخواهی بیان کنید. کمی وقت بگذراید و دقیقا مشخص کنید که چرا عذرخواهی کردن برایتان سخت است و در آینده برای اطمینان از اینکه اشتباه خود را دوباره تکرار نکنید، چه می کنید.

اگر با نوشتن احساس راحتی نمی کنید، صدای خود را ضبط کنید. این روش نه تنها به شما کمک می کند که جملات خود را هنگام عذرخواهی رو در رو فراموش نکنید، بلکه می توانید یک کپی از آن را همراه خود داشته باشید و در صورتی که در هنگام عذرخواهی دشواری به وجود آمد و نتوانستید احساس واقعی خود را ابراز کنید، این کپی را به آنها بدهید.
عذرخواهی از طریق تماس تلفنی، ایمیل یا صدای ضبط شده ممکن است اینطور تلقی شود که تلاش و صداقت کافی برای عذرخواهی وجود ندارد. درصورت امکان، شخصا برای عذرخواهی اقدام کنید.

5
از جایی شروع کنید که اوضاع خراب شده بود.

عذرخواهی را با مشخص کردن گناه و اشتباهی که موجب رنجش خاطر های پیش آمده شده است، آغاز کنید. تمامی جزئیات حادثه و آنچه واقعا رخ داده است را بازگو کنید تا فرد دیگر دقیقا بداند شما در چه موردی دارید عذرخواهی می کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام عذرخواهی نباید از کلمات "اگر" یا "اما" استفاده کنید. ("من متاسفم اما..." یعنی "من متاسف نیستم")
از عباراتی مثل "من متاسفم که تو اینجوری احساس می کنی" یا "من متاسفم که به تو برخورده" استفاده نکنید. برای کاری که کرده اید متاسف باشید! عبارات اینچنینی اینطور به نظر میرسند که شما دارید آنها را برای داشتن حسی که نباید، مقصر می دانید و سرزنش می کنید و خب این به هیچ وجه شبیه یک عذرخواهی واقعی نیست. احساسات و ناراحتی های آنها را با پذیرش اشتباهات خود و قبول مسئولیت، تائید کنید.

6
بگویید: ببخشید.

از یک بیان واضح، شفاف و مستقیم استفاده کنید. به گفتارهای که در زیر آمده است، توجه کنید. تفاوت بسیاری بین آنها وجود دارد. گفتار اول تصدیق می کند که شما می دانید اشتباهی مرتکب شده اید و مسئولیت کامل آن را به عهده می گیرید. گفتارهای بعدی که در ابتدای آنها کلمه "نا مناسب" نوشته شده است، مسئولیتی را به عهده نمی گیرند و مشخص نمی کنند که شما واقعا باور دارید که کار اشتباهی انجام داده اید. این نوع گفتار ها بر این موضوع دلالت دارند که شما حتی از خطاهایی که انجام داده اید نیز آگاهی ندارید و تمامی سرزنش ها را متوجه شخص دیگری می کنید.

مناسب: "من متاسفم، اشتباه از من بود"
نا مناسب: "من متاسفم اگر که اشتباه کردم"
نا مناسب: "متاسفم که بهت برخورد"
نا مناسب: "من برای هر چیزی که باعث رنجش خاطر تو شد، متاسفم"
مثال مناسب: "آقای مدیر، من واقعا متاسفم که دیر کردم. میدونم شیفت کاری من 10 دقیقه پیش شروع شده و امیدوارم این موضوع باعث مشکلی نشده باشه"
مثال مناسب: "عزیزم، من واقعا متاسفام که روز تولدت رو فراموش کردم؛ می دونم هیچ عذر و بهونه ای هم قبول نیست. امیدوارم احساس نکرده باشی که من تو رو نادیده گرفتم. لطفا اجازه بده همین الان همه چیو درست کنم"
مثال نامناسب: "متاسفم که گلدونتون رو شکستم، حسابی اعصابم به هم ریخته بود و باید عصبانیتم رو سر یه چیزی خالی می کردم"
به یاد داشته باشید که یک عذر خواهی خشک و خالی همه چیز را به حالت اول بر نمی گرداند. بعضی افراد فقط یاد گرفته اند که هر کار اشتباهی که دوست دارند انجام دهند و بعد هم بگویند: ببخشید!. این کار تنها روشی برای سلب مسئولیت است. در عوض باید خالصانه نشان دهید که عمیقا متاسف هستید و در گام بعدی نیز اشتباه خود را "جبران" کنید.

7
جبران کنید.

