درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 10:41   

سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نظر یک فیلسوف در باره مزایای خودخواهی

  نظر یک فیلسوف در باره مزایای خودخواهی


ادامه ادامه مطلب دو

ما فقط برای خودمان مهم هستیم

  ما فقط برای خودمان مهم هستیم


ادامه ادامه مطلب سه

جنجال بر سر راه اندازی خبرگزاری شهر در گرگان

  جنجال بر سر راه اندازی خبرگزاری شهر در گرگان


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تقویم روز ارتباطات/ نخستین مجله طنز
  تاکید فرماندار آران و بیدگل بر رسالت خطیر روابط عمومیها و رسانه ها در جنگ اقتصادی و رسانه ای با دشمن
  خبرنگاران پهبادی
  جنجال بر سر راه اندازی خبرگزاری شهر در گرگان
  شرکت مایکروسافت درباره خطرات تکنولوژی تشخیص چهره هشدار داد
  معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش منصوب شد
  اعتمادی پور مدیر روابط عمومی باشگاه پارس جنوبی و مشاور مدیر عامل شد
  مدیریت و دکتر نطقی
  اندیشمندان روابط عمومی و ارتباطات: دکتر نطقی پدر روابط عمومی
  کارگاه فشرده آموزشی عکاسی خبری پیشرفته برگزار شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31431صفحه نخست » فناوری نوشنبه، 15 مهر 1396 - 08:09
اینفوگرافی در ارتباطات نوین
پروین خدادادی حدادان دانشجوی دکتری ارتباطات - اینفوگرافی باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه، حجم قابل توجهی از اطلاعات را، که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را شامل شود، به دست آورده و به سادگی و تنها از طریق بصری آن را به خاطر بسپارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اغلب ما در زمانهایی مجبوریم موضوعی را برای جمعی در محیط کار، تحصیل، خانواده و یا جاهای دیگری توضیح دهیم. معمولا و به طور سنتی برای اینکه یادمان بماند که به ابعاد مختلف موضوع بپردازیم، سرفصل‌ها و موارد مهم را در کاغذی می‌نویسیم و به تناسب در زمان مناسب به آنها اشاره می کنیم.

 

گاهی حتی کل متن صحبت‌ها را می‌نویسیم و برای دیگران قرائت می‌کنیم، که برخی از سخنرانی‌ها، حتی در بالاترین سطوح علمی و سیاسی به این صورت انجام می‌شود. بسیاری از مواقع ما می‌خواهیم صحنه‌ها و تصاویری را که خود از موضوع در ذهن داریم به مخاطب منتقل کنیم، که ارائه توضیحات کلامی برای ایجاد تصور در ذهن مخاطب کاری بس دشوار است و مخاطب زود دلزده می‌شود، در اینجا برای سهولت در ارتباطات با مخاطب، روشی به نام "اینفوگرافی" وجود داشته، که امروزه تبلور بیشتری را برای خود رقم زده است.

 

 اینفو مخفف کلمه information به معنی اطلاعات و graphicهم به معنای تصویر است، و اینفوگرافی یعنی ارائه اطلاعات یا اطلاع رسانی از طریق تصویر.

 

در اینفوگرافی دو هدف عمده وجود دارد که عبارتند از نخست، کمک به نمایش سریع، واضح و زیبای ایده‌های پیچیده در یک تصویر و دوم نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصری و سهل‌الوصول بر اساس تصویر. برای مثال، یک نقشه و یا یک تابلوی راهنمایی رانندگی یک اینوفوگراف است، زیرا تصاویر و اشکال و علایم، به همراه توضیحات اندک متنی، اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل می کند.

 

در اینجا ذکر این نکته نیز مهم به نظر می رسد که بدانیم تاریخ واقعی اینفوگرافی به انسان‌های اولیه بر می گردد، که برای رساندن منظور خود و برقراری ارتباط، از اشکال و تصاویر استفاده می کردند، که تصاویر به جای مانده در غارها با موضوعات شکار، جنگ و غیره، خود نوعی اینفوگرافی بوده است، همینطور استفاده از اشکال و علایم در زبان‌های اولیه نیز اینفوگرافی است.

 

 تاریخ شروع استفاده از اینفوگرافی به صورت علمی را باید، از اواخر سال 1400 میلادی بدانیم، زمانی که لئوناردو داوینچی برای بیان ایده‌ها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده می نمود. در سال 1662 کریستوفر شینر -منجم- برای به تصویر کشیدن نتایج تحقیقاتش درباره حرکت خورشید از تعداد زیادی نگاره گرافیکی استفاده می کرد.

 

همینطور ویلیام سیلوستر برای اولین بار اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی را در کتاب اطلس سیاسی و تجاری خود مورد استفاده قرار داد، که این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن 18 را توضیح داده است.

 

در سال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی کرد که یک اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود، که در این طرح مسیر حرکت سربازان، مکان‌های توقف آن‌ها، تعداد نیروهای کشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود.

 

اما اوج محبوبیت اینفوگراف به دهه‌ی 1990 بازمی‌گردد،‌ زمانی که سازمان‌های خبری و روابط عمومی ها به اهمیت ارتباط بصری با مخاطبان خود پی برده، و در همین راستا روزنامه‌ها و نشریات، تلویزیون، کتاب‌ها، سایت‌های اینترنتی، مراکز آموزشی و اجتماعی مملو از اینفوگرافهایی شدند که در شرایط فعلی و با این روش، اطلاعات زیادی را در کم‌ترین زمان ممکن به مخاطبان خود منتقل می‌کنند.

 

 در پایان اگر خواسته باشیم از میان مزایای این روش، مهمترین مزیت استفاده از این موضوع را بیان کنیم، شاید ذکر این مزیت باشد که، اینفوگرافی باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه، حجم قابل توجهی از اطلاعات را، که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را شامل شود، به دست آورده و به سادگی و تنها از طریق بصری آن را به خاطر بسپارد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اندیشمندان روابط عمومی و ارتباطات: دکتر نطقی پدر روابط عمومی


  تقویم روز ارتباطات/ نخستین مجله طنز


  مدیریت و دکتر نطقی


  سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فردا برگزار می شود


  ساماندهی روابط عمومی دستگاههای اجرایی مازندران کلید خورد


  + مثبت روابط عمومی


  امضاء تفاهم نامه رسانه ای بین استانداری خوزستان و شبکه دو سیما


  کارشناس روابط عمومی: روابط‌عمومی‌ منسجم و قدرتمند جایگاه سازمان‌ها را در میان مردم تقویت می‌کند


  خبرنگاران پهبادی


  چگونه می‌توانم اینفوگرافیک‌ها را ارزیابی و ارزش‌گذاری کنم؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی