درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 6 خرداد 1397 - 02:12   

فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

ناخشنودی از پاسخ‌های زاکربرگ، مدیر فیسبوک در پارلمان اروپا

  ناخشنودی از پاسخ‌های زاکربرگ، مدیر فیسبوک در پارلمان اروپا


ادامه ادامه مطلب دو

اربابان صنایع دیجیتال در کاخ الیزه؛ امانوئل ماکرون با زاکربرگ گفتگویی جداگانه دارد

  اربابان صنایع دیجیتال در کاخ الیزه؛ امانوئل ماکرون با زاکربرگ گفتگویی جداگانه دارد


ادامه ادامه مطلب سه

مزایای فناوری اطلاعات برای کارآفرینان

  مزایای فناوری اطلاعات برای کارآفرینان


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دو کارگاه آموزشی روابط عمومی برگزار می‌شود
  درگذشت پدر سینمای ایران
  تجلیل از مسئولان روابط عمومی های گرمسار
  به همت خانه مطبوعات؛ مدیران برتر روابط عمومی آذربایجان‌شرقی تجلیل شدند
  مدیر خانه مطبوعات آذربایجان‌شرقی: رسالت رسانه‌ها و مدیران روابط‌عمومی جدا از یکدیگر نیست
   مراسم معارفه سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل
  قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران در راه است
  چهار درس روابط عمومی برای کسب و کار
  انتصاب رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران
  خانم متخصص فروش
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31863صفحه نخست » مقالات روابط عمومیجمعه، 17 آذر 1396 - 07:46
ایده خلاق و ارایه یک الگوی کاربردی: بایسته ها و ساز و کارهای جریان سازی خبری در روابط عمومی
افشین محمدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده، تبدیل شدن روابط عمومی به سازمانهای رسانه ای و نیز استفاده از قالبهای ژورنالیستی، روابط عمومی ها می توانند نقش فعالتری در جریان سازی خبری جامعه ایفا نمایند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه اهمیت رسانه ها از جمله روابط عمومی ها بعنوان یک رسانه سازمانی در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود. اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شرایطی از یک دستگاه اداری منفعل، تبدیل به "سازمان رسانه ای" هدایتگر و جریان ساز در جامعه تبدیل شوند.


هدف از این تحقیق بررسی جریان سازی خبری روابط عمومی ها در جامعه با متغییرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای، تغییر و تحولات تکنولوژیکی، استفاده از نیروی انسانی کارشناس و بهره گیری از قالبهای ژورنالیستی است.


این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است و ابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد. جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمانهای مستقر در شهر تهران به تعداد آنها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 است.


نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده، تبدیل شدن روابط عمومی به سازمانهای رسانه ای و نیز استفاده از قالبهای ژورنالیستی، روابط عمومی ها می توانند نقش فعالتری در جریان سازی خبری جامعه ایفا نمایند.


با این حال، ارتباطات را سنگ بنا و پایه اولیه تمدن بشری خوانده اند. مبادله اطلاعات و افکار میان آحاد انسانی یکی از مهمترین نیازهای زندگی اجتماعی است و ارتباطات به عنوان حلقه واسط، فرد را به جامعه متصل کرده و زمینه انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر فراهم آورده است.


رسانه ها مهمترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآیند ارتباطات هستند. در فرهنگ فارسی «عمید» مقابل کلمه «رسانه» آمده است: «هر وسیله که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم برساند، مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه و ...».


طبق این تعریف، روابط عمومی ها هم بخاطر وظیفه و نقشی که در اطلاع رسانی به افکار عمومی دارند می توانند در قالب یک سازمان رسانه ای تعریف شوند .(سید شهاب سیدمحسنی، 10-9)


متأسفانه یکی از غفلت هایی که تاکنون در عرصه نظری و نیز عملی ایجاد شده، عدم استفاده از ظرفیتهای روابط عمومی بعنوان "یک سازمان رسانه ای" برای بهره گیری از توان این مخاطبان خاص سازمانی است. به همین خاطر و در نتیجه عدم توجه به ظرفیتهای مطلوب این بخش، روابط عمومی علیرغم داشتن ظرفیتها وابزارهای لازم نه تنها نتوانسته اند در بین مخاطبان خود جایگاه مناسبی بدست آورند، بلکه همواره در مقابل سایر رسانه ها نیز به یک بخش منفعل و نیازمند به رسانه تعریف شده اند، در حالیکه روابط عمومی خود می تواند یک سازمان رسانه ای باشد و از ظرفیتهای رسانه ای از جمله جریان سازی برای مطرح کردن سازمان خود و تعامل مناسبتر با مخاطبان بهره برداری نماید.


