درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
شنبه، 2 تیر 1397 - 18:07   

فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

مدیر روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران منصوب شد

  مدیر روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

گزارش نهایی کمیته پارلمانی رسانه‌های عامه سوئد به وزیر فرهنگ سپرده شد

  گزارش نهایی کمیته پارلمانی رسانه‌های عامه سوئد به وزیر فرهنگ سپرده شد


ادامه ادامه مطلب سه

تلویزیون اینستاگرام به راه افتاد

  تلویزیون اینستاگرام به راه افتاد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  10تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
  نظرسنجیAP-NORC: آمریکایی ها نسبت به روابط خود با متحدانشان خوشبین نیستند
  دکترسید شهاب سید محسنی عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی: پِژوهش، بسترسازتحقق روابط عمومی علمی و حرفه ای
  سند راهبردی بخش اطلاع رسانی و ارتباطات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تنظیم می شود
  برگزاری گردهمایی سراسری مدیران بانک ایران زمین
  مشارکت یک هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران در طرح اشتغال فراگیر
  انتخاب اعضای هیأت مدیره عکاسان مطبوعاتی ایران
  توانمندیها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
  10 توصیه برای جلوگیری از یک بحران کامل روابط عمومی
  وزیر ورزش بلاروس: مارادونا در نقش روابط عمومی دینامو برست نیست
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31538صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 25 مهر 1396 - 11:08
"من خودم بلدم حرف بزنم"! ..."روابط عمومی وزیر یا رییس تان نباشید"!
دکتر محمد مهدی فتوره چی - چنین اظهار نظر صریح و غیر متعارفی می تواند حاکی از عدم باور به نقش و جایگاه روابط عمومی و یا دست کم عدم اعتماد به خط مشی و توصیه های حرفه ای مدیر روابط عمومی اش باشد!
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  این دو عبارت کوتاه بخشی از بیانات منتقدانه، صریح، هنجارشکنانه، قابل تامل و نامتعارف دیروز وزیر جوان وزارت ارتباطات بود. عباراتی که بنا به همین صفات فوق، خیلی زود در سطح وسیعی در شبکه های اجتماعی و رسانه ملی منتشر شد، و فرازهایی از این بیانات به مذاق بسیاری از منتقدان روابط عمومی خوش آمد و برخی از عبارات ایشان نیز موجبات رنجش و تعجب برخی کارشناسان حرفه ای این حوزه و احتمالا(امیدوارم) مدیر روابط عمومی آن وزارتخانه را فراهم کرد!


در اینکه روابط عمومی ها باید سخنگوی سازمان باشند و اخبار و وقایع سازمان را منعکس کنند تردیدی نیست و سخن بسیار بجا و درستی است و بی تردید امروزه بخشی از فعالیت عمده ادارات مربوطه هم به این مهم اختصاص می یابد. اگرچه متاسفانه همانطور که ایشان هم اشاره کردند و در نشست های نقد عملکرد روابط عمومی هم بر آن تاکید کرده ایم کم نیستند مدیرانی که بنا به دلایل متعدد و از جمله تقرب و محبوبیت بیشتر نزد رییس و وزیر و ...پیوسته بخش قابل توجهی از وقت و امکانات خویش را صرف همراهی و پوشش خبری رییس دستگاه می کنند تا جایی که برخی کارکنان دستگاهی، خبرنامه های سازمانی را در گذشته به طنز "رییس نامه" می خواندند تا جایی که در یک مورد خاص، کارکنان نهادی علت عمده وزیر شدن رییسی را ناشی از رویکرد مدیر محوری( اهتمام به تبلیغ و برند کردن مدیر و مجیز گویی)قلمداد می کردند!

 

در آسیب شناسی روابط عمومی های دولتی خاطر نشان کردیم که در یک نظام فاسد اداری و جامعه غیر دموکراتیک که شایستگآن و متخصصان در آن فرصتی برای اثبات قابلیت ها و توانمندی های خود ندارند بی تردید همواره افراد متملق و فرصت طلبی خواهند بود که برای تصاحب موقعیت و مقامی و یا چند صباحی بیشتر بر کرسی قدرت به ناحق تکیه زنند و برای مانایی بیشتر، پیوسته همه ابزار و امکانات واحد را معطوف به رییسی کنند که چنین فرصتی را در اختیار وی گذاشته است.

 

 شاید از همین روست که بیشتر روابط عمومی های دولتی ما بیش از آنکه وکیل مدافع سازمان و مخاطبانشآن باشند بیشتر در نقش وکیل توجیه گر رییس دستگاه ظاهر می شوند! لذا این بخش از سخنان وزیر جوان ارتباطات قابل تامل و تدبر و بحث و بررسی است!


و لیکن در باب این فراز که "من خودم بلدم حرف بزنم" می توان دست کم یک مقاله علمی نوشت! در واقع این عبارت کوتاه از زبان جهرمی مرا یاد کلام مشهور بلدم بلدم انداخت! به‌نظر نگارنده این سطور این عبارت کمی بوی خودخواهی می داد! وی با بیان این عبارت، آشکارا نشان داد که مایل است همچون یک جوان جویای نام و نشان و تریبون بیش از دیگران دیده و شنیده شود و با بهره گیری از شبکه های مجازی در تعامل هر چه بی واسطه تر و مستقیم تر با مخاطبانش قرار گیرد، شیوه ای که چندیست سیاسیون و مدیران عالی رتبه کشور چنین رویکردی را پیشه خود کرده و بعضا چه نیک در دل ها جای باز کردند و حتی برخی جهانی شدند! و لیکن نکته باریک تر از موی اینجاست که قرار نیست هر که بلد باشد حرف بزند و سخن ساز کند همواره پای در تریبون گذارد و رسانه پیمایی کند!

 

قرار نیست حال که رییس و وزیری به هر بهانه ای شوق شهره شدن و پوشش حداکثری در رسانه ها را دارد همه جا حاضر و سخنگو باشد!در واقع مدیریت زمان و لزوم پرداختن به مسایل کلان و راهبردی سازمان و وزارتخانه ای هر مدیر مدبری را ناگزیرمی کند که امر خطیر اطلاع رسانی را به اهل و متخصص اش سپرده، تا جای ممکن وقت خود را در اطاق های فکر سپری کند و جز در وقت لازم بی جهت و براحتی خود را در معرض هر رسانه و تریبونی قرار ندهد!

 

چنین اظهار نظر صریح و غیر متعارفی می تواند حاکی از عدم باور به نقش و جایگاه روابط عمومی و یا دست کم عدم اعتماد به خط مشی و توصیه های حرفه ای مدیر روابط عمومی اش باشد! بویژه مدیر تحول گرایی که چندیست در آن دستگاه از برگزاری نشست های تخصصی انجمنهای روابط عمومی به گرمی استقبال کرده و با برگزاری همایش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز گذشته اهتمام جدی داشته تا زمینه مناسبی برای رقابت حرفه ای واحدهای متبوع و نیز ترویج و توسعه مفاهیم و آموزه های این حرفه را فراهم کند!کاش چنین نقد بی پرده و قابل تامل و البته گزنده و تحقیر کننده حرفه و از همه مهم تر تضییع کننده شان و صلاحیت مدیر آن وزارتخانه در زمانی به زبان وزیر جوان و کم تجربه جاری می شد که مدیر روابط عمومی عزل شده بود!


اگر در جامعه توسعه یافته ای زیست می کردیم و اگر انجمن های حرفه ای و تخصصی، ذی نفوذ، بالنده و تاثیر گذاری می داشتیم و اگر مدیر روابط عمومی دستگاهی چون وزارت ارتباطات از تخصص، شایستگی، عزت و غرور حرفه ای کافی برخوردار بود هیچگاه چنین سخنان متزلزل کننده شان و حرفه را بر نمی تافت و بی درنگ عرصه مدیریت را به دیگران می سپرد تا به آینده گان اثبات کند که عزت حرفه ای و آزادگی فرد بر هر پست و مسند زبون کننده ای برتری دارد!

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ تاسیس خبرگزاری پارس در ایران


  تلویزیون اینستاگرام به راه افتاد


  صاحبان این تلفن‌های همراه با واتساپ خداحافظی کنند


  10 توصیه برای جلوگیری از یک بحران کامل روابط عمومی


  توانمندیها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب


  وزیر ورزش بلاروس: مارادونا در نقش روابط عمومی دینامو برست نیست


  آغاز «ژورنال نویسی» و ایجاد چنین ستون هایی در رسانه های چاپی ـ ژورنال نویسی در ایران


  نظرسنجیAP-NORC: آمریکایی ها نسبت به روابط خود با متحدانشان خوشبین نیستند


  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد: مسئولیت پذیری، پاسخگویی و شفافیت با اهتمام روابط عمومی ها تحقق می یابد


    اطلاع‌رسانی مؤثر و دو سویه با ایثارگران در دستور کار روابط عمومی‌های بنیاد است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سخنرانان چهارمین همایش تخصصی تولید محتوا در روابط عمومی