شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اینجانب نزدیک به ۲۸ سال شاهد تقلیل و ارتقای حوزه ارتباطات، تبلیغات و اطلاع رسانی در کشورم از بخش خصوصی تا دولتی.
امروزه سرعت دنیا در بکارگیری فناوری های نوین بخصوص در فضای تبلیغی و اطلاع رسانی برکسی پوشیده نیست و از فناوری های نوین و آموزش های پیشرفته در این حوزه بطور جدی برای تنویر و مدیریت افکارعمومی غافل هستیم و یا حرکت مناسبی دیده نشده اکثر روش های معمول در این حوزه سنتی که در دو و یا سه دهه قبل پدید آمده است انجام میگیرد و کشور، متولی در زمینه ارتباطات، تبلیغات و اطلاع رسانی که بتواند این جایگاه را از صفر تا صدرصد و نظارت و آسیب شناسی و مدیریت کند وجود ندارد!!؟
مقررات که از آن گذشته است،ساختار و شرح وظایف مبهم و درهم، نیرو بدون مهارت، سلایق حاکم، خلاقیت و ابتکارات باعث حذف و جایگزین دستورالعمل، آیین نامه و روش قبل نمی شود و با روش سنتی، به اصطلاح جلو می رویم؟!
در حالی که افکار عمومی منتظر جواب با روش سنتی نخواهد ماند و نگاه بدی به اسراف و کارهای منسوخ شده دارند با نیازسنجی و افکارسنجی الکترونیکی،افکار را باید مدیریت کرد و دست یافتن به ظرفیت های محلی و منطقه ای را برای سرمایه گذاری در معرفی عملکرد خود آنلاین داشت و این مهم جز با استفاده از امکانات و دانش روز یعنیکسب الفبا تا مبانی و مباحث بکارگیری صنعتITC آنچه لازم است که یک روابط عمومی هوشمند بهره مند و مسلح شود، تحقق نخواهد یافت.
وقتی دولت و حاکمیت الکترونیک مطرح است باید دید نیرو، تجهیزات، امکانات، آموزش با توقعات و انتظارات از این جایگاه همخوانی دارد یا نه بعد، روابط عمومی را قضاوت کنند.
من که حامی جریان اصلاح طلب و تدبیری هستم و آنان که مدعی توسعه ارتباطات و روشنگری رسانه ای می باشند، باید در عمل ثابت کنند اگر صدا و سیما جذابیت ندارد ولی بی اثر هم نیست در شناسایی ضعف و قوت و دولت هر چند این حق آنتن را صددرصد ندارد ولی تبلیغات و اطلاع رسانی اش هزینه آور است، چراکه حال و روز روابط عمومی ها چون بیمار مزمن است و برای درمان باید سکوت را شکست و موضع گیری رسانه ای مسوولین و گویای علاقمندی به ارتقای بهره وری در اقناع و اعتمادسازی است.
روابط عمومی، بودن یانبودنش مسئله شده بله
کوچک سازی دولت، واقعیت است، ولی دولت رابط رسانه ای و تبلیغی مردمی اش با مسوولین باید حفظ شود و الحمداله شنیده شده تا مرز معاونت ریاست جمهوری قرار است تحولی صورت و ایجاد گردد و اما الان مستحضر باشید که در سطح کشور؛ عناوین متعدد داریم:
اداره روابط عمومی
اداره کل روابط عمومی
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل
مرکز روابط عمومی،بازرسی،پاسخگویی و رسیدگی به شکایت و امور بین الملل
مشاور اطلاع رسانی
مشاور روابط عمومی و رسانه
مشاور رسانه ای
مشاور ارتباطات و تبلیغات و بین الملل
مشاور در امور روابط عمومی و بین الملل
و.....خوب اگر متولی داشت، این طور جزیره ای بود.
مقصر اصلی برخی مدیران دولت در مرحله اول و در مرحله دوم وزارت کشور و وزارت ارشاد و مرحله سوم استاندار ی ها هستند.
روابط عمومی بدون نظر این چهار جایگاه، تهی است استاندار، رییس شورای اطلاع رسانی و شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، آیا نظر کارشناسی و حق رای دارد؟
1- وزارت کشور آیا نظر مشورتی سی و یک مدیر روابط عمومی استان را تمکین کرده؟ ما همه علاقمتدبم به رییس جمهور کمک کنیم لذا واجب است، متولی واحد و هر اداره مستقل وزیر نظر رییس دستگاه باشد.
2- دوم نام های اداری یکسان شود سخنگو هم ازدل همین اداره باشند تا افراد قوی تری انتخاب شوند.
۳- در کشور یک جایگاه و ناظر عالی هم داور باشد که علاوه بر مقررات جدید و مسوولیت آموزش، تربیت نیرو و اجرای پیوست رسانه ای و تبلیغی و سیاست های دولت، گزارش به ناظر عالی هم داده باشد و این ناظر سازمان اداری و استخدامی یا سازمان برنامه باشد.
۴- ارزیابی و نظارت ؤ آسیب شناسی مکرر شش ماهه یا سالانه باشد.
۴- کلیه نشر و تبلیغ در یک جایگاه دستگاه مربوطه متمرکز و در سطح کشور و در دولت مدیریت شود و پست های سازمانی حوزه های بین الملل و بازرسی و روابط عمومی، ادغام اشتباه است.
برای برخی از مدیران حوزه های بین الملل و بازرسی مهم تر از روابط عمومی است و به نوعی روابط عمومی در حاشیه و شهروند دوم و سوم اداری اند و نیروهای تحمیلی در این حوزه مانع رشد و جفا به مردم است.
شرح وظایف و ساختار فعلی جوابگوی امروز دستگاهها نیست بله هر دستگاه خودش باید طرح و برنامه و ساختار و تشکیلاتش را بدهد اما کارشناسی شده. نظرات، استاندار نماینده استان، وزارت کشور مدیر استاندار و فرهنگ و ارشاد باید اساس کار باشد اینکه دولت ضعیف است در اطلاع رسانی چون به یک بال توجه کرده و از ارتباطات و یا در مقام دیگر یعنی تبلیغات غافل شده و به منظور انعکاس مناسب خدمات و عملکردها، مدیریت افکارعمومی و اعتمادسازی و اقناع جامعه وظیفه من و شما است.
هرحرکت بدون نظر و خواسته مدیران روابط عمومی و یا استانداران،یا مدیر مرتبط در وزارت کشور و ارشاد، بن بست است.
|