در مورد این موضوع فکر کنید که اساساً چرا مرتکب اشتباه و رنجش دیگری شده اید. آیا بیخیالی بیش از حد باعث شده، دیر به قرار ملاقات خود برسید یا کلا آن را فراموش کنید؟ آیا بدون فکر و بدون سنجیدن تمام جوانب موضوع، واکنش زود هنگامی از خود نشان داده اید و حرف نا به جایی زده اید؟ آیا دلیلش این بوده است که از سر خستگی یا ناراضی بودن از زندگی، ناخواسته عصبانیت خود را سر دیگری خالی کرده اید؟ دلیل اصلی و عامل پنهان پشت ماجرا را پیدا کنید و برای شخص مقابل توضیح دهید (نه از روی بهانه و توجیه اشتباه، بلکه برای توضیح حقیقت ماجرا). به آنها بگویید که برای جبران اشتباه قصد دارید چه کاری انجام دهید، به طوری که در آینده دوباره مرتکب آن اشتباه نشوید.

"من اخیرا اونقدر تحت فشار کاری بودم که باعث شد بهت توهین کنم و اونقدر خودخواه بودم که که فشار کاری بیرون از خونه رو سر تو خالی کردم. از فردا X ساعت در هفته کمتر کار می کنم تا سرحال تر باشم و بتونیم اوقات بیشتر و شادتری با همدیگه داشته باشیم."
"من کمتر حرف میزدم و از تو فاصله گرفته بودم چون همش می ترسیدم به خاطر اینکه کارمو از دست دادم می خوای منو سرزنش کنی. کلافه بودم و خب اینجوری هم درست نیست. تو که گناهی نکردی؛ از فردا میرم چند جا دنبال کار می گردم."

8
عذرخواهی خود را با قدردانی به پایان برسانید.

تحسین و قدرشناسی خود را بابت نقش مهمی که در زندگی شما بازی میکنند، با صداقت هرچه تمام تر ابراز کنید. روی این موضوع تاکید کنید که به هیچ وجه نمی خواهید این رابطه را به خطر بیندازید یا به آن آسیبی وارد کنید. این بهترین زمانی است که می توانید کوتاه و مختصر در مورد آنچه که در طول مدت رابطه خود با این فرد به دست آورده اید و هر دو برای ساختنش زحمت کشیده اید، تقدیر کنید و به آنهایی که برایتان در زندگی ارزشمند هستند با تمام وجود بگویید که دوستشان دارید. برایشان توضیح دهید که زندگیتان بدون اعتماد و وجود آنها کامل نخواهد بود.


9
درخواست بخشش کنید.

از آنها بخواهید تا شانس دیگری به شما بدهند تا بتوانید اشتباه خود را جبران کنید. به آنها بگویید که دوست دارید به آنها نشان دهید از اشتباه خود درس گرفته اید و تمام تلاش خود را می کنید که تغییر کنید و انسان بهتری شوید. یک درخواست واضح و مستقیم برای بخشش به آنها بدهید و منتظر جواب بمانید.


10
صبر داشته باشید.

اگر عذرخواهی شما مورد قبول واقع نشد، از آنها به خاطر شنیدن حرفهایتان تشکر کنید و در آشتی را برای آینده باز بگذارید. (برای مثال: "من درک میکنم که تو هنوز در مورد موضوع پیش اومده ناراحت هستی و به خاطر فرصتی که برای عذرخواهی به من دادی ازت ممنونم. لطفا هروقت نظرت عوض شد، حتما با من تماس بگیر.") گاهی افراد می خواهند که شما ببخشند اما برای آرام شدن به زمان احتیاج دارند. اگر آنقدر خوش شانس بودید که عذرخواهی شما مورد قبول قرار گرفت:

در مقابل وسوسه توجیه اشتباه در پایان پذرفته شدن عذرخواهی مقاومت کنید. در عوق از پیش برنامه مناسبی برای رفع دلخوری و کدورت ها در ذهن آماده داشته باشید. برای مثال می توانید برای خوردن شام به یک رستوران بروید.


به خاطر داشته باشید که پذیرش عذر خواهی شما به معنای بخشش کامل شما نیست. این موضوع ممکن است برای التیام زخم های وارد شده و اعتماد دوباره، به کمی یا شاید هم مدت طولانی زمان نیاز داشته باشد. اگر این شخص واقعا برای شما مهم است، ارزشش را دارد که زمان و فضای کافی را برای بهبود رابطه در نظر بگیرید. انتظار نداشته باشید که همه چیز بلافاصله به حالت نرمال برگردد. همچنین اجازه ندهید که این موضوع به اندازه یک عمر کش پیدا کند. همانطور که شما باید راه و رسم عذر خواهی را یاد بگیرید، آنها نیز باید چگونگی بخشش را یاد بگیرند.

11
به عهد خود پایبند بمانید.

باید سر حرف خود بایستید و ثابت کنید که واقعا تغییر کرده اید و سعی در جبران اشتباه خود دارید. در غیر این صورت، عذرخواهی شما معنایش را از دست خواهد داد و اعتماد در فرا سوی یک نقطه بی بازگشت، محو خواهد شد.
 

نکته ها:
اگر برایتان امکان دارد فرد رنجیده خاطر را به کناری بکشید و در تنهایی از او عذرخواهی کنید. با این کار احتمال تاثیر اطرافیان بر تصمیم وی را کاهش می دهید و همچنین برای عذرخواهی تحت فشار کمتری خواهید بود.

هنگام عذرخواهی به زبان بدن یا Body language خود توجه کنید. دست های مشت کرده یا در هم گره خورده، چهره برافروخته و اشاره دست، نمونه هایی هستند که شخص مقابل را در حالت تدافعی قرار می دهند.

یک عذرخواهی احتمالا به عذرخواهی دیگری نیز ختم خواهد شد. اول اینکه خود شما شاید لازم باشد در مورد دلایل موثر دیگری در همان قضیه عذرخواهی کنید و دیگر اینکه شاید شخص مقابل نیز خودش را در دلخوری پیش آمده مقصر بداند و بخواهد متقابلا از شما عذرخواهیکند. برای هر دو از پیش آمادگی داشته باشید.

مدام از شخص مقابل نپرسید که آیا از دست شما عصبانی است. این کار باعث می شود که تمرکز شخص دوباره به اشتباه شما معطوف شود و همچنین شما را بی طاقت و خودخواه بداند.

گاهی یک تلاش برای عذرخواهی و جبران اشتباه، به یک بحث و جدال دوباره بدل می شود. دقت کنید که هنگام عذرخواهی دوباره بحثی را پیش نکشید و زخم های کهنه را باز نکنید.

هنگام عذرخواهی نباید عصبی به نظر برسید و در کلام شما نباید شک و اجباری دیده شود. درعوض باید با روی باز و با کمال صداقت عذرخواهی کنید.

انتظار نداشته باشید که طرف مقابل به خاطر عذرخواهی شما از شما تشکر کند یا پاداشی به شما بدهد. این شما نیستید که دارید لطف میکنید، بلکه شخص مقابل است که با بخشش خود دارد به شما لطف می کند.

هنگام بخشیده شدن زیاد قافل گیر نشوید و شک نداشته باشید. همانطور که آنها حرف شما را برای عذرخواهی پذیرفته اند، شما نیز حرف آنها را قبول کنید.

درمورد اینکه چقدر احساس بدی دارید صحبت نکنید. موضوع جلسه عذرخواهی، در مورد بخشیده شدن شما برای رهایی از احساس گناه، عذاب وجدان، ترس از رانده شدن و احساس تنهایی نیست. تمام موضوع در مورد رنجش خاطر فرد مقابل است. حتی اگر فرایند بخشیده شدن شما طولانی شود، باز هم باید این موضوع را به یاد داشته باشید.

اینگونه فرض نکنید که طرف مقابل با طولانی کردن زمان بخشش دارد شما را تنبیه می کند؛ به این فکر کنید که این موضوع شاید نشانه ای باشد از یک کینه ابدی! اگر جملاتی شنیدید مانند "هرگز تو را نمی بخشم" یا "این قضیه برای همیشه دوستی ما را تغییر خواهد داد"، به ندای درونی خود گوش کنید و ببینید آیا امیدی برای ادامه این رابطه وجود دارد یا نه.
 

منبع: https://ingooneh.com
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  پوشش بی سابقه رسانه ها به مردن یک نهنگ


  هفت گام برای برنامه‌ریزی روابط عمومی کارآمد


  با حذف آگهی های دولتی: چرخ رسانه های مکتوب از حرکت خواهد ایستاد


  گزارش جهانی ارتباطات 2018: چالش‌ها و روندها


  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟


  آنچه باید بدانیم/ روابط عمومی 2 چیست؟


  فضای مجازی


  آنچه باید بدانیم!/ تاکتیک ها


  تغییرات در اداره کل حوزه ریاست، روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


  مدرس ارتباطات: نمی توان مردم را از تکنولوژی دور نگهداشت/ طبیعی است مردم فیلترینگ را دور بزنند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری