شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بحث اسپانسرینگ برای کسبوکارهایی که در حوزه ورزش فعالیت میکنند، موضوعی حیاتی است. مسئلهای که بسیاری به آن بیتوجه هستند این است که زمانی که کسی حاضر میشود از شما حمایت مالی کند، کار هنوز برای شما تمام نشده است.
اگر کمی آیندهنگر باشید، میبینید که برای حفظ این همکاری باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
پول را بگیرید و کار را شروع کنید
هرچند برنامههای ورزشی بهراحتی برگزار میشوند و تجربیات بسیار خوبی برای مشارکت کنندگان و تماشاچیان فراهم میسازد اما این کار نباید به قیمت نادیده گرفتن منافع اسپانسر تمام شود. همراهی با اسپانسر باعث پایداری علاقه میشود و ارزش سرمایهگذاری را نشان میدهد.
باهم کار کنید
کار کردن با اسپانسرها و درک منافع اسپانسر در سند اسپانسری (قرارداد) ارائه (شرح) داده میشود. روی مولفههای فردی سخت کار کنید تا اطمینان بیابید که اسپانسر به اندازه خود و میهمانانش بلیت دارد و از شانس دیدار با هر دو طرف معامله برخوردار است. برنامه گزارش روشنی با بهروزرسانیهای منظم برای اسپانسر داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که همه میدانند چه کسی چه کاری را انجام میدهد.
با ایجاد جلسات عکسبرداری با قرار دادن لوگوی اسپانسر در پشت سر افراد در مصاحبههای خبری یا در مراسم عکاسی از بازیکنان و... به دنبال شیوههایی برای افزایش ارزش خبری رویداد باشید. سعی کنید چهرهای مشهور را به رویداد خبریتان دعوت کنید یا برای افزایش علاقه مطبوعات به این رویداد، خبر را اعلام کنید. مطبوعات و بهویژه رادیوهای محلی اغلب اقدام به انجام تبلیغات مشترک میکنند یا بهعنوان شریک رسانهای این رویداد وارد عمل میشوند.
اگر اسپانسری فروشگاههای خردهفروشی دارد- مثلا آژانسهای مسکن یا انجمنهای ساختمان- نمایشهای ویترینی یا انتشار بروشور شیوههای دیگری برای ارتباط هستند.
تبلیغات فراوان و برندسازی یک رویداد و حمایت از برگزار کننده (حامی) آن یکی از اصول مهم و اساسی است. لوگوهای اسپانسر در هر رویدادی باید بهترین جایگاه را داشته باشند.
برای موفقیت بازرگانی در اسپانسر شدن، محصول شرکت باید تا حد امکان به ورزش یا هر فعالیت دیگری که میخواهیم اسپانسرش شویم نزدیک و مرتبط باشد. نمایش محصول، فرصتهای نمونهبرداری و حتی یک باجه فروش در شروع کار و زمان رویداد، شیوههای مهمی برای رسیدن به بازار هدف هستند که باید اسپانسر آنها را مدنظر داشته باشد.
اسپانسرها و سازماندهندگان میتوانند همکاری کنند تا پیوندهای پایدارتری برای خریدهای آتی از سوی کسانی داشته باشند که در رویداد حضور دارند، مثلا بنهای تخفیف در اختیار آنان قرار دهند.
ارزیابی اسپانسر شدن شما
اینکه شما بهعنوان تیم یا گروهی یا ورزشکاری که شرکتی از شما حمایت کرده (اسپانسر شما شده است) پیش از هر کسی یک ارزیابی از خود و پروژه حمایت شدنتان انجام دهید به اسپانسر نشان میدهد که سرمایهگذاریاش باارزش بوده است، چه بازگشتی نصیب او شده و اطلاعاتی فراهم میکند که برای فروش آتی آن شرکت بسیار مفید است. برای ارزیابی اسپانسرینگ باید چند اصل مهم را در نظر بگیرید.
سنجش میزان مشارکت
یک اسپانسر میخواهد به بخش ویژهای از بازار دست پیدا کند بنابراین مشخص شدن اطلاعات درباره سن، جنسیت، اصالت قومی یا گروههای اجتماعی- اقتصادی افرادی که به هر صورت در رویداد درگیر و در ارتباطند، از تماشاچی گرفته تا... میتواند به موفقیت سنجش میزان مشارکت کمک کند.
سنجش مهارتها
رسیدن به اهداف ورزشی را میتوان از توجه قبل و بعد از اجرای مشارکت کنندگان سنجید.
گزارش تصویری
یکی از بهترین راههای نشان دادن تاثیر اسپانسر شدن، عکس است؛ عکس گرفتن از افراد درگیر در آن رویداد، تماشاچیان و برند اسپانسر همگی به گفتن داستان موفقیت شما کمک خواهند کرد.
نظارت رسانهای
بریده جراید را جمعآوری کنید، ستونهایی که رویداد را پوشش دادهاند، تعداد عکسها و موارد ذکر نام اسپانسر را بشمارید. موارد پخششده از رادیو و تلویزیون را ضبط کنید و نسخههایی از آگهیهای تبلیغاتی و سایر مواد مربوطه به برند را نگه دارید.
منبع: http://forsatnet.ir
|