شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک جامعه یا شاغل حرفه ای روابط عمومی معمولا باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
الف: پذیرش و تطبیق حرفه ای
برای این که بتوانید خودتان را با تغییرات و چالشهای جدید تطبیق دهید باید سه اصل حیاتی زیر را همواره مدنظر داشته باشید:
1. اخلاق حرفه ای: بکارگیری شیوه های ارتباطی اخلاقی صادقانه و محترمانه در روابط عمومی به منظور رسیدن به درک متقابل، تحقق اهداف سازمانی و خدمت به منافع عمومی بسیار اهمیت دارد.
2. خلاقیت و نوآوری: "للده مک کوی" می گوید شهرت ما بستگی به خلاقیت ما دارد. کارگزاران روابط عمومی نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در درک و مدیریت خلاقیت دارند.
باید به این واقعیت توجه داشت که ایدههای خلاقانه موجب ایجاد دگرگونی و انقلاب در صنعت روابط عمومی می شود و این دگرگونیها را میتوان به روشهای مختلف ایجاد و گسترش داد.
3. تمایز: کارگزاران روابطعمومی باید در همه امور متفاوت، یگانه و منحصر بفرد باشند. در واقع یک روابط عمومی متمایز خلق کنند که از هر حیث با بقیه روابط عمومیها فرق داشته باشد.
فعالیتهای روابط عمومی از شش حیث باید متمایز باشد:
3-1- باید درونمایهای ذاتی داشته باشد تا هرکسی را بسوی خود بکشد.
3-2- باید مخاطبان را به مشارکت و همکاری وادارد.
3-3- باید واکنشی احساسی برانگیزد. این اصل باید حتماً لحاظ شود، حتی اگر جذابیت از نوع عقلانی باشد.
3-4- باید کنجکاوی را تحریک کند. مخاطبان باید طالب شوند که بیشتر بدانند.
3-5- باید مخاطبان را شگفتزده کند.
3-6- باید از هر حیث برجسته باشد.
توجه مردم به اموری جلب میشود که خارج از الگوهای رایج باشد. پس یک راه این است که فعالیتهای شما بسیار متمایز از آن چیزی باشد که مخاطبان و مشتریان درباره شما انتظار دارند.
ب: رهبری اندیشمندانه
همیشه برای رسیدن به موفقیت در صنعت روابط عمومی، تحقیقات و بکار بستن نتایج آن و ایده های نوآورانه و یادگیری برخی مهارتها- که برای رهبری آینده به آن نیاز است- از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
کلید این موفقیت، دیدگاههای اندیشمندانه و عالمانه در مورد مسایل مرتبط با حرفه روابط عمومی است. بعلاوه در روابط عمومی آموزش و انجام درست تحقیقات اهمیت بالایی دارد. بقول "آن گرگوری"، روابط عمومی جزء لاینفک فرایند توسعه استراتژیک است که نتیجه تحقیقات گسترده و پیوسته و تحلیل ماهرانه است.
ج: درک محرکهای اصلی رشد
بسیار مهم است که محرکهای اصلی رشد صنعت روابط عمومی با دقت و جزییات هر چه بیشتر درک شود.
حرفه ای های روابط عمومی باید خودشان را با تغییرات و چالشهای جدید تطبیق دهند و این موضوع را درک کنند که استعداد، مهارت و خلاقیت برای پیشرفت حرفه روابط عمومی بسیار حیاتی است.
د: مشارکت در مدیریت موضوعات مهم روز
شاغلان روابط عمومی باید تصویر واضحی از جامعه ای که در آن زندگی می کنند، داشته باشند. این فرآیند آنها را به ایجاد تمرکز بیشتر بر فرصتهای رشد حرفه ای آماده می کند.
از اینرو کارگزاران روابط عمومی باید فعالانه در حل موضوعات مهم روز جامعه مشارکت داشته باشند و خودشان را برای کمک به مردم آماده بکنند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|