درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 28 آبان 1396 - 11:22   

آیفون X جدید و اعتیاد پنهان شده در آن

  آیفون X جدید و اعتیاد پنهان شده در آن


ادامه ادامه مطلب یک

انتصاب  مدیرکل دفتر وزارتی و سرپرست دفتر روابط عمومی وزارت نیرو

  انتصاب مدیرکل دفتر وزارتی و سرپرست دفتر روابط عمومی وزارت نیرو


ادامه ادامه مطلب دو

زمانی که «ماوس» برای کامپیوتر اختراع شد

  زمانی که «ماوس» برای کامپیوتر اختراع شد


ادامه ادامه مطلب سه

آداب ارتباطی امام رضا (ع)

  آداب ارتباطی امام رضا (ع)


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آداب ارتباطی امام رضا (ع)
  روابط عمومی، رسانه و مدیریت بحران
  سیرۀ ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
  استراتژی خلاقانه روابط عمومی با افزایش نرخ حضور دانش آموزان
  نقش رسانه های اجتماعی در پیامدهای زلزله
  تسهیلات حمایتی بانک ملی ایران برای خوداشتغالی و مشاغل خانگی
  هشدار بانک ملی ایران نسبت به شگردهای جدید کلاهبرداران
  اخلاق حرفه ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن
  جایگاه خلاقیت در عملکرد سازمانها و توسعه جامعه
  آیفون X جدید و اعتیاد پنهان شده در آن
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31025صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 30 مرداد 1396 - 09:12
گفت‌وگو با رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال
احراز هویت کسب وکارهای آنلاین
کسب‌و‌کارهای دیجیتال این روزها طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان را جذب کرده‌اند. هرچند در ایران این شیوه از درآمدزایی چندان سابقه ندارد،
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کسب‌و‌کارهای دیجیتال این روزها طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان را جذب کرده‌اند. هرچند در ایران این شیوه از درآمدزایی چندان سابقه ندارد، اما حالا چنان شتاب گرفته و گسترده شده که قوانین به تناسب بزرگ شدن آنها در حال تغییر است. بعد از وزارت ارتباطات که از مهم‌ترین مراکز در زمینه تنظیم مقررات و نظارت بر فعالیت‌های دیجیتال است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر سامانه‌هایی را برای نظارت، ارزیابی محتوا و چگونگی فعالیت این کسب‌و‌کارها ایجاد کرده است. سامانه‌هایی که کارکردشان شناسایی و مهر تایید زدن بر فعالیت این مشاغل مجازی است. سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هدف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امن کردن فضایی است که کاربران ممکن است از گستردگی آن متضرر شوند. حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال یکی از متولیان فضای آنلاین محسوب می‌شود. نگاهی که شما به فعالیت کسب و کارهای مجازی دارید تا چه اندازه متضمن توسعه این دسته از کسب و کارهای نوین است؟

توسعه کسب و کارهای دیجیتال از نظر راه‌اندازی و سپری کردن مراحل رشد کاملا با شروع یک کسب و کار در فضای سنتی متفاوت است. در کسب و کارهای مجازی با محدودیت‌هایی نظیر سن، داشتن مدرک تحصیلی و داشتن تجربه برای کار مواجه نیستیم و هیچ ممانعتی برای کسی که تازه به ایجاد کسب و کار می‌کند، وجود ندارد. ما نیز اخیرا در مرکز فناوری رسانه‌های دیجیتال قوانین را تغییر داده‌ایم و با این ایده که بدون محدودیت خاصی شروع کسب و کار برای هر کسی ممکن است، از ایجاد کسب و کارهای آنلاین استقبال می‌کنیم. با همین تدابیر هم بوده که تعداد کسانی که مشغول راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی هستند، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اما حالا شما به‌عنوان یک نهاد نظارت‌کننده و اعطا‌کننده یک کد اعتباری در حال پایش و بررسی فعالیت این کسب و کارها هستید. این انتقاد از سوی کارشناسان مطرح است که استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای مجازی نباید ملزم به دریافت مجوز باشند چراکه این بازار همیشه جلوتر از قوانین حرکت می‌کند.

اینکه استارت‌آپ‌ها نباید در چارچوب خاصی مجوز بگیرند حرف درستی نیست. این مساله همین حالا هم در هیچ‌جای دنیا باب نیست. با وجود قوانین و مقررات همه کشورها به دنبال کوتاه‌کردن مقدمات شروع کسب کار هستند. بنابراین در حال‌حاضر برای کسی که علاقه‌ای برای شروع کسب و کار دارد، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود تا این افراد بتوانند از تجارب دیگرانی که چند قدم جلوتر از آنها هستند، استفاده کنند. همچنین این امکان وجود دارد سرمایه‌ای که برای کار اولیه نیاز است برای این افراد فراهم شود، بنابراین برای فراهم کردن این امکانات نیاز است که این افراد ثبت‌نام کنند تا روند حمایت از آنها انجام شود. در ابتدا شناسایی این افراد در همین حد که چه نوع محصولاتی و برای چه گروه سنی با چه زمینه‌ای قرار است ارائه شود، انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای انتخاب زمینه کاری برای هیچ‌کسی وجود ندارد، مگر اینکه محصول نیاز به تکثیر با بستر فراهم‌آوردن کارخانه باشد یا اینکه قصد راه‌اندازی رسانه کاربرمحور مانند آپارات وجود داشته باشد که نیاز به محتوا دارد. البته یکی از موارد اصلی برای کسب و کارهای دیجیتال روشن نبودن و مشخص نبودن وضعیت صنفی فعالان آن است که در این زمینه هم اصناف مختلف با بررسی‌ها اقدام به صدور مجوز می‌کنند.

بنابراین کسب و کارها برای احراز هویت باید به سامانه‌های تحت‌نظر شما مراجعه و ثبت‌نام شوند.

بله و در حال‌حاضر یکی از مواردی که نیاز است مشخص شود موضوع بحث مالکیت معنوی و مادی محصولاتی است که در کسب و کارهای دیجیتال با زحمت و سرمایه و صرف عمر ایجاد می‌شود. ما برای حل این مساله در وزارت فرهنگ و ارشاد سامانه‌ای برای مالکیت معنوی ایجاد کرده‌ایم که این سامانه تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این سامانه برای مدیریت فعالیت هرگونه اثر هنری و ادبی و ثبت مالکیت اثر است تا برای دارنده آن معتبر و قابل‌شناسایی باشد و فرد می‌تواند اطمینان حاصل کند که در صورت تعرض به آن از پشتیبانی حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد برخوردار خواهد بود. راهکار دیگری که برای مدیریت محتوا در فضای مجازی درنظر گرفته شده است راه‌اندازی زیرساخت برای اعطای کد اختصاری به نام «شامد» است. این کد مخفف شناسه الکترونیکی ثبت دیجیتال است که یکی از زیرساخت‌های شروع ساماندهی مالکیت معنوی اشخاص در محتوای دیجیتال است.

اگر دارنده یک محتوا در سامانه ثبت‌نام کند، صاحب آن که ممکن است در بستر کانال، سایت، وبلاگ و اپلیکیشن فعالیت کند، قابل شناسایی و مورد اطمینان خواهد بود. این افراد با ارائه کد دریافت شده از سامانه «شامد» می‌توانند مالکیت خود را در بستر محتوای دیجتال ثبت کنند، از سوی دیگر با وجود این کد تکلیف ما نیز به‌عنوان حامی این افراد مشخص می‌شود. همچنین طرحی به نام «سما» که مصوبه شورای عالی فضای مجازی است نیز در حال اجرایی شدن است، بر این اساس که همه دستگاه‌ها برای ایجاد فضای مجازی و تولید محتوای مفید ملزم به اقدامات اجرایی هستند. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نشان‌دار کردن همه محتواها در فضای مجازی با محوریت ارائه کد شامد در کنار اجرایی کردن اهداف سامانه سما، برای دارنده محتوا این امکان را مهیا می‌کند که یک نشانی رسمی دریافت کند. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت یا هر بستری که محتوای دیجیتال در آن قرار می‌گیرد با مشاهده لوگوی هوشمند این اطلاعات را به‌دست بیاورند؛ اینکه آن سایت در چه زمینه‌ای، برای چه مخاطبانی، چه رده سنی و چه جنسیتی در حال فعالیت است.

هرچند که دارنده این کدها براساس قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌توانند له یا علیه کسی به تبلیغات بپردازند. در همین زمینه به‌زودی لیستی آماده می‌شود و در اختیار مسوولان نظارتی قرار می‌گیرد تا برخوردهای لازم و قانونی صورت بگیرد. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که ما در تلاش برای ساختن فضای مجازی محدودتر اما مفید و ایمن هستیم. به این معنی که کسی که کد شامد دارد، هر فرد یا کاربری می‌تواند آن را مورد سوال قرار دهد. این حق قانونی مردمی است که وقتی مسلک یا عقیده‌ای که به واسطه یک بستر دیجیتال تبلیغ یا معرفی می‌شود؛ به‌طور مثال توصیه‌ای در زمینه روانشناسی، بهداشتی یا کانالی که برای خرید کردن تهیه شده است، دارند آن سایت یا محتوا را بشناسند.

آمار تازه‌ای از تخلفات در فضای مجازی دارید؟

آخرین آمارها از نحوه فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که 48 درصد از جرائم در فضای مجازی در تلگرام و 22 درصد در اینستاگرام انجام می‌شود. بنابراین 48 درصد از مردم ممکن است دچار آسیب شوند. اما اگر کانال‌ها دارای شامد باشند با توجه به شناسایی آنها در این فضا در صورت تخلف قابل پیگیری هستند و فرد خاطی با برخورد از سوی مردم مواجه می‌شود. بنابراین ما نیز از مردم می‌خواهیم به ما در فرهنگ‌سازی این مساله در محیط مجازی کمک کنند. چراکه اگر مردم محتوای بدون کد شامد را در انجام مبادلات و توصیه‌ها به رسمیت نشناسند، می‌توانیم فضای مجازی مفید و ایمنی را پیش روی مردم بگذاریم. درحال حاضر ممیزانی که در مرکز ماهر مشغول به کارند با استفاده از هوش مصنوعی و کلیدواژه‌هایی که در اختیار ماشین‌های یادگیری قرار می‌دهند، به‌صورت مرتب در حال جست و جو هستند و به محض ثبت تخلف بر اساس کلیدواژه‌های تعریف‌شده بدون هیچ اغماضی کد شامد از کاربر گرفته می‌شود و بعد از اخذ کد نیز در قسمت پروفایل متنی با این عنوان که کد شناسایی این کانال به دلیل تخلف معتبر نیست، گذاشته می‌شود.

نظارت بر دیگر محتواهایی که بدون کد شامد هستند چگونه است؟

در این قسمت پلیس فضای مجازی بر فعالیت همه شبکه‌ها چه آنها که ثبت شده‌اند یا نشده‌اند به لحاظ ماهیت کاری نظارت می‌کند. اما کار ما ایجابی و متمرکز بر فضایی است که رصد و پایش شده و دارای کد شامد هستند. در حال حاضر ما روزانه با تماس‌های بی‌شماری از مردم روبه‌رو هستیم که از کانال‌های بدون کد شامد شکایت دارند و تنها می‌توانیم از آنها عذرخواهی کنیم و بگوییم که تنها کانال‌هایی را که دارای لوگو هستند پایش می‌کنیم و غیر از این ابزار دیگری نداریم. پررونق شدن کسب و کار دیجیتال در محیط مجازی در سال‌های اخیر موضوع قابل کتمانی نیست. بنابراین ما می‌دانیم که در این حیطه اگر دیر اقدام کنیم منافعی را از دست داده‌ایم و با تعلل خود این فرصت را نصیب دیگران کرده‌ایم. این محیط به پشتیبانی بیشتری نیاز دارد و قابل کتمان نیست که در بسیاری از موارد با ضعف قوانین و مقررات روبه‌رو هستیم، بنابراین امیدواریم با تشکیل تیم‌های بسیار حرفه‌ای در کمیسیون‌های مربوطه در مرکز ملی فضای مجازی و نیز تصویب قوانین در صحن مجلس این محیط را بیشتر و بهتر آماده‌سازی کنیم.

در حال حاضر چه تعداد شبکه تولید محتوا و کسب و کار آنلاین از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند؟

در حال حاضر 1400 موسسه فرهنگی دیجیتال دارای مجوز و 45 هزار سایت و وبلاگ دارای شامد در کشور فعال هستند. همچنین 12 هزار کانال ثبت‌شده در فضای تلگرام وجود دارد که از بین این تعداد بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته حدود 7 تا 8 هزار کانال به‌عنوان کانال‌های موثر در تولید محتوا شناسایی شده‌اند و بقیه موارد تنها بازنشردهنده هستند. همچنین بر اساس آخرین برآوردها از میان 400 هزار دامنه IR. تنها 100 هزار دامنه فعال است و با توجه به وجود 45 سایت دارای کد شامد امیدواریم بتوانیم این رقم را به حداکثر200 هزار دامنه IR. فعال برسانیم.

یکی از انتقاداتی که اخیرا مطرح شد این بود که برخی از استارت‌آپ‌ها که عمدتا واسط‌های مالی کسب و کارهای خرد بودند بدون اعلام قبلی فیلتر شدند؛ آیا فیلتر کردن خود مانعی بر سر رشد استارت‌آپ‌ها تلقی نمی‌شود؟

هر کسب و کاری که در سایت ساماندهی IR. ثبت شده باشد هیچ ممانعتی برای کار کردن آنها وجود ندارد. بنابراین هر محتوایی در این سامانه ثبت شده باشد هیچ‌گاه فیلتر نمی‌شود بلکه به آنها اخطار داده می‌شود و این دسته از کسب و کارها در صورت تخلف برای رسیدگی به جرائم به دادگاه‌های فرهنگ و رسانه معرفی می‌شوند که برگزاری دادگاه به همراه هیات منصفه است. بنابراین هیچ یک از این بسترها فیلتر نمی‌شود مگر اینکه مرتکب عمل مجرمانه‌ای شوند که در این صورت از سوی مرکز ملی فضای مجازی فیلتر خواهد شد. بنابراین این اطمینان وجود دارد که تمامی محتوا و فعالیت افرادی که در سایت ساماندهی IR. ثبت شده باشد در صورت بروز تخلف فیلتر نمی‌شوند. ثبت کردن محتوا در این سامانه نیز مصوبه هیات وزیران در سال 89 است که طی آن همه افراد ملزم به ثبت کردن فعالیتشان هستند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4124

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  زمانی که «ماوس» برای کامپیوتر اختراع شد


  زادروز «ولترین» مقاله نگار آمریکایی و یک انسان دوست تما عیار


  آداب ارتباطی امام رضا (ع)


  آیفون X جدید و اعتیاد پنهان شده در آن


  مردمداری در عمل/ عذرخواهی برای ۲۰ ثانیه اشتباه در حرکت یک قطار در ژاپن


  اخلاق حرفه ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن


  لینه‌کر و رزنامه‌نگار زن روسیه مجری برنامه قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه انتخاب شدند


  جایگاه خلاقیت در عملکرد سازمانها و توسعه جامعه


  روابط عمومی پرسپولیس و خبرنگاران پرسپولیسی دست به کار می‌شوند


  سیرۀ ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: انتشار ویژه نامه چهاردهمین کنفرانس روابط عمومی ایران