درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 26 دی 1396 - 12:24   

در یک سال 18 خبرنگار توسط داعش در افغانستان کشته شدند

  در یک سال 18 خبرنگار توسط داعش در افغانستان کشته شدند


ادامه ادامه مطلب یک

سانچی و...

  سانچی و...


ادامه ادامه مطلب دو

گوگل به تبعیض بر علیه مردان محافظه کار سفیدپوست متهم شد

  گوگل به تبعیض بر علیه مردان محافظه کار سفیدپوست متهم شد


ادامه ادامه مطلب سه

انتصاب رییس روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران

  انتصاب رییس روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مقاله روزنامه نگار نباید «ترتیب داده شده از قبل» و القاء و یا به خواست شخص ثالث باشد
  انتصاب رییس روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران
  انجمن متخصصان روابط عمومی، پژوهشگر و عضو هیات علمی انتخاب می کند
  مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران: روابط عمومی سنتی منسوخ شده است
  گزارش برگزاری نخستین نشست شورای روابط عمومی های سازمان برنامه و بودجه
  سانچی و...
  سالروز درگذشت مبتکر فتوژورنالیسم (پدر عکس خبری)
  تبادل 36 هزار پیام سوئیفتی توسط بانک ملی ایران در نه ماه امسال
  تصمیم گیری دسته جمعی
  نقدی بر نحوه‌ اطلاع‌رسانی درباره نفتکش ایرانی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31251صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیسه شنبه، 21 شهریور 1396 - 11:05
سواد رسانه ای مدیران
منجمی - سواد رسانه ای از اصلی ترین بسترهای مدیریتی است که متاسفانه برخی مدیران با تعصبی خاص و بی دلیل از آن دوری میکنند و همچنان بدون تحلیل های مستند و واقعی تمامی نقدها را بی پاسخ گذاشته و در مقابل افکار عمومی حرفی برای گفتن ندارند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در دنیای امروز که روابط هر روز پیچیده تر می شود ، رسانه های مکتوب و تصویری در انفجار اطلاعات و چرخش آزاد نقش مهمی را به عهده دارند و سواد رسانه ای یکی از سطوح و پایه هایی است که بدون آگاهی از آن امکان تحلیل صحیح از اطلاعات و اخبار برای کاربر را از وی سلب کرده و افکارش را دچار اغتشاش در تصمیم گیری و تصمیم سازی می نماید.

ارتباطات اجتماعی و پیچیدگی های درونی آن ، با دهه هایی که طول و عرض تولید و نشر اخبار بسیار کوتاه و مختصر و با کمترین ارزش خبری بود بسیار فرق کرده و به همین دلیل وقتی امواج اطلاعات و اخبار به سوی افکار عمومی فرود می آید نیاز به پیش زمینه و آمادگی حداقلی وجود دارد که توان غربالگری و گزینه سازی را فراهم آورد تا با کمترین درهم ریختگی ذهنی توان تحلیل بموقع و استفاده بهینه را ایجاد نماید.

سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار “مارشال مکلوهان ” درسال ۱۹۶۵ به کار برد . او معتقد بود در دهکده جهانی باید انسانها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند . سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازها می باشد که ما به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم . ما چشم اندازهای خود را با استفاده از ساختار دانش خود می سازیم و برای ساختن ساختارهای دانش به ابزار و مواد اولیه نیاز داریم . حالا این ابزارها ،مهارت های ما را تشکیل می دهند و ماده اولیه آن هم اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنیای واقعی است .

استفاده فعالانه بدان معنی است که ما از پیام ها آگاه هستیم و به طور آگاهانه با آنها در تعامل می باشیم . لازم است به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از کشورها سواد رسانه ای به صورت رسمی از سوی نظام آموزش و پرورش نه فقط برای آگاهی و درک بهتر ،بلکه برای آزادی عمل انتقادی پذیرفته شده است.

سواد رسانه ای ، علمی جدید اما بسیار با اهمیت که اهمیت آن از این باب است که انسانهای هزاره سوم در جهانی بسیار پیچیده و غیر قابل پیش بینی زندگی میکنند، لذا بدون بستر لازم دچار سر درگمی و تزلزل در رفتار،گویش و فرهنگ خواهند شد .

برای سواد رسانه‌ای دو واژه‌ی (Media Education) و (Media Literacy) داریم که به سواد رسانه‌ای ترجمه شده است. البته محققان مختلف دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این واژه دارند. بعضی Media Education را تعلیم و تربیت با استفاده از رسانه می‌دانند که به همان آموزش، وسائل کمک آموزشی و نظایر آن‌ها بر می‌گردد. ولی وقتی با رسانه‌ها و محتوای آن‌ها مواجه می‌شویم، چگونگی برخورد با آن‌ها، بپذیریم، نپذیریم، رد کنیم یا نسبت به آن انتقاد داشته باشیم بیشتر زیر مجموعه‌ی Media Literacy می‌آید.

اگر بخواهیم مرزی برای آن‌ها تعیین کنیم، سواد رسانه‌ای همان Media Literacy است و استفاده از رسانه‌ها در حوزه‌ی تعلیم و تربیت چه در سطح دبستان، چه در سطح دبیرستان و چه در سطح دانشگاهی Media Education می‌شود. اما اینکه تبیین کننده چه مفهومی است؟ دانش ارتباطات یک میان رشته است. بخش‌هایی از جامعه‌شناسی، رفتارشناسی و حتی دانش الکترونیک در آن تأثیرگذار هستند. تمامی این بخش‌ها می‌آیند و زیر مجموعه‌ی ارتباطات قرار می‌گیرند. اگر بگوییم دانش ارتباطات Communication یا Media studies متولی مفهوم سواد رسانه‌ای است، پس سواد رسانه‌ای هم از همه‌ی این علوم بهره می‌برد و تمام مفاهیمی که بر شمردیم تبیین کننده‌ی مفهوم سواد رسانه‌ای می‌شوند.

کسی که می‌خواهد در این حوزه مسلط باشد باید در دوره‌های آموزشی، تک تک آن‌ها را فرا گیرد. البته بستگی دارد. اگر بخواهیم بر اساس رسانه‌های مکتوب باشد باید جامعه‌شناسی مطبوعات، آموزش داده شود؛ راجع به رسانه‌های الکترونیک چون رادیو و تلویزیون، باید جامعه‌شناسی رادیو و جامعه‌شناسی تلویزیون، بحث کازنو را مطرح کرد. اگر به سراغ رسانه‌های مدرن بخواهیم برویم یعنی new mediها یا ICTها، خوب باید جامعه‌شناسی اینترنت، جامعه‌شناسی مالتی مدیا، Web1، Web2، Web3 و … گفته شود. این مفاهیم به نوعی تبیین کننده‌ی اصطلاح سواد رسانه‌ای هستند.

سواد رسانه ای در مدارهای مدیریتی بسیار مهم و تاثیرگذار است، متاسفانه مدیران ما اکثرا فاقد نگاه و علم رسانه ای هستند چرا که به دلیل دوری از مطالعات لازم چه در حیطه مدیریتی و تخصص خویش و عدم اشراف به روانشناختی اجتماعی و نگاه جامعه شناسی و با روشهایی کاملا سنتی و منسوخ در برابر تحلیل ها و نقدهای مطرح شده، سعی در دفاعی مینماید که بلاوجه بوده و او را در شرایط حمله قرار داده و تلاش در تخریب واقعیات گفته شده نموده تا عامل انتقاد را محو کند.
مدیرانی که هنوز در مقابل کسب و یادگیری سواد رسانه ای مقاومت میکنند و خود را بی نیاز از این مهمترین عامل مدیریت میبینند بلاشک دچار چالش هایی بزرگ در ارتباطات اجتماعی و دست نیافتگی به اهداف سازمانی خواهند شد.


همانگونه که بسیاری از مدیران درحیطه های کاری شان سالها درجا میزنند و همچنان بر همان طبلی می کوبند که زنجیری شده بر دست و پای شان.


اینکه مدیری به خواسته های افکارعمومی که از زبان و دهان نشریات فریاد زده میشود توان پاسخ ندارد نه اینکه ایرادی در کارهایش وجودندارد بلکه نشات گرفته از بیسوادی رسانه ای اوست، چرا که توان تحلیل و نتیجه گیری لازم را به دلیل عدم اشراف بر اطلاعات واخبار موجود در رسانه های واقعی و مجازی را ندارد و به همین دلیل است که عکس العملی انفعالی از خود بروز میدهد.


روابط عمومی ها همان نقش سواد رسانه ای را ایفا میکنند ،اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت از منابع و شرایط به روز شده دقیقا به مانند روشهای بایگانی شده نیم قرن پیش استفاده می کنند.


صدور تراکت های تسلیت و تبریک، پرده نویسی های تکراری و شعاری و مناسبتی، نصب بنرهای بی خاصیت و پرده نویسی های خوش آمدگویی و تنظیم جلسات از روش های منسوخ عهد نیم قرن پیش است که بدون تغییر همچنان بر آن اصرار ورزیده میشود.


سواد رسانه ای از اصلی ترین بسترهای مدیریتی است که متاسفانه برخی مدیران با تعصبی خاص و بی دلیل از آن دوری میکنند و همچنان بدون تحلیل های مستند و واقعی تمامی نقدها را بی پاسخ گذاشته و در مقابل افکار عمومی حرفی برای گفتن ندارند.

 

منبع: http://monajemi.ir

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سالروز درگذشت مبتکر فتوژورنالیسم (پدر عکس خبری)


  بحران جهانی خبر


  مقاله روزنامه نگار نباید «ترتیب داده شده از قبل» و القاء و یا به خواست شخص ثالث باشد


  چگونه طرح روش روابط عمومی خود را طراحی می کنید؟


  گزارش برگزاری نخستین نشست شورای روابط عمومی های سازمان برنامه و بودجه


  انجمن متخصصان روابط عمومی، پژوهشگر و عضو هیات علمی انتخاب می کند


  نقدی بر نحوه‌ اطلاع‌رسانی درباره نفتکش ایرانی


  دست برداشتن از 13 مورد برای کسب موفقیت


  حساب توییتری سردبیر اشپیگل به سود اردوغان هک شد


  سرپرست روابط عمومی استانداری لرستان منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: جلد سوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد