درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 19:38   

روابط عمومی دولت اوباما پول خرج می کرد تا رسانه ها خبرهای ایران و برجام را پوشش دهند

  روابط عمومی دولت اوباما پول خرج می کرد تا رسانه ها خبرهای ایران و برجام را پوشش دهند


ادامه ادامه مطلب یک

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، «سرپرست روزنامه شهروند» شد

  مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، «سرپرست روزنامه شهروند» شد


ادامه ادامه مطلب دو

چالش های فیس بوک در جلوگیری از تلاش ها برای دخالت در انتخابات آمریکا

  چالش های فیس بوک در جلوگیری از تلاش ها برای دخالت در انتخابات آمریکا


ادامه ادامه مطلب سه

شرمین وشمگیرایرانی الاصل، "ملکه فناوری بلاک چین"

  شرمین وشمگیرایرانی الاصل، "ملکه فناوری بلاک چین"


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هشت حرفی که در محیط کار نباید گفت
  برده داری مدرن در اپل
  روابط عمومی دولت اوباما پول خرج می کرد تا رسانه ها خبرهای ایران و برجام را پوشش دهند
  مراقب سوءاستفاده از هوش مصنوعی باشید
  مالزی و ونزوئلا ارزهای دیجیتالی به بازار عرضه می‌کنند
  شرمین وشمگیرایرانی الاصل، "ملکه فناوری بلاک چین"
  محمدزاده مدیر رادیو ایران شد
  آشنایی با کارخانه ترول
  نشست هماهنگی مدیران روابط عمومی صنعت بیمه برگزار شد
  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31843صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 24 آبان 1396 - 11:21
سنتز پژوهی نقش رسانه در هویت ملی
منصور شیخ الاسلامی کندلوس دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد - شناخت و آگاهی از هنجارها و قواعد و ویژگیهای گروه ملی نیز مانند سایر آموزه های اجتماعی بواسطه عوامل متعدد، از جمله رسانه های گروهی حاصل می شود. بر این اساس، افراد از سالهای ابتدای کودکی، درباره کشور خود نگرشهایی کسب می کنند که در رشد و جهت دهی الگوهای شناخت، احساسات و آمادگیهای رفتاری آنان در خصوص تعلق ملی، نقش تعیین کننده ای دارد
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هویت ملی نشانه منحصر بفرد هویت یک ملت است که توسط سایر ملتها ادراک می شود و نقش رسانه در بهسازی هویت ملی از موضوع هایی است که باید موشکافانه به آن پرداخته شود تا بتوان از فناوری جدید ارتباطی در تسهیل فرایند و تقویت هویت ملی بهره برد و از تأثیر منفی که منجر به بحران هویت و بیگانگی افراد از فرهنگ، ارزشها، و باورهایشان جلوگیری کرد.

 

 مهمترین ابعاد هویت ملی در تحقیقات ابعاد اجتماعی، تاریخی، سیاسی، دینی، فرهنگی و زبانی بوده و همچنین نتایج بیانگر آن است که رسانه های نوین ارتباطی همچون موبایل و اینترنت به همراه رسانه های خارجی همچون شبکه های ماهواره ای، موجب تضعیف هویت ملی افراد می شود.

 

 در صورتی که نوع استفاده بهره گیری از اطلاعات باشد، می تواند موجب تقویت هویت ملی شود. رسانه های ملی شامل رادیو و تلویزیون به همراه مطبوعات تقویت هویت ملی را به همراه دارد. در بیشتر تحقیقات صورت گرفته جنسیت در هویت ملی تاثیر نداشته اما با افزایش سن میزان هویت ملی افراد افزایش می یابد.


با این حال، رسانه به منزلة عامل ارتباطی در دنیای کنونی کارکردهای فراوانی دارد. این عامل ارتباطی نقش نهادینه سازی ارزشها در جامعه را دارد و از طریق تبادل اطلاعات میان نسل حاضر و انتقال آن به نسلهای آتی در فرهنگ سازی و برانگیختن احساسات مشترک میان افراد و جوامع نقش حیاتی دارد (قربان زاده سوار و همکاران، 1395). همچنین به عنوان یکی از عوامل جامعه پذیری، در کنار خانواده، محیط آموزشی و دوستان، نقش مهمی در رشد و تحول جنبه های گوناگون زندگی ایفا می کنند. رسانه ها از نخستین سالهای کودکی با انسان همراه می شوند (حسینی انجدانی، 1388).


رسانه های گروهی از عوامل مهم همگرایی یا واگرایی هویت ملی در عصر رسانه ای حاضرند. رسانه ها در تکوین یا تغییر هویت فردی و جمعی تأثیر شگرف داشته اند؛ زیرا رسانه ها بافت نمادین زندگی اجتماعی معاصر را تشکیل می دهند. کارکرد رسانه برقراری ارتباطات، برخورد آرا، ایده ها و برداشتهای ذهنی انسان، ایجاد فضای گفتگو، و ساخت افکار عمومی است. ویمر و دومینیک (2013) رسانه را با عنوان ارتباطات جمعی تعریف می کنند که هر نوع ارتباطی از طریق یک رسانه (کانال) بطور همزمان، به تعداد زیادی از مردم منتقل می شود (ویمر و دومینیک، 2013).


آموزه ها و اطلاعات متنوعی از طریق رسانه ها، بویژه تلویزیون، به افراد ارائه می شود. بیشتر نظریه پردازانی که به تاثیرات رسانه ها معتقدند، هویت جمعی و فردی را از اصلی ترین حوزه های تاثیرگذاری رسانه ها می دانند (حسینی انجدانی، 1388). مهمترین نوع از انواع هویت، هویت ملی است؛ زیرا نقشی تعیین کننده در حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست و حتی اقتصاد دارد (موسوی ندوشن، 1395).


هویت ملی عالی ترین سطح هویت جمعی در داخل کشور و همزاد ملت به معنای امروزی آن است. هویت ملی احساس تعلق و تعهد به اجتماع ملی است (بنگ و همکاران ، 2017). به بیان دیگر هویت اجتماعی بطور کلی و هویت ملی، بطور خاص، در فرایند اجتماعی شدن و در چارچوب نظام اجتماعی، از طریق نهادهای عمده جامعه پذیری شکل می گیرند و گسترش می یابند(حسینی انجدانی، 1388).


هویت ملی شامل رفتارهای اصلی، احساسات، آداب و رسوم و ویژگیهای مشترک اعضای یک جامعه است (علی و همکاران، 2016) و به تمایز و قابلیت دیده شدن یک ملت کمک می کند (عارفین و همکاران ، 2015).


هویت ملی مجموعه گرایشها و نگرشهای تشخص بخش و وحدت بخش در سطح کشور در حکم یک واحد سیاسی است. افراد جوامع از طریق هویت ملی منشا مشترکی در خود احساس می کنند. هویت ملی مجموعه شاخصهای مادی، زیستی، فرهنگی و روانی شامل مجموعه سنن، آداب، قوانین، عقاید، اندیشه ها، ارزشها، نمادها، فناوریها اشیا، و ابزارهاست که سبب همبستگی درونی جوامع و تمایز آن از جوامع دیگر می شود و روابط اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر و حقوق تکالیفشان را تعریف و تعیین می کند (قربان زاده سوار و همکاران، 1395).


شناخت و آگاهی از هنجارها و قواعد و ویژگیهای گروه ملی نیز مانند سایر آموزه های اجتماعی بواسطه عوامل متعدد، از جمله رسانه های گروهی حاصل می شود. بر این اساس، افراد از سالهای ابتدای کودکی، درباره کشور خود نگرشهایی کسب می کنند که در رشد و جهت دهی الگوهای شناخت، احساسات و آمادگیهای رفتاری آنان در خصوص تعلق ملی، نقش تعیین کننده ای دارد (حسینی انجدانی، 1388).


با توجه به اهمیت رسانه در ابعاد گوناگون سیاست داخلی و خارجی کشورها تحقیق در این زمینه از جنبة نظری و عملی در تبیین راهبردها و تصمیم های خرد و کلان برای پژوهشگران و سیاستگذاران ضرورت دارد؛ زیرا سایة سنگین رسانه بر هویت ملی جوامع، در عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات، بویژه عصر دیجیتال، انکارناپذیر است و غفلت از این مهم یا فقدان شناخت صحیح آن برای هویت ملی هزینة بسیاری خواهد داشت.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  قانون سانسور در ایالت جورجیای آمریکا! ـ اشاره ای به تعریف سانسور و انواع آن


  «مدیریت دولتی» در ایران دوران ساسانیان


  ساخت دوربین عکس فوری (پولاروید)


  هشت حرفی که در محیط کار نباید گفت


  اینترنت 5G در راه است/ آینده درخشان برای اینترنت همراه


  کنگره موبایل بارسلون جایگاه تبلور شبکه 5G خواهد بود


  انتصاب سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان


  نشست هماهنگی مدیران روابط عمومی صنعت بیمه برگزار شد


  دنیای خبر؛ خبرنگاری و خبررسانی


  چالش های فیس بوک در جلوگیری از تلاش ها برای دخالت در انتخابات آمریکا


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: کتاب «باور کن که، روابط عمومی مرده است» منتشر شد