نقش روابط عمومی در تعامل مخاطب با سازمان: در حال حاضر رقابت سازمانهای مختلف برای جذب مخاطب بیشتر است چرا که افزایش منابع فرستنده به رقابت منجر می‌شود؛ رقابتی که در جهت جذب مخاطبان هرچه بیشتر است؛ مخاطبانی که امروزه با ویژگیهایی چون متنوع بودن، فعال بودن و گزینشی عمل کردن نسبت به گذشته مشخص می‌شوند. یک ملاک مهم در ارزیابی موفقیت هر سازمانی، بررسی تعداد و میزان استفاده مخاطبان از آن سازمان است و انگیزه یا تغییری که در رفتار مخاطب بوجود می‌آورد و این، زمانی حاصل می‌شود که یک سازمان دارای ویژگیهای متمایز و متفاوت نسبت به سایر سازمانها باشد. (توسلی،1369،142).


روابط عمومی ها با توجه به اینکه ارتباط بین مخاطبان و مدیران یک سازمان را برقرار می کنند و طبیعتاً دارای مخاطبان انبوه، فعال و نیازمند به اطلاعات و شفاف سازی هستند، یک سازمان رسانه ای محسوب می شوند، از اینرو باید بتوانند در دنیای پر رقابت فعلی در تأثیرگذاری بر مخاطبان با توجه به اهداف و فعالیتهای سازمان متبوع تأثیرگذار باشند و برای ارتباط با مخاطبان خود صرفاً چشم به سایر رسانه ها نداشته باشند.


از آنجا که یکی از ویژگیهای کار علمی، تحدید موضوع است در این پژو هش، با توجه به ظرفیتهای موجود در روابط عمومی، آن را بعنوان یک سازمان رسانه ای در نظر گرفته و از میان عوامل زیادی که در موفقیت و یا شکست روابط عمومی تاثیرگذار است به بحث جریان سازی توسط روابط عمومی پرداخته می شود.


دغدغه ذهنی پژوهشگر پس از دو دهه فعالیت تجربی در عرصه روابط عمومی و رسانه و مصاحبه‌های مقدماتی با افراد کارشناس، این مساله است که اولا چرا روابط عمومی علیرغم ظرفیتها و امکاناتی که در اختیار دارند نتوانسته نقش و جایگاه مطلوب خود را بدست آورد.


در پی این دغدغه محقق این مساله را مطرح کرد که اگر روابط عمومی از ساختار فعلی که مبتنی بر اداره است فاصله بگیرد و خود را در قالب یک "سازمان رسانه ای" تعریف و در نظر گرفته شود و همچنین اگر مقوله "جریان سازی خبری” بعنوان یک عنصر مهم و تاثیرگذار توسط مدیران و کارشناسان روابط عمومی پذیرفته و بکار گرفته شود، می توان امید داشت که جایگاه و اهمیت روابط عمومی ها در جامعه نمود و نفوذ بیشتری پیدا کند، چرا که محقق معتقد است یکی از عوامل مؤثر بر انفعال روابط عمومی ها بی توجهی به مقوله جریان سازی خبری است که آنها را دچار روزمرگی و درگیر در یک چرخه تکرار و کلیشه‌ای کرده است. (همان، صفحه 16)

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سامسونگ باید ۵۳۳ میلیون دلار جریمه به اپل بپردازد


  اربابان صنایع دیجیتال در کاخ الیزه؛ امانوئل ماکرون با زاکربرگ گفتگویی جداگانه دارد


  پیش بینی های جالب درباره چگونگی پیشرفت فناوری ها در آینده نزدیک


  اعلام دلیل مسدود کردن تلگرام در روسیه


  مزایای فناوری اطلاعات برای کارآفرینان


  خانم متخصص فروش


  چهار درس روابط عمومی برای کسب و کار


  از «بله، قربان‌گو»یی روابط عمومی‌ها تا اقدام مبتکرانه جذب سلبریتی


  انتصاب رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران


  دو کارگاه آموزشی روابط عمومی برگزار می‌شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی